@article { author = {aminitehrani, mohammad and فاکر میبدی, محمد and اسکندر لو, محمد جواد}, title = {The Effect of Occasion of Revelation on Jurisprudential-Exegetic Inferences of the Verses about Marriage}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {7-30}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.821}, abstract = {Conducting research on the effect of occasion of revelation of Quranic verses on jurisprudential inferences is an influential research about the occasion of revelation and jurisprudence. The present paper seeks to study the effect of the occasion of revelation on jurisprudential inferences of verses about marriage from Shia and Sunni view. The occasion of revelation can determine the instances of general injunctions mentioned in the Quranic verses. The effects of the occasion of revelation of Quranic verse on jurisprudential inferences include understanding the relation between injunctions mentioned in the verses, explaining the causes, the philosophy of divine decrees, explaining ambiguous terms in a verse, and limiting the meaning of a verse to a particular group or time.   Mohammad Faker Meybodi[1]  Mohammad Jawad Eskandarloo[2] Mohammad Amini Tehrani[3]   [1] Professor of department of sciences of the Holy Quran and Hadith, Al-Mustafa International University, m_faker@miu.ac.ir [2] Associate professor of higher school of the Holy Quran and Hadith, Imam Khomeini Higher Education Complex, mj_eskandarlo@miu.ac.ir [3] Corresponding author, faculty member of Al-Mustafa International University, amini63@chmail.ir}, keywords = {Occasion of revelation,the Holy Quran,Marriage,jurisprudence,interpretation}, title_fa = {تأثیر شأن نزول در برداشت‌های فقهی- تفسیری از آیات ازدواج}, abstract_fa = {از جمله تحقیقات مؤثر در زمینۀ شأن نزول و فقه، بررسی تأثیر شأن نزول آیات قرآن در برداشت‌های فقهی است. نگارنده در این مقاله به دنبال آن است که به بررسی تأثیر شأن نزول در برداشت‌های فقهی در محدودۀ آیات ازدواج از دیدگاه فریقین بپردازد.  شأن نزول می‌تواند مصادیق احکام کلی در آیات را مشخص نماید. از جملۀ تأثیرات شأن نزول در برداشت‌های فقهی عبارت است از: درک تناسب میان احکام موجود در آیات قرآن، تبیین علل، فلسفۀ احکام الهی، تبیین واژگان مبهم در آیه، محدود کردن معنای آیه به گروه یا زمانی خاص.  }, keywords_fa = {شأن نزول,قرآن,ازدواج,فقه,تفسیر,نکاح}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_821.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_821_28a67d251d81044876fc0ff842837fa6.pdf} } @article { author = {اعرابی, غلامحسین and Sadeghi, Abolfazl}, title = {A Study of Characteristics of Pharaoh's Folk in Sunni and Shia Exegeses}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {31-48}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.820}, abstract = {One of the aims of the Holy Quran for us is to learn lesson from past nations, one of whom is the people of pharaoh.  We can observe many principles and traditions that The Most High God mentions throughout the Holy Quran in the story of the people of pharaoh. The present paper studies the term "pharaoh's folk" and the scope of its application in the Quranic verses. Then it explains its moral, cultural, ideological and behavioural characteristics in the Holy Quran and Shia and Sunni exegeses. Finally, it states their torments and punishments in this world and the hereafter.    }, keywords = {the people of Pharaoh,Pharaoh,lesson,stories of the Holy Quran}, title_fa = {بررسی ویژگی‌هایِ آل فرعون در تفاسیر فریقین}, abstract_fa = {هدف قرآن، عبرت پذیری از اقوام گذشته است. یکی از این اقوام، قوم فرعون است. بسیاری از اصول و سنّت‌هایی که خداوند متعال در سرتاسر این کتاب شریف، به صورت کلّی بیان فرموده‌است، در داستان قوم فرعون به چشم می‌خورد. نگارنده در این جستار، نخست، آل فرعون و گسترۀ کاربرد آن را در آیات قرآن بررسی کرده و در ادامه به تبیین ویژگی‌های اخلاقی، فرهنگی، عقیدتی و رفتاری آنان در قرآن کریم و تفاسیر فریقین پرداخته و در نهایت، از عذاب‌ها و گرفتاری‌های آل فرعون در دنیا و آخرت، سخن به میان آورده است.    }, keywords_fa = {آل فرعون,فرعون,عبرت,قصص قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_820.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_820_38e88c4260f7ef52734bc4c71476c266.pdf} } @article { author = {vaziri fard, saiied mohammad javad}, title = {The Components of Loyalty in Family, Based On the Semantics of the Term "Rigid Covenant" in the Holy Quran}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {49-60}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.864}, abstract = {Family and loyalty as one of its important elements are subject to serious threat and damage due to the propagation of western culture. In an Islamic society, therefore, it is necessary to take into consideration and apply Quranic teachings in family and marriage-based relationships in order to support and strengthen the family. One of the Quranic verses regards marriage as a "rigid covenant" based on which marriage is considered a spiritual- psychological interaction and a rigid covenant in which affection and humaneness should be the pivot of spouses' and marriage-based relationships. According to the Holy Quran, the remembrance of sweet memories of couples is beneficial. These factors can be considered as the components of loyalty in the Holy Quran.  }, keywords = {Rigid covenant,Marriage,loyalty,spiritual relationship}, title_fa = {مؤلفه های وفاداری در خانواده در پرتو معناشناسی میثاق غلیظ در قرآن و تفاسیر}, abstract_fa = {  با تبلیغ فرهنگ جوامع غربی، خانواده و عنصر مهم وفاداری در معرض تهدید و آسیب جدی قرار گرفته است. در جامعه اسلامی برای پایداری نهاد خانواده توجه به آموزه‌های قرآنی و لزوم کاربست آن در رابطة زناشویی ضروری می‌نماید. قرآن از ازدواج با تعبیر «میثاق غلیظ» یاد کرده‌است. بر اساس آن، ازدواج یک تعامل روحی روانی شمرده می‌ شود. هم‌چنین ازدواج بر این اساس، پیمان محکمی به شمار می‌رود که باید محبت و انسانیت، محور ارتباط زن و شوهر باشد. قرآن نیز یادآوری خاطرات شیرین میان زن و شوهر را مفید می‌داند. این عوامل می‌تواند از مؤلفه‌های وفاداری در قرآن محسوب شود.}, keywords_fa = {میثاق غلیظ,ازدواج,وفاداری,پیوند روحی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_864.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_864_9d5d9537fcc1d25410ffb51fff0474b4.pdf} } @article { author = {Sarvi, fateme (fatima) and Nekoonam, Jafar}, title = {An Inquiry into the Far Demonstrative Pronouns in the Opening Verses of Some Surahs}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {61-88}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.863}, abstract = {'Dhalik al-Kitab' (That Book) and other similar phrases at the opening verses of some Quranic Surahs have long been debated by Muslim commentators as to what these far demonstrative pronouns refer to. The present paper studies these phrases in the relevant Surahs through comparing them. It concludes that the meaning and referent of these phrases are not the existing Quran, but the Guarded Tablet and Divine knowledge. It seems that the reason for the revelation of such phrases was the doubts cast by  polytheist audience on the origin of the Holy Quran, who said it was not revealed by God and angles; rather, it is satanic aspiration to the Holy Prophet (peace be upon him and his progeny). Ja'far Nekoonam[1] Fatimah Sarvi[2] [1] Associate professor of department of sciences of the Holy Quran and Hadith, University of Qom, jnekoonam@gmail.com [2] Corresponding author, PhD graduate of comparative commentary, University of Qom, instructor of Farhangian University, fatima.sarvi@gmail.com}, keywords = {Dhalik al- Kitab (That Book),Tilka Ayatu Al-Kitab (those are the verses of the Book),the Guarded Book,divine origin of the Holy Quran}, title_fa = {جستاری در ضمیر اشاره به دور در آیات آغازین سوره‌ها}, abstract_fa = {یکی از تعابیر بحث انگیز قرآن، «ذلک الکتاب» و موارد مشابه آن است که در آغاز برخی از سوره‌های قرآن آمده است. بررسی‌ها در این مقاله که از طریق مقایسۀ چنین عبارتی در سوره های مربوط انجام پذیرفته، این نتیجه را حاصل کرده است که مفهوم و مشارالیه اسم اشارۀ «ذلک» و «تلک» در چنین تعابیری، قرآن موجود نیست؛ بلکه لوح محفوظ و علم الهی است. چنان می نماید که خاستگاه وجود چنین تعبیری در آغاز برخی از سوره های قرآن این بوده است که مشرکان راجع به منشأ قرآن تردید روا می داشتند و اظهار می کردند که آن از سوی خدا و فرشتگان نازل نشده؛ بلکه القائات شیاطین به پیامبر(ص) است.}, keywords_fa = {ذلِکَ الْکِتابُ‏,تِلْکَ آیاتُ الْکِتاب‏,لوح محفوظ,خاستگاه الهی قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_863.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_863_ee9f583e90d4d088a4798434cc201194.pdf} } @article { author = {ghazizadeh, kazem and ایازی, محمد علی and ملک الشعرایی, لیلا}, title = {The Comparison and Criticism of the Concept of Metaphor in Allamah Tabatabaii and Shanghiti's View}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {89-110}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.860}, abstract = {Employing metaphor, irony, figurative expressions and other rhetorical figures is one of the most obvious expressive miracles of the Holy Quran, on which men of letters and rhetoric are unanimous. Commentators, however, disagree on their employment in the Holy Quran. Allamah Tabatabaii, a Shia commentator, accepts their employment while Shanghiti, a contemporary Salafi commentator, denies it, though both of them agree on the real employment of the Quranic terms as a principle and reject literal metaphor and figurative expressions as far as possible. Allamah Tabatabaii, however, believes in employing metaphor if the literal aspect of the term contradicts with rational meaning and its context, and tries to justify the relevant and real employment of the Quranic terms through proposing different theories. It seems that the theory of "the spirit of meaning" proposed by Allamah Tabatabaii and the theory of "rejection of metaphor" proposed by Shanghiti converge in upper level, but have fundamental differences. The present paper reviews and compares these theories. Allamah Tabatabaii does not totally reject metaphor, but limits its employment in the Holy Quran by relying on the theory of "setting terms for the spirits of meanings", and talks about metaphor and irony wherever a contradictory example exists. Shanghiti, however, basically rejects metaphor and irony on the basis of a theological approach. Kazem Ghazizadeh[1] Seyyed Muhammad Ali Ayazi[2] Leila Malek al-Shoaraii[3]  [1]  Assistant professor of department of sciences of the Holy Quran and hadith, Tarbiat Modarres University, ghazizadeh_kazem@yahoo.com [2] Assistant professor of department of sciences of the Holy Quran and hadith, Azad Islamic University, Sciences and Research Branch, m-ayazi@srbiau.ac.ir [3] Corresponding author,  PhD student of sciences of the Holy Quran and hadith, the Qom University of sciences of the Holy Quran and Hadith, leila2000_malek@yahoo.com}, keywords = {metaphor,truth,the spirit of meaning,Tabatabaii,Shanghiti}, title_fa = {مقایسه و نقد مفهوم مجاز از دیدگاه طباطبایی و شنقیطی}, abstract_fa = {استعمال مجاز، کنایه، استعاره و دیگر محسنات بدیعی در قرآن، از بارزترین جنبه‌های اعجاز بیانی قرآن شناخته شده است. اغلب اهل بلاغت و ادب، بر آن اتفاق نظر دارند؛ اما در میان مفسران اختلاف دیدگاه در به‌کارگیری آن در قرآن است. علامه طباطبایی، مفسر شیعی از موافقان و شنقیطی، مفسر سلفی معاصر منکر استفاده از آن در قرآن است؛ هرچند هردو بر اصل بودن استعمال حقیقی الفاظ قرآن توافق دارند و حتی‌الامکان مجاز و استعاره لفظی را بر‌نمی‌تابند؛ اما طباطبایی درصورتی‌که ظاهرلفظ منافی با معنای عقلی و ناسازگار با بافت کلمه باشد، قائل به مجازاست و با نظریه­های متفاوت سعی بر توجیه استعمال الفاظ قرآن در ما وضع له و به نحو حقیقت دارند. به نظر می‌رسد، نظریه "روح معنا" از طباطبایی و نظریه "نفی مجاز" شنقیطی در لایه رویین با یکدیگر تلاقی می‌کنند؛ ولی تفاوت‌های اساسی دارند. در این مقاله این دو نظریه بررسی و مقایسه می­ شود. طباطبایی مجاز را به‌طورکلی انکار نکرده است؛ اما با توسل به نظریه «وضع الفاظ برای ارواح معانی» دایره کاربرد مجاز را در قرآن محدود کرده است و تنها درجایی که قرینه‌ای برخلاف ظاهر باشد، پای مجاز و استعاره را به میان کشیده است؛ اما شنقیطی با رویکرد کلامی اساساً آن را انکار کرده است.}, keywords_fa = {مجاز,حقیقت,روح معنا,طباطبایی,شنقیطی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_860.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_860_f2ab31e99fe92cbbc34dbc700f3283be.pdf} } @article { author = {parvizian, maryam and ehsani, keivan}, title = {A Comparative Review of the Views about the Verses on Stoning Satans by Meteors}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {111-136}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.822}, abstract = {The present paper seeks to review the Quranic verses on stoning Satans by meteors and reanalyze different interpretive views about the issue, proposed by commentators and thinkers. The paper reviews the view of different scholars and commentators such as Seyyed Qutb, Makarem, Allamah Tabatabaii, Tabarsi, Abdulali Bazargan, Tantawi, Nasr Hamed Abuzeid, and Soroush. Some commentators have implicitly interpreted these verses and others have reviewed the outer meaning of the verses and relevant traditions, relying on detailed specification. Some others have interpreted them on the basis of new cosmological theories. Still others have relied on probable and hypothetical theories. And others have proposed inner meaning for the verses and have considered them as simile and maxim. On the contrary, some commentators hold that these verses cannot be interpreted. Among these views, those regarding the verses as maxim are worthy to be taken into consideration and the view that interprets and justifies the outer meaning of the verses on the basis of new scientific discoveries in the field of cosmology seems more acceptable and correct. Keyvan Ehsani[1]  Maryam Parvizian[2]   [1] Assistant professor of department of sciences of the Holy Quran and Hadith, Arak University, k-ehsani@araku.ac.ir  [2] Corresponding author, MA student of sciences of the Holy Quran and Hadith, Arak University, Maryam_65p@yahoo.com}, keywords = {meteor,Satan,eavesdropping,heaven}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه‌ها دربارة آیات رجم شیاطین با شهاب‌ها}, abstract_fa = {موضوع مقالة حاضر، بررسی آیات مربوط به رجم شیاطین با شهاب آسمانی و واکاوی نظرهای تفسیری مختلف در این باره است. دیدگاه‌های متعددی در بارة آن از سوی مفسران و متفکران مطرح شده است. در این نوشتار دیدگاه‌های مختلف مفسران و محققانی چند از جمله سید قطب، استاد مکارم، علامه طباطبایی، طبرسی، عبدالعلی بازرگان، طنطاوی، نصر حامد ابوزید، دکتر سروش بررسی می شود. برخی از مفسران این آیات را سربسته تفسیر کرده وبرخی دیگر با تکیه به تفصیل، معانی ظاهری آیات و روایات را بررسی کرده‌اند. برخی هم آیات را با تکیه بر نظرهای کیهانی جدید تفسیر نموده‌اند. گروهی نیز بر تئوری‌های حدسی و احتمالی تکیه نموده‌اند. برخی دیگر معنای غیر ظاهری برای آیات بیان کرده و آنها را از باب تشبیه و مثل دانسته‌اند. در مقابل، برخی به تفسیرناپذیری این آیات قائل اند. در بین این دیدگاه‌ها دیدگاهی که این آیات را از باب مثل دانسته قابل تامل بوده و دیدگاهی که ظاهر آیات را با اکتشافات جدید علمی در زمینۀ  کیهان‌شناسی تفسیر و توجیه می‌نماید، به صواب نزدیک‌تر به نظر می‌رسد.     [1] . استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک                                                                    k-ehsani@araku.ac.ir [2] . کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک (نویسندۀ مسئول)                                  Maryam_65@yahoo.com}, keywords_fa = {شهاب,شیطان,استراق سمع,آسمان}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_822.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_822_3dbe9a278604f89dc6934fd9c3b8c576.pdf} } @article { author = {Hamed Saghaian, Mahdi and Abbasi, Reza and Bekaa, abdollah}, title = {A Comparative Study of Narration Levels and Its Elements in the Stories of Surah the Cave (Al-Kahaf)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {187-206}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.866}, abstract = {Narrationology is regarded as a theoretical and practical framework and pattern to examine and analyze various types of stories, including Quranic ones. Using narrationology and its theories such as narrative levels, plot, story, narrative text, narrative method of stories, meanings and foundations is regarded an efficient method to analyze Quranic stories. The Surah Cave includes three specific stories, including the story of the people of the Cave, the story of Prophet Musa and Khezr and the story of Dhul-Qarnayn "he of the two horns."  The results of the present paper shows that the narrative plot of the stories in the Surah Cave is noticeable in terms of continuous construction methods of various narrative levels, integration and interconnectivity of these levels with each other, successive fractions in story line and episodic analysis of stories in appearance and their integrity in the inner part of the Surah.   Mahdi Hamed Saghghayan[1]  Reza Abbasi[2] Abdullah Bekaa[3]   [1]  Corresponding author, assistant professor of college of Arts and Architecture, Tarbiat Modarres University, saghaian2002@yahoo.com [2] MA student of department of film directing, Tehran University, rezaabasi92@yahoo.com [3] MA student of department of theater directing, Tehran University, a.bekaa@yahoo.com  }, keywords = {Quranic stories,narrationology,comparative study,the Surah Cave,levels of narration,plot}, title_fa = {بررسی تطبیقی سطوح روایت و عناصر آن در قصص سورۀ کهف}, abstract_fa = {روایت‌شناسی، الگویی نظری و کاربردی برای تجزیه و تحلیل داستان‌ها از جمله داستان‌های قرآنی به شمار می‌رود. بهره‏گیری از نظریه‏های روایت‏شناسی و تئوری‏های آن مانند، سطوح‏روایی، طرح، داستان، متن‏روایی، شیوۀ روایی قصص، معانی و مبانی از شیوه­های کارآمد برای تجزیه و تحلیل داستان‌های قرآن به حساب می­آید. سورۀ کهف حاوی سه داستان ویژۀ در قرآن است که عبارت‌اند از: داستان اصحاب‏کهف، داستان حضرت موسی(ع) و خضر و داستان ذوالقرنین. حاصل تحقیق آن است که طرحِ‏روایی قصص سورۀ کهف از منظر شیوه‏های تشکیل پیاپیِ سطوح روایی متعدد؛ آمیخته شدن و درهم‌تنیدگی این سطوح با یکدیگر؛ شکست‏های پی‏در‏پی خط روایت و تحلیل اپیزودیک بودن قصص در ظاهر و یکپارچه بودن آن‏ها در بطن سوره قابل توجه است.}, keywords_fa = {قصص ‏قرآن,روایت‌شناسی,مطالعه تطبیقی,سورۀ کهف,سطوح روایت,طرح}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_866.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_866_a72bc33fd4645e473ad27a770eeaf03a.pdf} } @article { author = {sheikhbahaei, mohammad majid and rahman setayesh, mohammad kazem}, title = {A Comparative Study of Exegetical Narrations Related to the Verse of Holy Prophet's Sin Based on the Exegetic Principles and Rules}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {159-186}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.865}, abstract = {According to exegesis, the necessary condition for the validity and accuracy of every exegetic opinion- including exegetic narrations- is their conformity with accepted exegetic principles and rules. Therefore, the comparative analysis of transmitted exegeses on the basis of the principles and rules of exegesis is an important method to examine and evaluate how much these opinions are valid and accurate. Different narrations and exegetic opinions have been proposed for the second verse of the Chapter Victory (Surah 48) in order to explain the meaning of the term "sin", its attribution to the Holy Prophet (peace be upon him and his progeny), and asking "forgiveness" for it. The present paper analyzes each of these exegetic opinions and their semantic significations and implications from different dimensions discussed in the principles of exegesis, including their conformity with lexical root in singulars and compounds, literary rules, contextual implication, verses and narrations with similar theme, necessities and admissa, and intellectual propositions, and tries to assess and evaluate the validity and accuracy of each opinion in relation to rational exegetic principles. It seems that the exegetic opinion transmitted from Imam Reza (peace be upon him) has more conformity and agreement with the principles of exegesis than other mentioned opinions. Mohammad Kazem Rahman Setayesh[1]  Mohammad Majid Sheikh Baha'i[2]   [1] Assistant professor of department of sciences of the Holy Quran and Hadith, University of Qom, kr.setayesh@gmail.com [2] Corresponding author, PhD student of sciences of the Holy Quran and Hadith, Usul al-Deen (Principles of Religion) University of Qom, mmjsh110@yahoo.com}, keywords = {Holy Prophet's sin,Forgiveness,exegetic principles,exegetic foundations,rebuking Holy Prophet}, title_fa = {بررسی تطبیقی روایات تفسیری آیۀ ذنب النبی(ع) بر پایۀ قواعد تفسیری}, abstract_fa = { از دیدگاه علم تفسیر، شرط لازم برای صحّت هر رأی تفسیری ـ از جمله روایات تفسیری ـ مطابقت با اصول و قواعد پذیرفته‌ شده تفسیری است؛ از این رو تحلیل تفاسیر مأثور با قواعد تفسیری به صورت تطبیقی روشی مهم در بررسی میزان اعتبار آنهاست. ذیل آیۀ دوم سورۀ فتح، روایات و آراء تفسیری مختلفی در تبیین معنای «ذنب» و انتساب آن به پیامبر (ص) و «مغفرت» آن مطرح شده است. در این نوشتار هر یک از این آراء، دلالت‌ها و ملزومات معنایی آنها از ابعاد مختلف مطرح در علم قواعد تفسیر از جمله مطابقت آن رأی با مادۀ لغوی در مفردات و ترکیبات،قواعد ادبی، دلالت سیاقی، آیات و روایات هم مضمون، ضروریات و مسلّمات، گزاره‌های عقلی مورد تحلیل قرار گرفته و تلاش شده است، اعتبار هر یک از آراء مختلف نسبت به اصول عقلایی تفسیری سنجیده شود. به نظر می‌رسد، رأی تفسیری منقول از امام رضا (ع) نسبت به سایر آراء بیان‌ شده، تناسب و توافق بیشتری با اصول تفسیری دارد.}, keywords_fa = {ذنب پیامبر,مغفرت,قواعد تفسیری,مبانی تفسیری,عتاب به پیامبر}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_865.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_865_8050d1ae90c4ab3f83ac22f87cabc64e.pdf} } @article { author = {دژآباد, حامد and خداپرست, زهرا}, title = {A Comparative Analysis of the Occasion of Revelation of the Verse of Almsgiving (2:274) in Sunni and Shia View}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {137-158}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2016.861}, abstract = {There are many verses in the Holy Quran whose occasions of revelation have been attributed to Holy Prophet's household or Imam Ali (peace be upon them) in Shia narrative commentaries. Sunni commentaries, however, have attributed them to others such as the well guided Caliphs. One of these verses is the verse 274 of Surah Cow (Chapter two) whose occasion of revelation has been attributed to the people of bivouac, Othman Ibn 'Affan, Abdul Rahman Ibn 'Ouf, and Abu Baker as those who have donated alms in Sunni commentaries. Having done several studies, the present paper proves that the cited traditions are not genuine and reliable. It is while the aforementioned verse has been attributed to Imam Ali (peace be upon him) in both Sunni and Shia commentaries in many ways. In addition, the attribution does not contradict with the outer meaning of the verse. Shia and Sunni commentators believe that the verse is a general one, but Shia commentators have tried to attribute it to Imam Ali and some Sunni commentators have falsified such an attribution. Hamed Dezhabad[1]  Zahra Khodaparast[2] [1] Corresponding author, assistant professor of department of sciences of  the Holy Quran and Hadith, Tehran University, College of Farabi, h.dejabad@ut.ac.ir [2] MA graduate of department of sciences of  the Holy Quran and Hadith, Tehran University, College of Farabi, khodaparast70@gmail.com}, keywords = {covert almsgiving,overt almsgiving,the people of bivouac,sunni,shia,Imam Ali}, title_fa = {بررسی تطبیقی شأن نزول آیه انفاق (بقره، 274) نزد فریقین}, abstract_fa = {آیات بسیاری درقرآن وجود دارند که شأن نزول آنها در تفاسیر روائی شیعه، اهل بیت(ع) یا امام علی(ع) دانسته شده‌است؛ اما در تفاسیر اهل سنت بر افراد دیگری از جمله خلفای راشدین انطباق داده شده است. آیۀ 274 بقره یکی از این آیات است. آیۀ مذکور در تفاسیر اهل سنت، بر اصحاب خیل، عثمان بن عفان، عبدالرحمن بن عوف و ابوبکر مصادیق انفاق کنندگان منطبق شده است. بررسی‌ها در این مقاله نشان می‌دهد، روایات مورد استناد صحیح نیستند. این در حالی است که آیۀ مذکور به طرق متعدد از فریقین بر امام علی (ع) تطبیق داده شده است؛ به علاوه، این تطبیق با ظاهر آیه نیز هماهنگ است. مفسران اهل سنت و تشیع این آیه را عام دانسته‌اند. منتها مفسران شیعه کوشیده‌اند، آن را بر خصوص امام علی(ع) انطباق دهند و برخی از مفسران اهل سنت نیز تطبیق آن آیه بر امیرالمؤمنین علی (ع) مخدوش شمرده اند.    }, keywords_fa = {انفاق پنهانی,انفاق آشکار,اصحاب خیل,اهل سنت,شیعه,امام علی(ع)}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_861.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_861_95266baa44197d3168824ecc0024be38.pdf} } @article { author = {}, title = {صفحات ابتدایی مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی شماره 4 پاییز و زمستان 1395}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-5}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات ابتدایی مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی شماره 4 پاییز و زمستان 1395}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_881.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_881_cc98b646dc5e887439a3d519779b9bda.pdf} } @article { author = {}, title = {چکیده های مقالات شماره 4 پاییز و زمستان 1395 دوفصلنامه پژوهش های تفسیر تطبیقی به انگلیسی}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {200-210}, year = {2016}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های مقالات شماره 4 پاییز و زمستان 1395 دوفصلنامه پژوهش های تفسیر تطبیقی به انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_882.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_882_ec26a8ae130e2bf69cf49faa89b01839.pdf} }