%0 Journal Article %T بررسی قرآنی دیدگاه فمینیست‌های مسلمان و فمینیست‌های غربی در فرزندآوری %J پژوهش های تفسیر تطبیقی %I دانشگاه قم %Z 2476-4191 %A شمس, زینب %A حسنی, طلعت %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 7 %N 1 %P 231-265 %! بررسی قرآنی دیدگاه فمینیست‌های مسلمان و فمینیست‌های غربی در فرزندآوری %K فمینیسم %K فمینیسمت‌های مسلمان %K فرزندآوری %K باروری زنان %K سقط جنین %K آمنه ودود %R 10.22091/ptt.2021.6019.1841 %X تاریخ دریافت: 25/03/1399   |   تاریخ پذیرش: 29/08/1399فمینیست‌ها که خود را مطالبه‌گر حقوق زنان می‌دانند، همواره دیدگاه منفی نسبت به نقش حیاتی زایش زنان که استمرار نسل بشر وابسته به آن است داشته‌اند. اشاعۀ اندیشه‌های آنان، از عوامل اثرگذار در روند کاهش جمعیت است که جوامع بشری را تهدید می‌کند؛ درحالی‌که اسلام، تکثیر نسل را از مهم‌ترین کارکردهای خانواده، و نقش زنان را در تحقق این امر بی‌بدیل می‌داند. فمینیسم اسلامی، گرایشی جدید از جنبش فمینیسم است؛ ولی ازآن جا که در فرزندآوری موضعی متفاوت‌ از سایر گرایش‌ها دارد، در این مقاله، پس از تبیین مواضع فمینیسم غربی، مستقلاً دیدگاه آنان (با تأکید بر برداشت‌های خانم ودود) در موضوع فرزندآوری بررسی شده است. نتایج پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-تطبیقی سامان یافته، نشان می‌دهد که فمینیست‌های غربی اساساً با تشکیل خانواده مخالف بوده، ‌دنبال ترویج عدم‌فرزندآوری هستند؛ درحالی‌که فمینیست‌های مسلمان، به تشکیل خانواده نظری مثبت داشته، با آوردن فرزند مخالفتی ندارند، ولی دیدگاهشان در چگونگی فرزندداری با آموزه‌های اصیل قرآن فاصله دارد. برداشت فمینیست‌های مسلمان از قرآن کریم، در مقایسه با آراء تفسیری مفسران، به دو بخش قابل تقسیم است؛ اگر آیات قرآن اهداف آنان را تأمین کند، هم‌سو با مفسران هستند، وگرنه با اصل قرار دادن پیش‌فرض‌های فمینیستی خود، برداشت‌های غیرروشمندی از قرآن دارند. © شمس، ز؛ ح، ط. (1400).بررسی قرآنی دیدگاه فمینیست‌های مسلمان و فمینیست‌های غربی در فرزندآوری، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 7 (13)، 265-231.  Doi: 10.22091/PTT.2021.6019.1841 %U https://ptt.qom.ac.ir/article_1838_7178010201752b5ff39e57597e568e78.pdf