2024-03-29T00:42:00Z
https://ptt.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=205
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی و تحلیل تفسیری ظلمت مؤمن و نور کافر در آیة 257 بقره
سید محمد
موسوی مقدم
علی
حاجوی
رقیه
یوسفی
داود
صائمی
تاریخ ارسال: 25/3/98 | تاریخ پذیرش: 08/06/98
آیة 257 سورة بقره؛ از جمله آیات بحثانگیز قرآن است که در آن از «اخراج مؤمنان از ظلمات به نور» و «اخراج کافران از نور به ظلمات» سخن به میان آمده است. مسئله اصلی این پژوهش، چیستی ظلمت مؤمن و نور کافر است. در این راستا، آرای مفسران جمعآوری و در شش بخش مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است، اغلب مفسران به مصادیق ظلمت و نور اشاره کردهاند. تعبیر «اخراج مؤمنان از ظلمات به نور» توسط خداوند، ناظر بر یک سنت مهم الهی، یعنی هدایت و آمرزش پروردگار در روند سیر تکاملی مؤمنان است و مراد از «ظلمت مؤمن»، حجابهایی است که در اثر جهل و ارتکاب معاصی، میان انسان و خداوند ایجاد میشود. با توجه به مراتب فراوان ظلمت و نور، انبیا و صالحان نیز حجابهایی متناسب با مرتبه خود دارند. تعبیر «اخراج کافران از نور به ظلمات» توسط طاغوت نیز کنایه از اضلال شیاطین است و نور کافر اشاره به فطرت توحیدی است که در نهاد همه انسانها وجود دارد.
آیه 257 بقره
ظلمت
نور
مراتب ایمان
فطرت
مؤمن
کافر
2020
02
20
7
30
https://ptt.qom.ac.ir/article_1391_de3fa73f4424e076dc7508d08ae08912.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
پژوهشی تطبیقی در تفسیر آیة «الخَبیثاتُ للخَبیثینَ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ» از منظر فریقین
علیرضا
طبیبی
مجید
زیدی جودکی
تاریخ ارسال: 12/02/98 | تاریخ پذیرش: 15/05/98 در عصر جدید، پژوهشهای تطبیقی بین مذهبی، عمدتاً در حوزة شیعی با هدف بررسی دیدگاههای فریقین و نقد و ارزیابی آنها در حال انجام است. در همین راستا، این نوشتار به بررسی آیه بیستوششم سورة نور پرداخته است؛ آیهای که دیدگاههای مفسران فریقین و همچنین روایات تفسیری اهلبیت، صحابه و تابعان دربارۀ آن متفاوت است. بدینصورت که دربارة این آیه از یکسو نظرهای مفسران صحابه و تابعان، و از دیگر یکسو روایات اهلبیت گزارش شده است. سپس، با تطبیق نظرهای مفسران شیعه و اهلسنت، آرای مفسران ارزیابی میشود. از رهگذر این بررسی تطبیقی حاصل شد: فریقین دو رأی متفاوت ارائه دادهاند. اکثر مفسران اهلسنت ترجیح میدهند که «خبیثات» بهمعنای «اقوال خبیث» میباشد، ولی عمدة مفسران شیعی بر این باورند که «خبیثات» بهمعنای «زنان دامنآلود» میباشد. البته اشکالهایی بر نظر هر دو گروه متوجه است که بعد از بیان اشکالها، قول شیعی بر قول سنی ترجیح داده میشود. همچنین، تلاش میشود تا قول دیگری که با سیاق سازگارتر است ارائه شود.
آیه 26 نور
الطیبات
الطیبین
الخبیثات
الخبیثین
فریقین
2020
02
20
31
55
https://ptt.qom.ac.ir/article_1394_b6ba3d445292840dba3b2e6b897e2dfd.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی تطبیقی دیدگاهها درباره عبارت «من السَّماء» در آیات مربوط به باران
محمود
قاسم زاده خشکرودی
محمدکاظم
رحمان ستایش
تاریخ ارسال: 18/01/98 | تاریخ پذیرش: 11/06/98
باران در آیات مختلف قرآن، ضمن بیان صفات الهی، برای ذکر سرگذشت اقوام مختلف و برشمردن نعمتهای الهی و ... آمده است. در میان این آیات، تعبیر «من السَّماء» به چشم میخورد که میتواند ناظر به مبدأ آبِ باران قلمداد شود و نگاهی به برخی تفاسیر، گویای آن است که عبارتهایی نظیر «من السَّماء» ناظر به سرچشمۀ آبِ باران محسوب شده است. اختلاف نظر مفسران و استناد ایشان به شواهد و قراین مختلف، بررسی و ارزیابی دلایل ایشان را ضروری میسازد. با توجه به مجموع نظرهای مفسران، میتوان گفت که دو دیدگاه دربارۀ منبع آبِ باران وجود دارد؛ یکی باران را به سرچشمهای آسمانی مرتبط میداند و دیگری از نقش آبهای زمین و تبخیر آنها در پیدایش باران سخن میگوید. تمایز اصلی این دو دیدگاه را میتوان به نقش علوم تجربی قطعی و شناخت حاصل از آن نسبت داد؛ عاملی که یک قرینۀ مهم در برخی از برداشتهای مفسران بوده است. با توجه به تفاسیر بررسی شده، تمسک به ظاهر آیات برای اثبات منبع آسمانی آبِ باران، قرینۀ معتبری نخواهد بود. همچنین، برخی روایات، تصویری از ابر ارائه میدهند که ظاهراً مقتضی بارش باران از بالای ابرهاست؛ اما این موارد میتوانند یک تشبیه و تمثیل قلمداد شوند.
آیات باران
روایات باران
منبع آب باران
سرچشمه باران
اختلاف تفاسیر
2020
02
20
55
82
https://ptt.qom.ac.ir/article_1396_34d340b77b4f0a202136fbd7a656ae60.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
نظریۀ اذن و ولایت پیامبر اکرم(ص) در تشریع احکام الهی مبتنی بر آیات قرآن و آرای علمای فریقین
محمد جواد
ابوالقاسمی
تاریخ ارسال: 16/12/97 | تاریخ پذیرش: 03/03/98 ولایت تشریعی پیامبر اکرم از نظر شیعه، پذیرفته شده است و اختلاف عمدهای وجود ندارد؛ ولی این موضوع مورد قبول همة علمای اهلسنت نیست. به همین دلیل، مقالة حاضر در پی تبیین اختیارات پیامبر اکرم در تشریع احکام الهی مبتنی بر «نظریة اذن و ولایت الهی پیامبر اکرم در تشریع احکام مبتنی بر آیات قران و آرای علمای فریقین» است. در آغاز، ادبیات نظری و مفاهیم اصلی مرور و سپس، اصل نظریه تبیین شده است. در ضمن، با بهرهمندی از آیات قرآن مجید و استفاده از آرای مفسران فریقین، دلایل و مستندات نظریه، بیان و با جمعبندی آیات و دیدگاهها، از فرضیة پژوهش دفاع میشود. این نظریه بیان میکند که خداوند پیامبر اکرم را مأذون ساخته و ولایت بر شریعت را به ایشان عطا فرموده است تا بتواند در چارچوب کلی دین اسلام، احکام مورد نیاز جامعه را متناسب با مقتضیات زمان تشریع کند. این نظریه با «نظریه اجتهاد النبی» و «نظریه تفویض امر الدین الی النبی» تفاوتهای عمدهای دارد. این مقاله از روش تحقیق کیفی، تحلیلی، توصیفی و تکنیک اسنادی بهره برده و به این نتیجه رسیده که گستردگی اختیارات پیامبراکرم در تشریع احکام الهی، به گستردگی رسالت ایشان است و شامل احکام مختلف میشود. تشریع احکام، اولاً و بالذات مربوط به خداوند است و کسی جز او حق تشریع ندارد؛ مانند آنچه در ولایت و شفاعت آمده است. ولی خداوند در چارچوبی تعیین شده به پیامبر اکرم اذن داده تا در حوزة شریعت خود در تشریع احکام تصرف کند و احکامی را حسب مصلحتهای مختلف کم یا زیاد کند. این اختیارات، ویژة پیامبر اکرم است و در چارچوب اذنی است که خداوند به ایشان داده است.
اذن الهی
ولایت
تشریع
ولایت تشریعی
احکام الهی
2020
02
20
83
104
https://ptt.qom.ac.ir/article_1397_d03536abfe8e8a9915ad241f397ef30a.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی تطبیقی استناد اختلاف قرائات به اجتهاد یا سنت
محمدصادق
یوسفی مقدم
موضوع این مقاله بررسی دو نظریه استناد اختلاف قرائات به اجتهاد قاریان یا سنت نبوی است. بر این اساس، نخست با بیان اجمالی کیفیت اختلاف قرائات، مساله استناد قرائات به اجتهاد یا سنت، به عنوان محل اختلاف تبیین شده، آنگاه دلائل هر دو دیدگاه بررسی و نقد شده و ثابت گردیده است که عالمان قرائت، قرائت غیر مستند به سنت را معتبر نمیدانند و مدعیان استناد قرائات به اجتهاد، میان اجتهاد در قرائت و اختیار قرائت به صورت استدلالی، خلط کردهاند. افزون بر آن در برخی موارد که صحابه رسول خدا(ص) اجتهاد کردهاند، برخی دیگر از صحابه در برابر اجتهادات آنان ایستادهاند. نیز دیدگاه استناد اختلاف قرائات به سنت از دو حیث سنت متواتر و آحاد مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ثابت شده است که بر فرض صحت تواتر قرائات پس از زمان پیامبر(ص)، افزون بر آنکه تواتر نقشی در صحت محتوای قرائات ندارد، قاعده در فرض تعارض به جهت علم اجمالی به اینکه همه قرائات مراد واقعی نیست، رجوع به قرائت اظهر و در صورت نبود آن، تساقط قرائات و رجوع به دلیل دیگر است.
قرائات
سنت
اجتهاد
اختیار
اختلاف قرائت
2020
02
20
107
126
https://ptt.qom.ac.ir/article_1398_61bd5b01912bb7b5a7ea8366b3cb6c00.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی مصداق کوثر در سوره کوثر در تفاسیر روائی شیعه و سنی
محمدرضا
قضایی
امین
مرادی
محمد مهدی
کریمی نیا
سوره کوثر از ابتدای نزول از توجه خاصی در نگاه مفسران برخوردار بوده است. تبیین مصداق واژه «کوثر» از زمان نزول این سوره از موارد چالشی در میان مفسران بوده است. این آراء تفسیری در میان تفاسیر روائی رونق بیشتری داشته است. آنچه در این تفاسیر به چشم میخورد بیان معنای کوثر و ذکر مصادیق این معنا است و از مصداق این واژه در زمان نزول سوره کوثر غفلت شده است. در این تحقیق تلاش شد تا با بررسی تطبیقی روایات و اقوال تفسیری در تفاسیر روائی، نگاهی گذرا از آنچه گفته شده ارائه شود و سپس به ارزیابی تمام آنها بپردازد. توجه به شأن نزول، روایات وارد شده درباره سوره، سیاق آیات و قضایای مسلم تارخی، روشی بود که به بررسی این تفاسیر کمک کرد. نتیجه به دست آمده آنست که تنها مصداق دنیائی کوثر در زمان نزول سوره، حضرت زهرا س است که در عین وحدت، شأنیت کثرت را دارا بوده و نسل پیامبر از طریق ایشان گسترش پیدا کرد و نقشه های دشمنای برای ابتر ماندن دین اسلام را از بین برد.
کوثر
ابتر
نهر بهشتی
حوض
خیر کثیر
حضرت زهرا (سلام الله علیها)
2020
02
20
127
150
https://ptt.qom.ac.ir/article_1399_e7db98a00425ba1dfc67f9af50afaa24.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی و تحلیل حرکت خورشیددر قرآن از منظر مفسران با علم
محمد
کاوه
قرآن مجید به عنوان معجزه جاوید، در سورههای مختلف از حرکت خورشید سخن گفته است. هم چنین علم تجربی حرکت خورشید را پژوهش کرده است. سؤال این است، از نظر مفسران قرآن، راجع به چه حرکاتی سخن گفته است؟ نسبت یافته-های قطعی علم تجربی با نظرات مفسران چگونه است؟ اختلاف ظاهری برخی آیات مانند بقره/258 و .. با یافتههای قطعی علم تجربی چگونه ساگار است؟ فرضیۀ این تحقیق نه تنها مطابقت یافتههای قطعی علوم، بلکه اعجاز علمی و شگفتی علمی قرآن در برخی نحوۀ حرکات خورشید است. روش تحقیق روش جمع آوری اطلاعات و مطالعه کتابخانهای و تحلیل محتوای دادههاست.در این تحقیق مشخص گردید مجموع آیات مربوط به حرکات خورشید به دو دسته تقسیم میشوند. در آیات توصیفی، جنبه اعجاز علمی آیات از قبیل: حرکت خورشید موقت (یجری لاجل مسمى)، حرکات وضعی و انتقالی خردمندانه (الشمس و القمر کل فی فلک یسبحون)، حرکت انتقالی- طولی (الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم)، حرکت دوری- انتقالی همراه با با کهکشان (و الشمس و القمر کل فی فلک یسبحون) وجود دارد. آیات دسته دوم ناسازگاری ظاهری با یافته های قطعی علم تجربی دارد، اما با توجه به قرنیه مقامیه، صنعت جدال احسن و شروط آن، تعارضی بین بیان و یافته-های تجربی وجود ندارد.
حرکت وضعی
حرکت انتقالی
دآب
تجری
فلک و سبح و اجل مسمی
2020
02
20
151
172
https://ptt.qom.ac.ir/article_1449_3f05fd285d40781522e70f4f14119a29.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
منظورشناسی و مصداق یابی کنز با تحلیل تطبیقی آرای مفسران
محمدعلی
نظری
محمدعلی
رضایی کرمانی
علی
اسدی اصل
چکیده:آیات «صاحب عنوان» قرآن به آیاتی گفته میشود که نامی خاص برآنها گذاشته شده باشد. در میان آیات «صاحب عنوان»، «آیه کنز» یا «احبار» از آیات اقتصادی قابل توجه است. در این آیه، از کنز برداشتهای گوناگونی ارائه شدهاست که گاه با یکدیگر قابل جمع نمیباشند. برداشتهای گوناگون از آیهی مذکور، این نوشتار را بر آن داشت تا با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، نظرات و دیدگاههای گوناگون را گردآوری کند و آنها را در معرض ارزیابی اصول و قواعد تفسیری قرار دهد تا نقاط ضعف و قوت دیدگاههای گوناگون پیدا شود و دیدگاه برگزیده خودش را نشان دهد. در این میان، دیدگاه نخست مبنی بر روایی انباشت ثروت در صورت پرداخت زکات به دلایل گوناگون مردود اعلام میشود. و دیدگاه دوم مبنی بر عدم روایی انباشت ثروت، دیدگاهی صحیح ولی نادقیق معرفی میشود که پاسخگوی همهی مسائل اقتصادی کنونی نمیباشد. اما دیدگاه سوم مبنی بر عدم روایی خروج ثروت از گردش مالی جامعه، به عنوان کاملترین و دقیقترین دیدگاه معرفی میشود که بسیاری از معاملات اقتصادی روز را پوشش میدهد و پاسخگوی ابهامات و گرههای اقتصادی جامعهی امروزی میباشد. کلیدواژه ها: آیه کنز، آیه احبار، گنجاندوزی، آیات صاحب عنوان، انباشت ثروت، پرداخت زکات، دیدگاههای مفسران.
کلیدواژه ها: آیه کنز
آیه احبار
گنجاندوزی
آیات صاحب عنوان
انباشت ثروت
پرداخت زکات
دیدگاههای مفسران
2020
02
20
173
196
https://ptt.qom.ac.ir/article_1450_ee7a1ae0f2cb423c2734edd0b65be994.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی بازتاب رویارویی با تمدن نوین غربی در رویکرد عقلی –اجتماعی دو تفسیر المنارو المیزان
زهره
حیدری نصرت آبادی
محمدجواد
نجفی
چکیدهرهیافت عقلی-اجتماعی به تفسیر قرآن، در دوسده ی اخیردربستر چالش های برخاسته ازرویارویی جامعه های مسلمان درروزگار رکود، با تمدن نوین غربی پدید آمد. تفسیر اجتماعی، تفسیری با رویکرد کارکردگرا وبا آرمان پردازش چهره ی توانمند اسلام، برای پیشبرد جامعه در همه جا و هرگاه است. رویارویی با تمدن نوین باختری ازبسترهای برجسته پیدایش تفسیر اجتماعی، جایگاهی شایسته در نگرش مفسر اجتماعی برای نمودن چهره ای کارا وپویا از آگاهیهای اسلامی دارد. این رهیافت در تفسیر المناربا ویژگی تفسیر اجتماعی والمیزان به عنوان یکی از شاخص ترین این گرایش تفسیری، بازتاب های گوناگونی داشته است،مفسر المنار برای نشان دادن چهرهای خردورز وبالنده از اسلام در هماهنگسازی معارف قرآنی با تمدن غربی، چندان میکوشد که در رویکرد خود بهسوی عقل جزوی خود بنیاد و برداشتهای مادی از حقایق فرا طبیعی گرویده و در سازگاری پارهای احکام اسلامی با هنجارهای غربی گوی پیشرفت از همگنان را برباید. ولی المیزان با بهرهمندی از خرد ناب، شناخت دینی را از قلمروی خرد خود بنیاد، فراتر دانسته است. وی در رویکرد اجتماعی نیز با بینشی ژرف، ریشههای پیدایش تمدن کنونی غربی را درناسازگاری با بنیاد توحیدی اسلام میداند؛ او همچنین درگشایش چالشهای احکام اسلامی، در برابر پایگاه دفاعی و واکنش گرای المنار، بهنقد بنیادین دستاوردهای اندیشگی تمدن غربی میپردازد. سرانجام میتوان گفت: المیزان در پردازش چهرهی سترگ، کارا و پویای اسلام در برابر تمدن نوین غربی در سنجش با المنار کامیابتر است.
تفسیر
المنار
المیزان
تمدن غربی
رویکرد عقلی-اجتماعی
2020
02
20
197
220
https://ptt.qom.ac.ir/article_1451_7ba780c053010e9890f734b581a094ac.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی و نقد نظریات مفسران در بیان وجه ارتباط شرط و جزایِ آیه سوم سوره نساء
محمد
سلطانی رنانی
پر بحث و نقاشترین شرط و جزا در قرآن کریم و واقع در آیه سوم سوره نساء است. "وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا". و اگر بیم دارید که درباره یتیمان دادگری نکنید، هر چه از زنان که پسندید، دودو، سهسه، چهارچهار، به همسرى گیرید. پس اگر بیم دارید که دادگری نکنید، پس یک [زن گیرید] یا به آنچه [از کنیزان] مالک شدهاید. این [روش] نزدیکتر است بدان که ستم نکنید. مفسرّان در بیان وجه ارتباط جمله "وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى" و جمله "فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ" شش وجه بیان کردهاند. این وجوه به اختصار از این قرارند: 1. ازدواج با دیگر زنان موجب دادگری با دختران یتیم است. 2. ازدواج با دختران یتیم موجب دادگری با آنان است. 3. دادگری میان یتیمان در گرو محدودیت ازدواج است. 4. دادگری میان زنان همچون دادگری میان یتیمان لازم است. 5. پاکدامنی همانند دادگری در یتیمان لازم است. 6. دادگری میان یتیمان در گروی ازدواج با مادر آنان است. برخی از مفسران نیز هر چند لزوم ارتباط بین شرط و جزا را پذیرفتهاند، لیکن میانه دو جمله فوق در این آیه ملازمه و پیوستگی نمیدانند. این مفسران چهار گونه سخن گفتهاند. این چهار سخن و آن شش وجه مورد بررسی و نقد قرار گرفتهاند و به نظر میرسد وجه ششم برترین و بهترین وجه در بیان ارتباط شرط و جزا باشد.
"تفسیر تطبیقی"
"آیه سوم نساء"
"شرط و جزا"
"دادگری با یتیمان"
"چندهمسری"
2020
02
20
221
246
https://ptt.qom.ac.ir/article_1453_1b53a249831f29340cd39dcf58e964cd.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی تطبیقی دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث و دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر
خلیل
عارفی
هادی
حجت
حیدر
مسجدی
یکی از اساسیترین مباحث مرتبط با تفسیر قرآن، بررسی میزان نقش روایات در تفسیر است. مفسران با توجه به میزان بهرهگیری از روایات، دیدگاههای متفاوتی را در روشتفسیر قرآن پذیرفتهاند. در دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث، هرچند که بهخلاف دیدگاه قرآنبسندگی، بهرهگیری از روایات جائز است ولی ضروری نیست؛ ولی در دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر، بهرهگیری از روایات ضرورت دارد و بهخلاف دیدگاه حدیثبسندگی، برای دستیابی به تفسیری صحیح از قرآن بهرهگیری از تمام منابع معتبر مانند قرآن، حدیث و عقل ضروری است. در این مقاله با رویکردی تطبیقی و تحلیلی، با بهرهگیری از آیات و روایات، ثابت شده است که دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر بر دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث ترجیح دارد و با آیات و روایات سازگارتر است، زیرا طبق برخی از آیات و روایات، تبیین و تفسیر قرآن به معصومانسپرده شده است وبرای رسیدن به تفسیری صحیح و کامل از قرآن، بهرهگیری از روایات معتبر الزامی است.
استقلال قرآن
روش تفسیر
نقش روایات
بهرهگیری از احادیث
تفسیر روایی
2020
02
20
247
273
https://ptt.qom.ac.ir/article_1459_bb195dcebbbb22a2af8e24135e8d5aa3.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
بررسی و تجزیه و تحلیل کارگفتهای اعلامی در سور و آیات نازله در غزوات رسول خدا(ص)
بهمن
گرجیان
رحیم
احمدی نرگسه
قرآن کریم در سوره نحل آیه 89 خود را «تبیاناً لِکلِ بشیء: بیان کننده همه چیز» معرفی کرده است. این کلام آسمانی و الهی با دهها نام در میان مسلمانان شناخته می شود یکی از این اسامی فرقان به معنای ممیز حق از باطل و بیانگر و شارح تمامی احکام فقهی، شرعی و حقوقی فردی و اجتماعی است. گاهی بطور موجز و گاهی به تفصیل احکامی چون ارث، حد، دفاع، جنگ، زکات، خمس، ازدواج و ... را اعلام فرموده است. پژوهشگران هر رشته علاقه، توانایی و ظرفیت خویش به غواصی در این اقیانوس بیکران علوم و معارف طبیعی وماوراء الطبیعه پرداخته اند. بسیاری از قرآن پژوهان با بکارگیری نظریه کارگفت به پژوهش های میان رشته ای ارزشمندی پرداخته اند. نگارندگان در این پژوهش به معرفی نظریه کارگفت ها و یکی از انواع پنج گانه آن (کارگفت های اعلامی) در سور و آیات مربوط به غزوات حضرت رسول(ص) پرداخته و به روش توصیفی– تحلیلی به گردآوری داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای از منابع متنوع از جمله تاریخ اسلام، تاریخ زندگی پیامبر اکرم(ص) ، مغازی آن حضرت، ترجمه و تفاسیر قرآن مجید که در نوع خود بی نظیر است اهتمام ورزیده اند. از نتایجی که در این پژوهش به دست آمده کاربرد کارگفت های اعلامی با بسامد متفاوت در قرآن کریم برای بیان و اعلام احکام الهی می باشد.
سوره های مدنی
نظریه کارگفت ها
اعلامی
غزوات
جهاددفاعی
2020
02
20
275
296
https://ptt.qom.ac.ir/article_1454_7c852a428673f0df46d71d85dcdaf585.pdf
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4191
1398
5
2
تاریخ تطبیقی انگارۀ تحریف بایبل در تفاسیر شیعه و اهل سنت
محمدعلی
طباطبایی
عبدالهادی
مسعودی
محمد علی
مهدوی راد
انگارۀ محرف بودن کراسههای یهودیـمسیحی امروزه چنان بدیهی به نظر میرسد که شاید باورنکردنی به نظر برسد که زمانی چنین انگارهای در میان مسلمانان رایج نبوده باشد. این پژوهش در پی آن است تا با استفاده از روش پژوهش در «تاریخ انگارهها» (History of Ideas) تاریخ پیدایش و تکامل این انگاره را به شکلی تطبیقی در تفاسیر شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. طی این بررسی مشخص میشود که این انگاره در هر یک از دو جریان تفسیری سرگذشتی متفاوت را پشت سر گذاشته است؛ اما هر دو تقریبا در یک زمان به یک نقطۀ مشترک رسیده و در همان جا تثبیت شدهاند. شکل کلی این مسیر را میتوان با استفاده از الگوی سکوت ـ زمزمه ـ همهمه ـ پارادایم تحریفباوری ترسیم کرد؛ اما جزئیات این مسیر، شامل تاریخ پیدایش هر یک از مراحل، چرایی انتقال از یک مرحلۀ به مرحلۀ بعدی و حتی تعداد مراحل در دو جریان تفسیری شیعی و سنّی یکسان نیست. این مقاله با ارائۀ تصویری جزئینگر از این مراحل، به مقایسۀ این دو تصویر با یکدیگر میپردازد.
تحریف
تورات
انجیل
تفسیر
شیعه
سنی
تاریخ انگاره تطبیقی
2020
02
20
297
321
https://ptt.qom.ac.ir/article_1455_7daa3460f0f33f41b491dbd1d125f327.pdf