دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Qur’anic Principles of the “Divine Assistance” in the Words of Imam Khomeini
مبانی قرآنی «نصرت الهی» در کلام امام خمینی(ره) و مفسران
7
18
1543
10.22091/ptt.2020.5335.1730
FA
غلامحسین
اعرابی
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
0009-0009-9686-3946
علی احمد
ناصح
استاد تمام گروه علوم قرآن دانشگاه قم
0009-0006-9623-1314
لیلا
جنتی
دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
Journal Article
2020
03
14
The divine assistance is given to the faithful Muslims through various ways by the will of God and it leads to the astonishment of all people. This assistance relies on some principles mentioned in the <em>Qur’an</em> such as faith in God, obedience to the divine commands, definite trust in God and His divine promises, decisiveness and persistence for doing pure acts, and finally the divine traditions that exist in all times and places. Using descriptive analysis, the present study aims to delve deep into the subject of divine assistance. A monotheistic look at human history reveals that when faithful Muslims take action relying on the above principles, they can leave the obstacles and arduous challenges behind. Imam Khomeini himself conducted his measures from the beginning of Islamic revolution in Iran with reliance on the above principles and periodically used to emphasize on them in his speeches. People in the world have of course witnessed the real impact of those principles because when the victory of Islamic revolution seemed unlikely at the time of Pahlavi regime that was dominant in Iran as a stable Island, the divine and unseen assistance of God as well as the efforts of the leader and Iranian people who trusted in God and His definite promises to assist the believers against the enemies could defeat the former regime to the astonishment of World Arrogance. Therefore, people could choose their favorite government as a result of divine will and the fulfillment of one of the great traditions of God to give victory to those who aim to assist the religion of God with their pure actions <br /> <br /> <br /> <br />© A’rabi, Gh; Naseh, A.A; Jannati. L. (2020) The Qur’anic Principles of the “Divine Assistance” in the Words of Imam Khomeini. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>7-18. Doi: 10.22091/ptt.2020.5335.1730
بهنظر میرسد نصرت الهی که از طرق گوناگون با ارادۀ خداوند، نسبت به مؤمنان صورت میگیرد و موجب حیرت همگان میشود، مبتنی بر چند مبناست که در قرآن به آنها اشاره شده است؛ از قبیل ایمان به خدا، عمل به دستورات الهی، اتکا، توکل به خدا، اعتماد به وقوع حتمی وعدههای الهی، عزم بر استمرار بر عمل خالص و بالاخره مبتنی به سنتهای الهی که در همۀ زمانها جاری و ساری است. در این مقاله بهصورت توصیفی–تحلیلی این موضوع بررسی گردیده و در مجموع به اثبات میرسد که با نگاهی توحیدی به تاریخ بشر، این واقعیت در مقابل چشمان ما قرار میگیرد که وقتی مؤمنان با تکیه بر این مبانی اقدام کردهاند، از عقبههای سخت و مشکلات سهمگین، سربلند عبور کردهاند. امام خمینی(ره) از ابتدای نهضت اسلامی در ایران شخصاً با اتکا به این مبانی اقدامات خود را انجام داده و در بیانات خود مکرراً این مبانی را گوشزد فرموده است که البته اثرات واقعی آن را مردم دنیا و جهان به چشم خود دیدهاند. پیروزی انقلاب اسلامی با محاسبات مادی قابل تحلیل و پیشبینی نبود و همگان رژیم طاغوت را پابرجا میدیدند و ایران را جزیره ثبات مینامیدند، اما امدادهای غیبی الهی و نصرت خداوندی و مجاهدت رهبر و مردم ایران با اتکا به پروردگار و اعتماد به وقوع حتمی وعدۀ الهی مبنی بر نصرتِ مؤمنان در برابر دشمنان، باعث گردید که رژیم گذشته در برابر حیرت دنیای استکبار از هم بپاشد و مردم بتوانند حکومت دلخواه خود را بر سر کار آورند؛ اینها نبود جز نفوذ اراده الهی و جاری شدن یکی از سنتهای بزرگ خدای متعال مبنی بر پیروز کردن کسانی که با اخلاص درصدد یاری کردن دین خدا هستند.<br /> @اعرابی، غ؛ ناصح، ع.ا؛ جنتی، ل. (1399). مبانی قرآنی «نصرت الهی» در کلام امام خمینی(ره)، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 18-7. Doi: 10.22091/ptt.2020.5335.1730
https://ptt.qom.ac.ir/article_1543_5caa435a0d748fdeac590a23feaa1f02.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Methodological Analysis of the Criticisms of Allameh Javadi Amoli to Tafsir al-Manar Regarding the interpretation of the Verse al-Mubahalah
تحلیل روششناختی نقدهای علامه جوادی آملی در خصوص آیۀ مباهله بر تفسیر المنار
19
42
1546
10.22091/ptt.2020.4457.1575
FA
محمد حسین
بیات
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی
حسین
محققی
* دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی
Journal Article
2019
05
30
“<em>Tasnim</em>” by Allameh Javadi Amoli and “<em>al-Manar</em>” by Rashid Riza are two seminal exegeses of the Qur’an in Shi’ism and Sunnism respectively. These two exegetical books originate from two different intellectual and ideological sources though they have rather common methods and styles due to considerable overlap between the above books. However, <em>al-Manar’</em>s interpretation of the circumstances of revelation and evidences related to the verse of al-Mubahalah are criticized by Allameh Javadi in his book, <em>Tasnim</em>. The authors in this study aim to analytically examine the methodological approach of the above commentators on the aforementioned verse. The results of the study show that al-Manar has adopted a biased and partial approach to the event of al-Mubahalah and has vividly distanced from Sunni commentators, narrators, historians, and even Sahiban-i Sahhah to prioritize the ideas of ibn Taymiah over those of other Sunni characters. Therefore, Allameh Javadi Amoli basically rejects the ideas and methods of Rashid Riza in this regard as well as his inappropriate tendencies and prejudice.
<br />Bayat, M.h; Muhaqqeqi, H. (2020) The Methodological Analysis of the Criticisms of Allameh Javadi Amoli to Tafsir al-Manar Regarding the interpretation of the Verse al-Mubahalah. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>19-42. Doi: 10.22091/ptt.2020.4457.1575 <br />
از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم» نوشتۀ علامه جوادی آملی و از تفاسیر طراز اوّل قرآن در بین اهلسنت، تفسیر «المنار» تألیف رشیدرضا میباشند. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند اما نسبتاً از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند، به همین دلیل المنار حضور قابل توجهی در تسنیم دارد و در جایجای تسنیم شاهد مواجهههای مختلف علامه جوادی با آراء رشیدرضا هستیم. نظر خاصّ المنار در خصوص شأن نزول و بیان مصادیق در خصوص جریان مباهله از مطالبی است که بهطور مبسوط در تفسیر تسنیم به نقد کشیده شده است. نگارندگان این پژوهش برآنند که با روش تحلیلی، مواجهۀ دو مفسّر در مورد این آیه را مورد مداقۀ روششناختی قرار دهند تا میزان سقیم یا غیرسقیم بودن آراء این دو مفسر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که المنار در موضوع مباهله جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و از مفسران، محدثان و مورخان اهلسنت بلکه از صاحبان صحاح نیز به نحو مشهود فاصله گرفته و آراء ابنتیمیه را بر دیگر شخصیتهای علمی اهلسنت ترجیح داده است؛ بر همین اساس است که میبینیم آیتالله جوادی از اساس کلام رشیدرضا را مردود دانسته و علاوه بر ابطال اندیشه و روش وی، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را نیز یادآور شده است.<br /> <br /> © بیات، م.ح؛ محققی،ح. (1399). تحلیل روششناختی نقدهای علامه جوادی آملی در خصوص آیۀ مباهله بر تفسیر المنار، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 42-19. Doi: 10.22091/ptt.2020.4457.1575
https://ptt.qom.ac.ir/article_1546_0c1e1db74cc2434285552cf8a5dd0aec.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
A Survey of Sunni and Shi’ite Commentators’ Views about the Chronological Order of the Qur’anic Chapters - Toqifi or Ijtihadi
بررسی دیدگاه مفسران فریقین پیرامون توقیفی یا اجتهادی بودن چینش سور
43
66
1538
10.22091/ptt.2020.5072.1680
FA
محمد علی
اخویان
دانشیار گروه معارف دانشگاه قم
رحمان
زارع
دانشجوی دکتر دانشگاه قم
Journal Article
2019
12
24
The Qur’anic scholars and researchers have always paid special attention to the relevance and harmony of the chapters in the <em>Qur’an</em> and whether their chronological order is based on revelation (Towqifi) or the independent reasoning (Ijtihadi). There are various views in this regard; some commentators such as Seyed Murtaza and Ayatollah Khoyi believe that the current chronological order of the Qur’anic chapters is based on the arrangement received at the time of Holy Prophet (PBUH) but many other researchers hold that this chronological order is based on the arrangement of the Prophet’s companions. In this regard, some commentators believe that with regard to numerous evidence for the first view, they cannot admit the second one as an absolute viewpoint. Therefore, they adopt a classification approach and based on the existing documents, they say that the chronological sequence of most of the Qur’anic chapters is based on revelation while some limited ones based on the reasoning of the Prophet’s companions. The present study aims to analyze the perspective of those scholars who believe the chorological order of the chapters is based on revelation and it goes beyond the conducted research up to now to critically analyzes the viewpoints in this regard. This article attempts to introduce those scholars who attribute the chronological order of the Qur’anic chapters to revelation. Accurate research on the ideas of this group of scholars is significant as it can pave the way for the further research of those who seek the truth. Hope this research article can take a step towards the clarification of truths embedded in the Qur’anic science.
© Akhaviyan, M.A; Zare’, R. (2020) A Survey of Sunni and Shi’ite Commentators’ Views about the Chronological Order of the Qur’anic Chapters - Toqifi or Ijtihadi. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>43-66. Doi: 10.22091/ptt.2020.5072.1680
دانشوران و محققان علومقرآنی از دیرباز به موضوع ارتباط و تناسب سورههای قرآن که به دنبال مسئلهی توقیفی بودن یا نبودن ترتیب سورههای قرآن مطرح میشود توجه داشتهاند و درباره آن نظریات متعددی مطرح نمودهاند، برخی همچون سید مرتضی، آیةالله خویی و ... معتقدند که ترتیب سورههای قرآن به شکل فعلی در زمان رسول خدا (ص) تحققیافته است و اکثر محققان برآنند که در زمان صحابه سامانیافته است. در این میان برخی براین باورند که با توجه به شواهد فراوان بر قول اول نمیتوان دیدگاه دوم را بهطور مطلق پذیرفت، ازاینروی قائل بهتفصیل شده و با توجه به اسناد موجود ترتیب اکثر سورهها را توقیفی و تعداد محدودی را به اجتهاد صحابه دانستهاند، جهتگیری نوشتار حاضر بررسی و تحلیل دیدگاه دانشمندانی است که معتقد به توقیفی بودن ترتیب سورههای قرآن هستند.<br />این پژوهش فراتر از آثاری که تاکنون به تحلیل این مسئله پرداخته، به بررسی و نقد دلایل و دیدگاه معتقدان به توقیفی بودن ترتیب سورهها پرداخته و کوشیده است تا در حد توان به معرفی قرآنپژوهان معتقد به توقیفی بودن ترتیب سورهها بپردازد و نشان دهد که پژوهش و موشکافی دیدگاههای این گروه از دانشمندان ازآنرو حائز اهمیت است که میتواند راه را برای محققان جویای حقیقت بگشاید، امید آنکه این نوشتار قدمی هرچند کوتاه در بیان حقایق علوم قرآن باشد.
https://ptt.qom.ac.ir/article_1538_d20fd9eccaf991bad25b6024447e6bd4.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Critical Analysis of Sunni and Shi’ite Exegetical Views on the 44th Verse of Surah “Sad”
نقد و بررسی آرای تفسیری فریقین در تفسیر آیه 44 سوره «ص»
67
92
1545
10.22091/ptt.2020.4371.1560
FA
رسول
محمدجعفری
استادیار دانشگاه شاهد
مهدی
اصلانی
** دانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران
Journal Article
2019
05
11
One of the eminent prophets whose name is mentioned in several Qur’an verses is Prophet Job (PBUH). Some controversial issues related to this holy prophet have been raised in Sunni and Shi’ite exegeses; for instance, the interpretations regarding the 44th verse of Surah “Sad”. By using the descriptive and analytical method, the present study aims to critically review the Sunni and Shi’ite exegetical views on the interpretation of the 44th verse of Surah “Sad”. The results of the study indicate that 2 important arguments about this Qur’anic verse are under discussion between Sunni and Shi’ite scholars and commentators: first, the reason of swear and the person who is hit; second, the jurisprudential usage of the verse. As for the first argument, the interpretation of the verse points to the swear of Prophet Job (PBUH) to hit his wife and the punishment mitigation ordered by God but the purpose of swear by the Prophet and his wife’s fault are not explicitly mentioned for the sake of respect and decency. As for the potential of jurisprudential usage of the verse, the Islamic jurists and commentators have proposed 4 jurisprudential perceptions including “the punishment of a sick adulteress”, “the swear of a master to punish his servant”, “hitting a wife who is not obstinately disobedient”, and “the permission of religious deceit”. There are various fallacies against all the above interpretations indicating that the circumstances in this verse relate to a particular condition specially for the case of Prophet Job (PBUH) so it does not involve other religions or persons.
© Muhammad Ja’fari, R; Aslani, M. (2020) The Critical Analysis of Sunni and Shi’ite Exegetical Views on the 44th Verse of Surah “Sad”. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>67-92. Doi: 10.22091/ptt.2020.4371.1560
نقد و بررسی آراء تفسیری فریقین در تفسیر آیه 44 سورۀ «ص»
رسول محمدجعفری* | مهدی اصلانی**
تاریخ دریافت: 07/09/1398 | تاریخ پذیرش: 25/01/1399
چکیده
یکی از پیامبران برجستۀ الهی که در قرآن، نام ایشان در چند نوبت و چند سوره یاد شده، حضرت ایوب(ع) است. دربارۀ این پیامبر الهی، چندین موضوع چالشبرانگیز در تفاسیر فریقین انعکاس یافته که از جملۀ آنها، مباحثی است که در آیه 44 سورۀ «ص» مطرح میباشند و برخی آراء تفسیری ارائه شده ذیل این آیه در معرض نقد جدی هستند، ازاینروی پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی در صدد پاسخ به این سؤال است که نقد و بررسی آرای تفسیری فریقین در تفسیر آیه 44 سوره «ص» چگونه است؟ یافتههای تحقیق حکایت از آن دارند که در این آیه، دو مسئلۀ مهم میان عالمان و مفسران فریقین مطرح بوده است؛ نخست، علت سوگند و فرد مضروب؛ و دوم، امکان استفادۀ فقهی از آیه. دربارۀ مسئلۀ نخستین اجمالاً میتوان گفت سیاق آیه به سوگند ایوب(ع) بر مضروب ساختن همسرش و حکم تخفیف الهی اشاره دارد و براى رعایت ادب و حفظ احترام، دقیقاً سبب سوگند آن حضرت و خطای همسرش ذکر نشده است. در خصوص امکان استفاده فقهی از آیه نیز، فقها و مفسران چهار برداشت فقهی ارائه کردهاند که عبارتند از «جاری کردن حد بر زناکار بیمار»، «سوگند مولا بر تنبیه عبد»، «ضرب همسر در غیر نشوز» و «جواز حیله شرعی». به همۀ این برداشتها اشکالات متعددی وارد شده است، اما اشکال تقریباً مشترک همۀ آنها این است که آنچه در آیه مطرح گردیده از احکام اختصاصی ایوب(ع) است و دلیلی بر الغای خصوصیت از ایشان و تعمیم به دیگر شرایع و یا تعمیم به اشخاص دیگر، وجود ندارد.
<span style="font-style: italic;">© محمدجعفری، ر؛ اصلانی، م. (1399). نقد و بررسی آراء تفسیری فریقین در تفسیر آیه 44 سورۀ «ص»، </span><em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em><span style="font-style: italic;">، 92-67. Doi: 10.22091/ptt.2020.4371.1560</span>
https://ptt.qom.ac.ir/article_1545_2e7e2082c9fdfa62ee117ab3b766a123.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
A Research about the 55th Verse of Surah an-Noor’s Implications for the Raj’at from the Sunni and Shi’ite Perspective
بررسی دلالت آیه 55 سوره نور بر رجعت از دیدگاه فریقین
93
114
1599
10.22091/ptt.2020.3947.1489
FA
رضا
نوروزی
استادیار گروه معارف دانشگاه قم
محسن
قاسم پور
** دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف
0009-0009-7793-3240
Journal Article
2019
02
12
Rij’at (Return) is one of the controversial arguments between the Islamic sects; the Shi’ites believe in the return to life of some believers and unbelievers (despite their physical death) after the appearance of Imam Mahdi (PBUH) and before the Day of Judgement while the Sunnis reject this belief. Those who believe in the Rij’at, in order to prove its feasibility, make a reference to the return of the dead to life among former communities through miracles such as raising the dead by Jesus Christ. They hold that the Rij’at will also occur in Akhir al-Zaman (End of the World) as there are various Qur’anic evidences such as the 55th verse of Surah an-Noor. In this holy verse, God has promised that the saints will ultimately overcome the world and make a government. The present study aims to review the exegetical ideas of Sunni and Shi’ite commentators in the interpretation of this verse and the results show that according to the evidences in the holy verse and the Ahadith, the Rij’at is inferred.
© Nowroozi, R; Qasemipour, M. (2020) A Research about the 55th Verse of Surah an-Noor’s Implications for the Raj’at from the Sunni and Shi’ite Perspective. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>93-113. Doi: 10.22091/ptt.2020.4371.1560
رجعت از جمله مسائل مورد اختلاف بین فرق اسلامی است؛ شیعیان با اعتقاد به رجعت، به زنده شدن برخی از مؤمنان و گروهی از کافران بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) و قبل از برپایی قیامت باور دارند اما در مقابل، اهلسنت منکر رجعت هستند. معتقدان به رجعت در اثبات امکان رجعت، به وقوع آن در امتهای گذشته به شکل معجزاتی همچون زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(ع) استناد میکنند و برای اثبات وقوع آن در آخرالزمان نیز به دلایل متعددی اتکاء دارند که از مجموعه ادلۀ قرآنی آن میتوان به آیه 55 سورۀ نور اشاره کرد. در این آیۀ شریفه، خداوند وعدۀ قطعی جانشینی صالحان و حکومت آنها را داده است. در این نوشتار با بررسی دیدگاه فریقین در تفسیر این آیه، روشن میشود که بر اساس قرائن موجود در آیۀ شریفه و با تایید روایات ائمه(ع)، این آیه بر رجعت دلالت دارد.
© نوروزی، ر؛ قاسمپور، م. (1399). بررسی دلالت آیه 55 سورۀ نور بر رجعت از دیدگاه فریقین، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 113-93. Doi: 10.22091/ptt.2020.4371.1560
https://ptt.qom.ac.ir/article_1599_a2b0d13321d0648a6997a177a808d68f.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Comparative Analysis of Sunni and Shi’ite Traditions in the First 5 Hijri Centuries about the Qur’anic Verse “But Thou Art Truly a Warner, and to Every People a Guide"
بررسی تطبیقی روایات منابع فریقین در پنج قرن نخست هجری دربارۀ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ»
115
140
1541
10.22091/ptt.2020.4110.1522
FA
حسن
رضایی هفتادر
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
00000000000000000000
سیفعلی
زاهدی فر
استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
قمر
کوهی
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران(پردیس فارابی)
Journal Article
2019
02
23
There are some traditions in Sunni and Shi’ite sources on the 7th verse of Surah al-Ra’d that are notable in terms of numerous different perspectives in this regard while there has been no comparative research on this subject yet. To this aim, the present study uses descriptive analysis to deal with the comparative study of the existing evidences in Sunni and Shi’ite traditions in the first 5 Hijri centuries. In this regard, only the traditions that introduce Imam Ali (PBUH) and then the following Imams as the guide after the Prophet Muhammad (PBUH) are in agreement with the stylistics of the verse, Qur’anic terminology, and comprehensiveness. However, those Sunni traditions that introduce merely Prophet Muhammad and Imam Ali as the guides are true for those given ages. <br />© Rezaii Haftadar, H; Zahedi Far, S; Kouhi, Q. (2020) The Comparative Analysis of Sunni and Shi’ite Traditions in the First 5 Hijri Centuries about the Qur’anic Verse “But Thou Art Truly a Warner, and to Every People a Guide". <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>115-139. Doi: 10.22091/ptt.2020.4110.1522
روایاتی در منابع فریقین دربارۀ آیۀ هفتم سورۀ رعد آمده که ازنظر تعداد و تفاوت دیدگاههای دو فرقه، قابلتوجه است و پژوهشی تطبیقی دربارۀ آنها صورت نگرفته است. ازاینرو، در این پژوهش با شیوۀ توصیفی-تحلیلی، به بررسی تطبیقی مصداقهای یادشده در روایات منابع فریقین در پنج قرن نخست هجری پرداخته شده است. در این میان، تنها روایاتی که حضرت علی(ع) را هادی پس از پیامبر(ص) و سپس دیگر امامان علیهمالسلام را یکی پس از دیگری بهعنوان هادی بعد از وی معرفی مینمایند، با معیارهایی چون سیاق و ظاهر آیه، معنای مفردات و جامعیت فرازمانی قرآن سازگار هستند؛ گرچه آن دسته از روایات اهلسنت که تنها پیامبر(ص) را هادی میداند، در مطابقت با عصر آن حضرت درست است و نیز آن دسته از روایات که فقط به بیان هادی بودن حضرت علی(ع) پرداخته، در مطابقت با زمان حیات آن حضرت بعد از پیامبر(ص) صحیح میباشد.<br /> © رضائی هفتادر، ح؛ زاهدیفر، س.ع، کوهی، ق. (1399). بررسی تطبیقی روایات منابع فریقین در پنج قرن نخست هجری دربارۀ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ»، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 139-115. Doi: 10.22091/ptt.2020.4110.1522
https://ptt.qom.ac.ir/article_1541_038b75c7e02e14c0ffa5ba9301515092.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
An Analytical Research on the Variety of Styles in “Rawz al-Jinan va Rouh al-Jinan”
پژوهشی تحلیلی پیرامون انواع سیاق، در تفسیر «روض الجنان و روح الجنان»
141
160
1540
10.22091/ptt.2020.4271.1546
FA
سودابه
مظفری
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
زهره
ناعمی
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سید عدنان
اشکوری
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شهلا
بابایی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Journal Article
2019
04
19
In semantical discussions about the Noble Qur’an, style as a genuine discourse connotation has special significance and conveys meaning through verbal, contextual, and rational evidences. Sheikh Abulfotouh Razi has paid attention to styles in the understanding the meaning of Qur’anic verses in <em>Rawz al-Jinan</em>. He has focused on connected verbal styles including prior (Muqaddam), subsequent (Mu’akhar), and enveloping (Muktanif) evidences as well as discrete styles or “the Qur’an to the <em>Qur’an</em>” methods. He has also concentrated on contextual styles and the circumstances of revelation as well as rational styles by logical reasoning in Shi’ite philosophy and rational principles. Using descriptive analysis, the present study aims to survey the variety of styles and the extent by which Sheikh Razi has made use of this method in <em>Rawz al-Jinan</em>. The results indicate that he has paid attention to various styles in his exegetical method but not equally.
© Muzaffari, S; Na`emi, Z; Ashkouri, S.A; Babaii, S. (2020) An Analytical Research on the Variety of Styles in “Rawz al-Jinan va Rouh al-Jinan”. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>141-160. Doi: 10.22091/ptt.2020.4271.1546
در مباحث معناشناسی قرآن کریم، سیاق بهعنوان قرینۀ اصیل کلامی اهمیت ویژهای دارد، که در آن، معنا از طریق قرینههای لفظی، حالی و عقلی بهدست میآید. شیخ ابوالفتوح رازی در فهم معنای آیات در تفسیر روض الجنان، برای پدیدۀ سیاق در انواع مختلفش اهمیت قائل شده است؛ در نوع لفظی سیاق، به انواع متصل آن که شامل قرینههای مقدم، مؤخر و مکتنف میباشد و نیز به نوع منفصل یا همان روش «قرآن به قرآن» پرداخته است؛ شیخ رازی همچنین به سیاق حالی و سبب نزول آیات بهعنوان قرینۀ حالیه و نیز به سیاق عقلی از مسیر استدلالهای منطقی علم کلام شیعی و مبانی عقل توجه میکند. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی انواع سیاق و میزان استفادۀ شیخ رازی از این روش در تفسیر روض الجنان بپردازد. نتایج بحث گویای آن است که شیخ، در روش تفسیری خود به انواع سیاق توجه کرده ولی توجه او به همۀ آنها یکسان نبوده است.
© مظفری، س؛ ناعمی، ز؛ اشکوری، س.ع؛ بابایی، ش. (1399). پژوهشی تحلیلی پیرامون انواع سیاق، در تفسیر «روض الجنان و روح الجنان»، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 160-141. Doi: 10.22091/ptt.2020.4271.1546
https://ptt.qom.ac.ir/article_1540_a1411e6ebeda95ff8a67216307e4972c.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Attribution of Good Deeds and Sins to God or Human in the 78th and 79th Verses of Surah an-Nisa’ Based on the Idea of Fakhr Razi and Imam Khomeini
سازگاری إسناد حسنات و سیئات به خدا و انسان در آیات 78 و 79 سورۀ نساء در اندیشۀ فخر رازی و امام خمینی
161
186
1539
10.22091/ptt.2020.4643.1601
FA
رحمان
عشریه
دانشیار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم قم
0000-0001-5558-3221
Journal Article
2019
07
22
The attribution of good deeds and sins to God as a subdivision in determinism and free will is noted in the Qur’anic culture. In this regard, good deeds and sins are both attributed to God in some Qur’anic verses (al-Nisa’: 78) while some other verses make a distinction between good deeds and sins and regard the first coming from God and the latter from human. This difference in attribution has always been discussed by the commentators as a significant challenge. Among the scholars, Fakhr Razi and Imam Khomeini have reviewed this subject with 2 different perspectives and statements. The results of the study show that Fakhr Razi admits the idea of <em>Kasb</em> and therefore he truly attributes both the good deeds and sins to God. He believes that the attribution of sins to human connotes “politeness” and “denial interrogation”. On the other hand, Imam Khomeini holds that the attribution of charities and evil deeds to God is real, while the attribution of evil deeds to God and charities to human is virtual.
© Oshrie, R. (2020) The Attribution of Good Deeds and Sins to God or Human in the 78th and 79th Verses of Surah an-Nisa’ Based on the Idea of Fakhr Razi and Imam Khomeini. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>161-186. Doi: 10.22091/ptt.2020.4643.1601
<strong> </strong>مسئلۀ «إسناد حسنات و سیئات به خدا» بهمثابه فرعی از فروع مسئلۀ جبر و اختیار، مورد اهتمام فرهنگ قرآنی است. در این میان، در برخی آیات، حسنات و سیئات از جانب خداوند قلمداد شده (نساء:78) اما در برخی دیگر، میان حسنات و سیئات تفکیک بهوجود آمده و حسنات از جانب خدا و سیئات از جانب انسان قلمداد گردیده است که این تفاوت در إسناد، بهمثابه چالشی مهم، همواره مورد اهتمام مفسران بوده که در این میان، فخررازی و امام خمینی با دو نگرش متفاوت به بررسی این مسئله پرداخته و با مبانی مختلف، دو دیدگاه برجسته در حل این مسئله ارائه نمودهاند که در نوشتار حاضر به تنظیم، تقریر، مقایسه و ارزیابی این دو دیدگاه پرداخته شده است. از این رهگذر، مشخص میشود که فخررازی با پذیرش دیدگاه کسب، إسناد حسنات و سیئات به خدا را حقیقی دانسته، إسناد سیئات به انسان را از باب «رعایت ادب» و یا «استفهام انکاری» میداند؛ این درحالی است که به باور امام خمینی، «خیرات» به خدا و «شرور» به ممکنات، إسناد حقیقی دارند اما «شرور» به خدا و «خیرات» به ممکنات، إسناد مجازی.
© عشریه، ر. (1399). سازگاری إسناد حسنات و سیئات به خدا و انسان در آیات 78 و 79 سورۀ نساء، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 186-161. Doi: 10.22091/ptt.2020.4643.1601
https://ptt.qom.ac.ir/article_1539_e696675a754526fcf37369061052dfaa.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Comparative Study of the 80th Verse of Surah an-Naml from Sunni and Shi’ite Perspective with a Critical Emphasis on the Idea of Infeasibility of Hearing by the Deceased
بررسی تطبیقی آیه 80 سورۀ نمل در نگاه فریقین با تأکید بر نقد نظریۀ عدم سماع اموات
187
206
1544
10.22091/ptt.2020.3565.1425
FA
محمد رضا
نقیه
استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
آزاده
ابراهیمی فخاری
دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرای خراستگان
Journal Article
2018
09
15
An examination of the holy verses of the Qur’an from the perspective of Sunni and Shi’ite commentators can assist us to infer an appropriate and comprehensive interpretation of the Qur’anic verses, resolve likely disagreements, and criticize the viewpoints of both sects. Despite their common beliefs, there are some disagreements between Sunnis and Shi’ites on the interpretation of the 80th verse of Surah an-Naml. Some commentators take this holy verse as a verdict for “the infeasibility of hearing by the deceased” while some others reject this view. This article uses a critical and analytical method to make a comparative analysis between the views of two sects. The results of the study reveal that first, according to Allameh Tabatabaii’s views, there is no metaphor in this holy verse; second, it is proved that even if metaphor is admitted in the verse, it conveys the infeasibility of gaining benefit or life not hearing; third, it is revealed that even in the case of admitting this idea it is against some other verses in the Qur’an and traditions even existing in Sunni sources. It is concluded that based on all the above evidences, this holy verse not only does not confirm the idea of the infeasibility of the deceased but also rejects that.
© Naqieh, M.R; Ibrahimi Fakhkhari, A. (2020) The Comparative Study of the 80th Verse of Surah an-Naml from Sunni and Shi’ite Perspective with a Critical Emphasis on the Idea of Infeasibility of Hearing by the Deceased. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>187-206. Doi: 10.22091/ptt.2020.3565.1425
بررسی آیات شریفۀ قرآن در میان مفسران فریقین میتواند در بهدست آوردن معنای صحیح و جامعتری از آیات و رفع بعضی اختلافات ظاهری و نقد دیدگاههای هردو گروه راهگشا باشد. باوجود نقاط مشترک، در تفسیر آیه 80 سورۀ مبارکۀ نمل، اختلافاتی در تفسیر قسمت اول آن بهچشم میخورد. برخی این آیۀ شریفه را دلیل مثبتی بر نظریۀ «عدم سماع اموات» میدانند و بعضی از مفسرین، چنین برداشتی از این آیه را نادرست میشمارند. این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی به بررسی تطبیقی این موارد اختلاف میپردازد. پژوهشهای این نوشتار در چند گام به این موارد منتج میشوند که اولاً میتوان مطابق با دیدگاه علامه طباطبایی گفت تشبیه در این آیۀ شریفه بهکار نرفته است؛ ثانیاً اثبات میگردد که اگرهم تشبیه را بپذیریم، وجه شبه عدم انتفاع یا فقدان حیات است نه عدم سماع؛ ثالثاً روشن میشود که حتی در صورت پذیرش عدم سماع بهعنوان وجه شبه، مخالفت با صریح آیات دیگر قرآن و همچنین روایاتی که حتی در منابع اهلسنت نیز وجود دارد. نتیجه اینکه مجموعۀ این موارد، دلایلی متقن مبنی بر این مطلب است که این آیۀ شریفه، نهتنها نمیتواند مؤید و مثبتی بر نظریۀ عدم سماع اموات باشد، بلکه نافی این عقیده است.
© نقیه، م.ر؛ ابراهیمی فخاری، آ. (1399). بررسی تطبیقی آیه 80 سورۀ نمل در نگاه فریقین با تأکید بر نقد نظریۀ عدم سماع اموات، <em>دوفصلنامۀ پژوهشهای تفسیر تطبیقی</em><em>. 6 (11)</em>، 206-187. Doi: 10.22091/ptt.2020.3565.1425
https://ptt.qom.ac.ir/article_1544_bc28db4978d917aeea0bc42d5ed49013.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Validation of the Exegetical Views of al-Mizan and al-Manar about “Raising the Mountains” and “Metamorphosis of Bani Isra’il”
اعتبارسنجی دیدگاه تفسیری علّامه طباطبایی و مفسّران المنار پیرامون رفع طور و مسخ بنیاسرائیل
207
235
1499
10.22091/ptt.2020.4428.1571
FA
مهری
طاهر
* دانشآموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سید محمد
رضوی
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
0000-0001-2431-5491
سیدمجید
نبوی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
0000-0002-1382-5998
Journal Article
2019
05
25
Despite the different and sometimes contradictory perceptions and interpretations of the <em>Noble Qur’an </em>within the past 14 centuries, the unprecedented developments in the realm of empirical science at the contemporary age have made the commentators to boost their scientific and rational look at the Qur’anic verses regardless of their different exegetical methods and principles. Muhammad Abduh as one of the founding figures of Neo-Mu’tazilism has attempted to adopt a moderate approach to the extraordinary events in the <em>Qur’an</em>. Therefore, although he has admitted those events he has also proposed some scientific probabilities and justifications for them. However, the author of <em>Tafsir al-Mizan</em> holds that bringing scientific justifications denotes the denial of the extraordinary events in the <em>Qur’an</em>. Allameh Tabatabaii believes that the appropriate perception is to accept the miracles as extraordinary events beyond scientific rules. He has also focused on the philosophical and rational interpretation of those extraordinary events that seems to be more logical in his view. The subject of the present study is the comparative study of “raising the mountain” and “metamorphosis of Bani Isra’il” as two extraordinary events in the <em>Qur’an</em> and the validation of the evidences for them.
© Razawi, S.M; Taher, M; Nabavi, S.M. (2020) The Validation of the Exegetical Views of al-Mizan and al-Manar about “Raising the Mountains” and “Metamorphosis of Bani Isra’il”. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>207-234. Doi: 10.22091/ptt.2020.4428.1571
اگرچه قرآن کریم در طول چهارده قرنی که بر آن گذشته، همواره در معرض برداشتها و خوانشهای متفاوت و بعضاً متعارض قرار داشته است ولی پیشرفت بیسابقۀ علوم تجربی در دوران معاصر، مفسّران قرآن کریم را واداشت، صرفنظر از تفاوت در مبانی و روش تفسیری، نگاه علمی و عقلی خود به آیات قرآن را تقویت کنند. محمّد عبده از پیشگامان جریان نواعتزالی سعی داشته مواجههای متعادل با قرآن در امور خارقِ عادت داشته باشد، از این رو در کنار پذیرش تعبّدی آنها، برخی احتمالات و توجیهات علمی را نیز روا دانسته است. اما صاحب تفسیر المیزان طرح توجیهات علمی را بهمنزلۀ انکار خوارق عادت دانسته، و تعامل درست را پذیرش ظاهری آنها بر وجه اعجاز معرفی نموده، و در صورت لزوم، به تبیین فلسفی و اثبات امکان عقلی آنها روی آورده است که بهنظر میرسد نظر علامه صحیحتر و دارای ادلۀ متقنتری است. موضوع نوشتار پیشرو، مطالعۀ تطبیقی «کندن کوه» و «مسخ بنیاسرائیل» بهعنوان دو امر خارق عادت در قرآن و اعتبارسنجی ادلّه و قرائن مؤیّد هرکدام از این دو دیدگاه است.
© رضوی، س.م؛ طاهر، م؛ نبوی، س.م. (1399). اعتبارسنجی دیدگاه تفسیری علّامه طباطبایی و مفسّران المنار پیرامون رفع طور و مسخ بنیاسرائیل،<em>6 (11)</em>، 234-207. Doi: 10.22091/ptt.2020.4428.1571
https://ptt.qom.ac.ir/article_1499_558a59485a4b4fb1a93ab1cc5135d8a9.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Comparative Analysis of the Exegetical Method of Avicenna and Sheikh-i Ishraq
تحلیل تطبیقی روش تفسیری شیخ اشراق و شیخالرئیس
235
253
1547
10.22091/ptt.2020.4404.1587
FA
امیرعباس
مهدوی فرد
استادیار گروه معارف دانشگاه قم
امین الله
شاکری موحد
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
Journal Article
2019
06
24
The ideas of Avicenna and Sheikh-i Ishraq as the scholars of Peripatetic and Illumination Philosophy have always received the critical attention of the reviewers. One of the most important discussions in this regard is the exegetical method of the above philosophers: Sheikh-i Ishraq, contrary to Avicenna, does not have an independent exegesis but his exegetical ideas can be inferred from his collection of writings. In fact, Avicenna has a completely rational trend whereas the exegetical trend of Sheikh-i Ishraq is mystical. The exegetical method of Avicenna has been rational while Sheikh-i Ishraq has often used an innovative method. Furthermore, Avicenna has rarely applied the Qur’an to the Qur’an method in his rational arguments. The abovementioned philosophers have one thing in common in their commentaries and that is impartiality in interpretation and not using the traditions in the interpretation of the Qur’an.
© Mahdavi Fard, A.A; Shakeri Movvahid, A. (2020) The Comparative Analysis of the Exegetical Method of Avicenna and Sheikh-i Ishraq. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>235-251. Doi: 10.22091/ptt.2020.4404.1587
همواره نظرات و آراء ابنسینا و شیخ اشراق بهعنوان بزرگان دو مکتب مشاء و اشراق مورد توجه و نقد و بررسی صاحب نظران قرار گرفته که یکی از مهمترینِ این مباحث، روش تفسیری این دو فیلسوف است. شیخ اشراق برخلاف ابنسینا دارای اثر تفسیری مستقلی که به ما رسیده باشد نیست ولی از لابهلای مجموعه مصنفاتش میتوان روش تفسیری وی را استخراج و عرضه کرد. گرایش تفسیری ابنسینا یک گرایش کاملاً عقلی است درحالیکه گرایش تفسیری شیخ اشراق گرایشی عرفانی می باشد. طبعاً روش تفسیری ابنسینا نیز روشی عقلی بوده، برخلاف شیخ اشراق که در اغلب موارد از روش ذوقی عرفانی بهره برده و بهندرت از روش قرآن به قرآن و درمواردی نیز در مباحث عقلی به آیات قرآن استناد نموده است که آن را میتوان نوعی روش تفسیری عقلی خواند. این دو فیلسوف در تفسیر آیات دو وجه اشتراک دارند، یکی عدم تأویل و تطبیق آیات بر نظرات خویش و پرهیز ایشان از تحمیل رأی و نظر خود بر آیات؛ و دیگری عدم بهره برداری از روایات در تفسیر آیات.
© مهدویفرد، الف.ع؛ شاکریموحد، الف. (1399). تحلیل تطبیقی روش تفسیری شیخ اشراق و شیخالرئیس،<em>6 (11)</em>، 251-235. Doi: 10.22091/ptt.2020.4404.1587
https://ptt.qom.ac.ir/article_1547_d2c1ee285061eb822d9b6449e59dd85c.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
6
1
2020
06
21
The Comparative Analysis of the Effect of Magic Spell on Prophet Muhammad (PBUH) in Sahih Bukhari and Sahih Muslim with Regard to the Circumstance of Revelation for Surah an-Nas and Surah al-Falaq
بررسی تطبیقی تأثیر سحر بر پیامبر اسلام(ص) در صحیح بخاری و صحیح مسلم با توجه به شأن نزول معوِّذَتَین (سورههای ناس و فلق)
253
276
1542
10.22091/ptt.2020.3366.1384
FA
سیدحسین
سیدموسوی
دانشیار گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
سیدمحمد
مرتضوی
دانشیار گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
سید حمزه
عبدالله زاده
دانشجوی دکتری گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
Journal Article
2018
07
08
Some of the Ahadith in <em>Sahih al-Bukhari</em> and <em>Sahih al-Muslim</em> about casting a magic spell on Prophet Muhammad have made Sunni commentators and Muhaddithin relate the circumstance of revelation for Surah al-Falaq and Surah an-Nas to casting a magic spell on Prophet Muhammad by someone called Labid bin A’sam Yahudi. Sunni commentators thus recognize that this event is not against the infallibility of the Holy Prophet and his dignity of Nabuwwat. This article aims to answer this research question: Can the event of casting a magic spell on the Holy Prophet by Labid bin A’sam in Medina, as it is mentioned in some of the Ahadith, be the circumstance of revelation for Surah an-Nas and Surah al-Falaq? The results of the study show that due to some discrepancies between commentators on whether these chapters are Makki or Madani, some contradictory traditions on their circumstance of revelation, the referential and conceptual weakness of the traditions about the magic spell on the Prophet, and stylistics of the above chapters having a Makki context, it is concluded that the circumstance of revelation for the above chapters cannot be attributed to the event of casting a magic spell on the Holy Prophet.
© Seyed Mousavi, S.H; Mortazawi, S.M; Abdollah Zadeh, S.H. (2020) The Comparative Analysis of the Effect of Magic Spell on Prophet Muhammad (PBUH) in Sahih Bukhari and Sahih Muslim with Regard to the Circumstance of Revelation for Surah an-Nas and Surah al-Falaq. <em>Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) </em>253-276. Doi: 10.22091/ptt.2020.3366.1384
وجود احادیثی در صحیح بخاری و صحیح مسلم و اعتماد بر آنها مبنی بر جادو شدن پیامبر اسلام(ص) موجب شده است که عدهای از مفسران و محدثانِ اهلسنت، سبب و شأن نزول دو سورۀ فلق و ناس را مرتبط با سحر شدن آن حضرت، توسط شخصی به نام لبیدبناعصمِ یهودی بدانند؛ از این رو سحر شدنِ پیامبر(ص) را مخالف عصمت آن حضرت و منافی با شأن نبوت ندانستهاند. این مقاله پژوهشی است در پاسخ به این سوأل که آیا مسحور شدن پیامبر اسلام(ص) بر اساس بعضی احادیث، توسط لبیدبناعصم در مدینه میتواند سبب نزول معوِّذَتَین باشد؟ با توجه به اختلاف مفسران در مکی و مدنی بودن این دو سوره و نیز وجود روایات معارض در شأن نزول آنها و ضعف سندی و محتوایی روایات سحرالنبی، و همچنین سبک و سیاقِ سورههای فلق و ناس که رنگ و بوی مکی بودن دارند، نمیتوان شأن نزول این دو سوره را جریان سحر و جادو شدن پیامبر اسلام(ص) دانست.
© سیدموسوی، س.ح؛ مرتضوی، س.م؛ عبداللهزاده، س.ح. (1399). بررسی تطبیقی تأثیر سحر بر پیامبر اسلام(ص) در صحیح بخاری و صحیح مسلم با توجه به شأن نزول معوِّذَتَین،<em>6 (11)</em>، 276-253. Doi: 10.22091/ptt.2020.3366.1384
https://ptt.qom.ac.ir/article_1542_b3792beac58ab07c33654ff19101393b.pdf