@article { author = {sajadi, maryam sadat and Moaddab, Sayed Reza}, title = {Some Controversies about the Change of the Qiblah with Particular Regard to Appropriation}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {9-36}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2019.4395.1566}, abstract = {The Qiblah is one of the most significant signs in Islam, hence an icon of Islamic identity. The earlier choosing of Jerusalem as the Qiblah left its reverberations among the Jews in the earlier days of Islam. To reject the revelatory nature off Islam, many Jews fabricated the controversy of Islam's appropriation of the Qiblah from Judaism, hence stressed their own originality. The present paper tackles and rebuts the issue of the Jews' controversies, as provided in the Quran tafsirs of both Shias and Sunnis. It is asserted that the earlier choice of Jerusalem as the Qiblah was a sagacious decision, for the Kaaba was a place of idol-worshipping by then, while Jerusalem was not dishonored by idols. However, with the spread of Islam, Mecca received a totally different situation, and the Kaaba has since received its Qiblah status forever.   © Moaddab, S.R; Sajjadi, M.S (2021) Some Controversies about the Change of the Qiblah with Particular Regard to Appropriation. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 7-33.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5634.1769  }, keywords = {Mecca,the Qiblah,the Kaaba,Jerusalem,the Jews,the appropriation controversy}, title_fa = {مطالعه تطبیقی بررسی برخی شبهات پیرامون تغییرقبله با تاکید بر شبهه اقتباس}, abstract_fa = {قبله یکی از مهم‌ترین نمادها در اسلام و نشانۀ هویت اسلامی است؛ انتخاب بیت‌المقدس به‌عنوان قبلۀ نخستین و سپس تغییر آن به‌سمت کعبه، بازتاب بسیاری در عصر ظهور اسلام در بین یهودیان داشته است. شماری از یهودیانِ معاصر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به‌دلیل آنکه بیت‌المقدس در آغاز ظهور اسلام، قبلۀ مشترک بین مسلمانان با یهود بوده و برای فرار از اعتراف به وحیانی بودن آیین اسلام، شبهۀ اقتباس قبلۀ نخست مسلمانان را از یهود، مطرح نمودند و آن را دلیل حقانیت خود دانستند. در این مقاله به‌بیان برخی شبهات یهودیان، پیرامون قبله، چه قبل از تغییر و چه بعد از آن، در نگاه مفسران فریقین پرداخته شده و با بهره‌گیری از مستندات قرآنی، نادرستی دیدگاه یهودیان دربارۀ مسئلۀ اقتباس قبله، تبیین گردیده و بیان شده است که دلایل گزینش بیت‌المقدس در آغاز ظهور اسلام به‌عنوان قبلۀ مسلمانان، حکیمانه بوده؛ زیرا در آن هنگام، کعبه محل عبادت بت‌پرستان گردیده بود ولی بیت‌المقدس سرزمینی پاک و مقدس به‌شمار می‌آمد؛ اما با گسترش اسلام، مکه از شرائط متفاوتی برخوردار شد و قبله به‌سوی کعبه به‌عنوان نخستین پرستشگاه ابراهیمی(ع) و محل امن و عبادت همیشگی بندگان الهی، تغییر یافت . مؤدب، س.ر؛ سجادی، م.س. (1399). مطالعۀ تطبیقی بررسی برخی شبهات پیرامون تغییر قبله با تأکید بر شبهۀ اقتباس، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 33-7.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5634.1769  }, keywords_fa = {تغییر قبله,قبله,کعبه,بیت‌المقدس,یهود,شبهۀ اقتباس}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1401.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1401_3db7efcc1c245083240026807e6ac38c.pdf} } @article { author = {Hasanbegui, Ali}, title = {A Study of Three Approaches to the Tafsir of the 16th -19th Verses of the Sura al-Qiyamah as Parenthetic Sentences}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {37-58}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2019.2852.1305}, abstract = {Parenthetic sentences are those which contribute to the main argument of a discourse. Due to their place in everyday conversations, they have been studied by tafsir experts, and as some verses have occasionally been regarded as parenthetic remarks, this view has influenced tafsir experts, too. One of the most famous practices is to regard the 16th - 19th  verses of the Sura al-Qiyamah as parenthetic verses. On the other hand, misunderstanding the Quranic text leaves its own effect on giving interpretations of the Quranic verses. The present paper casts a new look unto parenthetic sentences in a comparative mode, hence it is found out that they are not parenthetic verses. Semantically independent, those four verses are contextually related to another universe of discourse, hence their revelation. © Hasanbegui,  A. (2020) A Study of Three Approaches to the Tafsir of the 16th -19th Verses of the Sura al-Qiyamah as Parenthetic Sentences. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 35-56.  Doi: 10.22091/PTT.2019.2852.1305}, keywords = {Keywords: Parenthetic sentence,tafsir,verse 16th-19th of the Sura al-Qiyamah,famous outlook,less famous view}, title_fa = {بررسی سه رویکرد در باره تفسیر آیات 16-19 سوره «قیامت» بر پایه با زخوانی جمله معترضه}, abstract_fa = {جملۀ معترضه» یا «میان‌جمله» یکی از جملاتی است که نه به موضوع اصلی بلکه به جوانب امر می‌پردازد؛ اما این جمله به‌دلیل جایگاهی که در محاورات دارد، همواره مورد توجه مفسران در تفسیر آیات قرآن قرار داشته، به‌طوری‌که گاه تلقی برخی آیات یا فقراتی از آنها، به‌عنوان جملۀ معترضه، بر تفسیر مفسران مؤثر بوده است؛ اما باید گفت که گاهی برداشت ناصحیح از این موضوع، تأثیر قابل توجهی بر فهم نادرست از آیات و تفسیر ناصواب قرآن کریم داشته است. یکی از مشهورترین و مهم‌ترین رویکرد‌ها در تفسیر آیاتِ شانزدهم تا نوزدهم سورۀ «قیامت»، معترضه تلقی کردن آنهاست. این نوشتار درصدد بازخوانی جملۀ معترضه و ارائۀ تطبیقی سه رویکرد در خصوص آیات چهارگانۀ سورۀ قیامت با محوریت جملۀ معترضه است. در پیِ پژوهش انجام شده، روشن گردید که چهار آیۀ مذکور، معترضه نیستند؛ هرچند این آیات با آیات قبل ارتباط مفهومی نیز نداشته، بلکه شرایط خارج از سخن، مقتضای نزول آنها بوده است.واژگان کلیدی: جملۀ معترضه، تفسیر، قرآن، آیات 16 تا 19 سورۀ قیامت، دیدگاه مشهور، دیدگاه غیرمشهورحسن‌بگی، ع. (1399). بررسی سه رویکرد دربارۀ تفسیر آیات 16 تا 19 سورۀ «قیامت» بر پایۀ بازخوانی جملۀ معترضه، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 56-35. Doi: 10.22091/PTT.2019.2852.1305 }, keywords_fa = {جملۀ معترضه,تفسیر,قرآن,آیات 16 تا 19 سورۀ قیامت,دیدگاه مشهور,دیدگاه غیرمشهور}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1395.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1395_f794a38e9da441a931d3aa9d2888367a.pdf} } @article { author = {Barani, Abu al-Hasan and Akhaviyan, Muhammad Ali and Izadi, Mohsen}, title = {A Comparative Study of Mu'tazilite, Ash'arite, and Twelver Shia Quran Interpreters on Affliction and its Relation to the Divine Justice: Evidence from the Tafsir-Oriented Views of Qazi Abd al-Jabbar, Ghazzali, and Fayz Kashani}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {59-78}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.5634.1769}, abstract = {Received: 2020-05-03   |   Accepted: 2020-09-06  The relation of afflictions and the Divine justice has since been a serious controversy among Muslim thinkers. The present paper attempts to answer this challenge. To do so, this paper tackles their Quranic views so as to get a more comprehensive outlook of their strengths and weaknesses. In a descriptive-analytical study, first their initial criteria are derived, based on their Quranic outlooks, for they have many criteria in common. As for their differences, concerning the Divine justice, it is found out that there is little agreement among the views of the Mu'tazilites and Ash'arites on the Divine justice and afflictions, and that as men get afflicted based on a Divine will, they commit some crimes and receive their punishments in proportion to their own misconducts, a fact which is the mere justice. In other words, it has been determined that what is in line with the human nature gets activated through affliction and this is the very sense of the Divine justice.     © Barani, A.H; Akhaviyan, M.A; Izadi, M. (2021) A Comparative Study of Mu'tazilite, Ash'arite, and Twelver Shia Quran Interpreters on Affliction and its Relation to the Divine Justice: Evidence from the Tafsir-Oriented Views of Qazi Abd al-Jabbar, Ghazzali, and Fayz Kashani. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 57-75.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5634.1769}, keywords = {Criteria of affliction,the relation between affliction and the Divine justice,Fayz Kashani,Qazi Abd al-Jabbar,Ghazzali,thematic tafsir}, title_fa = {بررسی تطبیقی آراء مفسران معتزله، اشاعره و امامیه در مسئلۀ ابتلا و رابطۀ آن با عدل الهی با تأکید بر دیدگاه‌های تفسیری قاضی عبدالجبار، غزالی و فیض کاشانی}, abstract_fa = {از آنجا که رابطه‌ی ابتلا با عدالت الهی از جمله چالش‌های فکری اندیشنمدان اسلامی می باشد پژوهش حاضر در مقام پاسخ به این پرسش است که چگونه سنت ابتلا با عدالت خدا سازگار است،به مقایسه دیدگاه‌های قرآنی سه اندیشمند امامیه،معتزله و اشاعره دراین‌باره پرداخته تا از تدقیق در نظریات‌ آنها، رهیافتی جامع‌تر پیدا کند و ضمنا نقاط قوت و ضعف دیدگاه‌ها معلوم گردد.مقاله حاضر با شیوه توصیف و تحلیل، ابتدا دیدگاه‌های قرآنی عبدالجبار ، غزالی و فیض کاشانی را پیرامون ملاک های ابتلا به دست آورده و به این نتیجه رسیده است که در بسیاری از ملاک ها همسو هستند. و در ادامه با توجه به جهت گیری‌های متفاوت نسبت به عدالت الهی، در مقام مقایسه آرای سه اندیشمند این نکته به دست آمد که اولا؛ بین سنت ابتلا با عدالت الهی با جهت‌گیری معتزله و اشاعره، همخوانی نیست و ثانیا؛ اگر چه انسان‌ها از سوی خداوند به امور مختلف مبتلا می‌شوند،در عین حال آنها با اختیار خویش اعمالی مرتکب شده و جزایی مطابق اعمال نصیبشان می‌شود که این عین عدالت است.در واقع این گونه مقرر شده که آنچه مطابق طبیعت بالقوه انسانی است، با ابتلا بالفعل می شود و این همان عدل الهی است.}, keywords_fa = {ملاک های ابتلا,رابطه ابتلا با عدل الهی,قاضی عبدالجبار,غزالی,فیض کاشانی,تفسیر موضوعی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1595.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1595_330495cbc4135171750b9f667b8fabc3.pdf} } @article { author = {Moradi, Muhammad and Ghaffari, Ali Akbar}, title = {Just Treatment of Orphans as Viewed by Quran Interpreters}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {79-106}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.5823.1809}, abstract = {Received: 2020-05-25   |   Accepted: 2020-09-18 The present paper deals with the conceptual and objective meanings and modes of treating orphans justly. Assuming that justice means allocating everything its due place, value, and right, then the orphans' rights receive extra value and significance, all due to the emphasis the Holy Quran puts on it. In this regard, the understanding and interpretations of various types of the Quran interpreters play a special function. A descriptive and analytical study of the topic may yield various and more vivid outcome regarding the interpreters' definitions and modes of tackling the subject, hence more pragmatic in how to treat the orphans. The objective of the present study is clarification of everybody's duty regarding orphans in general and girl orphans in particular, as indicated by the Quran interpreters of various schools of thought.   © Moradi, M; Ghaffari, A.A. (2021) Just Treatment of Orphans as Viewed by Quran Interpreters. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 77-103.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5823.1809}, keywords = {Orphans' rights,orphans' conditions,justice,just treatment of orphans}, title_fa = {رفتار دادگرانه با یتیمان در نگاه مفسران}, abstract_fa = {     تاریخ دریافت: 05/03/1399   |   تاریخ پذیرش: 28/06/1399 نوشتار پیشِ رو، در پی تحلیل و بررسی این نکته است که عدالت‌ورزی در حق یتیمان که در آیات قرآن به آن تأکید شده است، به‌لحاظ مفهومی و عینی چه معنایی دارد. اگر مفهوم عدالت به‌معنای قرار دادن هر چیزی در جایگاه بایستۀ خود و یا دادن حق هر کسی، روشن هم باشد، اما دربارۀ یتیمان باتوجه‌به مشکلات خاص زندگی‌شان و تأکید بسیار زیاد در چندین آیۀ قرآن، نیاز به بررسی بیشتر دارد. دراین‌بین، به‌خصوص فهمی که مفسران طیف‌های مختلف تفسیری، از این آیه‌ها و عدالت‌ورزیدن در حق یتیمان داشته‌اند، از اهمیتی بالایی برخوردار است. بررسی توصیفی و تحلیلی موضوع، می‌تواند از چند جهت به تبیین مسئله و نیز شیوه‌ای که مفسران در تفسیر آیات مورد اشاره به کار برده‌اند، مفید باشد، و به فهم دقیق‌تر عدالت‌ورزی با یتیمان کمک کند. در واقع رویکرد اصلی این تحقیق، روشن کردن وظیفۀ مکلفان دربارۀ عدالت‌ورزی با یتیمان، به‌صورت عام، و دربارۀ دختران یتیم، به‌صورت خاص، و به‌صورت عینی و عملی، آن‌هم از زاویۀ دید مفسران نحله‌های مختلف فکری است.     © مرادی، م؛ غفاری، ع.الف. (1400). رفتار دادگرانه با یتیمان در نگاه مفسران، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 103-77.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5823.1809}, keywords_fa = {حقوق یتیم. شئون یتیم. عدالت‌ورزی. رفتار عادلانه با یتیم}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1659.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1659_b3be5e47064ea9e81420c600d1cdab1e.pdf} } @article { author = {Rahimi, Seyyedah Vahideh and Ketabi, Somayyeh}, title = {Foundations of the Quranic System of Servitude: Evidence from the Shia and Sunni Tafsirs}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {107-134}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.5629.1771}, abstract = {Received: 202020-03-25   |   Accepted: 2020-07-30  The moral aspects of servitude make one of the fundamental themes in the Holy Quran; through a systematic outlook, appreciation of its moral teachings become easier. Piety is the most basic value in the moral teachings of servitude to and before God. The present descriptive-analytical study focuses first on discovering and giving definitions of piety in the servitude-oriented construct as indicated in the Holy Quran, including its elements, principles, and aims, followed by the relation of piety and the elements of this structure based on such tafsirs as al-Mizan, al-Minar, Fi Zilal al-Quran, and al-Kashshaf. Comparison reveals that they share in many points. Piety is an element basic to epistemology, theology, anthropology, and cosmology; hence an important element in the formation, preservation, and improvement of one's outlook, moral inclinations, and moral code of conducts. Continuation and improvement of piety is essential for achieving elementary, intermediate, and ultimate aims. According to Quranic verses, worshipping God is an elementary aim, piety is the intermediate aim, and getting well nigh to God is the ultimate aim.     © Rahimi, S.V; Ketabi, S (2021) Foundations of the Quranic System of Servitude: Evidence from the Shia and Sunni Tafsirs. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 105-131.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5629.1771}, keywords = {Moral system,servitude moralities,ethical basics,ethical principles,ethical aims,Piety}, title_fa = {شالودۀ نظام اخلاق بندگی قرآن با تأکید بر تفاسیر فریقین}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 06/01/1399   |   تاریخ پذیرش: 09/05/1399 اخلاق بندگی، یکی از زیربنایی‌ترین مباحث قرآن است. در فضایی نظام‌مند، فهم و تحلیل روابط آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم، عمیق‌تر انجام می‌شود. کلیدی‌ترین ارزش در آموزه‌های اخلاق بندگی، تقواست. در این نوشتار به‌منظور کشف و تبیین جایگاه تقوا در نظام اخلاق بندگی قرآن، با روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا نظام اخلاق بندگی در قرآن به‌صورت ساختاری مخروطی‌شکل، شامل «مبانی، اصول و اهداف» مطرح می‌شود و سپس رابطۀ تقوا و اجزاء این نظام، با تأکید بر تفاسیر فریقین مانند المیزان، المنار، فی ظلال القرآن و کشّاف تبیین می‌گردد. تطبیق این تفاسیر نشان می‌دهد که در موضوعات مورد بحث، مشابهت زیادی میان آنها وجود دارد. تقوا لازمۀ موضوعاتی بنیادین مانند معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، جهان‌شناسی، ارزش‌شناسی و از عوامل مهم در ایجاد، حفظ و ارتقاء اصول بینشی، گرایشی و رفتاری است. استمرار و ارتقاء تقوا برای رسیدن به اهدافِ مقدمه‌ای، میانی و غایی ضروری است. طبق تصریح آیات، «عبادت خدا» هدف مقدماتی، «تقوا» هدف میانی، و «قرب الهی» هدف غایی محسوب می‌شود.   © رحیمی، س.و؛ کتابی، س. (1400). شالودۀ نظام اخلاق بندگی قرآن با تأکید بر تفاسیر فریقین، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 131-105.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5629.1771}, keywords_fa = {نظام اخلاقی,اخلاق بندگی,مبانی اخلاق,اصول اخلاق,اهداف اخلاق,تقوا}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1602.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1602_58a30b28dfeab9087b6380454a65326b.pdf} } @article { author = {Habibnezhad, Sayyid Ahmad and Zargoush Nasan, Abd al-Jabbar and Bekhrad, Mostafa}, title = {A Study and Critique of whether Context can be Regarded as a Rule in the Light of Quran Tafsirs}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {135-162}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.3988.1496}, abstract = {Received: 2020-01-30   |   Accepted: 2020-06-09  Any rule has its own features that context does not have it, hence not entitled to be called a rule. The nature of context and its signification can be proved based on the views of linguists, lexicographers, rhetoricians, men of letters, jurisprudents (faqihs), and experts in the principles of jurisprudence. The greatest evidence can be found in the works of such Quran interpreters as Ibn Jarir al-Tabari, Allama Tabatabaie, and Martyr Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr who cited contexts but never regarded them as a rule. Some experts went astray in regarding context as a rule, hence several objections and ambiguities have been raised. A descriptive-analytical paper, the present work seeks to prove that context cannot be regarded as a rule, hence its signification is proved. In addition, there are also answers to other queries: whether context falls within linguistic or cognitive category, whether it is merely a kind of signification, a reminder, an index, or whether their authority pertains to the apparent cases.   © Habibnezhad, S.A; Zargoush Nasan, A.J; Bekhrad, M. (2021) A Study and Critique of whether Context can be Regarded as a Rule in the Light of Quran Tafsirs. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 133-160.  Doi: 10.22091/PTT.2020.3988.1496}, keywords = {Quran tafsir,the rule of context,contextual signification,contextual nature}, title_fa = {نقد و بررسی قاعده بودن سیاق در پرتو تفاسیر قران کریم}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 10/11/1398   |   تاریخ پذیرش: 20/03/1399 هر قاعده‌ای خصوصیات و ممیزات ویژۀ خود را دارد که سیاق فاقد آن ویژگی‌ها است، لذا نمی‌توان آن را یک قاعده نامید؛ ماهیت سیاق و نوع دلالت آن باتوجه‌به آراء و نظرات مفسرین قرآن کریم، زبان‌شناسان و لغویین، علمای علوم بلاغی، ادباء، فقهاء و اصولیین، قابل ‌اثبات است. بزرگ‌ترین دلیل و شاهد بر اینکه سیاق ماهیتاً دلالت است نه قاعده، این است که مفسرینی مانند ابن‌جریر طبری، علامه طباطبائی و شهید صدر بااینکه به سیاق استناد کرده‌اند، هیچ‌کدام به‌عنوان قاعده از آن نام نبرده‌اند. مسلماً برخی در تلقی کردن سیاق به‌عنوان یک قاعده بیراهه رفته‌اند و در این زمینه ایرادات و ابهاماتی اساسی وجود دارد. در این نوشتار که به روش توصیفی-تحلیلی تدوین‌ شده با استناد به نظرات و آرای مفسرین و دانشمندان، عدم قاعده بودن سیاق به اثبات رسیده و نظریۀ دلالت بودن آن تقویت گردیده است. سؤالات دیگری که در این مقاله مطرح شده این است که آیا سیاق مقوله‌ای لفظی است یا عقلی؟ آیا سیاق یک نوع دلالت اقتضاء یا تنبیه و اشاره است؟ و حجیت هریک از آنها از باب حجیت ظواهر است یا نه؟ © حبیب‌نژاد، س.الف؛ زرگوش‌نسب، ع.ج؛ بخرد، م. (1400). نقد و بررسی قاعده بودن سیاق در پرتو تفاسیر قران کریم، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 160-133.  Doi: 10.22091/PTT.2020.3988.1496}, keywords_fa = {تفسیر قرآن,سیاق,قاعدۀ سیاق,دلالت سیاق,ماهیت سیاق}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1660.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1660_6cc50b66e203c4f9a3412937109e5eb0.pdf} } @article { author = {Sharifi, Abbas and Khoshniyyat, Gholamreza}, title = {A Comparative Re-Reading of the Quran Interpreters' Views of the 11th Verse of the Sura Faussilat}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {163-186}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.4469.1577}, abstract = {Received: 2021-02-23   |   Accepted: 2020-06-12  In the field of Quran scholarship, one of the controversial topics concerns the phenomenon of language as referred to in the Holy Quran, that is to say, whether it was real or symbolic. One of them concerns the 11th verse of the Sura Fussilat which some Quran interpreters regard it as a real language, while others, mostly the modern ones, have interpreted it as a symbolic language. The present paper seeks to discuss various aspects of language and language use and concludes that it has had two levels of signification. The first-rate level is concerned with what the common reader stands, and the second-rate level concerns what the knowledgeable reader may find out therein. In other words, the first-rate level is a symbolic language, while the second-rate level pertains to the real sense of the verse that pertains to percolation of knowledge and understanding in and to all the creation.   © Sharifi, A; Khoshniyyat, Gh.R. (2021) A Comparative Re-Reading of the Quran Interpreters' Views of the 11th Verse of the Sura Faussilat. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 161-183.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4469.1577}, keywords = {address,symbolism,truth,obedience,dissidence,the Sura Fussilat}, title_fa = {بازخوانی آراء تفسیری مفسران در آیۀ خطاب (فصلت:11) با رویکرد تطبیقی}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 18/11/1398   |   تاریخ پذیرش: 23/03/1399 در حوزۀ معارف قرآنی یکی از مباحث اختلاف‌برانگیز بین مفسران، حمل آیات خطاب بر زبان تمثیل (نمادین) یا زبان حقیقت است. از این موارد می‌توان به آیۀ «ثُمَّ استوى اِلىَ السَّماءِ و هى دُخانٌ فقالَ لَها و لِلارضِ أئْتیا طَوعاً اَوکَرها قَالتا اَتینا طائِعینَ» (فصلت:11) اشاره نمود که برخی از مفسران آن را بر زبان حقیقی، و بسیارى از ایشان اعم از مفسران متقدم و معاصر، با ذکر دلایلی آن را بر زبان نمادین حمل کرده‌اند. این پژوهش ضمن تبیین زبان تمثیلی و نمادین، دلایل طرفداران خطاب حقیقی و تمثیلی را بررسی کرده و با تکیه بر پذیرش تسری آگاهی و هوشمندی در موجودات هستی اما در مراتب گوناگون، آیه را داراى دو سطح معنایی یافته است؛ نخست، سطحی که مخاطبِ آن دارای فهم سادۀ عرفى است و دیگر، سطحی که مخاطب قادر به فهم حقیقت معناى آیه است. به استناد مرتبۀ نخست، آیه تمثیل و از مصادیق زبان نمادین و به استناد مرتبۀ دوم، آیه بر معناى حقیقى که سرایت علم و شعور در موجودات است، دلالت دارد.   © شریفی، ع؛ خوش‌نیت، غ.ر. (1400). بازخوانی آراء تفسیری مفسران در آیۀ خطاب (فصلت:11) با رویکرد تطبیقی، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 183-161.  Doi: 10.22091/PTT.2020.3988.1496}, keywords_fa = {خطاب,تمثیل,حقیقت,طوع,کره,فصّلت}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1661.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1661_e7af39fcb25ca540c1768828bbb35bb3.pdf} } @article { author = {shahrokhi, seyedeh masoumeh and satee, nsfiseh}, title = {Meaningfulness of Life in the Quranic Verses: A Comparative Study of the Viewpoints of Allama Tabatabaie and Ayatollah Javadi Amoli}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {187-212}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.4464.1576}, abstract = {Received: 2020-01-04   |   Accepted: 2020-07-12  The meaning of life makes one of the most important topics that takes in the incentive for living, the values of life, hope, and taking troubles in life for our needs. Without having a meaning of life, tolerating all the hardships would be impossible and irrational. Hence, one of the things expected of religion is rendering a meaningful picture of life. The present study delves into the point that based on the Quranic verses, the human life, and the pragmatic meaning of life (that is to say, certain functions of life). Any of these sub-senses are provable based on the Quranic verses and Islamic religious teachings, for example, the spiritual realm, immortality of man, the principle of the innate nature of man and his representativeness of the Divine names and attributes. This tri-fold division can be attributed to life in a coherent monotheistic attitude. One of the main corollaries of this attitude is rejection and criticism of the bi-polar division of life-oriented views into supernatural vs. natural attitudes, including certain individualistic view such that any individual must shape his own life through discovering his own real value and decision.     © Shahrokhi, S.M; Sate, S. (2021) Meaningfulness of Life in the Quranic Verses: A Comparative Study of the Viewpoints of Allama Tabatabaie and Ayatollah Javadi Amoli. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 185-209.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4464.1576}, keywords = {Purposefulness,value,Performance,the meaning of life,The Quran}, title_fa = {بررسی تطبیقی آیات معناداریِ زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله جوادی آملی}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 14/10/1398   |   تاریخ پذیرش: 22/04/1399 معنای زندگی از مهم‌ترین مسائلی است که انگیزۀ زیستن، ارزشمندی حیات، امید و تکاپو در زندگی و آنچه از زندگی می‌خواهیم را دربرمی‌گیرد. بدون داشتن معنای زندگی، تحمل دنیای آکنده از رنج، درد و مشقت ممکن و معقول نمی‌نماید. یکی از وظایف اساسی دین، تبیین مطلوب معناداریِ زندگی است. تحقیق پیش رو درصدد اثبات این فرضیۀ اصلی است که برطبق آیات قرآن، زندگی انسان دارای معنای ابزاری (هدف‌مندی حیات)، معنای غیرابزاری (ارزشمندیِ فی‌نفسه حیات) و معنای کارکردی (ایفای نقش معین در حیات) است. هریک از این معانی با آیات و مبانی دینی مثل وجود عالم ماورای طبیعت، جاودانگی انسان، اصل فطرت و مظهریت انسان برای اسماء و صفات الهی اثبات می‌گردد. باید توجه داشت که إسناد این سه معنا به زندگی به‌صورت منسجم و سازگار در یک نظریۀ وحدانی تبیین می‌گردد. از مهم‌‌ترین لوازم این نظریه، نقد جدی دوگانه‌انگاری نظریه‌های فراطبیعت‌گرایانه و طبیعت‌گرایانه از یک‌سو، و جمع دیدگاه آفاقی بودن معنای زندگی با ضرورت جعل آن در زندگی، از سوی دیگر است؛ بدین معنا که فرد باید با کشف ارزش واقعی و با اختیار خود، زندگی خویش را بر اساس آن معنا دهد و در آن مسیر حرکت کند.   © شاهرخی، س.م؛ ساطع، ن. (1400). بررسی تطبیقی آیات معناداریِ زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله جوادی آملی، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 209-185.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4464.1576}, keywords_fa = {هدفمندی,ارزش,کارکرد,معنای زندگی,قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1663.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1663_da2faa07471db5aaf686d1cd288cb971.pdf} } @article { author = {Khalifah Shushtari, Muhammad Ibrahim and Sadeqi, Azam}, title = {A Case Study of Syntactic Embedding in Transitive and Intransitive Verbs and Their Validity in the Tafsirs al-Tibyan, al-Jami' li-Ulum al-Quran, and al-Mizan}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {213-237}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.4446.1574}, abstract = {Received: 2019-05-01   |   Accepted: 2020-09-21  A branch of Arabic syntax and in particular studying syntactic embedding have been developed for understanding the Holy Quran, hence experts of Arabic syntax studies focused on linguistic embedding, its features, and uses. One of the several effects of syntactic embedding is changing intransitive verbs to single-object transitive verbs, and changing single-object transitive verbs to two-object transitive verbs. This paper attempts to explore aspects of syntactic embedding and giving an overview of them, with special regard to transitive and intransitive verbs in three Quran tafsirs, namely al-Tibyan of Sheikh al-Tusi, al-Jami' li-Ahkam al-Quran of al-Qurtubi, and al-Mizan of Allama Tabatabaie. There are some benefits, for example, one of the benefits of using syntactic embedding is changing intransitive verbs to single-object transitive verbs and the single-object transitive verbs to two-object transitive verbs. Their syntactic-rhetorical effects are evident. Also experts of Arabic syntax are ahead of tafsir experts in giving syntactic argumentations. Among the tafsir authors, the above three tafsir experts render the same syntactic interpretation of embedding; however, Sheikh al-Tusi and al-Qurtubi never used the Arabic syntactic term "tazmin", instead they used other synonymous terms, for example, "in the sense of", "or", and "signifying"; however, Allama Tabatabaie used the very term "tzmin".     © Khalifah Shushtari, M.I; Sadeqi, A. (2021) A Case Study of Syntactic Embedding in Transitive and Intransitive Verbs and Their Validity in the Tafsirs al-Tibyan, al-Jami' li-Ulum al-Quran, and al-Mizan. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 211-234.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4446.1574  }, keywords = {Syntactic embedding,Quranic verses,concepts,transitive and intransitive verbs,tafsir}, title_fa = {تضمین نحوی در افعال لازم و متعدی و اعتبار سنجی این افعال در تفاسیر «التبیان، الجامع لعلوم القرآن و المیزان» (بررسی موردی)}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 12/02/1399   |   تاریخ پذیرش: 31/06/1399 علم نحو به‌عنوان علم خاص و پدیدۀ تضمین نحوی به‌عنوان قائدۀ فرعی در راستای درک و تفسیر صحیح قرآن شکل گرفته و پژوهشگران و دانشمندان علم نحو در آثار خود به نقش و کارکرد تضمین نحوی و فوائد آن پرداخته‌اند. یکی از فوائد و کارکردهای تضمین نحوی، تغییر افعال لازم به افعال یک مفعولی یا بیشتر، و افعال متعدیِ یک مفعولی به افعال دو مفعولی است. در این مقاله ضمن معناشناسی تضمین نحوی و معرفی پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، به بررسی تطبیقی این پدیدۀ ادبی در قالب افعال لازم و متعدی در سه تفسیر «التبیان فی تفسیر القرآن»، «الجامع لأحکام القرآن» و «المیزان» می‌پردازیم. دست‌یافته‌های قابل‌توجهی را در این پژوهش می‌توان مشاهده کرد؛ ازجمله آنکه یکی از فوائد مهم تضمین نحوی تغییر افعال لازم به متعدی یک مفعولی یا بیشتر و تغییر افعال متعدی یک مفعولی به دو مفعولی است که در تعلیل نحوی و ایجاز بلاغی اغراض آن دیده می‌شود؛ و دیگر اینکه نحویان در آشنایی با تضمین نحوی بر مفسران مقدم هستند و تلقی این سه مفسر شیخ طوسی، قرطبی و علامه طباطبائی از تضمین نحوی با نحویان یکی است. شیخ طوسی و قرطبی در تفسیر آیات متضمن از اصطلاح تضمین استفاده نکرده‌اند و از واژه‌های جایگزین مانند «بمنزلة»، «أی» و «معناه» مدد گرفته‌اند ولی علامه طباطبائی از اصطلاح «تضمین» استفاده کرده است. © خلیفه‌شوشتری، م.الف؛ صادقی، الف. (1400). تضمین نحوی در افعال لازم و متعدی و اعتبار سنجی این افعال در تفاسیر، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 234-211.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4446.1574}, keywords_fa = {تضمین نحوی,آیات قرآن,مفاهیم,افعال لازم و متعدی,تفسیر}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1664.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1664_20cf65290ad134cdc78c5ec76cb6f833.pdf} } @article { author = {Najfi, Muhammad Javad and Rahman Setayesh, Muhammad Kazem and Zharfi Yeganeh, | Zahra}, title = {The Principles of Government Legitimacy as Envisaged by the Sunni and Shia Quran Interpreters}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {237-260}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.3770.1455}, abstract = {Received: 2019-11-17   |   Accepted: 2020-05-21  Legitimacy is a trait in a ruling system by means of which the ruler regards his ruling correct and right, and people regard it their duty to obey the ruling power. In other words, legitimacy is an answer to the query as to why a certain group of people hold the right to rule and the rest must only obey them. Both Sunni and Shia interpreters of the Quran regard God as the source of the ruling legitimacy, hence they reason that as God is superior by far from having any material manifestation, He has certainly granted a level of His ruling legitimacy to certain people to undertake it. Like a great majority of Muslims, they also hold that God had granted this right to His messenger, the Prophet Muhammad, in his time. However, differences emerge on who should rule after the Prophet Muhammad. Shi'a interpreters of the Quran believe in the Divine legitimacy of ruling and the assignment of the Infallible Imam based on the explicit assertion indicated by God; nevertheless, Sunni interpreters hold that given the unestablished practice of nominating the imam, albeit its being proved, it may realize in a variety of ways, for instance, oath of allegiance (bay'ah), selection, election, nomination, succession, use of force, and domination. The last two ways are sometimes refuted.     © Najafi, M.J; Rahman Setayesh, M.K; Zharfi Yeganeh, Z. (2021) The Principles of Government Legitimacy as Envisaged by the Sunni and Shia Quran Interpreters. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 235-258.  Doi: 10.22091/PTT.2020.3770.1455}, keywords = {principles,legitimacy,ruling,Quran interpreters,Sunni and Shi'a sects}, title_fa = {مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه مفسران فریقین}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 06/09/1398   |   تاریخ پذیرش: 01/03/1398 مشروعیت، یک ویژگی در یک نظام حکومتی است که به‌سبب‌آن، حاکم حکمرانی خویش را صحیح می‌داند و مردم تبعیت از حکومت را وظیفۀ خود می‌شمارند. مشروعیت پاسخی به این پرسش است که چرا عده‌ای حق حکومت دارند و دیگران موظف به اطاعت از آنانند؟ مسئلۀ مشروعیت، همان پرسش از حق حاکمیت فرمانروایان است. مفسران فریقین به‌دلیل صراحت آیات مربوط به حکومت، به‌اتفاق، خداوند متعال را، منشأ ذاتی مشروعیت حکومت می‌دانند و بر این نظرند که چون خداوند اجلّ از ماده است و در قالب مادی نمی‌گنجد و نمی‌تواند خود در جامۀ انسان‌ها درآید و بر آنان حکم راند، حتماً مرتبه‌ای از ولایت خود را به برخی از انسان‌ها تفویض کرده است. آنها همچون اکثر قریب‌به‌اتفاق مسلمانان، معتقدند که در زمان حضور پیامبر(ص)، خداوند حق حاکمیت را به ایشان واگذار کرده است؛ لیکن اختلاف عمده بر سر منبع یا منابع مشروعیت حکومت حاکمان پس از پیامبر(ص) است. مفسران شیعه اعتقاد به مشروعیت الهی حکومت و نصب امام با نص از جانب خداوند دارند؛ اما مفسران اهل‌سنت به‌رغم مسلّم دانستن این طریق برای اثبات امامت، به‌دلیل آنکه آن را ثابت نشده می‌دانند، معتقدند که امامت و حکومت از راه‌های گوناگونی از جمله بیعت و انتخاب اهل حل و عقد، ولایتعهدی و استخلاف امام سابق، زور و غلبه منعقد می‌شود؛ هرچند راه آخر یعنی زور و غلبه بیشتر مورد توجیه و حتی تخطئۀ این مفسران قرار گرفته تا مورد تأیید.     © نجفی، م.ج؛ رحمان‌ستایش، م.ک؛ ژرفی‌یگانه، ز. (1400). مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه مفسران فریقین، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 258-235.  Doi: 10.22091/PTT.2020.3770.1455}, keywords_fa = {مبانی,مشروعیت,حکومت,مفسران,فریقین}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1665.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1665_fc56a4d5301da77993b127921d604605.pdf} } @article { author = {Khedmatkar Arani, Kadijah and Fahimi Tabar, Hamid Reza and Rastegar Jazi, Parviz}, title = {A Study of the Impact of Clues in the Variation of Tafsir-Oriented Approaches: Evidence from the Quran Tafsirs of Ayatollah Sadeqi Tehrani and Ezzat Daruzah}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {261-284}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.4780.1654}, abstract = {Received: 2020-05-31   |   Accepted: 2020-09-27  The historical-analytical outlook of a survey of the emergence and evolution of Quran tafsirs indicate various hermeneutical approaches coupled with the interpreters' various qualifications and characters. It has been so effective that the coming of various interpreters and their modern tafsirs are followed by various and variable elements in appreciating the meanings of the Holy Quran. Now the noteworthy query is as follows: What is the source of the differences in understanding the Holy Quran? A wide range of answers have been given to this query. These answers are functions of the very text of the Holy Quran and/or the character of the Quran interpreters. However, the main hypothesis of this paper is that one of the causes of such discrepancies pertains to the differences of the interpreters over the differences that pertain to appreciation and tafsir of the Quran as emanating from the interpreters' approaches to the tafsir clues. As both Ayatollah Sadeqi Tehrani and the Sunni scholar Muhammad Ezzat Daruzah have adopted an ijtihad-based outlook to interpreting the Divine verses, the present paper draws upon Ayatollah Sadeqi Tehrani's book al-Furqan fi Tafsir al-Quran bi al-Quran wa al-Sunnah, and Daruzah's al-Tafsir al-Hadith. It indicates that various tafsirs emanate from the interpreters' approaches to the tafsir clues. © Khedmatkar Arani, K; Fahimi Tabar, H.R; Rastegar Jazi, P. (2021) A Study of the Impact of Clues in the Variation of Tafsir-Oriented Approaches: Evidence from the Quran Tafsirs of Ayatollah Sadeqi Tehrani and Ezzat Daruzah. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 259-282.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4780.1654}, keywords = {Tafsir clues,tafsir approaches,al-Furqan fi Tafsir al-Quran,Al-tafsir al-hadith,Sadeqi,Daruzah}, title_fa = {بررسی نقش قرائن در گوناگونی رهیافت‌های تفسیری با محوریت تفسیر آیت الله صادقی‌تهرانی و عزّت دروزه}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 11/03/1399   |   تاریخ پذیرش: 06/07/1399 نگرشی تاریخی-تحلیلی به سیر پیدایش و تطوّر تفسیر قرآن نشان‌دهندۀ گوناگونی رهیافت‌های تفسیری با ویژگی‌های مختلف مفسران است؛ به‌گونه‌ای که ظهور پیوستۀ مفسران و ارائۀ تفاسیر جدید، فهم آیاتی از قرآن را به پدیده‌ای متغیر تبدیل کرده است. پرسش درخور تأمل این است که منشأ اختلاف برداشت‌ها در فرآیند فهم قرآن چیست؟ به این پرسش پاسخ‌های گوناگونی داده شده است؛ این پاسخ‌ها عمدتاً با نص قرآن یا شخصیت مفسران ارتباط دارد، اما فرضیۀ اصلی این نوشتار این است که یکی از عوامل مؤثّر در شکل‌گیری اختلاف‌نظرها در فهم و تفسیر قرآن برخاسته از رویکرد مفسران نسبت به قرائن تفسیری است. ازآنجاکه آیت‌الله صادقی مفسر معاصر شیعی و محمد عزّت دروزه مفسر معاصر اهل‌سنت هردو در تفسیر آیات الهی رویکردی اجتهادی دارند، لذا پژوهش حاضر به بررسی کاربست قرائن در فهم قرآن و نقش آن در دو تفسیر «الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنّة» و «التفسیر الحدیث» پرداخته و نشان داده است که تفاوت تفسیرها متأثّر از تفاوت دیدگاه مفسران نسبت به قرینه‌ها است.   © خدمتکار آرانی، خ؛ فهیمی‌تبار، ح.ر؛ رستگارجزی، پ. (1400). بررسی نقش قرائن در گوناگونی رهیافت‌های تفسیری، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 282-259.  Doi: 10.22091/PTT.2020.4780.1654}, keywords_fa = {قرائن تفسیری,اختلافات تفسیری,الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنّه,التفسیر الحدیث,صادقی,دروزه}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1666.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1666_0ead4776f68cd2dd364356092866227e.pdf} } @article { author = {As'adi, Muhammad}, title = {Keywords: Methodological studies, tafsir, verse 106 of the Sura Yusuf (Joseph), comparative approach, faith and polytheism.}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {285-310}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.5626.1768}, abstract = { Received: 2020-01-06   |   Accepted: 2020-07-29  Being a verse in the realm of the theological confrontation of monotheistic belief in God in contrast to polytheism, the 106th verse of the Sura Yusuf (Joseph) shows a vast caliber in methodological studies of comparative tafsirs. The purport of the verse concerns a combination of belief in God in contrast to polytheism in the case of a great majority of people to whom reference is made in the same verse. Based on the theological view that defines belief in monotheism as a simple truth or as interconnected with other pillars of the faith such that with a slight disruption in any of the pillars, the original version of the faith will turn invalid, hence no association between faith and polytheism would seem feasible. In contrast, another version (that views faith and polytheism being of relative values and levels, hence subject to relative meanings) regards it as a sound reason for its proof. The content of the very verse shows that it has a multitude of significance capacities for theologians' discussions such that through distinguishing apparently revelatory vs. esoteric-interpretative meanings, a wide range of probable meanings emerges with regard to the very verse. The present paper has a comparative, descriptive-analytical approach to reporting the theological views of the Quran interpreters, in addition to a Quranic hadith-based literary outlook, hence their theological challenges.   © As'adi, M. (2021) A Comparative Methodological Study of the Tafsir of the 106th Verse of the Sura Yusuf. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 283-308.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5626.1768}, keywords = {Methodological studies,tafsir,verse 106 of the Sura Yusuf (Joseph),comparative approach,faith and polytheism}, title_fa = {بررسی روش‌شناختی تفسیر آیۀ 106 سورۀ یوسف با رویکرد تطبیقی}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 10/10/1398   |   تاریخ پذیرش: 02/04/1399 آیۀ 106 سورۀ یوسف که می‌فرماید: «وَ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» از آیات حوزۀ کلامی ایمان و شرک محسوب می‌شود و ظرفیت بالایی در بررسی‌های روشمند تفسیر تطبیقی دارد. ویژگی محتوایی این آیه جمع میان ایمان و شرک در بارۀ اکثر مردمی است که موردِنظر آیه هستند. بر اساس دیدگاهی که ایمان را به حقیقتی بسیط و یا مجموعۀ به‌هم‌پیوسته‌ای از ارکان ایمانی تعریف می‌کند که با اخلال در هر رکنی، اصل ایمان مخدوش می‌شود، جمع میان ایمان و شرک معنا نخواهد داشت و ظاهر این آیه با تأویل و توجیه همراه می‌شود. اما دیدگاه دیگری که ایمان و شرک را قابل افزایش و کاهش و دارای مراتب معنایی می‌شمارد، به این آیه به‌عنوان مستندی قوی برای رأی خود می‌نگرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مفاد این آیه ظرفیت دلالی زیادی در عبور از تنگناهای نظری متکلمان داشته و با تفکیک میان معنای ظاهری-تنزیلی از یک سو، و معنای باطنی-تأویلی‌ از سوی دیگر، می‌توان طیفی از معانی را به‌صورتی سازگار برای آیه در نظر گرفت. در این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، ضمن گزارش آرای مفسران جریان‌های برجستۀ کلامی، با بررسی‌های ادبی و شواهد قرآنی و روایی و نیز تحلیل آنها، نظریه‌ای تفسیری فراتر از تنگناهای کلامی مفسران دنبال شده است.   © اسعدی، م. (1399). بررسی روش‌شناختی تفسیر آیۀ 106 سورۀ یوسف با رویکرد تطبیقی، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 308-283.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5626.1768}, keywords_fa = {بررسی روش‌شناختی,تفسیر,آیه 106 سورۀ یوسف,رویکرد تطبیقی,ایمان و شرک}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1667.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1667_28cf0d6df3629f41dd25a137d22621b9.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Leyla and Faker Meybodi, Muhammad and Tajari, Ali Asghar}, title = {A Comparative Study of Making References to the Authority of the Semantic Independence of Certain Fragments of the Quranic Verses in the al-Mizan and Nemouneh Tafsirs}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {311-330}, year = {2020}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2020.5840.1814}, abstract = {Received: 2020-01-13   |   Accepted: 2020-06-22  Reliance on the unwritten but applied rules in the tafsir books has long been a powerful tool in the hands of the Quran scholars to help them reach the original purpose behind the Divine verses. One of these tools is the authority of independent fragments. The present paper first gives an analysis of this rule, followed by citing relevant examples from the Quran tafsirs of al-Mizan and Nemouneh. The authors of both of these tafsirs believe in the independent meaningfulness. The authors of both of these tafsirs believe in the independent meaningfulness of certain Quranic fragments, irrespective of their contexts. An outstanding benefit of having an independent view of the Quranic verses is the age-free value of the Quran in that it belongs to, hence applicable to, the needs of all eras and time-periods. From this perspective, the Nemouneh Tafsir benefits much more from this rule, compared with al-Mizan which is a context-bound tafsir. Some of the benefits of the application of this rule in the Nemouneh Tafsir are expressions of the Islamic articles of faith and proving the most widely-used fiqh-oriented rules. The present research falls within the scope of basic-applied ones carried out with a view to comparative-descriptive content analysis.   © Ahmadi, L; Faker Meybodi, M; Tajari, A.A. (2021) A Comparative Study of Making References to the Authority of the Semantic Independence of Certain Fragments of the Quranic Verses in the al-Mizan and Nemouneh Tafsirs. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 309-330.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5840.1814}, keywords = {comparison,tafsir rules,independent fragments,Al-Mizan,Nemouneh tafsirs}, title_fa = {بررسی تطبیقی استناد به حجیت استقلال معنایی فرازهای آیات قرآنی در تفاسیر المیزان و نمونه}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 19/10/1398   |   تاریخ پذیرش: 02/04/1399 استظهار قواعد نانوشتۀ به‌کاررفته در کتب تفسیری به‌مثابه ابزار محکمی در دست قرآن‌پژوهان است تا آنان را در رسیدن به‌مراد اصلی آیات الهی یاری رساند. یکی از این قواعد، «حجیت فرازهای مستقل» است. این نوشتار پس از تبیین و تحلیل قاعده، به‌بررسی کارکردها و نمونه‌های قرآنی آن، در دو تفسیر «المیزان» و «نمونه» پرداخته است. صاحبان هر دو تفسیر باتوجه‌به اصول و قواعدی خاص، به‌معناداری مستقل فرازهایی از آیات بدون توجه به‌سیاق معتقدند. از مهم‌ترین نتایج نگاه مستقل به آیات، اثبات تعلق قرآن به‌تمام اعصار و دوران‌ها می‌باشد. میزان بهره‌گیری از این قاعده در «نمونه» بنابر رسالتش بسیار بیشتر از «المیزان» که تفسیری سیاقی است، می‌باشد. پایه‌ریزی مبانی اصیل اسلامی، همچنین اثبات قواعد پرکاربرد فقهی از نتایج بهره‌گیری از این قاعده در «نمونه» است. پژوهش حاضر، پژوهشی بنیادی-کاربردی می‌باشد که با نگرش تحلیل محتوای تطبیقی-توصیفی انجام شده است.   © احمدی، ل؛ فاکر میبدی، م؛ تجری، ع‌الف. (1400). بررسی تطبیقی استناد به حجیت استقلال معنایی فرازهای آیات قرآنی در تفاسیر المیزان و نمونه، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 6 (12)، 330-309.  Doi: 10.22091/PTT.2020.5840.1814}, keywords_fa = {بررسی تطبیقی,قواعد تفسیر,حجیت,فرازهای مستقل,المیزان,تفسیر نمونه}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1671.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1671_5addef3936d1261917347719a4501587.pdf} }