@article { author = {Qorbankhani, Omid}, title = {“Dialogue with the Text”; A Comparative Study of Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr’s Interpretive Method and Hans-Georg Gadamer’s Hermeneutical Approach}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {9-36}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.7416.2034}, abstract = {Received: 2021/10/17  |   Correction: 2021/12/21   |   Accepted: 2022/2/19As a factor for realizing the phenomenon of understanding, “dialogue with the text” is a common paradigm has been greatly emphasized by both Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr (1935-1980) in his thematic interpretation of the Qur’an and Hans-Georg Gadamer (1900-2002) in his philosophical hermeneutics. Of course, the former’s approach to understanding the Qur’anic text seems normative, while the latter’s approach to understanding the text per se is descriptive. Through a comparative study of these two different approaches, the present study has examined the validity of al-Ṣadr’s methodological viewpoint according to Gadamer’s phenomenological perspective. In addition, it has endeavored to pursue this crucial question to what extent do’s and don’ts in al-Ṣadr’s interpretive method correspond to the is and isn’t of Gadamer’s hermeneutics. However, the suggested model does not have the same origin in the thought of these two leading thinkers. The similarity of their theories seems structural, hence, the present study can evidently be categorized as an example of macro-comparative studies based on structural similarities. Investigating the elements of conversation in both theories has convincingly proved the legitimacy of “dialogue with the text” as a model for the thematic interpretation of the Qur’an. It shows as well that the differences between the two theories stem from some issues outside the essence and process of understanding and therefore do not methodologically undermine the ontological validity of the thematic interpretation.Qorbankhani, O. (2022) “Dialogue with the Text”; A Comparative Study of Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr’s Interpretive Method and Hans-Georg Gadamer’s Hermeneutical ApproachḤasanatun"…. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 9-36. Doi: 10.22091/PTT.2022.7416.2034.}, keywords = {Qur’an,thematic interpretation,Philosophical Hermeneutics,understanding the text,dialogue,Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr,Hans-Georg Gadamer}, title_fa = {مطالعه تطبیقی «گفت‌وگو با متن» در روش تفسیری شهید صدر و رویکرد هرمنوتیک گادامر}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 25/07/1400   |   تاریخ اصلاح: 30/09/1400   |   تاریخ پذیرش: 30/11/1400گفت‌وگو با متن»، الگوی مشترکی است که شهید صدر در تفسیر موضوعی و نیز گادامر در هرمنوتیک فلسفی به‌عنوان عامل تحقق فهم، بر آن تأکید کرده‌اند. از آن جا که رویکرد شهید صدر به «فهم متن قرآن»، توصیه‌ای و رویکرد گادامر به «فهم متن» توصیفی است، پژوهش حاضر از ره گذر مطالعه تطبیقی این دو رویکرد، میزان رَوایی دیدگاه روش‌شناختی شهید صدر را مبتنی بر دیدگاه پدیدارشناختی گادامر بررسی کرده و به پی‌جویی این پرسش پرداخته‌ که بایدها و نبایدها در روش تفسیری شهید صدر تا چه اندازه بر هست‌ها و نیست‌ها در هرمنوتیک گادامر منطبق است. به جهت آن‌که الگوی یادشده در اندیشه این دو متفکر خاستگاه یکسانی ندارد و تشابه دو نظریه ساختاری است، پژوهش حاضر از نوع «مطالعات تطبیقی کلان مبتنی بر همسانی ساختاری» به شمار می‌آید. بررسی عناصر گفت‌وگو در هر دو نظریه، مشروعیت الگوی «گفت‌وگو با متن» در تفسیر موضوعی را به اثبات رسانده و نشان می‌دهد که تفاوت‌های دو نظریه، از اموری خارج از ماهیت و فرآیند فهم ناشی می‌شوند و ازاین‌رو به اعتبار هستی‌شناختی روش تفسیر موضوعی خللی وارد نمی‌کنند.قربانخانی، الف. (1400). مطالعه تطبیقی «گفت‌وگو با متن» در روش تفسیری شهید صدر و رویکرد هرمنوتیک گادامر، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 7 (14)، 36-9.  Doi: 10.22091/PTT.2022.7416.2034}, keywords_fa = {قرآن,تفسیر موضوعی,هرمنوتیک فلسفی,شهید صدر,گادامر,گفت‌وگو,فهم متن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2205.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2205_cacc76601e74be8fddeab2dc99ef3d7a.pdf} } @article { author = {Beheshti, Narges and Najafi, Muhammad-Javad}, title = {From Expressive Discrepancy to Pervasive Similarity; A Comparative Study of the Meaning Muḥṣanāt in Shi’ite and Sunni Exegeses up to the Seventh Century A.H.}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {37-64}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.7383.2018}, abstract = {Received: 2021/9/3  |   Correction: 2022/4/7   |   Accepted: 2022/4/7The Qur’anic word muḥṣanāt (wedded women), which has occurred in (Q. 4:24) and elswhere, has various examples in both earlier Shi’ite and Sunni exegeses. Based on some needs and contexts, such as the tradition of Islamic narrations’ transmission, the variety of narrations concerning the behavior of the Prophet (PBUH) and Caliphs in dealing with war captives, as well as legitimizing and sanctifying the way of Caliphs, some former Sunni exegetes have meant the mentioned word as ‘captive married women’. However, the different doctrinal contexts in Shi’a led to the point that such a meaning was not being expressed in previous Shi’ite exegeses. In fact, the majority of Shi’ite exegetes have mostly considered the Qur’anic word muḥṣanāt to mean a bondwoman or free one. But after writing the early comprehensive exegeses, the suggested difference became almost disappeared. The mutual retelling of Shi’ite and Sunni exegetes from each other’s sources caused the first distinction between Shi’ites and Sunnis about the meaning of the word no longer being seen in these exegeses. Thus, as if the contexts that underlie the acceptance of an exegetical viewpoint in previous Muslim sources were not historically given much necessary attention in later periods. This point seems especially important when one heeds that the use of each other’s sources has not happened in a balanced situation between Shi’ites and Sunnis. As a matter of fact, the Shi’ite exegeses were more influenced by the Sunni ones and not vice versa. In particular, this consequence seems to be due to the acceptance of the previous Sunni exegetes’ viewpoints by Shaykh Ṭūsī (385-460/995-1067), and his character’s influence on later Shi’ite ones as well.Beheshti, N; Najafi, M.J. (2022) From Expressive Discrepancy to Pervasive Similarity; A Comparative Study of the Meaning Muḥṣanāt in Shi’ite and Sunni Exegeses up to the Seventh Century A.H.. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 37-64 Doi: 10.22091/PTT.2022.7383.2018.}, keywords = {Muḥṣanāt,earlier Qur’anic exegeses,comprehensive exegeses,captive married woman,bondwoman,free woman}, title_fa = {بررسی تطبیقی معنای محصنات در تفاسیر شیعه و سنی تا قرن هفتم}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 12/6//1400   |   تاریخ اصلاح: 18/01/1401   |   تاریخ پذیرش: 18/01/1401محصنات در آیه 24 سوره نساء، مصداق‌های گوناگونی در تفاسیر متقدم شیعه و سنی دارد. مفسران پیشین اهل سنت، بر پایه نیازها و زمینه‌هایی چون: سنت نقل مأثورات، گوناگونی رفتار پیامبر (ص) و خلفا در برخورد با اسیران و مشروعیت و تقدس خلفا، محصنات را به معنای زنان اسیر شوهردار معنا کردند؛ ولی زمینه متفاوت در شیعه، مایه آن شد که معنای زن اسیر شوهردار در تفاسیر پیشین شیعه بیان نشود و آن‌ها محصنات را بیش‌تر به معنای زن آزاد یا کنیز دانستند. این تفاوت پس از نگارش تفاسیر جامع نخستین از میان رفت و بازگفت شیعیان و اهل سنت از منابع تفسیری یک دیگر، موجب شد تا تمایز نخست میان شیعیان و اهل سنت درباره معنای محصنات، در این تفاسیر دیده نشود. به‌این‌ترتیب، گویی به زمینه و بسترهایی که دستاویز پذیرش یک دیدگاه تفسیری در تفسیرهای پیشین بود، در دوره‌های بعد چندان توجه نشد؛ به‌ویژه آن‌که در میان شیعه و سنی، بهره‌مندی برابر از منابع یک دیگر نبود و تفاسیر شیعه بیش از اهل سنت اثر پذیرفتند و این تأثیر به دلیل پذیرش دیدگاه موردپسند تفاسیر پیشین اهل سنت توسط شیخ طوسی و تأثیر شخصیت و کتاب‌های او بر مفسران بعدی شیعه بود.بهشتی، ن؛ نجفی، م.ج. (1400). بررسی تطبیقی معنای محصنات در تفاسیر شیعه و سنی تا قرن هفتم، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 64-37-8 (15)،   Doi: 10.22091/PTT.2022.7383.2018}, keywords_fa = {محصنات,تفاسیر متقدم,تفاسیر جامع,زن اسیر شوهردار,کنیز,زن آزاد}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2208.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2208_1a36cf3f82df824e480a914e605a7d6e.pdf} } @article { author = {Noorhasan Fatideh, Tahereh and Hasani Bafarani, Talat and Diari, Mohammad Taqi}, title = {Sensory Epistemological Qur’anic Verses; Interpretive Analysis of the Stature and Validity in the External Journey}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {65-77}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.7189.1999}, abstract = {Received: 2021/7/7  |   Correction: 2022/2/21   |   Accepted: 2022/2/21Simply put, the meaning of sayr al-āfāq (the external journey) is to think about God’s creations in order to achieve and strengthen one’s religious beliefs. The Qur’an emphasizes it as one of the main ways to know the truths of the universe, its mabdaʾ (the Origin), its maʿād (the Return), and so on. Furthermore, the external journey is possible, according to the affirmations made by the Qur’anic verses, in three ways, namely ḥiss (sense), ʿaql (intellect), and shuhūd (intuition). The present research examines sensory cognition and its validity in the external journey, as one of the mentioned epistemological ways, through an analytical method, citing the Qur’anic verses and the exegetes’ viewpoints. The results show that it is vitally important in this type of knowledge to use the sensory cognition purposefully and with the right orientation. Qur’anic exegetes have also considered the precise and maximum use of the sensory cognition as the first step towards dealing with natural phenomena, paying attention to its important role as a gateway to enter data into the human heart for thinking and receiving knowledge. However, due to the limitations of the senses, such as being restricted with outward and horizontal cognition, and despite its general necessity and validity in the external journey, the human sensory knowledge is not sufficient at all. It is indeed the first epistemological step, which albeit should be completed with intellectual cognition and deepened with intuitive achievements, the goal of which is to create or strengthen religious belief.Noorhasan Fatideh, T; Hasani Bafarani, T; Diari, M.T. (2022) Sensory Epistemological Qur’anic Verses; Interpretive Analysis of the Stature and Validity in the External Journey. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 65-77. Doi: 10.22091/PTT.2022.7189.1999.}, keywords = {The external journey,sensory knowledge,Qur’an,Qur’anic exegesis}, title_fa = {تحلیل تفسیری آیات معرفت‌شناسی حسی و جایگاه و اعتبار آن در سیر آفاقی}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 16/04/1400   |   تاریخ اصلاح: 02/12/1400   |   تاریخ پذیرش: 02/12/1400سیر آفاقی، تفکر در آفریده‌های خداوند برای دست‌یابی به باورهای دینی و تحکیم آن‌هاست و قرآن به آن به‌عنوان یکی از طرق شناخت حقایق جهان هستی، مبدأ، معاد و... تأکید دارد. به‌تصریح آیات قرآن، سیر آفاقی از سه طریق حسی، عقلی و شهودی امکان‌پذیر است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و آراء مفسران، یکی از راه‌های معرفتی آفاقی؛ یعنی شناخت حسی و میزان اعتبار آن در سیر آفاقی را بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که در این‌گونه از معرفت، به‌کارگیری حواس به‌صورت هدفمند و با جهت‌گیری درست، اهمیت بسزایی دارد. مفسران نخستین گام را در مواجهه با پدیده‌های طبیعت، به‌کارگیری دقیق و حداکثری حواس دانسته و به نقش مهم آن به‌عنوان درگاه ورود داده‌ها به قلب برای اندیشه‌ورزی و دریافت معارف توجه داشته‌اند. هرچند با توجه به محدودیت‌های حواس، نظیر شناخت ظاهری و افقی، معرفت حسی علی‌رغم لزوم و اعتبار آن در سیر آفاقی، مکفی نیست، درواقع نخستین گام است که با شناخت عقلی تکمیل و با یافته‌های قلبی- شهودی تعمیق می‌گردد و نهایت این مسیر، ایجاد باور در انسان و یا تحکیم باورهای دینی اوست.نورحسن فتیده، ط؛ حسنی بافرانی، ط؛ دیاری، م.ت. (1400). تحلیل تفسیری آیات معرفت‌شناسی حسی و جایگاه و اعتبار آن در سیر آفاقی، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 77-65. Doi: 10.22091/PTT.2022.7189.1999}, keywords_fa = {معرفت حسی,سیر آفاقی,قرآن کریم,تفاسیر قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2210.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2210_26bced194a894f52d580647ab1bd0be7.pdf} } @article { author = {Oshriyeh, Rahman and Husaynipur, Sayyid Muhammad and Oshriyeh, Hamed}, title = {The Interpretation of (Q. 38: 32-3) between Ṭabāṭabāʾī and Faḍlullāh; A Comparative-Critical Study}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {87-112}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.7003.1979}, abstract = {Received: 2021/10/31  |   Correction: 2022/4/17   |   Accepted: 2022/4/17 (Q. 38:32-3) should be considered as Qur’anic mutashabihāt (ambiguous-allegorical verses) concerning the prophets’ stories. These two verses are related to Solomon’s entertainment with the herd of horses, which has ultimately led to his dawdling in worshipping God or at least not practicing it in its preferred time. The present article examines and evaluates the interpretive viewpoints of two prominent contemporary Shi’ite exegetes in this regard, namely Sayyid Muḥammad-Ḥusayn Ṭabāṭabāʾī (1904-1981) and Sayyid Muḥammad-Ḥusayn Faḍlullāh (1935-2010). Analyzing Faḍlullāh’s viewpoints, who has studied Ṭabāṭabāʾī’s al-Mīzān in many positions with a critical approach, as well as comparing his interpretive notions with those of Ṭabāṭabāʾī, can yield some significant scientific results. In addition to a more thorough explanation of the meanings of the verses in question, such an important task can help to assess Faḍlullāh’s critical points towards some of al- al-Mīzān’s stances, as well as to judge some of his ideas about the prophets' life and career per se. The present study hereupon performs its particular task in three stages. Using a descriptive-analytical method, it first defines the basis of a plausible belief about the mutashābih aspects of the prophets’ lives, relying on the general implications of muḥkam (clear) aspects of the Qur’anic accounts of the same case, the muḥkam accounts especially has been narrated by the Qur’an on Solomon, and the connotations of the two mentioned verses’ context. Then, it explains these muḥkam foundations for the verses in question. Finally, it makes a comparative analysis of the two exegetes’ viewpoints. Faḍlullāh’s objections to Ṭabāṭabāʾī, the results show that, cannot be accepted, however, some of the latter’s viewpoints should also be criticized. A supplementary explanation is given as well, which seems consistent with the muḥkam aspects of the Qur’an, staying away from the valid objections towards the suggested interpretations of the verses in question.   Ṭabāṭabāʾī and Faḍlullāh; A Comparative-Critical Study. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 87-112. Doi: 10.22091/PTT.2022.7003.1979. }, keywords = {Solomon,the prophets’ infallibility,anointing horses,Ṭabāṭabāʾī,Faḍlullāh,(Q. 38:32-3)}, title_fa = {بررسی تفسیری آیات ۳۲-۳۳ سوره «ص» با تأکید بر نقد دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 09/08/1400   |   تاریخ اصلاح: 28/01/1401   |   تاریخ پذیرش: 28/01/1401آیات 32 و 33 سوره ص، از آیات متشابه در قرآن کریم درباره سیره پیامبران است که مربوط به اشتغال حضرت سلیمان به سپاه اسب‏ها و فوت‏ شدن زمان -یا زمان فضیلت- عبادتی از آن حضرت است. در این مقاله، دیدگاه‌های علامه فضل‌الله و علامه طباطبایی در این زمینه بررسی می‌شود. علامه فضل‏الله، در مواضع بسیاری با رویکرد نقادی به تفسیر المیزان برخاسته، لذا واکاوی دیدگاه وی و تطابق آراء او با آراء علامه طباطبایی، علاوه بر عیارسنجی انتقادات فضل‏الله بر پاره‏ای از مفاد تفسیر المیزان و نیز علاوه بر تبیین معانی آیات موردبحث، پاره‏ای از پندارهای باطل درباره پیامبران را نیز هویدا می‏سازد. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، مبنای تقریرات قابل‌پذیرش از متشابهات سیره انبیا را با اتکا به محکمات سه‏گانه (شامل محکمات عام انبیا، محکمات خاص آن پیامبر و محکمات سیاق) تعریف کرده و ضمن تبیین این محکمات درباره آیات موردبحث، به واکاوی تطبیقی آراء دو مفسر پرداخته است. نتیجه تحقیق، نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از ایرادات علامه فضل‏الله به علامه طباطبایی ذیل آیات موردبحث وارد نبوده، گرچه برخی از آراء صاحب المیزان نیز مورد انتقاد است. در پایان، بیانی آورده شده که با محکمات سه‏گانه سازگار بوده و از ایرادات تفاسیر مطرح درباره آیات موردبحث نیز بری باشد.*عشریه، ر؛ حسینی‌پور، س.م؛ عشریه، ح. (1401). بررسی تفسیری آیات ۳۲-۳۳ سوره «ص» با تأکید بر نقد دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 7 (14)، 112-87. Doi: 10.22091/PTT.2022.7003.1979 }, keywords_fa = {سلیمان,مسح اسب‏ها,عصمت انبیا,آیات 32-33 سوره‏ ص}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2203.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2203_435e7360643d4daad6c603c169f1c766.pdf} } @article { author = {tayebhoseini, sayed mahmood and Hakimian, Ali Muhammad and Shirzad, Muhammad Hassan and Shirzad, Muhammad Hussein}, title = {Decreasing the Value of Women’s Testimony Compared to Men; A Comparative Study on (Q. 2:282)’s Exegesis Focusing on al-Manār, al-Mīzān, and Min Waḥy al-Qurʾān}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {113-138}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.6789.1955}, abstract = {Received: 2021/10/17  |   Correction: 2021/12/4   |   Accepted: 2022/2/19It seems (Q. 2:282) to be one of the Qur’anic verses that, in its transition process to the modern period, has brought to mind a kind of gender discrimination between men and women, according to which the value of women’s testimony has been halved compared to men. Many Qur’anic exegetes, willingly or unwillingly, have suggested readings based on gender presuppositions against women, claiming their suffering from some negative human attributes such as lack of intellect, poor memory, and inability to record events. These readings were considerably popular until the beginning of the 14th/ 20th century. However, in the transition to the modern period and the rise of contemporary emerging questions, socio-cultural contexts have been provided to distance oneself from interpretive traditions and propound up-to-date readings of this verse. Taking a comparative approach, the present research thus attempts to study the different possibilities for the interpretation of the verse in question, focusing on three modern Qur’anic exegeses, namely al-Manār, al-Mīzān, and Min Waḥy al-Qurʾān. It shows that the exegetes of the mentioned interpretations have tried to offer some new understandings of the (Q. 2:282), appropriate to modern questions and contemporary needs, of course, through taking three different ways.* Tayebhoseini, S.M; Hakimian, A.M; Shirzad, M.H; Shirzad, M.H. (2022) Decreasing the Value of Women’s Testimony Compared to Men; A Comparative Study on (Q. 2:282)’s Exegesis Focusing on al-Manār, al-Mīzān, and Min Waḥy al-Qurʾān. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 113-138. Doi: 10.22091/PTT.2022.6789.1955.}, keywords = {Gender Equality,Gender Discrimination,the Qurʾān,comparative exegesis,ʿAbduh,Ṭabāṭabāʾī,Faḍlullāh}, title_fa = {کاهش ارزش شهادت زنان در قیاس با مردان؛ تفسیر تطبیقی آیه 282 سوره بقره با تمرکز بر تفاسیر المنار، المیزان و مِن وحی القرآن}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 11/05/1400   |   تاریخ اصلاح: 13/09/1400   |   تاریخ پذیرش: 13/09/1400آیه 282 سوره بقره، از آیاتی است که در انتقال به دوره مدرن، نوعی از نابرابری جنسیتی میان مردان و زنان را به اذهان متبادر ساخته که بر مبنای آن، ارزش شهادت زنان در قیاس با مردان، به نصف کاهش یافته است. بسیاری از عالمان تفسیر، با طرح این مدعا که زنان، موصوف به ویژگی‏هایی چون: نقصان در عقل، ضعف در حافظه و ناتوانی در ثبت حوادث هستند، خواسته یا ناخواسته، خوانش‏هایی مبتنی بر ارزش ‏داوری جنسیتی علیه زنان عرضه کرده‏اند. این خوانش‏ها تا آستانه سده چهاردهم هجری، بسیار رواج داشته، اما در گذار به دوره معاصر و مطرح شدن پرسش‏های نوظهور عصری، زمینه‏های فرهنگی- اجتماعی برای فاصله گرفتن از سنت‏های تفسیری و پیدایی خوانش‏های روزآمد از این آیه فراهم آمده است. در این پژوهش، تلاش می‏شود با تمرکز بر تفاسیر المنار، المیزان و مِن وحی القرآن، امکان‏های مختلفِ تفسیری که درباره این آیه شریفه پیش افکنده شده است، با رویکرد تطبیقی مطالعه گردد. پژوهش حاضر، نشان می‏دهد که صاحبان تفاسیر نام‏برده، کوشیده‏اند تا با پیش گرفتن سه مسیر متفاوت، فهمی نو از آیه شریفه، متناسب با پرسش‏ها و نیازهای عصری عرضه کنند.طیب‌حسینی، س.م؛ حکیمیان، ع.م؛ شیرزاد، م.ح؛ شیرزاد، م.ح. (1401). کاهش ارزش شهادت زنان در قیاس با مردان؛ تفسیر تطبیقی آیه 282 سوره بقره با تمرکز بر تفاسیر المنار، المیزان و مِن وحی القرآن، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 138-113. Doi: 10.22091/PTT.2022.6789.1955}, keywords_fa = {برابری جنسیتی,تبعیض جنسیتی,قرآن کریم,تفسیر تطبیقی,محمد عبده,علامه طباطبایی,علامه فضل الله}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2202.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2202_5a7ee5922f83462b086180a8f17fdc26.pdf} } @article { author = {Farahani, Mahdi and taban, jafar and | Seyyed Karim Khoobbin Khoshnazar, Seyyed Karim}, title = {The Underlying Causes of Religious Superstition; A Qur’anic Perspective Focusing on Social Exegeses (Tafsīr-i Nimūni and Fī Ẓilāl al-Qurʾān)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {139-166}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.6461.1907}, abstract = {Received: 2021/6/8  |   Correction: 2022/1/9   |   Accepted: 2022/1/9The purpose of this article, which is written under the descriptive-analytical method, is to study more closely the phenomenon of religious superstition, as well as to identify the affecting factors that cause it in some people, albeit from the perspective of the Qur’an. The most important are factors such as personal profiteering, defending one’s favorite religion, weakening various viewpoints of opponents, corruption in religion, as well as religious tyranny. Of course, some superstitions such as bidʿa (heresy), taḥrīf (distortion), qīās (analogy), following mutashābihāt (ambiguous similarities), and intentional or unintentional mistakes of the narrator or listener of Hadith are formed sometimes due to the weakness of people’s religious beliefs. Even extremism in matters such as rationalism, traditionalism, religious toleration, or committing ghuluww (exaggeration) for the benefit of making myths seem among the causes of religious superstitions. Anyhow, identifying the causes of superstition is undoubtedly one of the most fundamental steps towards the pathology of this inauspicious phenomenon. Such a crucial task can put preventive mechanisms in front of present religious communities to increase popular religious insight and not fall into the abyss of superstition and its consequences. It seems only by trusting on God and a sheer obedience to the resuscitative teachings of divine leaders on the one hand and relying on human reason and attempting to raise the level of knowledge on the other, this destructive phenomenon can be overcomed.Farahani, M; Khoobbin Khoshnazar, S.K; Taban, J. (2022) The Underlying Causes of Religious Superstition; A Qur’anic Perspective Focusing on Social Exegeses (Tafsīr-i Nimūni and Fī Ẓilāl al-Qurʾān). Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 139-166. Doi: 10.22091/PTT.2022.6461.1907.}, keywords = {Superstition,taḥrīf,ghuluww,bidʿa,qīās}, title_fa = {علل زمینه ساز خرافه گرایی دینی از دیدگاه قرآن کریم با محوریت تفاسیر اجتماعی نمونه و فی ‌‌ظلال القرآن}, abstract_fa = { تاریخ دریافت: 18/03/1400   |   تاریخ اصلاح: 19/10/1400   |   تاریخ پذیرش: 19/10/1400 هدف این مقاله که با روش کتابخانه‌‌ای و به‌صورت توصیفی- تحلیلی نوشته شده، بررسی دقیق‌‌تر پدیده خرافه‌‌گرایی دینی و شناخت عواملی است که از دیدگاه قرآن در بعضی افراد، موجب به وجود آمدن این پدیده می‌‌گردد. عواملی چون: سودجویی، دفاع از مذهب موردعلاقۀ خود و سست نشان دادن عقاید مخالفان، افسادگری در دین و استبداد دینی. گاه نیز براثر ضعف باورهای دینی افراد، خرافاتی مانند بدعت، تحریف، قیاس‌گرایی، پیروی از متشابهات و یا اشتباهات عمدی یا سهوی ناقل یا شنونده شکل‌‌گرفته است. حتی گاهی افراط‌وتفریط در مسائلی مانند عقل‌گرایی یا نقل گرایی یا تسامح در دین یا بزرگ‌‌نمایی افراد برای اسطوره‌‌سازی، از علل به وجود آمدن خرافات دینی به شمار می‌‌آید. بی‌‌تردید شناسایی علت‌های خرافه‌‌گرایی و خرافه‌‌پردازی، از گام‌‌های بسیار مهم و اساسی در آسیب‌‌شناسی این پدیدۀ نامیمون است و سازوکارهای پیش‌‌گیرانه را پیش روی جوامع دینی قرار می‌‌دهد و موجب بصیرت‌‌افزایی در افراد دین‌‌دار می‌‌گردد تا در ورطۀ خرافه و خرافه‌‌گرایی گرفتار نگردند و ساحت دین و دین‌داری را از این وصلۀ ناساز و ناجور دور بدارند. نتیجه این‌که تنها با تکیه‌بر عقل و خردورزی و نیز توکل بر خداوند متعال و بالا بردن سطح علم و معرفت و پیروی کامل از تعالیم حیات‌بخش رهبران آسمانی است که می‌‌توان بر این دیو ویران‌‌گر غلبه نمود.فراهانی، م؛ تابان، ج؛ خوب‌بین خوش‌نظر، س.ک. (1401). علل زمینه ساز خرافه گرایی دینی از دیدگاه قرآن کریم، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 166-139. Doi: 1010.22091/PTT.2022.6461.1907}, keywords_fa = {خرافه‌‌گرایی,تحریف,غلو,بدعت,قیاس}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2207.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2207_1b5dd42d2b5332b4eba7ab0bde189eaf.pdf} } @article { author = {Ghazizadeh, Kazem and Kafaei Jalili-Fard, Zahra and nafisi, shadi and Nilsaz, Nosrat}, title = {Contemporary Qur’anic Exegetes’ Justification Viewpoins on the Initial-Offensive Jihād; a Comparative-critical Study}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {167-192}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.6450.1905}, abstract = {Received: 2021/10/2  |   Correction: 2022/5/13   |   Accepted: 2022/5/13Jihād is one of the most important Islamic furūʿāt (derivatives), which Muslim exegetes and jurists thus have written a lot about it. Historically, many early Muslim exegetes and jurists have considered the permission or even the obligation of two types of jihād, namely the initial-offensive and the defensive ones. Nevertheless, in recent centuries, a group of them denies the initial-offensive jihād due to various necessary social relations such as freedom of belief, from which it is usually seen as a clear violation. To explain it, another group uses some different justifications for the initial-offensive jihād, such as interpreting it as the defensive one, to be finally able to resolve the mentioned seeming contradiction. The viewpoints of the second group can be divided into these four major headings: (i). the initial-offensive jihād as defend of human fiṭra (innate disposition); (ii). the initial-offensive jihād as defend of preemption war; (iii). the initial-offensive jihād as proselyte jihād; (iv). the initial-offensive jihād as denial of superstitions and false affairs. Using descriptive-analytical methods, the present critical study has analyzed these interpretive viewpoints and finally has not accepted any of them. In short, they neither fully conform to the well-known Islamic conception of the initial-offensive jihād, nor convincingly manage to resolve such a contemporary religious dilemma.Contemporary Qur’anic Exegetes’ Justification Viewpoins on the Initial-Offensive Jihād; a Comparative-critical StudyGhazizadeh, K; Kafaei Jalili-Fard, Z; Nafisi, Sh; Nilsaz, N. (2022) Contemporary Qur’anic Exegetes’ Justification Viewpoins on the Initial-Offensive Jihād; a Comparative-critical Study. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 167-192. Doi: 10.22091/PTT.2022.6450.1905.}, keywords = {Initial-offensive jihād,human fiṭra,proselyte jihād,preemption war,freedom of belief}, title_fa = {نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های توجیهی مفسران معاصر درباره آیات جهاد ابتدایی}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 10/07/1400   |   تاریخ اصلاح: 23/02/1401   |   تاریخ پذیرش: 23/02/1401مفسران و فقها، مطالب بسیاری درباره جهاد که از ارکان مهم اسلام و فروع دین است، نگاشته‌اند. مشهور فقها و بسیاری از مفسران متقدم، قائل به جواز یا حتی وجوب دو نوعِ جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی بوده‌اند. در سده‌های اخیر، به جهت مناسبات گوناگون اجتماعی مانند آزادی عقیده، گروهی از مفسران منکر جهاد ابتدایی هستند؛ زیرا آن را در تهافتی آشکار با آزادی عقیده می‌دانند. گروه دیگر در تبیین خود از جهاد ابتدایی، توجیهات و تأویلاتی را به کار می‌برند تا بتوانند از این طریق، جهاد ابتدایی را به تأویل جهاد دفاعی برند و تضاد مذکور را در ظاهر حل کنند. دیدگاه‌های گروه دوم را می‌توان در چهار عنوان قرار داد: 1. جهاد ابتدایی به‌منزلۀ دفاع از فطرت انسانی؛ 2. جهاد ابتدایی به‌منزلۀ جنگ پیش‌دستانه؛ 3. جهاد ابتدایی به‌منزلۀ جهاد تبلیغی؛ 4. جهاد ابتدایی به‌منزله نفی خرافه و باطل. پژوهش حاضر به این دیدگاه‌های تأویلی به روش توصیفی- تحلیلی و انتقادی می‌پردازد و در انتها هیچ‌یک از آن‌ها را تمام نمی‌داند؛ زیرا هیچ‌کدام با مفهوم مشهور جهاد ابتدایی انطباق کامل ندارد و هم‌چنین آن تهافت یادشده را به‌خوبی حل نمی‌کند.قاضی‌زاده، ک؛ کفایی جلیلی فرد، ز؛ نفیسی، ش؛ نیلساز، ن. (1401). نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های توجیهی مفسران معاصر درباره آیات جهاد ابتدایی، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 192-167. Doi: 10.22091/PTT.2022.6450.1905}, keywords_fa = {جهاد ابتدایی,دفاع از فطرت انسانی,جهاد تبلیغی,جنگ پیش‌دستانه,آزادی عقیده}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2209.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2209_d86221428e9ea75a9c137275f1d344ef.pdf} } @article { author = {Isazadeh, Isa and Abouzadeh Gatabi, Yaser}, title = {Qur’anic Exegetes and the Methods of the Spiritual Education’s Custodians; A Religious Studies Approach}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {193-222}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.6402.1895}, abstract = {Received: 2021/6/22  |   Correction: 2022/3/5   |   Accepted: 2022/3/5Education is one of the most crucial goals and concerns of the religions, which has been heeded by divine books such as the Qur’an and Old Testament. Thus, it has been carefully pursued by the Qur’anic exegetes in both Shi’ite and Sunni schools. According to religious teachings, God and His prophets, as the main custodians of human training, have tried to religiousely educate the people in various ways. The present article has endeavored to introduce these custodians through a descriptive-analytical method, considering the Qur’anic exegetes’ viewpoints from the two Sunni and Shi’ite schools. In the following and by pointing out their educational methods, it has analyzed and evaluated these two groups’ manners, taking a religious studies approach. As the results of the conducted studies, while examining the viewpoints of both schools’ exegetes, as well as the texts of the Qur’an and Old Testament, it can be noted that God and His prophets have been introduced as the main custodians of religious education in both traditions. In addition, both traditions are common in conveying the methods of religious education. However, there are some notable differences. The Qur’an mentions the spiritual education’s custodians as uswa (good example) ones, while the Old Testament, on the contrary, has even attributed some discreditable mistakes to them. Moreover, in the Qur’anic accounts, God and His prophets have taken care of the resurrection and the divine rewards and punishments more than in the Old Testament. It can be thus concluded that the methods of religious education in the Qur’an are richer and more comprehensive than those mentioned in the Old Testament.* Isazadeh, I; , . (2022) Qur’anic Exegetes and the Methods of the Spiritual Education’s Custodians; a Religious Studies Approach. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 193-222. Doi: 10.22091/PTT.2022.6402.1895.}, keywords = {Keywords: Qur’an,Old Testament,God,prophets,Qur’anic exegetes,religious education}, title_fa = {روش‌های متولیان تربیت دینی از منظر مفسران فریقین با رویکرد ادیان}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 01/04/1400   |   تاریخ اصلاح: 14/12/1400   |   تاریخ پذیرش: 14/12/1400تعلیم و تربیت، از مهم‌ترین اهداف و دغدغه‌های ادیان الهی بوده که مفسران فر یقین بدان توجه داشته‌اند و در کتاب‌های آسمانی چون: قرآن و عهد عتیق نیز به آن اشاره شده است. خداوند و پیامبران به‌عنوان متولیان اصلی در تربیت بشر، با روش‌هایی سعی در تربیت دینی مردم داشته‌اند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با بهره جستن از آراء مفسران فریقین، این متولیان را معرفی کرده و در ادامه با برشمردن روش‌های تربیتی آنان، به تحلیل و ارزیابی روش‌های این دو گروه با رویکرد ادیانی پرداخته است. با بررسی آراء مفسران فریقین و متن عهد عتیق می‌توان به این یافته‌ها اشاره کرد که گرچه تقریباً خداوند و انبیا، متولیان تربیت در ادیان آسمانی معرفی شده و در آراء روش‌های تربیت دینی مشترکند، از متولیان تربیت دینی در قرآن کریم با تعبیر اسوه دینی یاد می‌شود، درحالی‌که در عهد عتیق این‌گونه نیست و حتی اشتباهاتی از انبیا را مطرح ساخته‌اند. علاوه بر این، خداوند و انبیا در قرآن، به قیامت و پاداش و عذاب الهی بیش از عهد عتیق عنایت داشته‌اند و روش‌های تربیتی در قرآن، جامع‌تر و غنی‌تر از روش‌های یادشده در عهد عتیق است.عیسی‌زاده، ع؛ ابوزاده گتابی، ی. (1401). روش‌های متولیان تربیت دینی از منظر مفسران فریقین با رویکرد ادیان، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 222-193. Doi: 10.22091/PTT.2022.6402.1895}, keywords_fa = {تربیت دینی,خداوند,انبیا,قرآن,مفسران فریقین,عهد عتیق}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2224.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2224_3a8d30b5401cc7e11f1e54e5d8d27c95.pdf} } @article { author = {Roohi Barandaq, Kavous and Asaee, Fatima}, title = {Divine or Human Providence; A Critical Study of Shi’ite, Mu’tazilite, and Ash’arite Exegetes on (Q. 78:30)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {223-250}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.6400.1896}, abstract = {Received: 2021/11/15  |   Correction: 2022/4/9   |   Accepted: 2022/4/9The problem of predestination or free will is an issue that has engaged with the Muslims’ minds since the early periods of the rise of Islam, and one of the first issues that led to the emergence of various theological theories and schools among them. There are three basic viewpoints in this regard, according to the first of which man is compelled, however, according to another, he has fully free to choose. The third one that has been developed by the Shi’ite theologians is the simultaneous acceptance of both divine and human providence. According to this viewpoint, the seeming conflict between divine and human providence is resolved because the latter is considered in line with the former. Applying the desk method for discovery and the descriptive-analytic method for justification, the present research anyhow seeks a preferred viewpoint in the field of predestination and free will, albeit through pursuing a critical process. The path is taken in this article thus to examine, analyze, and critique the three suggested theological viewpoints, and their manifestations in the existing interpretations of (Q. 78:30) as well. The research results indicate that the most notable critique of predestination is disregard for divine wisdom, and the most fundamental objection to tafwīḍ (delegation) is the limitation of God’s power and ownership. Such an analysis ultimately seems to strengthen the Shi’ite amr-un bayn-al amrayn (intermediate position) doctrine.Roohi Barandaq, K; Asaee, F. (2022) Divine or Human Providence; A Critical Study of Shi’ite, Mu’tazilite, and Ash’arite Exegetes on (Q. 78:30). Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 223-250. Doi: 10.22091/PTT.2022.6400.1896.}, keywords = {providence,amr-un bayn-al amrayn,tafwīḍ,predestination,free will,(Q. 78:30)}, title_fa = {بررسی انتقادی خوانش مفسران امامیه، معتزله و اشاعره از رابطه مشیت انسان با مشیت خدا در آیه 30 سوره انسان}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 24/08/1400   |   تاریخ اصلاح: 20/01/1401   |   تاریخ پذیرش: 20/01/1401جبر و اختیار، مسأله‌ای است که از اولین سال‌های ظهور اسلام، ذهن مسلمانان را درگیر خود کرد و پیدایش نظریات مختلف کلامی را سبب شد. سه دیدگاه اساسی در این زمینه وجود دارند که طبق یکی، انسان مجبور است و بر اساس دیگری، اختیار کامل دارد. سومین نظریه که امامیه ابداع کرده، عبارت است از اثبات توأمان مشیت خداوند و مشیت انسان. طبق این دیدگاه، مشکل تعارض ظاهری مشیت انسان با مشیت خداوند حل شده، اختیار انسان در طول اختیار خداوند، اثبات می‌شود. تحقیق حاضر که با روش گردآوری کتابخانه‌ای و پردازش توصیفی- تحلیلی و انتقادی تهیه شده، در پی آن است که از طریق بررسی، تحلیل و نقد این سه دیدگاه کلامی و جلوه آن‌ها در تفاسیر موجود از آیه 30 سوره انسان (*وَ مَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن یشَاءَ الله*)، قول مختار درزمینه جبر و اختیار را عرضه کند و نادرستی اقوال دیگر را نمایان سازد. یافته‌های تحقیق، حاکی از آنند که مهم‌ترین انتقاد وارد بر جبریون، نادیده گرفتن حکمت الهی و اساسی‌ترین ایرادات نظریه تفویض، محدود کردن قدرت و مالکیت خداوند هستند.روحی برندق، ک؛ آسایی ، ف. (1401). بررسی انتقادی خوانش مفسران امامیه، معتزله و اشاعره از رابطه مشیت انسان با مشیت خدا در آیه 30 سوره انسان، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 250-223. Doi: 22091/PTT.2022.6400.1896}, keywords_fa = {آیه 30 سوره انسان,امربین‌امرین,جبر و اختیار,مشیت,اراده,تفویض}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2201.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2201_91ca0d889b93bad2f43426a8e50a9666.pdf} } @article { author = {azizi, saeed and Rad, Ali}, title = {The Approach of Shi’ite and Sunni Exegetes to the Qur’anic Doubt of Jonah’s Infallibility; Analysis, Critique, and Preference}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {251-280}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.5788.1801}, abstract = {Received: 2021/9/20  |   Correction: 2022/1/18   |   Accepted: 2021/4/17The appearance of some Qur’anic verses seems to indicate the impatience, disobedience, and even rebellion of Jonah to carry out his prophetic mission. The Prophet Muhammad (PBUH) hence was forbidden, according to the Qur’an, to follow him and consequently be like him as well. This has led him to be accused by some Muslim scholars of committing sin and thus lacking infallibility. But on the contrary, another group of both Shi’ite and Sunni exegetes and Hadith scholars have tried to provide a more appropriate interpretation of the suggested Qur’anic verses and the existing Islamic narrations, exposing the weakness of this notion. Based on the results of this article, Shi’ite exegetes have offered two solutions to answer the doubts concerning the infallibility of Jonah. The first one is that Jonah only committed lapse and not sin, and the second is that the event in question preceded his prophetic mission. Although a considerable number of Sunni commentators have stated the same two ways, some have also believed in Jonah’s sin and rebellion against God. The present research however evaluates these three approaches and then proposes its own preferred theory. The evaluation and critique of the mentioned approaches indicate that the viewpoint of abandoning the best and first deed by Jonah is the only acceptable one, which seems more compatible with the Qur’anic verses and has been proposed by many exegetes as well.Keywords: Jonah, infallibility, Qur’anic doubts, the exegetes’ approach, theological exegesis, comparative exegesis Azizi, S; Rad, A. (2022) The Approach of Shi’ite and Sunni Exegetes to the Qur’anic Doubt of Jonah’s Infallibility; Analysis, Critique, and Preference. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 251-280. Doi: 10.22091/PTT.2022.5788.1801.}, keywords = {Prophet Younus (AS),chastity,Quranic Questions,Interpreters' Approach,Theological Interpretation,Comparative Interpretation}, title_fa = {رویکرد مفسران فریقین و شبهه قرآنی عصمت یونس (ع): تحلیل، نقد و انتخاب}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 29/06/1400   |   تاریخ اصلاح: 28/10/1400   |   تاریخ پذیرش: 28/01/1400ظاهر برخی آیات قرآن کریم، به‌گونه‌ای است که دلالت بر بی‌صبری، سرپیچی و عصیان حضرت یونس (ع) در انجام دادن رسالت خویش داشته و پیامبر اکرم (ص) از همانندی با ایشان نهی گردیده است. این مسأله، موجب گشته تا آن حضرت در نگاه برخی مسلمانان، به معصیت و عدم عصمت متهم گردد. در مقابل، مفسران و حدیث- پژوهان فریقین، تلاش نمودند تا تفسیری درست از آیات قرآن و روایات موجود ارائه دهند و ضعف این پنداره را برملا سازند. بر پایه نتایج این پژوهش، مفسران امامیه، دو رویکرد در پاسخ به شبهات عصمت عرضه کرده‌اند: یکی ترک اولی و دیگری تلقی رخداد واقعه پیش از رسالت یونس (ع). تعداد زیادی از مفسران اهل سنت نیز این دو رویکرد را بیان نموده اما برخی رویکرد معصیت و عصیان یونس (ع) را برگزیده‌اند. این نوشتار رویکردهای سه‌گانه را ارزیابی کرده و در پایان نظریه منتخب را مطرح ساخته است. نتایج ارزیابی و نقد رویکردهای یادشده، حاکی از آن است که نظریه «ترک عمل افضل و اولی»، تنها رویکرد پذیرفتنی و سازگار با آیات قرآن بوده که اغلب مفسران فریقین مطرح ساخته‌اند.عزیزی، س؛ راد، ع. (1401). رویکرد مفسران فریقین و شبهه قرآنی عصمت یونس (ع): تحلیل، نقد و انتخاب، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 280-251. Doi: 22091/PTT.2022.5788.1801}, keywords_fa = {حضرت یونس (ع),عصمت,شبهات قرآنی,رویکرد مفسران,تفسیر کلامی,تفسیر تطبیقی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2212.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2212_ea10a902df30b6346824dedfb99fa7a6.pdf} } @article { author = {Abdollahi Vashan, Lotfali and Maaref, Majid and Husayni Bujdani, Sayyid Husayn and zarei, samaneh}, title = {Examples of Inimitability of the Qur’anic Contents from the Perspective of Shi’ite and Sunni Exegetes; A Comparative Study}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {281-310}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.5747.1793}, abstract = {Received: 2021/3/15  |   Correction: 2021/12/20   |   Accepted: 2021/12/20To study the inimitability of the Qur’an, many Qur’anic exegetes have obviously paid more attention to its lexical and rhetorical features. However, it should not be forgotten that an important aspect of inimitability of the Qur’an can also be considered related to its content, which in its turn correlates to the inner meanings of the Qur’an. What can be deduced from the comparison shows that attention to this specific aspect of inimitability has been associated with strengths and weaknesses over the centuries. Accordingly, the present study tries through an analytical-comparative approach to examine the examples of the inimitability of the content of the Qur’an from the perspective of Shi’ite and Sunni scholars. Comparing the two viewpoints, one can recognize that although these two groups do not differ much in expressing the dimensions of the inimitability of the Qur’anic contents, the main discrepancy between them seems related to the type of attention to these examples. In addition, Sunni exegetes have paid more attention to this aspect in the first centuries, while their Shi’ite colleagues have mostly heeded these examples in contemporary times. Of course, a more careful study of the viewpoints of Shi’ite and Sunni scholars shows that there are some differences between them in the examples of contents and issues related to them. For example, one can refer to a case such as buṭūn (ventricles) of the Qur’an that, although its instances are quoted in the Sunni narrations, with a slight omission from the Prophet (PBUH) or his companions, do not raise a significant issue, however, the Shi’ites have paid special attention to it.Abdollahi Vashan, L.A; Maaref; M, Husayni Bujdani, S.h; Zarei Husaynabad, S . (2022) Examples of Inimitability of the Qur’anic Contents from the Perspective of Shi’ite and Sunni Exegetes; A Comparative Study. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 281-310. Doi: 10.22091/PTT.2022.5747.1793.}, keywords = {Inimitability of the Qur’an,inimitability of content,semantic inimitability,Shi’ite exegetes,Sunni exegetes}, title_fa = {بررسی تطبیقی مصادیق اعجاز محتوایی از دید مفسران فریقین}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 25/12/1399   |   تاریخ اصلاح: 29/09/1400   |   تاریخ پذیرش: 29/09/1400بسیاری از مفسران در بررسی اعجاز قرآن، بیش‌تر بر اعجاز بیانی و لفظی توجه داشته‌اند، درحالی‌که نوع مهمی از اعجاز در قرآن، محتوایی است. این نوع اعجاز با مفاهیم درونی قرآن ارتباط دارد و آن‏چه از تطبیق استنتاج می‌گردد، نشان می‌دهد که توجه به این نوع اعجاز در طی سده‌های مختلف، با شدت و ضعف‌هایی همراه بوده ‌است. بر همین اساس، در این پژوهش با رویکرد تحلیلی – تطبیقی، مصادیق اعجاز محتوایی از دید فریقین بررسی شده ‌است. در تطبیق دو دیدگاه، می‌توان گفت که مفسران فریقین، در بیان ابعاد اعجاز محتوایی اختلاف چندانی با هم ندارند و عمده اختلاف دیدگاه‌های آن‌ها، مربوط به نوع توجه به این مصادیق است که مفسران اهل سنت در سده‌های نخستین بیش‌تر به آن‌ها توجه کرده‌اند، ولی در دوران معاصر، دانشمندان شیعه توجه فزون‌تری به این مصادیق داشته‌اند. بررسی عمیق‌تر دیدگاه‌های فریقین، نشان داد که برخی اختلافات نیز در دو دیدگاه درباره مصادیق اعجاز محتوایی و مسائل مربوط به آن‌ها وجود دارد؛ مثلاً در مورد بطون قرآن کریم با وجود مسلم دانستن این مصادیق در نقل اهل سنت، با اندک اغماض از پیامبر (ص) یا صحابه بحثی مطرح نمی‌شود، درحالی‌که شیعه بدان اهتمام ویژه داشته ‌است.*عبداللهی واشان، ل؛ معارف، م؛ حسینی‌بجدنی، س.ح؛ زارعی حسین‌آباد، س. (1401). بررسی تطبیقی مصادیق اعجاز محتوایی از دید مفسران فریقین، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 310-281. Doi: 10.22091/PTT.2022.5747.1793}, keywords_fa = {اعجاز قرآن کریم,اعجاز محتوایی,اعجاز معنایی,مفسران فریقین}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2206.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2206_5b38a4e4d3c289d7281ddd5523ddbfbc.pdf} } @article { author = {Jamali rad, Fahimeh and Pirouzfar, Soheila}, title = {The Method of Interpreting Qur’an with the Qur’an; Criteria for Verifying Interpretive Probabilities Based on the Principles of Discourse Analysis}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {311-338}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2022.4957.1666}, abstract = {Received: 2021/8/8  |   Correction: 2022/1/24   |   Accepted: 2022/1/24In short, an examination of the exegeses made by the method of interpreting the Qur’an with the Qur’an shows that their exegetes have acted differently in selecting the interpreter verses. When there is a conflict between interpretive possibilities, it is observed hence that they sometimes suffer from different interpretive slips or perceptions due to the lack of verification criteria. This research article, which has been done by descriptive-analytical method, while trying to adapt and integrate discourse analysis with the principles and rules of Qur’anic interpretation, has identified some criteria for the verification of the method of interpreting Qur’an with the Qur’an, and has recommended criteria for its evaluation as well. It becomes clear by combining the Qur’anic verses that sometimes, due to historical evidence, the criterion for the validity of the interpreter verses and determining the preferred meaning of the word in question is the semantic resemblance within the text, not just the similarity of the literal context. The criteria for verifying interpretive probabilities are therefore obtained by combining the principles of textual semantics and the rules of understanding the Qur’an according to the lexical context and the systematic attitude of the exegete to the Qur’anic text. In this particular case, the most important criteria based on the principles of the textual discourse analysis seem to be considering theological context, attention to the basic meanings, the custom and semantic system of Qur’anic words, regarding all semantic resemblances, heeding to historical semantics of common terms at the time of Qur’anic revelation and its application in the sentences context as well.Jamali Rad, F; Pirouzfar, S. (2022) The Method of Interpreting Qur’an with the Qur’an; Criteria for Verifying Interpretive Probabilities Based on the Principles of Discourse Analysis. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 311-338. Doi: 10.22091/PTT.2022.4957.1666.}, keywords = {Interpreting Qur’an with the Qur’an,vocabulary semantics,lexical context,verification,interpretive probabilities}, title_fa = {سنجه‌های درستی‌آزمایی احتمالات تفسیری در روش تفسیر قرآن با قرآن بر اساس اصول‌تحلیل گفتمان}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 17/05/1400   |   تاریخ اصلاح: 04/11/1400   |   تاریخ پذیرش: 04/11/1400بررسی تفاسیر با روش قرآن با قرآن، نشان می‌دهد مفسران در گزینش آیات مفسِر، متفاوت عمل کرده‌اند و هنگام تعارض احتمالات تفسیری، به دلیل فقدان سنجه‌ها و معیارهای اعتبار، گاه دچار لغزش یا برداشت‌های تفسیری متفاوتی شده‌اند. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی، اصول تحلیل گفتمان را با اصول و قواعد تفسیر قرآن، تلفیق و تطبیق نموده و برخی از ملاک‌های صحت‌وسقم را شناسایی و معیارهایی را برای ارزیابی روش تفسیر قرآن با قرآن، توصیه کرده است. با تجمیع آیات، روشن می‌شود سنجه اعتبار آیات مفسِّر و معنای ترجیحی واژه هم‌خانواده معنایی، گاهی به دلیل شواهد تاریخی در متن است نه صرف شباهت سیاق لفظی. سنجه‌های درستی آزمایی احتمالات تفسیری، با تلفیق اصول معناشناسی متن و قواعد فهم قرآن، با توجه به بافت کلامی متن (سیاق لفظی) و نگرش سیستمی مفسّر به متن قرآن به دست می‌آید. مهم‌ترین سنجه‌ها بر اساس اصول تحلیل گفتمان متن عبارتند از: سیاق کلامی، توجه به معنای پایه، عرف و نظام معنایی واژگان قرآنی، توجه به هم‌خانواده‌های معنایی، توجه به معناشناسی تاریخی اصطلاحات رایج زمان نزول و کاربرد آن در بافت جمله.جمالی راد، ف؛ پیروزفر، س. (1401). سنجه‌های درستی‌آزمایی احتمالات تفسیری در روش تفسیر قرآن با قرآن بر اساس اصول‌تحلیل گفتمان، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 338-311. Doi: 22091/PTT.2022.4957.1666}, keywords_fa = {تفسیر قرآن با قرآن,معناشناسی واژگان,سیاق لفظی,اعتبارسنجی,احتمالات تفسیری}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2211.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2211_36ab95e59f9b0037ce5e4db8a4437960.pdf} } @article { author = {Musawi Darreh-Bidi, Sayyid Husayn and Ahmadnijad, Omid}, title = {A Study of the Proximiting Approach of al-Tibyān and Majmaʿ al-Bayān in Quoting the Narrations of Prophetic Household (PBUT)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {339-366}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2021.4615.1598}, abstract = {Received: 2021/10/15  |   Correction: 2022/1/19   |   Accepted: 2022/1/19The existence of some common interpretive features between Shi’ites and Sunnis in al-Tibyān fī Tafsīr al-Qurʾān indicates the author’s motivation to write a proximiting exegesis of the Qur’an. This fact has been quite effective in the manner of Muḥammad b. Ḥasan Ṭūsī (385-460/995-1067) to convey interpretive narrations, especially those belong to ahl al-bayt (Prophetic household). In the following centuries, this manner of interpreting was applied in some other Shi’ite exegeses, especially Majmaʿ al-Bayān fī Tafsīr al-Qurʾān of Faḍl b. Ḥasan Ṭabrisī (454-532/1073-1154). Some Sunni scholars have praised Ṭabrisī’s moderative manner and thus his interpretation can be considered a successful example of proximiting exegesis of the Qur’an. However, considering the precedence of al-Tibyān over Majmaʿ al-Bayān, as well as Ṭabrisī’s use of the same mode of interpretive moderation, the suggested manner should first be sought in al-Tibyān. The present article has investigated the proximiting characteristics of interpretive narrations in these two exegeses by using the method of textual analysis and comparison of narrations. Attention to non-Shi’ite sources, quoting many narrations of the Prophet Muhammad and ʿAlī b. Abī-Ṭālib (PBUT) from Sunni sources, refraining from quoting the narrations of the virtues of ahl al-bayt (PBUT) and condemning the first triple Caliphs, and not explicitly quoting Shi’ite teachings, are among the proximiting features of these two Qur’anic exegeses. Nonetheless, the use of more sources, naming Shi’ite and Sunni sources with the priority of the former ones, as well as the abundance of Shi’ite narrations under the Qur’anic verses in particular regarding the narrations of the virtues of ahl al-bayt, are among the differences between Majmaʿ al-Bayān and al-Tibyān.Musawi Darreh-Bidi, M.S; Ahmadnijad, O. (2022) A Study of the Proximiting Approach of al-Tibyān and Majmaʿ al-Bayān in Quoting the Narrations of Prophetic Household (PBUT). Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 336-366. Doi: 10.22091/PTT.2021.4615.1598.}, keywords = {Muḥammad b. Ḥasan Ṭūsī,al-Tibyān fī Tafsīr al-Qurʾān,Faḍl b. Ḥasan Ṭabrisī,Majmaʿ al-Bayān fī Tafsīr al-Qurʾān,proximiting exegesis of the Qur’an}, title_fa = {بررسی رویکرد تقریبی دو تفسیر التبیان و مجمع‌البیان در نقل روایات اهل‌بیت‌(ع)}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 23/07/1400   |   تاریخ اصلاح: 29/10/1400   |   تاریخ پذیرش: 29/10/1400وجود برخی ویژگی‌های مشترک تفسیری فریقین در التبیان، نشان از انگیزه نویسنده در نگارش یک تفسیر تقریبی دارد. این امر در روش نقل روایات تفسیری، به‌ویژه روایات اهل‌بیت (ع) اثرگذار بوده است. در سده‌های بعد، روش تفسیری التبیان در برخی تفاسیر شیعه به‌ویژه مجمع‌البیان، استفاده شده است. از سویی، برخی پژوهش گران اهل سنت، روش اعتدال‌گرای طبرسی در مجمع‌البیان را ستوده و درنتیجه، این تفسیر تقریبی شناخته می‌شود؛ اما با توجه به قدمت التبیان و استفاده طبرسی از روش تفسیری طوسی، این رویکرد را ابتدا باید در التبیان جست‌وجو کرد. این پژوهش با روش تحلیل متن (روایات) و تطبیق روایات، به بررسی ویژگی‌های تقریبی روایی در این دو تفسیر پرداخته است. توجه به منابع غیر شیعی، نقل بسیاری از روایات پیامبر و حضرت علی (ع) از منابع اهل سنت، خودداری از نقل روایات فضایل اهل‌بیت (ع) و مذمت خلفا و عدم نقل معارف شیعی به‌صورت صریح، از ویژگی‌های تقریبی این دو تفسیر است. استفاده از منابع بیش‌تر، نام بردن مصادر فریقین به‌ویژه شیعه، فراوانی روایات شیعی ذیل آیات به‌ویژه روایات فضایل، ازجمله تفاوت‌های مجمع‌البیان با التبیان است.موسوی دره‌بیدی، س.ح؛ احمدنژاد، الف. (1401). بررسی رویکرد تقریبی دو تفسیر التبیان و مجمع‌البیان در نقل روایات اهل‌بیت‌(ع)، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 367-339. Doi: 22091/PTT.2021.4615.1598}, keywords_fa = {التبیان فی تفسیر القرآن,شیخ طوسی,مجمع‌البیان,طبرسی,تفسیر تقریبی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2233.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2233_811bdd8e9ad45a4cd498d178da0d1fba.pdf} } @article { author = {Isazadeh, Nikzad and Khalaj, Leila}, title = {The Evolutionary Course of Taṭbīq (Comparison) in Sunni Exegeses}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {367-387}, year = {2022}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2021.3233.1754}, abstract = {Received: 2022/1/10  |   Correction: 2022/6/18   |   Accepted: 2022/6/18The term ‘comparison’ has literally been applied parallel to the words such as ‘counterbalance’, ‘simultaneous’ and ‘analogy’. However, in the case of ‘comparison’ and ‘analogy’, two or more viewpoints or schools on a particular subject that seem similar to each other are usually examined and criticized. In this way, the similarities and dissimilarities between them are identified, as well as the strengths and weaknesses of each, so that eventually their priority over the other ones can be shown. The findings of the present study indicate that before the second century A.H. there was no traces of comparison in Sunni exegeses, rather, the hadiths and narrations accepted by the companions and followers of the Prophet (PBUH) have been quoted without considering the opposite viewpoints. In the fourth century A.H. and with the formation and development of other denominations and the growth of some theological schools such as the Mu’tazilites, the Sunni interpretations advanced to the point of collecting some contradict ideas and opinions, or counterbalance and simultaneous exegesis. Then, with the intensification of socio-political developments, there was an opportunity to critique and express theories in its ‘comparison’ case. The present article, which has applied the comparative-analytical method, attempts to achieve a new way to have a better understanding and explanation concerning the course of the conceptual development of the term comparison and its semantic widening in the field of Sunni Qur’anic exegeses.*Khalaj, L; Isazadeh, N. (2022) The Evolutionary Course of Taṭbīq (Comparison) in Sunni Exegeses. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 367-387. Doi: 10.22091/PTT.2021.3233.1754.}, keywords = {Qur’an,comparative exegesis,counterbalance exegesis,simultaneous exegesis,analogical exegesis,course identifying}, title_fa = {سیر تحول تطبیق در تفاسیر اهل سنت}, abstract_fa = {تاریخ دریافت: 20/10/1400   |   تاریخ اصلاح: 28/03/1401   |   تاریخ پذیرش: 28/03/1401«تطبیق» با معادل‌هایی نظیر «موازنه»، «مقارنه» و «مقایسه» به کار رفته است. در شیوه «تطبیق» و «مقایسه»، دو یا چند دیدگاه یا مکتب در مورد موضوعی خاص که با یک دیگر سنخیت دارند، بررسی و نقادی شده تا وجوه اشتراک و اختلاف آن‌ها مشخص گردد و برتری‌ها و ضعف‌های هر یک هویدا شود و درنهایت اولویت یکی بر دیگری به اثبات رسد. یافته‌های پژوهش، بیان‌گر آن است که تا قبل از قرن دوم، اثری از تطبیق در تفاسیر اهل سنت دیده نمی‌شود؛ بلکه احادیث و روایات موردقبول صحابه و تابعین، بدون در نظر گرفتن دیدگاه مخالف، نقل شده است. در قرن چهارم، با شکل‌گیری مذاهب دیگر و رشد آن نظیر معتزله، برخی تفاسیر در حد جمع‌آوری نظریات و آرا (موازنه و مقارنه) پیش رفت و سپس با شدت گرفتن تحولات سیاسی و اجتماعی، فرصتی برای نقد و بررسی و ابراز نظریات (مقایسه) پیدا شد. این پژوهش، روش توصیفی - تحلیلی را به کار برده و در مسیر تحولات تطبیق و توسعه معنایی آن، به نکته مهم نوفهمی دست یافته است.عیسی‌زاده، ن؛ خلج، ل. (1401). سیر تحول تطبیق در تفاسیر اهل سنت، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های تفسیر تطبیقی. 8 (15)، 387-367. Doi: 22091/PTT.2021.3233.1754}, keywords_fa = {قرآن,تفسیر تطبیقی,تفسیر مقارنه‌ای,تفسیر موازنه‌ای,تفسیر مقایسه‌ای,جریان شناسی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2204.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_2204_c6e648c4bc0e066336f514caf4780758.pdf} }