@article { author = {اویسی, کامران and مودب, رضا}, title = {Comparative Commentary of the First Verses of the Chapter "The Evident Smoke" (al-Dokhan), with Emphasis on the Revelation of the Quran}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-37}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.534}, abstract = {Comparative studies on Islamic texts, particularly on Quranic verses, are of particular importance and status. The first six verses of the Chapter "The Evident Smoke" (al-Dokhan) briefly explain the eminence and magnificence of the Revealer, the revealed, the receiver and time of the revelation. Therefore, the issue of the Night of Decree and revelation of the Quran can be discussed in the commentaries of abovementioned verses. The comparative commentary of these verses shows that the best interpretation of the isolated (detached) letters "Ha- Mim" is "O Muhammad", based on the guidance of infallible Imams (peace be upon them), that of "al-Kitab al-Mobin" is "swearing to the Manifest Book", that is, determined affairs form Guarded Tablet, that of revelation is the revelation of the Quran at the Night of Decree as well as determining the affairs from the Guarded Tablet, and that of revelation is the sudden revelation of simple and brief Quran or its reality which is not in the form of words and legislative; rather, it is in creation which was emanated into the Prophet's heart (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny). It can be said that these verses address the Holy Prophet, consequently other people as well. A wise affair is an affair which requires the attachment of command and prohibition due its accuracy and actualizes after the requirement and creation. This occurs at the Night of Decree through determining the affairs from the Guarded Tablet. Then it is revealed into Prophet's heart and completed during gradual revelation appropriate to the occasion and its delivery to people by Holy Prophet.  }, keywords = {comparative commentary,theEvidentSmoke (al-Dokhan),sudden and gradual,revelation}, title_fa = {تفسیر تطبیقی آیات ابتدایی سوره دخان با تکیه بر مسأله نزول قرآن}, abstract_fa = {مطالعات تطبیقی در متون اسلامی به ویژه آیات قرآن کریم از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آیات یکم تا ششم سوره دخان، شرافت و عظمت نازل کننده، نازل شونده، بر او نازل شده و زمان نزول را اجمالاً بیان کرده است؛ لذا می توان در میان مباحث تفسیری آیات گفته شده به مسئله شب قدر و نزول قرآن پرداخت. در فرآیند تفسیر تطبیقی آیات ابتدایی سوره دخان می توان به نکاتی دست یافت از قبیل بهترین معنایی که می توان از "حم" با راهنمایی معصوم (ع) برداشت نمود، "ای محمد" است؛ "و الکتاب المبین" یعنی قسم به کتاب مبین یعنی همان امور مقدر شده از لوح محفوظ؛ مقصود از نزول در آیات ابتدایی سوره دخان، نزول قرآن در شب قدر و نیز تقدیر امور از لوح محفوظ و منظور از انزال، نزول دفعیِ قرآنِ بسیط و اجمالی یعنی حقیقت قرآن است که در قالب الفاظ و یک امر تشریعی نبوده بلکه یک امر تکوینی است که بر قلب پیامبر (ص) افاضه گردیده است؛ مورد خطاب آیات ابتدایی سوره دخان را اصالتاً به پیامبر (ص) و تبعاً به افراد دیگر دانست؛ امر حکیم امری است که به سبب اتقان، اقتضای تعلق نهی و امر را پیدا می کند و پس از اقتضا و انشا، به مرحله فعلیت می رسد. این مهم در شب قدر با تقدیر امور از لوح محفوظ صورت می گیرد. سپس به قلب پیامبر (ص) نازل گردیده و به مناسبت در هنگام نزول تدریجی و ابلاغ پیامبر (ص) به مردم، منجز می شود.}, keywords_fa = {تفسیر تطبیقی,دخان,دفعی,تدریجی,نزول}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_534.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_534_ba4e6067738dd1ee9ffaa54476aaa030.pdf} } @article { author = {عبدالمحمدی, حسین}, title = {Comparative Study of the Verse "So Ask the Followers of the People of Knowledge" (16:43) Indicative of Scientific Authority of Holy Prophet's Household from the View of Shi'a and Sunni Commentators}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {39-56}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.537}, abstract = {There are several verses in the Holy Quran indicative of scientific authority of Holy Prophet's Household, some of which are stated clearly and through exact indication and others through indication per nexum. One of these verses is the verse 43 of the chapter "Ant" (al-Naml), which clearly refers to the scientific authority of Holy Prophet's household and is much similarly repeated in the verse 7 of the chapter "Prophets" (al-Anbia'). In this verse, The Most High God States, "And we did not send before you any but men to whom we send revelation; so ask the followers of the people of knowledge if you do not know". Having reviewed the key concepts, the present paper seeks to study different views about the referent of people of knowledge. First, a standpoint which, on the basis of the context of the verse, regards the people of knowledge as the people of book is discussed and its problems are explained. Then the limitations of another standpoint are clarified, which regards the verse as a general one in terms of asker, the asked and the object of question. Finally, the view of some Shi'a and Sunni scholars who, relying on hadiths, regard the Holy Prophet's Household as the referent of the verse are explained and the relevant hadiths narrated in Shi'a and Sunni sources are taken into consideration.}, keywords = {Inmate,scientific authority,from the,Koran,The Prophet}, title_fa = {بررسی تطبیقی دلالت آیه فاسئلوا اهل الذکر بر مرجعیت علمی اهل بیت پیامبر علیهم السلام از منظر مفسران فریقین}, abstract_fa = {چکیدهآیات متعددی ازقرآن کریم برمرجعیت علمی اهل‌بیت (ع)دلالت می‌کند.برخی از آیات به طور روشن و با دلالت مطابقی و برخی دیگر با دلالت التزامی. از جمله آیاتی که به صراحت مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام را بیان کرده آیات 43 سوره نحل است که در سوره انبیا آیه 7 با تفاوت اندکی تکرار شده است.خداوند متعال می فرماید: وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِْمْ فَسَْألُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ در این مقاله پس از بررسی مفاهیم کلیدی،دیدگاههای مختلف در باره مصداق اهل ذکرمورد بررسی قرار گرفته است.ابتدا دیدگاهی که بر اساس سیاق آیات ،اهل ذکر را اهل کتاب می داند مطرح شده و اشکالات آن بیان گردیده و سپس محذور دیدگاهی که آیه را از جهت سائل ،مسئول و مسئول عنه عام می داند روشن شده است. و در پایان دیدگاه کسانی که از فریقین با تکیه بر روایات،مصداق اهل ذکر را اهل بیت علیهم السلام می دانند تییین و روایاتی که در منابع فریقین در این باره آمده مورد توجه قرار داده است.}, keywords_fa = {اهلبیت,مرجعیت علمی,اهل ذکر,قرآن,پیامبر}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_537.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_537_2ed75756e2c72e9d6a38c33f61d862ac.pdf} } @article { author = {روحی برندق, کاوس and خوانین زاده, حمد حسین}, title = {Comparative Study of Content of the Verse "Common Usage" ('Orf) in the View of Shia and Sunny Commentators}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {57-74}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.535}, abstract = {All Shia Imamiyyah scholars regard "common usage" as a valid and authorized criterion to determine the concepts of legal propositions, and some specialists in the first principles and great jurisprudents even hold that it is a criterion to determine the referents as well, but all explicitly reject its effectiveness as a source of jurisprudence and inference of injunctions. However, Sunni schools have more or less accepted "common usage" as a source of jurisprudence and inference of injunctions along with other sources, despite their own internal differences.  The verse 199 in the Chapter "The Elevated Places" (al-A'raf) which reads, "Take to forgiveness and enjoin good and turn aside from the ignorant" is one the most important Quranic verses cited and argued by Sunni scholars to prove the independent validity and authority of the "common usage". Using a library method to gather the data, a documentary method to report the views and content analysis method to analyze the data, the present paper seeks to review, analyze and criticize the views of commentators, particularly Sunni commentators, about the content of the verse in terms of using it as proof for the authority of "common usage" as an independent source of jurisprudence. It concludes that the terms "common usage" and "good" in the verse do not have technical connotation; rather, they mean good deed or manner the goodness of which is proved by reason or Sacred Law.    }, keywords = {common usage,good,the verse of "common usage",authority of common usage}, title_fa = {مطالعه تطبیقی مفاد آیه عرف در دید مفسران شیعه و اهل تسنن}, abstract_fa = {دانشمندان شیعه امامیه به اتفاق عرف را در حوزه تعیین مفاهیم گزاره های فقهی دارای اعتبار و حجت می دانند، و بنا بر نظر برخی از اصولیان و فقهای بزرگ عرف افزون بر این در حوزه تشخیص مصادیق نیز حجت است. در مقابل، دانشمندان شیعه امامیه به صراحت منکر کارآیی عرف به عنوان منبعی از منابع فقه و استنباط احکام هستند. اما مذاهب اهل تسنن با وجود اختلاف های درونی کم و بیش عرف را به عنوان یکی از منابع فقه در کنار سایر منابع و مصادر معتبر پذیرفته اند. آیه 199 سورة اعراف: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ»، از مهم‌ترین آیات قرآنی است که دانشمندان اهل تسنن برای حجّیت و اعتبار استقلالی عرف بدان استناد و استدلال کرده‌اند این مقاله با روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و شیوه اسنادی در نقل دیدگاه ها و روش تحلیل محتوا در تحلیل داده ها، دیدگاه مفسران به ویژه مفسران اهل تسنن را در زمینه مفاد آیه عرف از جهت افاده حجیت عرف به عنوان منبعی مستقل از منابع فقه مورد بررسی و تحلیل و نقد قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که در آیه عرف مراد از عرف و معروف، اساساً عرف اصطلاحی نیست، بلکه کار و یا خصلت نیک‌ مراد است که نیک بودن آن از راه عقل و یا شرع اثبات شده است.}, keywords_fa = {عرف,معروف,آیه عرف,حجیت عرف,قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_535.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_535_e65b13d23137f469d5ca8a5dce529a6d.pdf} } @article { author = {صیدی, محمود and منصوری, احسان and بیات, مرتضی}, title = {Comparative Study of the Problem of Absolute Determination in Fakhr Razi's Tafsir al-Kabir (the Large Commentary) and Allamah Tabatabaii's Tafsir al-Mizan (the Criterion Commentary)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {75-94}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.532}, abstract = {The problem of absolute determination and free will is one of the oldest theological discussions in the world of Islam, caused by contemplation and reflection on Quranic verses. Regarding the interpretation of these verses, Muslim commentators and theologians have been divided into two groups of determinists and libertarians. Fakhr Razi, a prominent Ash'arite theologian and commentator, has made great attempts to prove the theory of absolute determination. One of the most fundamental parts of his theory is the affirmation of absolute determination on the basis of the interpretation of Quranic verses. In his arguments, Razi tries to prove that free acts are determined through arguing that God is the Unique, Creator and Maker and that his knowledge attaches to free acts. Given Allamah Tabatabaii's intellectual principles in al-Mizan commentary, some of these arguments suffer internal inconsistency and are negated by verses proving man's free will. Regarding God as Creator and Maker does not necessitate the determination of man's acts, because God has created man free and His knowledge attaches to doing acts freely.    }, keywords = {Fakhr Razi,Allamah Tabatabaii,God,absolute determination,free will,The Quran}, title_fa = {بررسی تطبیقی مسأله جبر در تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر المیزان علامه طباطبایی}, abstract_fa = {بررسی تطبیقی مسأله جبر در تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر المیزان علامه طباطبایی جبر و اختیار یکی از قدیمی ترین مباحث کلامی در عالم اسلام است که تفکر و تدبر در آیات قرآنی سبب طرح آن گردید. متکلمان و مفسران اسلامی در تفسیر این گونه آیات به دو دسته جبری و قدری تقسیم شدند. فخررازی که از مهم ترین مفسران و متکلمان اشعری است سعی بسیاری در اثبات نظریه جبر و برهانی نمودن آن می نماید. نظریه او در این زمینه دارای بخش های مختلفی است که یکی از مهم ترین آنها اثبات این نظریه با استفاده از تفسیر آیات قرآنی است. رازی در این استدلالها با استفاده از شریک نداشتن خداوند، خالق و جاعل بودن و تعلق علم او به افعال اختیاری به اثبات جبری بودن آنها می پردازد. با توجه به مبانی فکری علامه طباطبائی در تفسیرالمیزان، برخی از این استدلال ها دچار ناسازگاری درونی اند و با آیاتی که اثبات اختیار انسانی می کنند، نقض می شوند. خالق و جاعل بودن خداوند نیز مستلزم جبری بودن افعال انسانی نیست. زیرا که خداوند انسان را مختار خلق نموده و علم او به انجام اختیاری افعال تعلق گرفته است.}, keywords_fa = {کلید واژگان: فخررازی,علامه طباطبائی,خداوند,جبر واختیار,قرآن}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_532.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_532_c5d483d289d7b2db65df2222f8f81ecb.pdf} } @article { author = {جعفری, اسمر and Arabi, Gholamhosin}, title = {analysis of scientific Qur'an exegisis school from the view of Qur'an interpreters}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {95-116}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.539}, abstract = {Holy Quran has been the book for guidance of mankind in all the ages. To profit by this divine book its verses should be comprehended precisely and properly and many scientific efforts have been done by all the interpreters through the history for this exact understanding. All of the interpreters have tried to interpret Quran based on their own ability and knowledge regarding deep insights appeared in Quran. This has caused different methods of interpretation to be born during centuries.Scientific interpretation as an independent method has been the object of desire among many scientists and interpreters of the two sects although it has been more in mind in recent decades and it can be said that Quran scientific interpretation is in a new stage. Moreover, it can be one of different approaches to Holy Quran and of course like any other scientific effort in this seminary has its own advantages and shortcomings, which all, should be studied with a meticulous and fair view.}, keywords = {school,interpretation,science,interpretation methods,Scientific interpretation method}, title_fa = {بررسی مکتب تفسیر علمی از دیدگاه مفسران}, abstract_fa = {قرآن کریم کتاب هدایت بشر در همه اعصار است، برای بهره مندی از هدایت این کتاب آسمانی لازم است که آیات آن به طور دقیق و صحیح فهمیده شود و تلاش علمی تمام مفسران در طول تاریخ برای این فهم دقیق بوده است و هر مفسری در راستای توان علمی و تخصصی خود و نیز با توجه به معارف متنوعی که در قرآن آمده است به تفسیر قرآن پرداخته و این خود سبب بوجود آمدن شیوه های مختلف تفسیری در طی قرون شده است، تفسیر علمی هم به عنوان یک روش تفسیری مستقل، مطمح نظر برخی از دانشمندان ومفسران فریقین بوده ،گر چه در دهه های اخیر بیشتر مد نظر قرار گرفته است و می توان گفت تفسیر علمی قرآن در مرحله تازه ای قرار گرفته و یکی از انواع رویکردها به قرآن است و البته مانند هر تلاش علمی دیگر در این حوزه امتیازات و آفاتی دارد که لازم است با یک نگاه دقیق و منصفانه مورد بررسی قرار بگیرد.}, keywords_fa = {کلید واژه ها: مکتب,تفسیر,علم,روش های تفسیری,روش تفسیر علمی}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_539.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_539_c247aeafe781d42528a330041b8bf62a.pdf} } @article { author = {حیدری, محمد صادق and حسینی, زینب السادات and ربیع نتاج, سید علی اکبر}, title = {A Comparative Study of Ibn Shahr Ashub's Commentary-Theological Standpoint with Those of Theological Schools in His Book "Motashabeh al-Quran" (Metaphorical Expressions in the Quran)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {117-142}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.538}, abstract = {After the Holy Prophet's passing away and due to the expansion of conquests  of Islamic world, new intellectual and ideological schools and sects emerged, each of which relied on the Holy Quran to prove their own beliefs and provided incorrect esoteric commentaries and exegeses. This made Shia scholars to resolve existing doubts and deviations in this regard through presenting Shia standpoint. Ibn Shahr Ashub Mazandarani is one the scholars who has greatly helped to promote invaluable teachings of Islam and the Holy Quran by writing valuable works, thus he has played a significant role in defending genuine beliefs of Shia. Using a descriptive-analytical method, the present paper seeks to analyze his commentary-theological views and his way of confrontation with such groups as Mu'tazilites, Determinists, Attributists, Anthropomorphists, Ash'arites, extremists, Isma'ililtes, Zaidites, Kaysanites and Kharejites through scrutinizing his book "Motashabeh al-Quran and Mokhtalefah". The results show that he has studied and criticized the views of other theological schools with reference to "the judgement of reason, Quranic verses, hadiths, Arabic literature and historical documents".}, keywords = {Ibn Shahr Ashub,Motashabeh al-Quran,theological schools,ways of confrontation,Shia view}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه تفسیری- کلامی إبن-شهرآشوب با فِرق کلامی در متشابه‌القرآن}, abstract_fa = {پس از رحلت پیامبر(ص) و با گسترش دامنۀ فتوحات جهان اسلام، نحله‌ها و فرقه‌های فکری و عقیدتیِ جدیدی پدیدار گشت که هر یک از آن‌ها برای اثبات عقاید خود، به آیات قرآن کریم تمسک جسته و به تأویل و تفسیر نادرست آن پرداختند. این مسأله عالمان شیعی را بر آن داشت تا با طرح دیدگاه شیعه، به تصحیح شبهات و انحرافات موجود در این‌باره بپردازند. إبن‌شهرآشوب مازندرانی یکی از عالمانی است که با تألیفات ارزندۀ خود، خدمات شایسته‌ای در جهت اعتلای تعالیم ارزشمند اسلام و قرآن نموده و از این طریق نقش برجسته‌ای در دفاع از عقاید ناب شیعه ایفا کرده است. در این تحقیق که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، سعی شده است تا با دقت در کتاب «متشابه‌القرآن و مختلفه»، دیدگاه تفسیری- کلامیِ إبن‌شهرآشوب و نیز روش‌های مقابلۀ او با گروه-هایی نظیر «معتزله، مجبره، صفاتیه، مشبّهه، اشاعره، غلات، اسماعیلیه، زیدیه، کیسانیه و خوارج» مورد تحلیل قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد: وی با استناد به «حکم عقل، آیات قرآن، روایات، ادبیات عرب و مستندات تاریخی» به نقد و بررسی آرای دیگر فِرق کلامی پرداخته است.}, keywords_fa = {إبن‌شهرآشوب,متشابه‌القرآن,فِرق کلامی,روش‌های مقابله,دیدگاه شیعه}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_538.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_538_8de0e7a26f56f9bc21bd24ad18d7e691.pdf} } @article { author = {مولایی نیا, عزت الله and مومنی, محمد امین}, title = {Comparative Commentary of the Verse of "Warning" (Enzar) from the View of Shia and Sunni}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {143-169}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.533}, abstract = {The verse "warn your closest relatives" (26:214) is one of the most important verses explaining Holy Prophet's mission on Islam, warning his closest relatives and designating his successor in order to found Islam in its first center at the onset of his mission. It is the first verse which commands Holy Prophet to warn his own closest relatives at early days of his mission. Although the warning addresses general public, it starts with Holy Prophet's closest relatives for some reasons. Correct interpretation of the verse and knowing aftermath of its revelation has a significant role in understanding the process of designating Imam in Islam, because it is a strong document of rightfulness of Shia views on Imamate and Imams of Islamic nation, given the conclusive and widely transmitted hadiths which are discussed in the works of Shia and Sunny works.  These hadiths clearly show that Imam Ali (Commander of the Faithful) was the only person who accepted Holy Prophet's request to be his successor. There are, however, different inconsistent hadiths and commentaries in general commentary works caused by political grudges and counterfeited to confront with 'Alavi (followers of Imam Ali) Shia, which should be reviewed and criticized and the correct commentary of the verse and its relevant hadiths should be explained. Therefore, the present paper carefully studies the horizons of revelation of the verse "warning" and its epistemology, criticizes commentary views of Shia and Sunni and hadiths related to the occasions of its revelation, reviews the commonalities and differences and provides the researchers of commentary with the results.  }, keywords = {the verse of "warning",comparative commentary of Shia and Sunni,commentary concepts,Occasion of revelation,warning closest relatives}, title_fa = {تفسیر تطبیقی آیه «انذار» از نگاه فریقین}, abstract_fa = {آیه: (وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ) «شعراء/214» یکی از مهمترین آیاتی است که مأموریت رسول خدا را در مورد دین اسلام و انذارخویشان همراه با تعیین جانشین، به منظور پایه‌گذاری آن درنخستین هسته مرکزی اسلام درآغاز بعثت، بیان می‌کند.این،نخستین آیه‌ای است که درروزهای آغازین،پیامبر را به انذارخویشان نزدیک خود دستورمی دهد وبا وجود فراگیر بودن انذار، به دلایلی،ازبستگان نزدیک وی، آغاز می‌شود. تفسیر درست آیه و اطلاع‌ یابی ازاتفاقات پس از نزول آن، تأثیر مهمی درشناخت فرایند تعیین امام در آیین اسلام دارد زیرا این آیه ، با توجه به روایات قطعی و متواتر شأن نزول که در آثارفریقین مطرح شده است، سندی قوی بر حقانیت اندیشه‌های تشیع در امامت امت اسلامی است. این روایات به روشنی نشان می دهد که امیر مؤمنان، تنها کسی بود که درخواست پیامبر را به منظورجانشینی رسول خدا پذیرفته است. لیکن با این وجود، روایات گوناگون ناهماهنگ و تفاسیر ناسازگاری در آثار تفسیری عامه به چشم می‌خورد که اغراض سیاسی در به وجود آمدن آنها دخیل بوده و به منظور مقابله با خط امامت علوی ساخته و پرداخته شده اند وباید مورد نقد و بررسی قرار گرفته و روایت و تفسیر درست آیه تبیین شود. بنابراین، نوشتار حاضر، با بررسی دقیق آفاق نزول آیه انذار و مفهوم‌شناسی آن و نیز با نقد آراء تفسیری فریقین و روایات شأن نزول و بررسی مشترکات و مفترقات آن ، در یک جمع‌بندی ، نتیجه‌ به دست آمده را در اختیار پژوهشگران تفسیری قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی : "آیه انذار","تفسیر تطبیقی فریقین","مفاهیم تفسیری","شأن نزول","انذار عشیره اقربین"}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_533.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_533_2133980d3e56fffd52646ede143f7f30.pdf} } @article { author = {}, title = {متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)}, journal = {Comparative Interpretation Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-250}, year = {2015}, publisher = {Qom University}, issn = {2476-4191}, eissn = {2476-4205}, doi = {10.22091/ptt.2015.1556}, abstract = {متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)}, keywords = {}, title_fa = {متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)}, abstract_fa = {متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)}, keywords_fa = {}, url = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1556.html}, eprint = {https://ptt.qom.ac.ir/article_1556_2b48441a13fee6f6fde89804d72dec32.pdf} }