%0 Journal Article %T بررسی تفسیری آیات ارتداد %J پژوهش های تفسیر تطبیقی %I دانشگاه قم %Z 2476-4191 %A ناصح, علی احمد %A زارعی, طیبه %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 2 %N 1 %P 147-158 %! بررسی تفسیری آیات ارتداد %K ارتداد %K مرتد %K مفسران اهل سنت %K مفسران شیعه %R 10.22091/ptt.2016.804 %X گستره مفهومی واژه ارتداد در قرآن کریم عام‌تر از مفهوم ارتداد فقهی است و از حیث سیاق و ترکیب عبارات با ذکر قیود شرطی در پاره‌ای از آیات نیز جنبه حکمی می‌یابد. از این رو، برخی از مفسران فریقین با استناد به اطلاقات ادله توبه بر این باورند که توبه مرتد مطلقاً مجاز و اقتضاء دارد که مورد پذیرش واقع شود و این اطلاق اعم از آن است که مرتد به معنای فطری باشد یا ملی و یا ارتداد از جانب مذکر باشد یا مؤنث و یا آنکه کفر وی با نیت یا با گفتارى کفرآمیز و یا با کارى کفرآور محقق شود. لکن گروهی دیگر از مفسران فریقین قائل به تفصیل شده‌اند. از آنجا که منشأ اصلی اختلاف در صدور احکام ارتداد که مترتب بر مجازات‌های دنیوی و اخروی است، هم می‌تواند ناشی از اختلاف مبنایی باشد و هم ریشه در شیوه استنباط از آیات مربوطه داشته باشد، این پژوهش با روش توصیف و تحلیل محتوا، در صدد است ضمن بررسی اهم آرای تفسیری فریقین، راه حل مناسبی در برون رفت این تعارض نیز ارائه نماید.   %U https://ptt.qom.ac.ir/article_804_766d73c792b1c75532eed0b868dcb000.pdf