دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
تفسیر تطبیقی:معنایابی و گونه شناسی
9
32
FA
انسیه
عسگری
دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه قم
asgari.nc@gmail.com
محمدکاظم
شاکر
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی
mk_shker@yahoo.com
10.22091/ptt.2015.588
گسترش مطالعات تطبیقی و کارآمدی آن در حوزه علوم انسانی و مطالعات ادیان، سبب شده تا این روش مطالعاتی به ساحت دانش تفسیر نیز راه یابد. راهیابی این روش به حوزه تفسیر قرآن تنها به نظریهپردازی در باره تفسیر تطبیقی و بیان ضرورت انجام آن محدود نشده است، بلکه تا مرز تأسیس رشتهای آموزشی و دانشگاهی با همین عنوان پیش رفته است. اما این که چه قرائتهایی از تفسیر تطبیقی وجود دارد و این شاخه نوپا از دانش تفسیر چه مسیری را میپیماید، امری است که بایسته پژوهش و کاوش با رویکرد انتقادی است، تا با پیرایش آنچه رهزن است، بتوان تفسیر تطبیقی را در مسیری هدایت کرد که به ضابطهمندی و کارآمدی هر چه بیشتر آن بینجامد. این پژوهش به دو مسأله بنیادی در حوزه تفسیر تطبیقی پرداخته است؛ یکی معنایابی و دیگری گونهشناسی. این مقاله، در مورد نخست، با تحلیل و نقد تلقیهای موجود از تفسیر تطبیقی در صدد شفافسازی ماهیت تفسیر تطبیقی است و در مورد دوم، در پی تعیین جایگاه این گونه تفسیری در نظام طبقهبندی تفاسیر قرآن است.
تفسیر تطبیقی,تفسیر مقارن,تفسیرپژوهی,تفسیر تقریبی,مطالعات تطبیقی,تفسیر مقایسهای
https://ptt.qom.ac.ir/article_588.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_588_a65d1c8f1fae07908c63efe7af347da6.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
بررسی تطبیقی نظریه جامعیت قرآن از منظر تفسیر المیزان
33
54
FA
علی احمد
ناصح
0009-0006-9623-1314
دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه قم
aliahmadnaseh@yahoo.com
فرزاد
اسفندیاری
هیئت علمی دانشگاه پیام نور
farzad_pnu10@yahoo.com
10.22091/ptt.2015.587
مساله جامعیت قرآن، یکی از مبانی مهم فهم و تفسیر قرآن است که مورد توجه و اهتمام مفسران قدیم وجدید بوده است. از جمله مفسرانی که به صورت جدی این موضوع را در تفاسیر خود طرح کرده اند، می توان به علامه طباطبایی و آلوسی بغدادی اشاره کرد. آنچه بررسی ها نشان می دهد این است که هرچند آلوسی فصل خاصی به این موضوع اختصاص می دهد، اما ذهن او از سوالات رهایی نمی بابد، به همین خاطر ما می بینیم او در قسمتی از تفسیرش به سمت دیدگاه حداقلی می رود؛ در بخشی دیگر از تفسیرش به سمت دیدگاه اعتدالی یا حداکثری کشش پیدا می کند. اما بررسی سخنان علامه نشان می دهد که علامه، تنها دیدگاه مورد قبول برای جامعیت قرآن را، جامعیت اعتدالی می داند و سایر دیدگاه ها را نقد و رد می کند. در این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاه این دو مفسر بزرگ، در این زمینه می پردازیم . <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong>
جامعیت قرآن,تفسیر تطبیقی,مبانی,المیزان,روح المعانی
https://ptt.qom.ac.ir/article_587.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_587_06fcf85305d86d7eda2d63d4cf4dfa3d.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
جایگاه عقل ونقل در روش تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و ابن تیمیه
55
80
FA
محسن
موحدی اصل
دانشگاه قم
movahedi114@yahoo.com
علی
اله بداشتی
0000-0000-0000-0000
دانشگاه قم
alibedashti@gmail.com
10.22091/ptt.2015.620
در این نوشتار، جایگاه «عقل» و «نقل» در تفسیر قرآن، از دیدگاه ابن تیمیه وعلامه طباطبایی(ره) بررسی می شود . اگر در تفسیر قرآن، بر عناصری همچون «عقل» و «نقل» تأکید میشود، به خاطر تأکیدی است که در متن قرآن، به این دو مؤلفه، در وصول به مقصود قرآن شده است.
از دیدگاه علامه، عقل علاوه بر«مفتاح» بودن دین، نسبت به اصل حقیقت دین«مصباح» نیز هست واین به خاطر هماهنگ بودن قرآن با فطرت وعقل سلیم است؛ از این رو عنوان می شود، قرآن وبرهان جدایی ندارند. از نگاه وی جایگاه روایات در تفسیر قرآن، حائز اهمیت است؛ زیرا مس حقیقت قرآن از آن اهل بیت عصمت وطهارت است؛ ولی باید در عصر غیبت، روایات از جهت سند ودلالت بررسی شوند تا دچار تفکر اخباریگری در فهم قرآن نشویم.
اما از نگاه ابن تیمیه، نهایت جایگاه عقل در معرفت دینی مفتاح بودن آن است. بعد از آن همچون اهل حدیث باید تمسک به نقل کرد. در این مقاله این دو دیدگاه در روش تفسیر قرآن، مقایسه ونقادی می شود وقول احسن مستدل می گردد.
عقل,نقل,تفسیر قرآن,علامه طباطبائی,ابن تیمیه
https://ptt.qom.ac.ir/article_620.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_620_6e6ee28e8fa4a55f44297cf76595823d.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
بررسی تأویل از دیدگاه آیت الله معرفت و ابن عربی
81
98
FA
طاهره
حاجی علیخانی
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
t.hajalikhani@gmail.com
ابراهیم
ابراهیمی
0000-0002-0655-1909
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
ebrahimi978@atu.ac.ir
10.22091/ptt.2015.617
موضوع این مقاله بررسی ومقایسه تأویل از دیدگاه ابن عربی و آیت الله معرفت است. در رابطه با تأویل و معنای آن دیدگاه های مختلفی وجود دارد که با توجه به گوناگونی آن لازم دیدیم نظر ابن عربی و آیت الله معرفت را در این باره مورد مطالعه قرار دهیم. واژه تأویل هفده بار در قرآن بکار رفته است که در برخی موارد، به تأویل آیات قرآن اشاره دارد. این استفاده قرآن از تأویل سبب شد که بابی با عنوان تأویل آیات قرآن و تفاوت آن با تفسیر در میان علما گشوده شود. به طور کلی ابن عربی و آیت الله معرفت هردو بر این عقیده اند که تأویل با تفسیر متفاوت است و آیات قرآن علاوه بر تفسیر، تآویل پذیر نیز هستند اما در چگونگی تأویل قرآن، شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اصلی ترین شباهت آنها در این است که هردو تأویل را باطن کلام خدا می دانند نه مصداق آن،با این وجود تفاوت های آنها سبب شده که مصداق عملی آ نها در تأویل بسیار متفاوت با یکدیگر باشد که مهمترین آن ها این است که ابن عربی تأویل را علمی موهبتی می داند که از جانب خداوند به افراد خاصی الهام می شود اما آیت الله معرفت برای آن ملاک ها و ضوابطی را مشخص می کند که با رعایت آنها می توان به تأویل دست یافت واحتیاجی به الهام نیست.
تأویل,آیت الله معرفت,ابن عربی,بطن,قرآن
https://ptt.qom.ac.ir/article_617.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_617_d805ecf7edb7e9ecee91c024a734ac35.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
فعالیت اجتماعی زنان در آرای مفسرین فریقین
99
118
FA
سحر
یوسفی
دانشگاه قم
s.yousefi2222@yahoo.com
محمدهادی
مفتح
دانشگاه قم
mhmofateh@yahoo.com
10.22091/ptt.2015.641
چکیده<br />فعالیت اجتماعی زنان ازجمله مسائلی است که دست یابی به دیدگاه قرآن درباره آن بسیار حائز اهمیت است. به طوری که عمل به فرامین الهی می تواند راه گشای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی گردد؛ هرچند آیات 33 احزاب و 34 نسا در ظاهر با فعالیت اجتماعی زنان منافات دارد؛ در این پژوهش با بررسی آرای فریقین ذیل این آیات و بیان دیدگاه هرکدام از این مکاتب، خط مشی قرآن راجع به این آشکارا ترسیم می-شود. هر چند در این بین مفسرین شیعه و سنی با هم اختلاف نظرهایی دارند اما در نهایت معلوم می گردد که آیات فوق نه تنها با حضور اجتماعی زنان منافات نداشته است، بلکه با یک دیدگاه متعادل و به دور از افراط و تفریط کیفیت حضور زن در اجتماع را به روشنی بیان می دارد و حضور زنان در جامعه را در صورتی که بر طبق چارچوب مشخص شده باشد، تایید می کند.
فعالیت اجتماعی زنان,تبرج,قوامیت مردان,قرآن,فریقین
https://ptt.qom.ac.ir/article_641.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_641_d15bfe48b4bbf0bdb3e1862cdf18b2f6.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
اسرائیلیات داستان حضرت مریم وعیسی (ع) در تفاسیر فریقین با تاکید بر بحارالانوار
109
132
FA
فائزه السادات
خسروی
دانشگاه قم
f_kh700@yahoo.com
سیده وحیده
رحیمی
استادیار دانشگاه قم
svrahimi@yahoo.com
10.22091/ptt.2015.589
پژوهش حاضر، تحت عنوان "اسرائیلیات داستان حضرت مریم وعیسی(ع)در تفاسیر فریقین، با تاکید بر بحارالانوار"، با هدف استخراج روایات اسرائیلی بحارالانوار در نقل قصص مربوط به آنان نگارش یافته است. هدف عمده این بوده که با بررسی متن بحار در این بخش ها، و سایر آثار علامه مجلسی و تطبیق آن با تفاسیر فریقین، احادیث اسرائیلی داستان آن دو بزرگوار ونحوه برخورد علامه با این روایات و راویان آن ها استخراج شود.
برخی بزرگان (از جمله علامه طباطبایی و علامه عسکری) معتقدند، علامه در انتخاب روایات معتبر و بازشناسی آنها از احادیث ضعیف، تلاشی نداشته و هر غث و سمینی را در بحارالانوار کنار هم گردآورده و به صحت و سقم محتوایی و درستی یا نادرستی نسبت آنها به معصومین، توجهی نداشته است؛ حال آن که بر اساس تامل صورت گرفته در "بیان"ها و توضیحات علامه، ذیل روایات این بخش های بحار، و تطبیق آن با تفاسیر دیگر می توان به تطابق نداشتن پندار عمومی با واقعیت درباره چگونگی مواجهه مولف بحارالانوار با روایات پی برد.
به عبارت دیگر باید گفت از میان انبوه احادیث این بخش های بحار، تعداد بسیار اندکی روایت اسرائیلی را می توان یافت؛ در این موارد هم علامه یا صریحا رأی به نادرستی آن ها داده، و یا با توجه به دیگر ملاک های ایشان در سایر موارد می توان بی اعتباری آن را در نظر علامه به اثبات رساند، چرا که اظهار نظر صریح و قاطع علامه در بطلان اسرائیلیات و راویان آن ها در سراسر بحار به چشم می خورد.
بنابراین، باید گفت علامه مجلسی، در انتخاب روایات بحار دقت لازم را داشته و آن ها را بر اساس ملاک ها و معیارهای خاص خود گزینش کرده است و بدین ترتیب از نفوذ شمار زیادی روایت اسرائیلی به جامع حدیثی بحارالانوار، جلوگیری نموده اند. پس توجه به اسرائیلیات و راویان آن ها و اظهار نظر صریح و قاطع در بطلان آن ها، از موضع گیری های مهم علامه مجلسی در گزینش روایات بحاراست.
<strong> </strong>
اسرائیلیات,تفسیر موضوعی,نقد حدیث,بحارالانوار,علامه محمد باقر مجلسی,حضرت مریمI,حضرت عیسی(ع)
https://ptt.qom.ac.ir/article_589.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_589_aa68020164212fb5956c9cfcc03317fe.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های تفسیر تطبیقی
2476-4191
2476-4205
1
2
2015
10
23
عبادت از دیدگاه فخررازی و علامه طباطبایی
133
155
FA
منصور
نیک پناه
استادیار مجتمع آموزش عالی سراوان
m.nikpanah@yahoo.com
ابراهیم
نوری
0000-0003-4474-6341
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
enoori@theo.usb.ac.ir
10.22091/ptt.2015.619
چکیده<br /> عبادت خداوند، دلیل آفرینش انسان از سوی خداوند است. بر این اساس، مفسران مختلف چون به این اصطلاح رسیده اند به توضیح و تبین مطلب پرداختهاند. امام فخر رازی و علامه طباطبایی، از بزرگترین مفسران اهل سنت و تشیع میباشند؛ مسلما نوع نگاه این دو به موضوع عبادت، راهنما و راهگشای بسیاری از ابهامات در باب عبادت است و از طرف دیگر میزان نزدیکی و قرابت علمای اسلام از مذاهب مختلف را در خصوص مبانی دین نشان می دهد. این چنین پزوهش هایی می تواند، مانع از شکاف افکنی و تفرقه سازی معاندان و مخالفان اسلام و مسلمین می گردد. در این پژوهشی که از نوع کتابخانهیی و با نگاه تطبیقی است، برآنیم تا با لحاظ قرار دادن تفاسیر هر دو نویسنده، دیدگاه های آنها را با یکدیگر مقایسه نماییم. در کل با بررسی انجام گرفته، این نتایج حاصل می گردد که، عبادت را دارای مراتب و مهمترین هدف آفرینش انسان می دانند. با تأمل در کلام علامه و رازی، می توان مرز گوهر و صدف عبادت را از دیدگاه ایشان ترسیم نمود و اثبات این امر، ناموجه بودن مدعا و مغالطات کسانی را که از عبادت تفسیرهای عوامانه و غلط ارائه می کنند، روشن مینماید. شباهت دیدگاه و نگاه دو مفسّر مذکور به مسأله مورد بحث مؤید این نکته است که مدعای وهابیون در مسئله عبادت، با فضای نقل و عقل مغایر است.
عبادت,عبودیت,تفسیر کبیر,فخررازی,تفسیر المیزان,طباطبایی
https://ptt.qom.ac.ir/article_619.html
https://ptt.qom.ac.ir/article_619_0cee54cd53a9b3f0144588e928038c8f.pdf