دانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823The Function of Shaz (Irregular) Qira’at (Recitations) in Explaining and Expanding the Exegesis of the Noble Qur’an from Shi’ite and Sunni Perspectivesجایگاه و کارکرد قرائات شاذ در تبیین و توسعه معانی آیات قرآن کریم از منظر مفسران فریقین936121210.22091/ptt.2018.3173.1357FAمحمدعلیاسدتاشدانش آموخته دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم0000-0002-5460-7401سیدرضامودباستاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث0009-0009-7793-3240Journal Article20180513Received: 23/9/2018 | Accepted: 16/5/2018
Shaz (irregular) Qira’at as a variety of methods in the recitation of the Noble Qur’an has not received adequate attention and review yet. Irregular recitation is a method in Qira’at which has authentic reference but is not narrated through a sound chain of transmission or Istifazah acceptable among people. Contemplation and research on these recitations can have considerable effects on Sunni and Shi’ite exegesis of the Qur’anic verses. Therefore, such recitations cannot be totally rejected or ignored. This study aims to compare irregular recitations with the regular and well-known ones and explain their function in Sunni and Shi’ite exegesis. For this purpose, the most important criteria and relevant arguments to irregular recitations and their different function in Sunni and Shi’ite exegesis of the Noble Qur’an are first reviewed; and then, some instances from these recitations along with their different effects and functions in Sunni and Shi’ite exegesis of the Holy Qur’an are displayed. Semantic explanation and expansion of the verses are of the most important functions of the abovementioned recitations for the exegesis of the Noble Qur’an. In this regard, the analysis of some irregular recitations compared to their regular counterparts can foster exegetical review of the verses and also reveal their function.قرائتهای شاذ و غیرمشهور، بهعنوان یکی از انواع قرائتهای قرآن کریم، کمتر مورد توجه و بازخوانی واقع شده است. قرائت شاذ، قرائتی است که سند آن صحیح، ولی به طریق تواتر و یا استفاضه که میان مردم مقبولیت دارد، نقل نشده باشد. تعمّق و بازپژوهی در این قرائتها، میتواند کارکردهای قابل ملاحظهای در تفسیر فریقین از آیات قرآن داشته باشد. ازاینرو، نمیتوان قرائتهای شاذ را به طور کامل مردود و نادیده انگاشت. تبیین قرائتهای شاذ و کارکردهای آنها در تفسیر فریقین در مقایسه با قرائتهای مشهور، مسئله پیشرو است. بدینمنظور، در این نوشتار ابتدا مهمترین مؤلفهها و مباحث مربوط به قرائتهای شاذ مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است. سپس، با ارائه شواهدی از این قرائتهای آثار و کارکردهای مختلف آن در تفسیر فریقین از قرآن کریم نشان داده شده است. تبیین و توسعه معنایی آیات از مهمترین کارکردهای قرائتهای شاذ در تفسیر قرآن کریم است. از این رهگذر، با پردازش و تحلیل نمونه آیاتی از قرائتهای شاذ در کنار قرائتهای مشهور، میتوان به نوعی بر خوانشهای تفسیری آیات افزود و کارکرد آنها را نمایان ساختhttps://ptt.qom.ac.ir/article_1212_f1699bd826a68169f696de9f0a91dcae.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823The Critical Analysis of Sunni and Shi’ite Commentators on the Axis of Disagreement in Surah an-Nisa: 59بررسی و نقد دیدگاه فریقین درباره محور نزاع در آیه 59 سوره نساء3762122410.22091/ptt.2018.3378.1395FAنقیغیاثیاستادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدانJournal Article20180723Sunni and Shi’ite commentators have presented various views on “the subject of disagreement” in Surah an-Nisa: 59. Some of them have included all the matters in this world and hereafter as the subject of disagreement in that verse. Considering the fact that God and the Messenger have been introduced as the reference for solving disputes in the rest of the verse, some other commentators have regarded only religious events including theological rules and beliefs as the subject of disagreement. On the other hand, some interpreters related the abovementioned subject just to the rules regulated by God and the Messenger while others interpreted that as associated with indecisive rules and accordingly, interpreted the verse as an evidence for Ijma (consensus) and Qiyas (deductive analogy). In the view of some scholars, the axis of disagreement refers to Olelamar -those in authority- whom Muslims have been ordered to obey in the previous words in the verse. The present study conducted through descriptive analysis and with the purpose of critical evaluation of Sunni and Shi'ite commentators' views on the subject of disagreement in the aforementioned verse, attempts to explain this issue, mention relative research questions, and also review the perspective of the commentators in this regard. Then, a viewpoint which considers Olelamr (those in authority) as the axis of disagreement is chosen and displaying the drawbacks of other viewpoints, the study regards other perspectives as inappropriate. Finally, with reference to the existing evidences in the verse and historical-narrative clues, the causes of choosing the last viewpoint is explained.
Received: 17/7/2018 | Accepted: 24/11/2018
مفسران فریقین دربارة «متنازعفیه» در آیة 59 سوره نساء، دیدگاههای گوناگونی ارائه دادهاند. برخی همه کارهای مربوط به دین و دنیا را مشمول متنازعفیه در آیه دانستهاند. برخی باتوجه به ادامه آیه که خدا و رسول را مرجع حل تنازع معرفی کرده، تنها رویدادهای دینی؛ اعم از احکام و عقاید را مشمول تنازع در آیه دانستهاند. برخی دیگر، نزاع را تنها به احکامی که ازسوی خدا و رسول تشریع شده، مختص دانستهاند. گروهی مراد از متنازعفیه در آیه را تنها احکام غیرمنصوص میدانند و برایناساس، آیه را دلیل بر حجیت اجماع و قیاس گرفتهاند. از دید برخی محور تنازع در آیه، خود اولیالامر هستند که در دستواژة پیشین به اطاعت از آنان دستور داده شده است.
در نوشتار حاضر که با روش توصیفی – تحلیلی و باهدف ارزیابی و نقد دیدگاه مفسران فریقین دربارة متنازع فیه در آیه یادشده، نگارش یافته، ضمن تبیین مسئله و طرح پرسش مربوط، دیدگاههای مفسران بیان شده است سپس، دیدگاهی که محور تنازع را اولیالامر میداند برگزیده و دیگر دیدگاهها را ناصواب میداند و اشکالات آنها را تبیین میکند. سرانجام با استناد به قرائن موجود در آیه وگواهمندی تاریخی و روایی، چراییهای گزینش دیدگاه موردنظر تبیین شده است.
تاریخ ارسال: 26/04/97 | تاریخ پذیرش: 03/09/97https://ptt.qom.ac.ir/article_1224_b47e3f4a48dfc86934bf6552dbb0bfda.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Analytical Semantics of the Verse "Say, What Would My Lord Care for You If Not for Your Supplication? For You [Disbelievers] Have Denied, So Your Denial Is Going to Be Adherent" from Sunni and Shi'ite Viewpointsمعناشناسی تحلیلی آیة «قُلْ ما یعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یکُونُ لِزاماً» ازمنظر مفسران فریقین6377122610.22091/ptt.2018.3311.1372FAمحسنخوش فر1. استادیار گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث0000-0002-5205-1729سحردادخواهدانشجوی کارشناسی ارشد رشتة علوم حدیث گرایش تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیثزهره ساداتحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد رشتة علوم حدیث گرایش تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180621The commentators’ disagreement about the meaning of the 77th verse of Surah al-Furqan has led to two major approaches in terms of its interpretation. In the first one which is more common, the verse denotes the worth of prayer for God considering the value of every human as much as his prayers. However, the second approach which has a warning view regards God’s ultimatum as the main cause to address the deniers of Wahy (revelation) and disbelievers in God. The contributing factor for the above disagreement relies in these two points: 1. the exact meaning of “prayer” and whether it is used in its lexical or idiomatic meaning, 2. the syntactic combination of “Do’akom” in the verse and whether “Kom” has the subjective or objective role. Exploring the extent of accuracy in each of the above semantic approaches is a serious issue which has been neglected yet. The descriptive analysis of the exegeses relying on five factors, namely 1. the addressee of the verse, 2. fact checking for either subjective and objective roles attributed to “Kom”, 3. dating for the exegetical narrations, 4. the context and content of the verses in the aforementioned Surah, and 5. the analysis of the relative narrations shows that idiomatic meaning of the term “prayer” is not intended in the verse and the second approach is more appropriate. <br />Received: 27/5/2018 | Accepted: 21/12/2018 <br /> <br /> اختلاف مفسران دربارة آیة 77 سورة فرقان، دو رویکرد عمده را نسبت به معنای این آیه موجب شده است. در رویکرد اول که رایجتر است، معنای آیه از جایگاه و منزلت دعا نزد خدا حکایت دارد و ارزش هر انسان را بهاندازة دعای او میداند. اما رویکرد دوم با نگاهی انذاری، اتمام حجت کردن خدا را دلیل اصلی مخاطب قرار گرفتن منکران وحی و کافران از جانب خدا میداند. عامل تأثیرگذار در این اختلاف دو چیز است: 1. تعیین دقیق معنای «دعا» و تشخیص اینکه واژة دعا در معنای لغوی خود بهکار رفته یا اصطلاحی. 2. ترکیب نحوی عبارت «دعاکُم» در آیه و نسبت دادن نقش فاعلی یا مفعولی به «کُم». تعیین میزان درستی هرکدام از دو رویکرد معنایی، مسئلهای جدی است که تاکنون مغفول ماندهاست. بررسی تحلیلی-توصیفی تفاسیر با تمرکز بر پنج محور:1. مخاطب آیه. 2. درستیآزمایی هرکدام از نقش فاعلی و مفعولی برای «کُم». 3. تاریخگذاری اقوال تفسیری. 4. بررسی سیاق و مضمون آیات سوره. 5. تحلیل روایات ذیل آیه؛ نشان میدهد معنای اصطلاحی دعا در این آیه مقصود نیست و رویکرد دوم در معنای آیه صحیحتر است.<br /> <strong> </strong>تاریخ ارسال: 06/03/97 | تاریخ پذیرش: 30/09/97<br /> <br /> https://ptt.qom.ac.ir/article_1226_ab8bbfec975f3772571ac21c496cfb87.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Comparative and Critical Analysis of the Occasion of Revelation for the Verse “Efk” (Falsehood) Using Historical Approachنقد و بررسی تطبیقی شأن نزول آیه «إفک» با رویکردی تاریخی87112122910.22091/ptt.2018.3361.1383FAسیدمحمدرضاحسینیدانشیار گروه تاریخ تمدن و ادیان دانشگاه پیام نورJournal Article20180705The issue of Efk which means falsehood and accusation has been stated by God in Surah an-Nur. Using comparative and critical analysis of arguments in the triplet theory and considering historical and exegetical resources, this study aims to achieve an accurate theory in this regard. Sunni commentators hold that this verse has been revealed as a tribute to Ayesheh, and a number of Shi’ite commentators have also agreed with them. Some other Shi’ite jurists believe that the verse is revealed as a tribute to Mariah Qebtiah, while some others attribute it to the chaste women. Relying on historical references and arguments, this study shows that the third theory is accepted and the verse has not been revealed for any of the Prophet’s wives. Unfortunately, many interpretations in this regard are under the influence of religious bias and political views so that some have attempted to abuse this verse for the sake of their own political intentions.
Received: 2/5/2018 | Accepted: 5/9/2018 مسئله «اِفک» بهمعنای بهتان و تهمتزدن است که خداوند در سوره نور به آن پرداخته است. این مقاله در نظر دارد تا با بررسی و نقد تطبیقی دلایل نظریه سهگانه، با نگاه به منابع تاریخی و تفسیری، به نظریه درست دست یابد. مفسران اهلتسنن بر این باورند: آیه در شأن عایشه نازل شده است؛ البته برخی از مفسران شیعه نیز با آنان همصدا شدهاند. برخی دیگر از مفسران شیعه معتقدند: آیه در شأن ماریه قبطیه نازل شده است و برخی دیگر از مفسران شیعه نزول آیه را در شأن زنی پاکدامن میدانند. با نگاه به منابع تاریخی و بیان دلائل، ضمن قبول نظریه سوم، نشان خواهیم داد که آیه در شأن هیچیک از این دو همسر پیامبر J نازل نشده است. متأسفانه بسیاری از اظهارنظرها، متأثر از تعصبات مذهبی و نگاه سیاسی است؛ تا آنجاکه برخی بهدنبال مصادره کردن آیه در راستای اغراض سیاسی خود بودهاند.
تاریخ ارسال: 12/02/97 | تاریخ پذیرش: 14/06/97https://ptt.qom.ac.ir/article_1229_b7166b9e4e3f2f9bd46c97eb705683b4.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Evil Eye in Sunni and Shi'ite Exegesesچشم زخم در تفاسیر فریقین113128124310.22091/ptt.2019.3463.1400FAرضاباقی زاده پلامی. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان00000000000000000000Journal Article20180929One of the questions propounded in the society is whether the evil eye is factual or imaginary. This study aims to review the evil eye form Sunni and Shi'ite perspectives. Since many people are concerned with this issue, it seems essential to discuss and analyze this subject. This research has been accomplished by descriptive analysis and data collection through library method and note taking. The results of the study show that according to what has been stated in Sunni and Shi'ite exegetical books, the evil eye is not only superstition but also it is confirmed by some verses in the Qur'an and various narrations. It means that some people have a sort of power which is supernaturally effective; and the extent of which depends on those people. Moreover, some guidelines have been suggested to ward off and dispel this negative energy.
Received: 10/8/2018 | Accepted: 2/11/2018ازجمله پرسشهای مطرح در جامعه، بحث واقعیبودن یا خیالیبودن چشمزخم است. در این تحقیق، چشمزخم از دیدگاه تفاسیر فریقین بررسی شده است. ازآنجاکه بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، بحث و بررسی دربارة ضروری است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی، و در جمعآوری مطالب با روش کتابخانهای و ازطریق فیشبرداری به سامان رسیده است. در پایان، این پژوهش به این نتیجه رسیده است که: باتوجه به آنچه در تفاسیر فریقین آمده است، چشمزخم نه تنها خرافه نیست؛ بلکه آیاتی از قرآن و روایات بیشماری آن را تأیید میکند، یعنی قدرتی در افراد وجود دارد که تأثیرگذار است و اندازة تأثیرگذاری بستگی به افراد دارد و راه هایی برای رفع و دفع آن نیز سفارش شده است.
تاریخ ارسال: 19/05/97 | تاریخ پذیرش: 11/08/97
https://ptt.qom.ac.ir/article_1243_9a5655cd997b5fcb70356de69402b55c.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Comparative Analysis of the Exegetical Principles in al-Kashshaf, Ruh ol-Ma’ani, and al-Kashef about Intercession for the Sinful Muslimبررسی تطبیقی مبانی تفسیری کشّاف، روح المعانی و الکاشف، دربارة شفاعت مسلمان گناهکار129144124410.22091/ptt.2019.3681.1445FAمحمد مهدیحقیعضو هیئتعلمی دانشگاه اراکعلیحسن بگیاستادیار گروه الهیات دانشگاه اراک0000-0002-9375-8317Journal Article20181105“Intercession” is a common theological belief among Mushrikin (polytheists), Jews, and Muslims. This tenet has played an important role among Muslims. Since the distant past, there has been controversy among Muslim scholars and commentators on whether a sinful Muslim will benefit from intercession or not. Some negate the idea of intercession totally while some others accept it. It should be noted that these two different approaches have been effective on the exegesis of Qur’anic verses. It seems that each of the abovementioned approaches used in the exegesis of intercession verses relies on a certain principle. This study seeks to analyze the foundations of these two approaches in the exegetical books “al-Kashshaf”, Ruh ol-Ma’ani”, and “al-Kashef” which respectively represent Mu’tazilah, Ash’ari, and Shi’ite viewpoints about the Qur’an. This paper attempts to delve deep into the exegetical principles of accepting and rejecting intercession for the sinful Muslim. The results revealed that three principles (coherence of faith and act, coherence of faith and heartfelt confirmation, coherence of faith and heartfelt confirmation along with doing religious duties) have been effective on the exegetical approaches of “al-Kashshaf”, “Ruh ol-Ma’ani”, and al-Kashef” respectively.
Received: 27/5/2018 | Accepted: 30/1/2018
« شفاعت» یکی از باورهای کلامی مشترک میان مشرکان، یهودیان و مسلمانان است. این باور در میان مسلمانان، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. از گذشتههای دور، میان عالمان و مفسران مسلمان دربارة پذیرش شفاعت مسلمان گناهکار، اختلاف بوده است. برخی یکسره شفاعت را انکار میکنند و برخی دیگر آن را میپذیرند. گفتنی است، این دو رویکرد بر تفسیر آنان از آیات شفاعت اثرگذار بوده است. بهنظر میرسد، هریک از رویکردهای مذکور در تفسیر آیات شفاعت مبتنی بر یک مبانی است. این نوشتار در صدد واکاوی مبانی این دو رویکرد در تفسیرهای «کشّاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» است که هریک به ترتیب نماینده رویکرد اعتزالی، اشعری و شیعی به قرآن است. این نوشتار تلاش میکند، مبانی تفسیری رویکرد پذیرش و عدم پذیرش شفاعت نسبت به مسلمان گناهکار را واکاوی کند. با کوششی که انجام شد، روشن گردید که سه مبنا (یگانگی ایمان و عمل، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی، یگانگی ایمان و تصدیق قلبی همراه با انجام فرایض) بهترتیب بر رویکرد تفسیری «کشّاف»، «روح المعانی» و «الکاشف» اثرگذار بوده است.
<strong> </strong>تاریخ ارسال: 06/03/97 | تاریخ پذیرش: 10/11/97
https://ptt.qom.ac.ir/article_1244_bda501f421efde8910afc0433c06066c.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Economic Management in the Framework of Resistive Economy Relying on the Prophetic Biography (Sireh) of Prophet Joseph (PBUH) from the Perspective of Sunni and Shi’ite Commentatorsمدیریت اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سیرة حضرت یوسف(ع) (از نگاه مفسران فریقین)145170124610.22091/ptt.2019.3430.1396FAسیدمحمدرضاموسوی شلحهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث ، دانشکده الهیات ، دانشگاه قم ، قمغلامحسیناعرابیدانشیار دانشکده الهیات ، دانشگاه قم ، قم ، ایران0009-0009-9686-3946سعیدفراهانی فرددانشیار ، گروه اقتصاد ، دانشگاه قم ، قم ، ایرانJournal Article20180724One of the important strategies for human societies dealing with social-economic crises is “resistive economy” which has been discussed from different perspectives. Some theoretical foundations in this method of economic management has been eloquently depicted in the Noble Qur’an, especially in Surah Yusuf. Using descriptive method and with reference to Sunni and Shi’ite exegeses on the relative verses in Surah Yusuf and other chapters in the Quran, the present study aims to analyze the management strategy of Prophet Joseph (PBUH) in this regard. The objective of this study is to present a role model for management based on the divine commands in order to achieve an economy with characteristics that can be called “resistive economy”. The results of this research showed that resistive economy in Islam relies on the absolute sovereignty of God as well as people’s cooperation. Solving economic crises requires meritocracy in order to rigorously choose righteous individuals based on accurate planning, saving, and appropriate allocation of resources. Therefore, the well-chosen individuals can manage the government and community and execute resistive economy relying on justice, impartiality, sincere cooperation, and with special attention to public assets and Beyt ol-Mal.
Received: 27/2/2018 | Accepted: 20/9/2018از راهکارهای مهم پیش روی جوامع بشری در رویارویی با بحرانهای اجتماعی- اقتصادی، «اقتصاد مقاومتی» است که از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. برخی بنیانهای نظری این شیوة مدیریت اقتصادی در قرآن کریم؛ بهویژه در سورة یوسف، به زیبایی ترسیم شده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی و با استناد به تفاسیر فریقین ذیل آیات سورة یوسف و آیات مرتبط دیگر، به واکاوی راهبرد مدیریتی حضرت یوسفA پرداخته است تا برایناساس شیوهای از مدیریت بر مبنای دستورات الهی برای رسیدن به اقتصادی با شاخصههایی که بتوان از آن باعنوان «اقتصاد مقاومتی» تعبیر کرد، الگوسازی شود. از رهگذر این کاوش بهدست آمد که، اقتصاد مقاومتی در اسلام بر مبنای حاکمیت مطلق خداوند و حضور مردم در صحنه استوار است. حل بحرانهای اقتصادی نیازمند انسانهای شایستهای است که با گزینش سختگیرانه انتخاب شدهاند و بر پایة برنامهریزی دقیق و صرفهجویی و تخصیص سنجیدة منابع و با عنایت به اصل عدالت محوری و نفی جانبداری در سایة تشریک مساعی مخلصانه و با اهتمام ویژه به داراییهای عمومی و بیت المال، حکومت و جامعه را مدیریت و اقتصاد مقاومتی را اجرا میکنند. <br />تاریخ ارسال: 08/12/96 | تاریخ پذیرش: 29/06/97
https://ptt.qom.ac.ir/article_1246_4f8ac274600651a0991ec607509c30eb.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823A Comparative Study on the Commentators’ Views Specifying the Concept of Zalalat (Losing the Way) in the Verse “And He Found You Lost So He Guided You”بررسی تطبیقی آرای مفسران در تبیین مفهوم ضلالت در آیۀ «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدى»171196128210.22091/ptt.2018.2598.1245FAمحمد حسینمدنیدانش آموختۀ دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)محسنرفعت2. استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(س) قمJournal Article20171107The Qur'an has applied noble and unique methods to display some arguments; one of the Qur’anic verses in this regard is the seventh verse of the holy Surah az-Zuha. The term “Zal” in this verse being considered as an active participle noun derived from “Zalalat” refers to Prophet Muhammad (PBUH), and it needs to be more accurately researched. The present study simultaneously pursues the conceptual and attributional analysis of the term "Zalalat" in this verse classifying the most significant Sunni and Shi’ite views into two categories. The first one recognizes the attribution of "Zalalat" to the Prophet Muhammad himself stating several aspects to justify the Prophet being lost (Zalalat-e Nabi). In the second category, “Zalalat”, in its various meanings and with mostly literary justifications, refers to the Prophet’s nation. Both of these viewpoints have some drawbacks not being able to answer the ambiguities and questions raised in the mind of the audience especially when confronted with the surface structure of the verse, its context, and the accurate meaning of guidance versus Zalalat. The current research has achieved a selected viewpoint which can be fostered through the Qur’an to the Qur’an exegesis, coherence with the context of the verses, and coordination with theological principles in the realm of prophetic infallibility. The findings of this article can be applied in the Qur’anic studies and exegetical-theological research.
Received: 14/5/2018 | Accepted: 26/10/2018قرآن در بیان برخی از قضایا، شیوهای ممتاز و یگانه را در پیش گرفته است؛ یکی از این آیههای قرآن، آیۀ هفتم از سورۀ مبارکۀ «الضحی» است. واژۀ «ضالّ» که در این آیه، اسم فاعل از مصدر «ضلالت» محسوب شده و به شخص پیامبرJ بازمیگردد، نیازمند بازشناسی دقیقتری است. پژوهش حاضر، همزمان تحلیل مفهومی و انتسابی «ضلالت» را در این آیه دنبال میکند و مهمترین نظرهای فریقین را به دو دسته تقسیم مینماید. دستۀ نخست، انتساب «ضلالت» را به شخص پیامبرJ متوجه دانسته و ازاینرهگذر وجوه متعددی برای توجیه مفهوم «ضلالت نبی» بیان کردهاند. در دستۀ دوم، «ضلالت» در معانی مختلف آن، با توجیهات عمدتاً ادبی به قوم نبی اکرمJ متوجه شده است. هر دو دسته از دیدگاهها، نقاط ضعفی به همراه دارند که ابهامهای مخاطبان را بهویژه در مواجهه با ظاهر آیه، سیاق آیات و معنای دقیق هدایت در مقابل ضلالت، بهخوبی پاسخ نمیگویند. این تحقیق به دیدگاه برگزیدهای دستیافت که ازطریق بهرهمندی از تفسیر قرآنبهقرآن، تناسب با ظواهر و سیاق آیات و هماهنگی با مبانی کلامی در حوزۀ عصمت نبوی تقویت میگردد. نتایج بهدست آمده میتواند در مطالعات قرآنی و پژوهشهای تفسیری و کلامی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
تاریخ ارسال: 24/02/97 | تاریخ پذیرش: 03/09/97https://ptt.qom.ac.ir/article_1282_44ce4a255b8303ef14c7121a6c516c87.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Critical Analysis and Exegesis of the Verses on Hijab from the Viewpoint of Companions of the Prophetبررسی و نقد تبیین و تفسیر آیات حجاب از دیدگاه صحابه رسول اکرم (ص)197220128310.22091/ptt.2019.4090.1515FAسیدکاظممیرجلیلیعضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه یزدمحمد تقیگل محمدیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه یزدJournal Article20190217 The necessity of Hijab or covering based on the Qur’anic verses and narrations is definitely unquestionable; however, it is immensely important to recognize the boundaries of Hijab as one of the divine commands effective in social health or corruption. In recent centuries, due to some western views relying on the emerging schools on Hijab and its boundaries, there has been some doubt and confusion over this issue. For instance, it is said that the current state of Hijab is not what has been intended by God in the Qur’an and what has been common during the time of the Prophet (PBUH) but it is under the influence of cultural viewpoints of the great companions of the Prophet interpreting the verses on Hijab. Considering the fact that there is disagreement on the exegesis of the verses on Hijab and its boundaries, this study seeks to survey the views of the companions as a bridge between the Prophet (PBUH) and later time periods in order to shed light on the limits and boundaries of Hijab from their perspective and then explain its impact and cause. As for Hijab, the companions of the Prophet do not have common views and often act according to their independent reasoning, if it is not attributed to deviation in narrations, it might be under the influence of common culture and political and cultural changes to keep the society safe from corruption.
Received: 5/5/2018 | Accepted: 2/2/2019
تاریخ ارسال: 15/02/97 | تاریخ پذیرش: 13/11/97
لزوم پوشش و حجاب براساس آیات قرآن و روایات ، امری قطعی و تردیدناپذیر است، ولی شناخت حدود حجاب بهعنوان یکی از احکام الهی که در سلامت یا انحراف افراد جامعه نقش مهمی دارد ، اهمیت بسیاری دارد.
در قرون جدید، بهواسطه طرح برخی دیدگاههای غربگرایانه مبتنی بر مکاتب نوظهور پیرامون حجاب و حدود آن، شک و تردیدهای متعددی مطرح شده است؛ ازجمله اینکه: حجاب کنونی، حجاب مورد نظر خداوند در قرآن و مرسوم در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ بلکه متأثر از فرهنگ و نحوه تفکر بزرگان صحابه در تفسیر آیات حجاب است.
باتوجه به اینکه در تفسیر آیات حجاب و حدود آن اختلافنظر وجود دارد. در این پژوهش برآنیم تا با بررسی نظرهای صحابه بهعنوان پل ارتباطی بین پیامبر(صلی الله علیه و آله) و دوره های بعد، حدود و ثغور مسئله حجاب از دیدگاه آنها را روشن سازیم و سپس، میزان تأثیرپذیری و علت آن را تبین نماییم.
در مورد حدود حجاب، بین صحابه اختلافنظرهای بسیاری وجود دارد که اگر آنها را معلول تحریف ندانیم ، باید پذیرفت تا حدودی از فرهنگ رایج و تحولات سیاسی و فرهنگی ، بهواسطه دور نگهداشتن جامعه از فساد و فحشاء متأثر شده و به اجتهاد خود عمل کرده باشند.https://ptt.qom.ac.ir/article_1283_e2b8ea24f7f3f4902b4132354586e51e.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823Critical Analysis of the Sunni and Shi’ite Commentators’ Views on the Comprehensiveness of the Qur’anنقد و بررسی دیدگاه مفسران فریقین دربارة جامعیت قرآن221244128410.22091/ptt.2019.3077.1338FAاصغرطهماسبی بلداجیدانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک(نویسنده مسئول)ابراهیمابراهیمیدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک0000-0002-0655-1909Journal Article20180417The comprehensiveness of the Qur’an is one of significant issues which has been reviewed by Islamic scholars from different perspectives since the early history of Islam. Absolute comprehensiveness, comprehensiveness in terms of guidance, and minimal comprehensiveness are among the most important perspectives in this regard. Qur’anic verses and traditions on this subject claim that the Qur’an has absolute integrity in terms of guidance and religious matters, that is to say, there is no religious or guidance issue which has not been mentioned in the Qur’an while an investigation of its apparent structure reveals that it is not comprehensive even in terms of religious arguments. In another words, we cannot extract all religious commands and arguments from the surface structure of the Qur’an; yet, there are numerous verses and particularly traditions which mention the absolute comprehensiveness of the Qur’an. Using descriptive analysis, the present study critically analyzes the views of Sunni and Shi’ite commentators in this regard and admits the absolute comprehensiveness of the Qur’an on guidance affairs for the infallible Imams. It also draws a line between the comprehensiveness of the Qur’an and the comprehensiveness of Islam, appointing the latter to those other than the infallibles. The results of the study show that, first, the Qur’an independently has absolute comprehensiveness in terms of guidance and religious issues having vivid evidence in the deep structure of the Qur’an; however, this sort of absolute comprehensiveness is exclusively for the infallible Imams who can extract knowledge from the profound aspects of the Qur’an. Second, for those other than the infallibles, the comprehensiveness of Islam is mentioned and the Noble Qur’an along the tradition of holy Imams pave the ground for that sort of integrity. Third, the comprehensiveness of Islam indicates absolute comprehensiveness in terms of guidance affairs which fulfills human need up until hereafter. <br />Received: 8/6/2018 | Accepted: 4/3/2018 <br /> «جامعیت قرآن»یکی از مباحث مهم در ارتباط با قرآن است که اندیشمندان اسلامی از همان آغاز دربارة آن دیدگاههای مختلفی را ارائه کردهاند؛ جامعیت مطلق، جامعیت در امور هدایتی و جامعیت حداقلی از مهمترین دیدگاههای مطرح شده دراینباره هستند. آیات و روایات دربارة جامعیت قرآن این مطلب را بیان میدارند که قرآن از جامعیت مطلق در امور هدایتی و دینی برخوردار است و هیچ مطلب و مسئلهای در امور دینی و هدایتی نیست مگر اینکه در قرآن بیان شده است؛ اما با بررسی ساختار ظاهری قرآن، مشهود میشود که قرآن حتی در مباحث دینی هم جامعیت ندارد. بهعبارتی دیگر، بهطور تام نمیتوان از ظاهر قرآن همه احکام و مباحث دینی را استخراج نمود. این در حالی است که آیات و بهخصوص روایات متعدد، جامعیت مطلق قرآن را بیان میدارند. پژوهش فرارو، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن نقد و بررسی دیدگاههای مفسران فریقین دراینباره، جامعیت مطلق قرآن در امور هدایتی ویژه معصومانD را پذیرفته و ضمن تفکیک میان جامعیت قرآن و جامعیت اسلام، برای غیر از معصومان(ع) جامعیت اسلام را بیان مینماید. نتیجه آنکه: اولاً: قرآن مستقلاً از جامعیت مطلق در امور هدایتی و دینی برخوردار است که معارف آن در ظهر و بطن آیات متجلّی است؛ اما این جامعیت مطلق، اختصاص به معصومان(ع) دارد که میتوانند از ظهر و بطن قرآن معارف آن را استخراج نمایند. ثانیاً: برای غیر معصومین(ع) جامعیت اسلام مطرح میشود که قرآن کریم در کنار سنت معصومین(ع)موجبات جامعیت اسلام را فراهم مینمایند؛ ثالثاً: مراد از جامعیت اسلام، جامعیت مطلق در امور هدایتی است که تا قیامت پاسخگوی نیازهای هدایتی انسانهاست.<br /> تاریخ ارسال: 18/03/97 | تاریخ پذیرش: 13/12/97https://ptt.qom.ac.ir/article_1284_6e89265f772e65a5b09f1f930f3fc64d.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823An Investigation of the Meaning of Moqatta’a (Disjoined) Letters from the Perspective of Ayatollah Ma’refat and Its Criticism from the View of Ayatollah Javadi Amoliبررسی معنای حروف مقطعه از دیدگاه آیت الله معرفت و نقد آن از منظر آیت الله جوادی آملی245264128510.22091/ptt.2019.2679.1268FAمحمد علیتجریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمفرزادپاکرواندانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم0000-0003-4436-8459Journal Article20171205 <br />Abstract <br />The Moqatta’a (disjoined) letters have had various analyses in the view of commentators of the Noble Qur’an since the past until the present. Ayatollah Ma’refat has classified these viewpoints in terms of two criteria: Some have considered those letters as an unknown allegory and hidden science that no one knows but God; and some others regard them as enigmatic codes between God and His holy Prophet so interpret their meaning as a kind of decoding. Ayatollah Javadi Amoli states the commentators’ views in his exegesis from another perspective and critically analyzes them. These two great scholars have disagreement not only about their perspective regarding the ideas on Moqatta’a letters but also in their final conclusion as the selected idea. The present study briefly mentions various views on this subject and also explains the viewpoint of Ayatollah Ma’refat as well as its criticism by Ayatollah Javadi Amoli. <br /> Received: 26/7/2018 | Accepted: 27/2/2019 <br /> از گذشته تا کنون، حروف مقطعه در دیدگاه مفسران قرآن کریم تحلیلهای متفاوتی داشته است. آیتالله معرفت این دیدگاهها را طبق دو مبنا دستهبندی کردهاند. عدهای حروف مقطعه را از متشابهات مجهول و علم مستوری میدانند که جز خدا برآن واقف نیست و دستهای دیگر آن را رموزی بین خداوند و پیامبرش میدانند و آنچه از معانی برای این حروف گفته شده نوعی رمزگشایی است. آیتالله جوادی آملی بهصورت دیگری دیدگاه مفسران را در تفسیر خود مطرح میکنند و به نقد آن میپردازند. این دو عالم بزرگ، نهتنها در چگونگی نگاه به اقوال دربارة حروف مقطعه اختلافنظر دارند؛ بلکه در نتیجة نهایی و قول برگزیده نیز نظرهای متفاوتی را مطرح کردهاند. نوشتار حاضر، ضمن اشاره مختصر به اقوال مختلف، به تبیین دیدگاه آیتالله معرفت و نقد آن توسط آیتالله جوادی آملی پرداخته است.<br /> تاریخ ارسال: 04/05/97 | تاریخ پذیرش: 08/12/97<br /> https://ptt.qom.ac.ir/article_1285_dbd313858fda7980261932d76008c428.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823The Tradition of Istisal (Instant Punishment) and the Ummah of Muhammad (PBUH) (Comparative Analysis of al-Manar and al-Mizan Perspectives)سنت استیصال و امت محمدی(ص) (بررسی تطبیقی دیدگاه های المنار و المیزان)265288134510.22091/ptt.2018.3092.1342FAنبی اللهصدری فرمربی و دانشجوی دکتری (مدرسی معارف اسلامی-قرآن و متون اسلامی)، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور0000-0002-9846-8597محمد رضاضمیریدانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور1111111111111111محمدمولویدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Journal Article20180421The purpose of this study is the comparative analysis of the exegetical views in al-Manar and al-Mizan about the tradition of Istisal (instant punishment) in the Ummah of Muhammad (PBUH). In this regard, the present research seeks an answer to the question on whether the tradition of instant punishment can be practiced in the Ummah of Muhammad (PBUH). Therefore, the theoretical principles of the discussion are first mentioned; and then the relationship between the tradition of Istisal and other divine traditions such as Imhal (giving opportunity to the wrongdoer), sending prophets, and repentance are explained. Afterwards, by classifying verses on the tradition of Istisal, the viewpoints in the exegetical books al-Manar and al-Mizan are comparatively analyzed. The results of this comparative analysis show that there is disagreement between Allameh Tabatabaii and Rashid Riza on the interpretation of the verses about Istisal tradition. According to the views of Allameh Tabatabaii, the tradition of Istisal is viable in the Ummah of Muhammad, while form the standpoint of Rashid Riza and other renown commentators, it is not possible due to some reasons. In conclusion, the two aforementioned arguments reach one common result, that is to say, Istisal or instant punishment cannot be practiced in the Ummah of Muhammad. Received: 3/10/2018 | Accepted: 22/4/2019هدف پژوهش حاضر عبارت است از: بررسی و تحلیل تطبیقی دو تفسیر المنار و المیزان دربارة جریان سنت استیصال در امت محمدی(ص). ازاینرو، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا ممکن است سنت استیصال در امت محمدی(ص) جریان یابد؟ بنابراین، پس از روشن شدن مبانی نظری بحث، به تبیین ارتباط سنت استیصال با دیگر سنن الهی؛ ازجمله سنن امهال، ارسال رسل و توبه پرداخته میشود. بهدنبال آن، با دستهبندی آیات سنت استیصال، به تحلیل و تطبیق دیدگاههای تفاسیر المنار و المیزان پرداخته میشود. آنچه از این تطبیق بهدست میآید، اختلافنظر در تبیین آیات سنت استیصال بین علامه طباطبایی و رشیدرضاست. در دیدگاه علامه طباطبایی در امت محمدی جریان سنت استیصال ممکن است؛ ولی در نگاه رشیدرضا - و مشهور مفسران- به دلایلی، جریان سنت استیصال ممکن نیست. آنچه بهنظر میرسد، بازگشت دو کلام به یک نتیجه است و آن عدم جریان عذاب استیصال در امت محمدی است.
تاریخ ارسال: 11/07/97 | تاریخ پذیرش: 12/02/98https://ptt.qom.ac.ir/article_1345_42c2cbe1147f139a9b381abc0a78cfce.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823The Story of Murdering Gholam by Khidr; An Analysis of Exegetical Approachesداستان قتل غلام توسط خضر؛ تحلیل و ارزیابی رهیافتهای تفسیری289324134610.22091/ptt.2019.2248.1192FAعلیراددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران (پردیس فارابی)، قم ، ایران00000000000000000000عاطفهمحمدزادهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران(پردیس فارابی)،قم،ایرانJournal Article20170629Verses 74 and 80 of Surah al-Kahf are among verses which in a superficial inspection are not compatible with some principles of belief and theology in Islam. Giving the command to murder Gholam before his crime is proved and justifying that by some evidences such as awareness of his heresy in future or fear and reluctance of the incoming heresy are some of the most basic apparent drawbacks in these verses. Some commentators have attempted to make use of narrative, literary, juristic, theological, and mystical approaches to solve this problem. Making a reference to historical and rational evidences, they have presented some analyses of this event and in this regard, they have often been influenced by the exegetical movements relying on those evidences. Using descriptive analysis, the present study aims to discover each of the abovementioned approaches, then determine and evaluate their underlying viewpoints and finally explore the effect of various exegetical schools on the Sunni and Shi’ite commentators’ views during the history of Qur’anic exegesis. It seems that using the theological approach, especially belief in the divine wisdom, has been more effective that other alternatives as it is compatible with foundations and ancillaries of faith as well as the rest of approaches.
Received: 9/5/2018 | Accepted: 19/12/2018
آیات 74 و 80 سورۀ کهف از نمونه آیاتی بهشمار میروند که در نگاهی سطحی با برخی از مبانی اعتقادی و تشریعی اسلام همسو نیستند. حکم به قتل غلام پیش از اثبات جرم او و توجیه این عمل با قرائنی چون علم به کافرشدن وی در آینده یا ترس و اکراه از وقوع این رخداد، اساسیترین اشکال ظاهری این آیات است. برخی از مفسران کوشیدهاند تا با بهرهمندی از رهیافتهای روایی، ادبی، فقهی، کلامی و عرفانی راهحلی برای این مسئله پیدا کنند. آنان با استناد به ادلۀ نقلی و عقلی، تحلیلهایی از ماجرا ارائه کرده و در این راستا، غالباً از جریانهای تفسیری وابسته به آن تأثیر پذیرفتهاند. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی- انتقادی، پس از بازیابی هریک ازاین رهیافتها، به تبیین نگرههای موجود و ارزیابی آنها پرداخته، و تأثیر مکاتب تفسیری مختلف را در تحلیلهای مفسران شیعه و اهلسنت در طول تاریخ تفسیر قرآن بررسیده است. دراینمیان، بهنظر میرسد رهیافت کلامی و بهویژه نگرۀ باورمندی به حکمت الهی بیشتر از راهکارهای دیگر گرهگشا بوده، و ضمن همخوانی با اصول و فروع دین، با سایر رویکردها هم تعارضی نداشته است.
تاریخ ارسال: 19/02/97 | تاریخ پذیرش: 28/09/97
<strong> </strong>
<br clear="all" /><br />https://ptt.qom.ac.ir/article_1346_215ef6f32fd781b5c70355a8c338404b.pdfدانشگاه قمپژوهش های تفسیر تطبیقی2476-41915120190823A Comparative Study on “the Prophets’ Inheritance” and “the Sermon of Fatimah Zahra (PBUH) for the Expropriation of Fadak” According to the Views of Yusuf She’ar and Sunni and Shi’ite Commentatorsبررسی تطبیقی مسئله «وراثت انبیاء» و «خطبه فاطمه زهراء(ع) در جریان غصب فدک» در آراء یوسف شعار و مفسّران فریقین325364134710.22091/ptt.2019.2102.1171FAسعیدمرادی کیاسرائیدانشآموخته رشته تفسیر و علوم قرآن از دانشگاه قم0000-0002-8087-735Xمحمد هادیمفتحدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20170524
Abstract
The prophets’ inheritance is one of important Qur’anic issues. Thus, the present study aims to critically analyze the viewpoint of Yusuf She’ar on this issue according to the 16th verse of the Holy Surah an-Naml, as well as his interpretation of Fatimah Zahra’s reference to that verse in the sermon of Fadakia. Contrary to Shi’ite commentators who believe that the term “legacy” in the abovementioned verse refers to “property” and “rights”, Yusuf She’ar attribute that to “knowledge and prophecy” and accordingly interprets the reference to the aforementioned verse by Fatimah Zahra in the sermon of Fadak at the presence of the Prophet’s companions as an accusation. Therefore, the present research relying on the meaning and context of the verses and with reference to the exegetical and theological views of commentators and theologians has critically analyzed the ideas of Yusuf She’ar. The results of the study show that his reference to the Qur’anic verses is a conceptual fallacy, and his citation to the verse “Prophets do have any hairs” is perceived as a verdict mistake.
Received: 23/12/2018 | Accepted: 19/5/2019
مسئله وراثت انبیا از مباحث مهم قرآنی است. ازاینرو، مقالة حاضر به بررسی و نقد دیدگاه یوسف شعار در مسئله وراثت انبیاء؛ طبق آیه 16 سورة مبارکه نمل و همچنین به برداشت ایشان از استشهاد فاطمه زهرء(ع) به آیه مزبور در خطبه فدکیه، میپردازد. چنانکه ایشان برخلاف نظر مفسّران شیعه که معتقدند: متبادر از «ارث» در آیه مذبور، ارث از «اموال» و «حقوق» است، این وراثت را در «علم و نبوّت» معنا میکند و بر اساس آن، استشهاد فاطمه زهراء(ع) طى خطبهاى در حضور بزرگان اصحاب رسول خداJ بر آیه مزبور را افتراء نسبت به ایشان میداند. بنابراین، در این پژوهش، با اتکا به معنا و مفهوم سیاق آیات و با استناد به دیدگاههای تفسیری و کلامی مفسّران و متکلّمان، نظر این مفسّر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. چنآنکه، در نهایت استشهاد وی به آیات قرآن، اشتباه مفهومی و استناد به خبر «لا یورث الانبیاء» ازسوی ایشان، اشتباه دلالی و سندی، برداشت شده است
https://ptt.qom.ac.ir/article_1347_2fbcb5d489ce0f4d8647f16afa5855ed.pdf