Document Type : Academicm and Research
Authors
1 Corresponding author, Associate professor of Kashan University, ghasempour@hashanu.ac.ir
2 Associate professor of Tehran University, Qom Farabi Campus, mahdavirad@ut.ac.ir
3 PhD graduate of Kashan University, Fateme.hajiakbari@grad.kashanu.ac.ir
Abstract
Keywords
. نتیجه گیری
1. فخر رازی اهتمام ویژهای نسبت به گزارش دیدگاه ابومسلم در نپذیرفتن نسخ آیات مختلف دارد و در اغلب موارد دیدگاه ابومسلم را شایسته میداند. طرفه آنکه یکی اشعری و دیگری معتزلی است و جالب آنکه معتزلی به اشعری گرایش پیدا کرده است. در حالی که این اهتمام ویژه به ذکر آراء ابومسلم ـ با وجود آنکه شیخ طوسی در مقدمۀ تفسیرش او را ستوده ـ دیده نمیشود.
2. فخر رازی نسخ در آیات قرآنی را پذیرفته؛ اما صراحتاً اعلام میدارد تا زمانی که حجت و دلیل قوی برای منسوخ دانستن آیهای وجود نداشته باشد، از منسوخ دانستن آن پرهیز شود. همو عدهای از مفسران را که شیفتۀ زیادهانگاری نسخ در قرآن هستند، مذمت میکند.
3. شیخ طوسی از نظر امکان عقلی جواز هر سه نوع نسخ رأی داده، حال آنکه در وقوع، فقط نسخ حکم را به تنهایی پذیرفته است. به فرض که این قول درست باشد که شیخ در باب نسخ تلاوت قولی را مطرح کرده و نظر خود او بوده، این در مقام ثبوت است، نه اثبات؛ زیرا با توجه به تصریحات خود شیخ طوسی و مبنای حدیثشناسانۀ او این نوع نسخ که قبول آن مستلزم قول به تحریف است، واقع نگردیده است.
4. بررسی دقیق نظرهای شیخ طوسی نشانگر آن است که وی میان امکان و وقوع نسخ تمایز قائل بوده است. برای نمونه، شیخ طوسی نسخ قرآن با سنت را جایز شمرده، اما به نظر وی واقع نگردیده است. در مقابل، فخررازی معتقد است، نسخ قرآن با سنت هم جایز است و هم واقع شده است.
5. به نظر میرسد، در میان دیدگاههای سهگانه رفع، خطاب و بیان، امام فخر و شیخ طوسی را میتوان در گروه طرفداران دیدگاه خطاب قرار داد.
6. هر دو مفسر نسخ را در اخبار جایز دانسته و نسخ قرآن با خبر واحد را نپذیرفتهاند.
7. شیخ طوسی نسخ چیزی قبل از وقت انجام آن را صحیح نمیداند؛ در حالی که امام فخر آن را جایز میداند.
8. فخر رازی به وجود نسخ تلاوت به تنهایی اعتراف دارد؛ حال آنکه شیخ طوسی روایات وارده در این نوع نسخ را اخبار متظافر میداند.
9. دو مفسر در عدم پذیرش نسخ آیۀ 199 اعراف ـ معروف به اعراض از جاهلین که گفته شده، با آیۀ سیف منسوخ شده است ـ دیدگاه مشترک دارند. شیخ طوسی معتقد است، نسخ نیاز به دلیل دارد و در اینجا دلیلی وجود ندارد. فخر رازی بیان میکند، مفسران به زیادشماری ناسخ و منسوخ شیفتهاند؛ بدون اینکه ضرورتی وجود داشته باشد.
10. اختلاف نظر دو مفسر در پذیرش نسخ برخی آیات از این قرار است:
شیخ طوسی وقوع نسخ در آیۀ 240بقره را پذیرفته؛ اما امام فخر ضمن ترجیح قول ابومسلم نسخ را نپذیرفته است.
شیخ طوسی نسخ آیۀ حبس فاحشه (آیۀ 15 نساء) را پذیرفته؛ اما امام فخر به پیروی از ابومسلم آیه را منسوخ ندانسته است.
شیخ طوسی آیۀ 66 انفال را منسوخ میداند؛ حال آنکه امام فخر به پیروی از ابومسلم آن را نمیپذیرد.
شیخ طوسی آیۀ 12مجادله معروف به صدقۀ نجوی را منسوخ میداند؛ در حالیکه امام فخر به پیروی از ابومسلم آیه را غیر منسوخ می شمارد.
شیخ طوسی به دلیل عدم تحقق شرایط نسخ آیۀ 2و3 مزمل را منسوخ نمیداند؛ ولی امام فخر آن را منسوخ میشمرد.
Send comment about this article