Document Type : Academicm and Research
Authors
1 Assistant professor of University of Qom,
2 Corresponding author, PhD student of comparative commentary, University of Qom,
Abstract
Keywords
1- صاحبان المیزان و المناردر این مطلب اتفاق نظر دارند که در ایه شریفه دستور به اطاعت از رسول و اولی الامر از یک جنس می باشد، یعنی هر دومطلق و بی قید و شرط بوده و آن از نظر علامه و محمد عبده مستلزم عصمت آنان است ؛ هرچند که در چگونگی استدلال به معصوم بودن از نظر صاحبان المنار مناقشه هایی وجود دارد. و در علت تکرار اطیعوا نیز، رشید رضا با نقد نظر عبده ، که علت تکرار را تاکید می داند ، تفاوت در متعلق "اطیعوا" را ذکر کرده که از این جهت همسان با نظر علامه طباطبایی است .
2- در مورد مصادیق اولی الامر اختلاف نظر وجود دارد. المنار مصداق اولی الامر را جماعت اهل و عقد ازاصناف مختلف می داند،در مقابل علامه طباطبایی، ائمه اطهار را مصداق اولی الامر معرفی می کنند.
3- دیدگاه صاحبان المنار در مصداق اولی الامر با اشکالاتی رو برو است. از جمله اینکه ؛ ابهام و پیچیدگی در مراد از اهل حل و عقد و اجماع آنها وجود دارد و اینکه اهل حل و عقد نه به لحاظ انفرادی و نه به لحاظ مجموعی، مصون از خطا و اشتباه نیستند. امام اعظم هم چون با سایر افراد هیچ تفاوتی ندارد اوامر ونواهی ایشان نیز نمی تواند مرجع حل اختلاف باشد.
4- در مورد مخاطبان "فان تنازعتم " نیز ، مخاطبان عموم مومنین هستند نه اولی الامر در حالی که رشید رضا نزاع بین اولی الامر را همچون نزاع بین مومنان متصور و ممکن می داند .
از مجموع آنچه گذشت نتیجه مىگیریم که آیه شریفه به جز وجوب اطاعت از پروردگار که دراطاعت از وحی قرآنی جلوه گر است اطاعت از رسول در وحی بیانی ودر احکام ولایی وحکومتی ونیز اطاعت از اولی الامررا -که به بنابر نصوص نبوی ایمه اهل البیت {علیهم السلام }هستند -در بیان کتاب وسنت و احکام حکومتی وولایی اثبات مىکند .
Send comment about this article