The Critical Analysis of Sunni and Shi’ite Commentators on the Axis of Disagreement in Surah an-Nisa: 59

Document Type : Academicm and Research

Author

[1] Assistant Professor, Department of Islamic Theology, Medical University of Hamedan

Abstract

Sunni and Shi’ite commentators have presented various views on “the subject of disagreement” in Surah an-Nisa: 59. Some of them have included all the matters in this world and hereafter as the subject of disagreement in that verse. Considering the fact that God and the Messenger have been introduced as the reference for solving disputes in the rest of the verse, some other commentators have regarded only religious events including theological rules and beliefs as the subject of disagreement. On the other hand, some interpreters related the abovementioned subject just to the rules regulated by God and the Messenger while others interpreted that as associated with indecisive rules and accordingly, interpreted the verse as an evidence for Ijma (consensus) and Qiyas (deductive analogy). In the view of some scholars, the axis of disagreement refers to Olelamar -those in authority- whom Muslims have been ordered to obey in the previous words in the verse. The present study conducted through descriptive analysis and with the purpose of critical evaluation of Sunni and Shi'ite commentators' views on the subject of disagreement in the aforementioned verse, attempts to explain this issue, mention relative research questions, and also review the perspective of the commentators in this regard.  Then, a viewpoint which considers Olelamr (those in authority) as the axis of disagreement is chosen and displaying the drawbacks of other viewpoints, the study regards other perspectives as inappropriate. Finally, with reference to the existing evidences in the verse and historical-narrative clues, the causes of choosing the last viewpoint is explained.
Received: 17/7/2018   |   Accepted: 24/11/2018
 

Keywords


نتیجه‌گیری‌برآمد

بررسی نوشتار مفسران فریقین نشان داد که دربارة «متنازع فیه» در آیة 59 سوره نساء، دیدگاه‌های گوناگونی در میان ایشان مطرح است. آنچه به اختلاف دیدگاه مفسران فریقین دامن زده، ساختاری است که در دست‌واژه «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَی‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ» به‌کاررفته است. مطابق ظاهر «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَی‌ءٍ»، آیه می‌تواند هر رویدادی اعم از دینی و دنیوی را در بربگیرد، ولی مطابق ظاهر «فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ»، آیه تنها می‌تواند رویدادهایی را که به حوزه دین مربوط است، در برگیرد. براین‌اساس، گروهی از مفسران، همه رویدادهایی دینی، اگرچه نزاع با اولی‌الامر باشد را مشمول تنازع در آیه دانسته‌اند. از دید گروهی دیگر، آیه تنها احکام تشریع شده ازسوی خدا و رسول را در برمی‌گیرد. برخی هم تنها احکام غیرمنصوص را مراد آیه بیان کرده‌اند؛ این اختلاف دیدگاه ازآنجا برمی‌آید که بخش دوم آیه «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَی‌ءٍ...» مستقل از بخش نخست «یا ایّها الّذین آمنوا اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولی‌الامر منکم» پنداشته شده است. اما بنا بر دریافت نگارنده، ظاهر آیه آن است که در آن، احتمال ظهور تنازع میان مسلمانان پیش‌بینی‌شده و غرض اصلی از نزول آن، نشان دادن راهکار برای برداشتن تنازع بوده است. این تنازع، بخشی از آیه قرارگرفته و با «فا» به بخش نخست آیه عطف شده است که در آن، به اطاعت از اولی‌الامر که مصداقش در این آیه و در آیات دیگر مشخص نیست، فرمان داده ‌شده است. این قرینه بر آن است که منظور از «متنازع فیه» در آیه، اولی‌الامر هستند یا دست‌کم، ایشان مهم‌ترین مصداق آن به‌شمار می‌روند. افزون‌بر این، گواه‌مندی تاریخ و روایات نیز نشان می‌دهد، نخستین نزاعی که پس از رحلت پیامبر اکرم ص رخ داد، تنازع دربارة اولی‌الامر بوده است.

The Noble Qur’an.
- Alusi, Seyed Mahmud (1415 A.H). Rooh ol-Ma’ani fi Tafsir al-Qur’an al-Azim. Researched by Ali Abd ol-Bari Atiah, Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiah.
- Bokhari, Muhammad bin Isma’iil (1407 A.H). Sahih al-Bokhari. Researched Dr. Mostafa Dob al-Boghq. Beirut: Dar ibn  Kathir al-Yamamah.
- Daruzah, Muhammad Ezzat (1383 S.H). At-Tafsir al-Hadith. Cairo: Dar Ehya’ at-Turath al-Arabi.
- Faz ol-Lah, Seyed Muhammad Hussein (1419 A.H). Tafsir min Vahy al-Qur’an. Beirut: Dar al-Melak let-Tiba’ah van-Nashr.
- Firouzabadi, Muhammad (1426 A.H). Al-Qamus fil-Lughah. Researched by ar-Risalah Institute, Beirut: Ar-risalah Institute.
- Fiumi, Ahamd bin Muhammad (1928). Al-Misbah al-Munir. Cairo: Al-Amiriah.
- Husseini Hamedani, Seyed Muhammad Hussein (1404 A.H). Anvar Derakhshan (Brilliant Lights). Researched by Muhammad Baqer Behbudi, Tehran: Lotfi.
- Ibn Abi al-Hadid, Ezz od-Din (1338 S.H). Sharh Nahj ol-Balaghah. Qom: Public Library of Ayatollah Mar’ashi.
- Ibn Arabi, Abd ol-Lah, Ahkam al-Qur’an. Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiah.
- Ibn Ashur, Muhammad ibn Tahir (1984). At-Tahrir va at-Tanvir. Tunisia: Ad-Dar at-Tunesieh len-Nashr. 
- Ibn Atia, Andelosi Abd al-Haq (1422 A.H). Al-Muharrar al-Wajiz fi Tafsir al-Kitab al-Azizi. Researched by Abd os-Salam Abd osh-Shafi Muhammad, Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiah.
- Ibn Kathir Dameshqi, Isma’iil bin Amroo (1419 A.H). Tafsir al-Qur’an al-Azim. Researched by Muhammad Husein Shams od-Din, Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiah.
- Ibn Ojaibeh, Ahmad ibn Muhammad (1419 A.H). Al-Bahr al-Madid fi Tafsir al-Qur’an al-Majid. Researched by Ahmad Abd ol-Lah Qarshi Rosolan, Cairo: Dr. Hasan Abbas Zaki.
- Ibn Qutaibah Deinuri, Abd ol-Lah (1363 S.H). AL-Imamah va as-Siasah. Qom: Manshurat Zahedi.
- Jassas, Ahmad ibn Ali (1405 A.H). Ahkam al-Qur’an. Researched by Mohammad Sadeq Qamhavi, Beirut: Dar Ehya’ at-Turath al-Arabi.
- Javadi Amoli, Abd ol-Lah (1389 S.H). Tasnim Tafsir Quran Karim. Qom: Asra’.
- Karami Howeizi, Muhammad (1402 A.H). At-Tafsir le-Kitab Allah al-Munir. Qom: Elmiah.
- Kashani, Molla Fath ol-Lah (1423 A.H). Zobdah at-Tafasir. Qom: Islamic Theology Foundation.
- Khatib, Abd ol-Karim (1390 S.H). At-Tafsir al-Qur’an lel-Qur’an. Cairo: Dar Ehya’ at-Turath al-Arabi.
- Madani, Ali Khan (N.D). AL-Hadaeq an-Nadiah fi Sharh al-Fawa’ed as-Samadiah. Researched by Ab ol-Fazl Sajjadi, Qom: Zu al-Qorba.
- Makarim Shirazi, Naser et. al. (1374 S.H). Tafsir Nemoone. Tehran: Dar al-Kotob al-Islami.
- Maleki Mianji, Muhammad Baqer (1400 A.H). Bada’e’ al-Kalam fi Tafsir Ayat al-Ahkam. Beirut: Al-Vafa’ Institute.
- Maraghi, Ahmad (1369 S.H). Tafsir al-Maraghi. Egypt: Mustafa al-Babi al-Halabi.
- Moghnieh, Muhammad Javad (1981). Tafsir al-Kashef. Tehran: Dar al-Ketab al-Islamiah.
- Mostafawi, Hasan (1360 S.H). At-Tahqiq fi Kalamat al-Qur’an al-Karim. Tehran: Foundation for Translation and Publication of Books.
- Mostafawi, Hasan (1380 S.H). Tafsir Roshan. Tehran: Nashr-e Ketab.
- Mousavi Khumeini, Rouh ol-Lah (1388 S.H). Kitab al-Bay’. Tehran: Institute for Arrangement and Publication of Imam Khumeini Books.
- Mozaffar, Muhammad Reza (1375 S.H). Osul al-Fiqh. Qom: Isma’ilian.
- Muqaddas Ardabili, Ahmad ((N.D). Zubda at-Tafasir. Tehran: Mortazavi Bookshop.
- Qurtubi, Muhammad (1364 S.H). Al-Jami’ al-Ahkam al-Qur’an. Tehran: Naser Khosrow.
- Raghib Isfahani, Hussein (1412 A.H). Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Researched by Safwan Adnan Davoudi, Damascus-Beirut: Dar al-Elm ad-Dar ash-Shamiah.
- Razi, Fakhr ed-Din (1420 A.H). Mafatih al-Ghaib. Beirut: Dar Ehya’ at-Turath al-Arabi.
- Sabzevari, Seyed Abd ol-Ali (1409 A.H). Mavahib ar-Rahman fi Tafsir al-Qur’an. Beirut: Ahl Bayt Institute.
- Sadeqi Tehrani, Muhammad (1365 S.H). Al-Forqan fi Tafsir al-Qur’an bel-Qur’an. Qom: Teachers’ Association of Hawzah Elmiah.
- Sayes, Muhammad Ali (1423 A.H). Tafsir Ayat al-Ahkam. Researched by Naji Ibrahim, Beirut: Al-Maktabah al-Asriah.
- Sharif Lahiji, Muhammad (1373 S.H). Tafsir Sharif Lahiji. Researched by Mir Jalal ed-Din Hosseini Eramavi (Mohaddeth), Tehran Nashr-e Dad.
- Shukani, Muhammad ibn Ali (1414 A.H). Fath al-Qadir. Damascus-Beirut: Dar ibn Kathir-Dar ol-Kalem at-Tayeb.
- Tabari, Kiaharasi (1405 A.H). Ahkam al-Qur’an. Researched by Musa Muhammad Ali and Ezzat Abd Atiah, Beirut: Dar al-Kotob al-EIlmia.
- Tabari, Muhammad ibn Jarir (1412 A.H). Jame’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an. Beirut: Dar ol-Ma’rifah.
- Tabarsi, Fazl ibn Hasan (1372 S.H). Majma’ al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an. Tehran: Naser Khosrow.
- Tabatabaii, Seyed Mohammad Hussein (1417 A.H). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur’an. Qom: Teachers’ association of Hawzah ‘Ilmiah in Qom.
- Tantawi, Seyed Muhammad (1413 A.H). At-Tafsir al-Vasit lel-Qur’an al-Karim. Cairo: Al-Moshaf ash-Sharif
- Tarihi, Fakhr ed-Din (1375 S.H). Majma’ al-Bahreyn. Researched by Seyed Ahmad Husseini, Tehran: Mortazavi Bookshop.
- Tayeb, Abd ol-Hussain (1378 S.H). Atyab ol-Bayan fi Tafsir al-Qur’an. Tehran: Islam.
- Tusi, Muhammad ibn Hasan (1388 S.H). At-Tibyan fi Tafsir al-Qur’an. Beirut: Dar Ehya’ at-Turath al-Arabi.
- Zamakhshari, Mahmud (1407 A.H). Al-Kashshaf an Haqa’iq Ghavamiz at-Tanzil. Beirut: Dar al-Kitab al-Arab.
- Zohaili, Vahabeh bin Mustafa (1418 A.H). At-Tafsir al-Munir fi al-Aqidah va ash-Shari’ah va al-Munhaj. Beirut: Dar al-Fekt al-Mu’aser.
CAPTCHA Image