1. جایگاه و کارکرد قرائات شاذ در تبیین و توسعه معانی آیات قرآن کریم از منظر مفسران فریقین

محمدعلی اسدتاش؛ سیدرضا مودب

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 9-36

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.3173.1357

چکیده
  قرائت‌های شاذ و غیرمشهور، به‌عنوان یکی از انواع قرائت‌های قرآن کریم، کمتر مورد توجه و بازخوانی واقع شده است. قرائت شاذ، قرائتی است که سند آن صحیح، ولی به طریق تواتر و یا استفاضه که میان مردم مقبولیت دارد، نقل نشده باشد. تعمّق و بازپژوهی در این قرائت‌ها، می‌تواند کارکردهای قابل ملاحظه‌ای در تفسیر فریقین از آیات قرآن داشته باشد. ...  بیشتر

2. بررسی و نقد دیدگاه فریقین درباره محور نزاع در آیه 59 سوره نساء

نقی غیاثی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 37-62

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.3378.1395

چکیده
     مفسران فریقین دربارة «متنازع‌فیه» در آیة 59 سوره نساء، دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده‌اند. برخی همه کارهای مربوط به دین و دنیا را مشمول متنازع‌فیه در آیه دانسته‌اند. برخی باتوجه به ادامه آیه که خدا و رسول را مرجع حل تنازع معرفی کرده، تنها رویدادهای دینی؛ اعم از احکام و عقاید را مشمول تنازع در آیه دانسته‌اند. برخی دیگر، ...  بیشتر

3. معنا‌شناسی تحلیلی آیة «قُلْ ما یعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یکُونُ لِزاماً» ازمنظر مفسران فریقین

محسن خوش فر؛ سحر دادخواه؛ زهره سادات حسینی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 63-77

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.3311.1372

چکیده
  اختلاف مفسران دربارة آیة 77 سورة فرقان، دو رویکرد عمده را نسبت به ‌معنای این آیه موجب شده است. در رویکرد اول که رایج‌تر است، معنای آیه از جایگاه و منزلت دعا نزد خدا حکایت دارد و ارزش هر انسان را به‌اندازة دعای او می‌داند. اما رویکرد دوم با نگاهی انذاری، اتمام حجت کردن خدا را دلیل اصلی مخاطب قرار گرفتن منکران وحی و کافران از جانب خدا ...  بیشتر

4. نقد و بررسی تطبیقی شأن نزول آیه «إفک» با رویکردی تاریخی

سیدمحمدرضا حسینی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 87-112

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.3361.1383

چکیده
   مسئله «اِفک» به‌معنای بهتان و تهمت‌زدن است که خداوند در سوره نور به آن پرداخته است. این مقاله در نظر دارد تا با بررسی و نقد تطبیقی دلایل نظریه سه‌گانه، با نگاه به منابع تاریخی و تفسیری، به نظریه درست دست یابد. مفسران اهل‌تسنن بر این باورند: آیه در شأن عایشه نازل شده است؛ البته برخی از مفسران شیعه نیز با آنان هم‌صدا شده‌اند. ...  بیشتر

5. چشم زخم در تفاسیر فریقین

رضا باقی زاده پلامی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 113-128

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.3463.1400

چکیده
  ازجمله پرسش‌های مطرح در جامعه، بحث واقعی‌بودن یا خیالی‌بودن چشم‌زخم است. در این تحقیق، چشم‌زخم از دیدگاه تفاسیر فریقین بررسی شده است. ازآنجاکه بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، بحث و بررسی دربارة ضروری است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی، و در جمع‌آوری مطالب با روش کتابخانه‌ای و ازطریق فیش‌برداری به سامان رسیده است. در پایان، ...  بیشتر

6. بررسی تطبیقی مبانی تفسیری کشّاف، روح المعانی و الکاشف، دربارة شفاعت مسلمان گناهکار

محمد مهدی حقی؛ علی حسن بگی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 129-144

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.3681.1445

چکیده
   « شفاعت» یکی از باورهای کلامی مشترک میان مشرکان، یهودیان و مسلمانان است. این باور در میان مسلمانان، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. از گذشته‌های دور، میان عالمان و مفسران مسلمان دربارة پذیرش شفاعت مسلمان گناهکار، اختلاف بوده است. برخی یک‌سره شفاعت را انکار می‌کنند و برخی دیگر آن را می‌پذیرند. گفتنی است، این دو رویکرد ...  بیشتر

7. مدیریت اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سیرة حضرت یوسف(ع) (از نگاه مفسران فریقین)

سیدمحمدرضا موسوی شلحه؛ غلامحسین اعرابی؛ سعید فراهانی فرد

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 145-170

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.3430.1396

چکیده
  از راهکارهای مهم پیش روی جوامع بشری در رویارویی با بحران‌‌های اجتماعی- اقتصادی، «اقتصاد مقاومتی» است که از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. برخی بنیان‌‌های نظری این شیوة مدیریت اقتصادی در قرآن کریم؛ به‌ویژه در سورة یوسف، به زیبایی ترسیم شده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی و با استناد به تفاسیر فریقین ذیل آیات سورة یوسف ...  بیشتر

8. بررسی تطبیقی آرای مفسران در تبیین مفهوم ضلالت در آیۀ «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدى»

محمد حسین مدنی؛ محسن رفعت

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 171-196

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.2598.1245

چکیده
  قرآن در بیان برخی از قضایا، شیوه‌ای ممتاز و یگانه را در پیش گرفته ا‌ست؛ یکی از این آیه‌های قرآن، آیۀ هفتم از سورۀ مبارکۀ «الضحی» است. واژۀ «ضالّ» که در این آیه، اسم فاعل از مصدر «ضلالت» محسوب شده و به شخص پیامبرJ بازمی‌گردد، نیازمند بازشناسی دقیق‌تری است. پژوهش حاضر، همزمان تحلیل مفهومی و انتسابی «ضلالت» ...  بیشتر

9. بررسی و نقد تبیین و تفسیر آیات حجاب از دیدگاه صحابه رسول اکرم (ص)

سیدکاظم میرجلیلی؛ محمد تقی گل محمدی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 197-220

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.4090.1515

چکیده
    تاریخ ارسال: 15/02/97   |   تاریخ پذیرش: 13/11/97 لزوم پوشش و حجاب براساس آیات قرآن و روایات ، امری قطعی و تردیدناپذیر است، ولی شناخت حدود حجاب به‌عنوان یکی از احکام الهی که در سلامت یا انحراف افراد جامعه نقش مهمی دارد ، اهمیت بسیاری دارد. در قرون جدید، به‌واسطه طرح برخی دیدگاه‌های غرب‌گرایانه مبتنی بر مکاتب نوظهور پیرامون ...  بیشتر

10. نقد و بررسی دیدگاه مفسران فریقین دربارة جامعیت قرآن

اصغر طهماسبی بلداجی؛ ابراهیم ابراهیمی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 221-244

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.3077.1338

چکیده
  «جامعیت قرآن»یکی از مباحث مهم در ارتباط با قرآن است که اندیشمندان اسلامی از همان آغاز دربارة آن دیدگاه‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند؛ جامعیت مطلق، جامعیت در امور هدایتی و جامعیت حداقلی از مهم‌ترین دیدگاه‌های مطرح شده دراین‌باره هستند. آیات و روایات دربارة جامعیت قرآن این مطلب را بیان می‌دارند که قرآن از جامعیت مطلق در امور ...  بیشتر

11. بررسی معنای حروف مقطعه از دیدگاه آیت الله معرفت و نقد آن از منظر آیت الله جوادی آملی

محمد علی تجری؛ فرزاد پاکروان

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 245-264

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.2679.1268

چکیده
  از گذشته تا کنون، حروف مقطعه در دیدگاه مفسران قرآن کریم تحلیل‌های متفاوتی داشته است. آیت‌الله معرفت این دیدگاه‌ها را طبق دو مبنا دسته‌بندی کرده‌اند. عده‌ای حروف مقطعه را از متشابهات مجهول و علم مستوری می‌دانند که جز خدا برآن واقف نیست و دسته‌ای دیگر آن را رموزی بین خداوند و پیامبرش می‌دانند و آنچه از معانی برای این حروف گفته شده ...  بیشتر

12. سنت استیصال و امت محمدی(ص) (بررسی تطبیقی دیدگاه های المنار و المیزان)

نبی الله صدری فر؛ محمد رضا ضمیری؛ محمد مولوی

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 265-288

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2018.3092.1342

چکیده
  هدف پژوهش حاضر عبارت است از: بررسی و تحلیل تطبیقی دو تفسیر المنار و المیزان دربارة جریان سنت استیصال در امت محمدی(ص). ازاین‌رو، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا ممکن است سنت استیصال در امت محمدی(ص) جریان یابد؟ بنابراین، پس از روشن شدن مبانی نظری بحث، به تبیین ارتباط سنت استیصال با دیگر سنن الهی؛ ازجمله سنن امهال، ارسال رسل ...  بیشتر

13. داستان قتل غلام توسط خضر؛ تحلیل و ارزیابی رهیافت‌های تفسیری

علی راد؛ عاطفه محمدزاده

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 289-324

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.2248.1192

چکیده
      آیات 74 و 80 سورۀ کهف از نمونه آیاتی به‌شمار می‌‌روند که در نگاهی سطحی با برخی از مبانی اعتقادی و تشریعی اسلام همسو نیستند. حکم به‌‌ قتل‌‌ غلام پیش از اثبات جرم او و توجیه این عمل با قرائنی چون علم به کافرشدن وی در آینده یا ترس ‌‌و اکراه از وقوع این رخداد، اساسی‌ترین اشکال ظاهری این آیات است. برخی از مفسران کوشیده‌‌اند ...  بیشتر

14. بررسی تطبیقی مسئله «وراثت انبیاء» و «خطبه فاطمه زهراء(ع) در جریان غصب فدک» در آراء یوسف شعار و مفسّران فریقین

سعید مرادی کیاسرائی؛ محمد هادی مفتح

دوره 5، شماره 9 ، بهار و تابستان 1398، صفحه 325-364

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2019.2102.1171

چکیده
  مسئله وراثت انبیا از مباحث مهم قرآنی است. ازاین‌رو، مقالة حاضر به بررسی و نقد دیدگاه یوسف شعار در مسئله وراثت انبیاء؛ طبق آیه 16 سورة مبارکه نمل و همچنین به برداشت ایشان از استشهاد فاطمه زهرء(ع) به آیه مزبور در خطبه فدکیه، می‌پردازد. چنان‌که ایشان بر‌خلاف نظر مفسّران شیعه که معتقدند: متبادر از «ارث» در آیه مذبور، ارث از «اموال» ...  بیشتر