1. تفسیر تطبیقی آیات ابتدایی سوره دخان با تکیه بر مسأله نزول قرآن

کامران اویسی؛ رضا مودب

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 7-37

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.534

چکیده
  مطالعات تطبیقی در متون اسلامی به ویژه آیات قرآن کریم از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آیات یکم تا ششم سوره دخان، شرافت و عظمت نازل کننده، نازل شونده، بر او نازل شده و زمان نزول را اجمالاً بیان کرده است؛ لذا می توان در میان مباحث تفسیری آیات گفته شده به مسئله شب قدر و نزول قرآن پرداخت. در فرآیند تفسیر تطبیقی آیات ابتدایی سوره دخان ...  بیشتر

2. بررسی تطبیقی دلالت آیه فاسئلوا اهل الذکر بر مرجعیت علمی اهل بیت پیامبر علیهم السلام از منظر مفسران فریقین

حسین عبدالمحمدی

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 39-56

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.537

چکیده
  چکیدهآیات متعددی ازقرآن کریم برمرجعیت علمی اهل‌بیت (ع)دلالت می‌کند.برخی از آیات به طور روشن و با دلالت مطابقی و برخی دیگر با دلالت التزامی. از جمله آیاتی که به صراحت مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام را بیان کرده آیات 43 سوره نحل است که در سوره انبیا آیه 7 با تفاوت اندکی تکرار شده است.خداوند متعال می فرماید: وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ ...  بیشتر

3. مطالعه تطبیقی مفاد آیه عرف در دید مفسران شیعه و اهل تسنن

کاوس روحی برندق؛ حمد حسین خوانین زاده

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 57-74

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.535

چکیده
  دانشمندان شیعه امامیه به اتفاق عرف را در حوزه تعیین مفاهیم گزاره های فقهی دارای اعتبار و حجت می دانند، و بنا بر نظر برخی از اصولیان و فقهای بزرگ عرف افزون بر این در حوزه تشخیص مصادیق نیز حجت است. در مقابل، دانشمندان شیعه امامیه به صراحت منکر کارآیی عرف به عنوان منبعی از منابع فقه و استنباط احکام هستند. اما مذاهب اهل تسنن با وجود اختلاف ...  بیشتر

4. بررسی تطبیقی مسأله جبر در تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر المیزان علامه طباطبایی

محمود صیدی؛ احسان منصوری؛ مرتضی بیات

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 75-94

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.532

چکیده
  بررسی تطبیقی مسأله جبر در تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر المیزان علامه طباطبایی جبر و اختیار یکی از قدیمی ترین مباحث کلامی در عالم اسلام است که تفکر و تدبر در آیات قرآنی سبب طرح آن گردید. متکلمان و مفسران اسلامی در تفسیر این گونه آیات به دو دسته جبری و قدری تقسیم شدند. فخررازی که از مهم ترین مفسران و متکلمان اشعری است سعی بسیاری در اثبات ...  بیشتر

5. بررسی مکتب تفسیر علمی از دیدگاه مفسران

اسمر جعفری؛ غلامحسین اعرابی

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 95-116

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.539

چکیده
  قرآن کریم کتاب هدایت بشر در همه اعصار است، برای بهره مندی از هدایت این کتاب آسمانی لازم است که آیات آن به طور دقیق و صحیح فهمیده شود و تلاش علمی تمام مفسران در طول تاریخ برای این فهم دقیق بوده است و هر مفسری در راستای توان علمی و تخصصی خود و نیز با توجه به معارف متنوعی که در قرآن آمده است به تفسیر قرآن پرداخته و این خود سبب بوجود آمدن شیوه ...  بیشتر

6. بررسی تطبیقی دیدگاه تفسیری- کلامی إبن-شهرآشوب با فِرق کلامی در متشابه‌القرآن

محمد صادق حیدری؛ زینب السادات حسینی؛ سید علی اکبر ربیع نتاج

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 117-142

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.538

چکیده
  پس از رحلت پیامبر(ص) و با گسترش دامنۀ فتوحات جهان اسلام، نحله‌ها و فرقه‌های فکری و عقیدتیِ جدیدی پدیدار گشت که هر یک از آن‌ها برای اثبات عقاید خود، به آیات قرآن کریم تمسک جسته و به تأویل و تفسیر نادرست آن پرداختند. این مسأله عالمان شیعی را بر آن داشت تا با طرح دیدگاه شیعه، به تصحیح شبهات و انحرافات موجود در این‌باره بپردازند. إبن‌شهرآشوب ...  بیشتر

7. تفسیر تطبیقی آیه «انذار» از نگاه فریقین

عزت الله مولایی نیا؛ محمد امین مومنی

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 143-169

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.533

چکیده
  آیه: (وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ) «شعراء/214» یکی از مهمترین آیاتی است که مأموریت رسول خدا را در مورد دین اسلام و انذارخویشان همراه با تعیین جانشین، به منظور پایه‌گذاری آن درنخستین هسته مرکزی اسلام درآغاز بعثت، بیان می‌کند.این،نخستین آیه‌ای است که درروزهای آغازین،پیامبر را به انذارخویشان نزدیک خود دستورمی دهد ...  بیشتر

8. متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)
دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 1-250

http://dx.doi.org/10.22091/ptt.2015.1556

چکیده
  متن کامل مقالات شماره 1 مجله پژوهش های تفسیر تطبیقی ( بهار و تابستان 1394)  بیشتر