نقد و بررسی آراء تفسیری علامه هبةالدین شهرستانی و علامه عسکری درباره آیه 106 بقره

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد

چکیده

آیه ۱۰۶ بقره مشهور به آیه نسخ، از آیاتی است که در تفسیر آن، میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد؛ اهمیّت بررسی این آیه بدان جهت است که یکی از دلایل مهم قائلان به نسخ در آیات قرآن، این آیه می‌باشد؛ که در صورت اثبات عدم این دلالت بر نسخ آیات قرآن، این مبنا و دلیل، مخدوش می‎شود. سیدمرتضی عسکری و هبه الدین شهرستانی از اندیشمندان معاصری هستند که دلالت این آیه بر نسخ آیات قرآن را نپذیرفته و از آن تفسیر دیگر ارائه می‌دهند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، آراء تفسیری این دو اندیشمند را، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و اشتراکات و افتراقات آراء تفسیری این دو را تبیین می‌نماید. نتیجه آن که: هر دو مفسر مشترکاً دلالت این آیه بر نسخ آیات قرآن را نمی‌پذیرند؛ با بررسی سیاق آیه، تاریخ نزول آیات ناسخ و معناشناسی واژه «آیه»، به نظر می‌رسد نظریه هر دو اندیشمند در این باره، صحیح است؛ اما در مصداق‎یابی مصادیق نسخ و واژه «آیه»، این نظریه با چالش‎هایی روبه‎رو است؛ که با بررسی تاریخی نزول آیه 106 بقره، نمی‎توان تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه را از مصادیق نسخ دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the interpretative opinions of Allama Hibat al-Din al-Shahristani and Allama Askari on verse 106 of Al-Baqarah

نویسنده [English]

  • asghar tahmasebi
Assistant professor of the Quranic sciences and Hadith department Shahrekord university, Iran
چکیده [English]

Verse 106 of Surah Al-Baqarah, known as the abrogation verse (Naskh), is highly disputed among commentators. Its importance stems from its role as primary evidence for proponents of intra-Quranic abrogation. Contemporary thinkers Sayyid Murtadha al-Askari and Hibatuddin al-Shahristani rejected this common interpretation, arguing the verse does not refer to the abrogation of Quranic verses and offered an alternative exegesis.This research employs a descriptive-analytical method and a comparative approach to analyze the interpretive views of these two scholars, highlighting their commonalities and differences. The findings indicate that both thinkers jointly reject the verse’s indication of Quranic abrogation. Their theory appears sound based on an examination of the verse's context, the chronology of revelation, and the semantics of the word "ayah" (verse/sign).However, their interpretation faces challenges in identifying specific instances of abrogation and the precise referents of the word "ayah." Furthermore, a historical examination of the verse's revelation concludes that the change of the qiblah from Bayt al-Maqdis to the Ka'bah cannot be considered a valid instance of abrogation, supporting the critics' overarching perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abrogation
  • verse 106 of Al-Baqarah
  • Allama Hiba al-Din al-Shahristani
  • Allama Askari
  • the Holy Quran and the narrations of the Madrasas
CAPTCHA Image