مطالعه‌ی تطبیقی آکراسیا در تفاسیر قرآن: نقد دیدگاه سقراط و ارسطو در پرتو آرای مفسران اسلامی

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

عضو گروه فلسفه و کلام اسلامی- دانشکده الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه مازندران

10.22091/ptt.2025.13330.2482

چکیده

این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی تطبیقی آکراسیا (ضعف اراده) در تفاسیر قرآن با محوریت آرای مفسران اسلامی می‌پردازد و به نقد دیدگاه‌های سقراط و ارسطو درباره نسبت معرفت و عمل می‌پردازد. در یک سو دیدگاه سقراط قرار دارد که با نظریه «وحدت معرفت و عمل» معتقد است معرفت حقیقی ضرورتاً به عمل نیک می‌انجامد، و در سوی دیگر، نظریه ارسطو درباره امکان آکراسیا نشان می‌دهد انسان ممکن است با وجود معرفت به خیر، مرتکب شر شود. با تحلیل آیات قرآنی و بررسی تفاسیر فریقین، این مقاله نشان می‌دهد که قرآن با طرح مفهوم «معرفت تحریف‌پذیر» و تأکید بر نقش محوری تزکیه نفس، نظریه سومی ارائه می‌دهد که فراتر از این دو دیدگاه است. یافته‌ها حاکی از آن است که از منظر تفسیری قرآن، معرفت یقینی تنها زمانی به تعهد عملی می‌انجامد که با تزکیه همراه باشد؛ در غیر این صورت ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند تکبر، عناد یا هواپرستی بی‌اثر شود. این تحقیق با ارائه «مدل سه‌بعدی تعهد» (ترکیب معرفت، تزکیه نفس و لطف الهی) درصدد تبیین راهکار قرآنی برای غلبه بر آکراسیا بر اساس آرای مفسران اسلامی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Akrasia in Quranic Commentaries: A Critique of the Views of Socrates and Aristotle in Light of the Opinions of Islamic Exegetes

نویسنده [English]

  • ramezan mahdavi azadboni
Department of Islamic philosophy and theology-university of Mazandaran
چکیده [English]

This research employs an analytical-descriptive method to conduct a comparative study of akrasia (weakness of will) in Quranic commentaries, focusing on the opinions of Islamic exegetes, and critiques the views of Socrates and Aristotle regarding the relationship between knowledge and action. On one side is the view of Socrates, who, with his theory of the "Unity of Knowledge and Action," believes that true knowledge necessarily leads to virtuous action, and on the other side, Aristotle's theory on the possibility of akrasia shows that humans may commit evil despite having knowledge of the good. Through the analysis of Quranic verses and the examination of commentaries from both Islamic traditions, this article demonstrates that the Quran, by introducing the concept of "corruptible knowledge" and emphasizing the pivotal role of self-purification (tazkiyah al-nafs), presents a third theory that transcends these two perspectives. The findings indicate that, from the Quranic exegetical viewpoint, certain knowledge only leads to practical commitment when accompanied by tazkiyah; otherwise, it may become ineffective due to factors such as arrogance, obstinacy, or hedonism. This research, by proposing a "Three-Dimensional Commitment Model" (combining knowledge, self-purification, and divine grace), seeks to explain the Quranic solution for overcoming akrasia based on the opinions of Islamic exegetes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • akrasia
  • Unity of Knowledge and Action
  • Corruptible Knowledge
  • Quranic Ethics
  • purification
CAPTCHA Image