نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
3 دانشجوی کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
چکیده
تازه های تحقیق
4. نتایج
حکم تمایز پوشش میان زنان آزاد و کنیزان به جهاتی که در پی می آید، دارای اشکال است: شخصیت انسانی کنیز، نهی اسلام از آزار جنسی به او، حق عفاف برای او، فلسفههای شخصیتی و اجتماعی حجاب و استثناپذیر نبودن آن، اطلاق و عمومیت خطاب در آیات حجاب، قبیح بودن مطلق فعل منافقین بدون توجه به آزاد یا کنیز بودن فردآسیب دیده، شأن صدور عام آیه در میان روایات شیعی، همچنین توجه به سیره قطعی پیامبر(ص) و ائمه(ع)در تعامل با کنیزان خود و توصیه پیرامون آنان.
شواهدی که در پی می آید، این احتمال را تقویت می کند که روایات ناظر به تمایز پوشش زنان آزاد و کنیز در صورت صحت صدور، از روی تقیه صادر شده باشند: ضعیف السند بودن روایات حاکی از اباحۀ پوشش سر کنیز در مجامع شیعی، مقید بودن این روایات به عبارت «فی الصلاة»، خفقان در عصر ائمه(ع)، شدت عمل عمر نسبت به کنیزان، تعارض روایات با روایت امام علی(ع) دال بر لزوم خمار برای کنیز بالغ. البته می توان میا روایاتِ لزوم خمار و اباحۀ قناع برای زنان اعم از آزاد و کنیز جمع کرد.
روایت حاکی از کتک خوردن کنیز محجوب از امام(ع) هم مردود است؛ به دلیل همخوانی با عامه، تعارض با سنت قطعی معصوم و تعارض عقلانی اباحۀ حجاب با کتک زدن به دلیل حجاب.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
(Received: 17/04/2017; Accepted: 13/08/2017)
Abstract
Islam commands all women, free or slave-girl, to observe sexual chastity. Sunni and Shia commentators, however, have provided different interpretations for the verse 59 of the Surah Al-Ahzab (The Allies) which is about the slave-girl's covering. One of these interpretations prohibits slave-girls from covering their bodies and commands free women to cover their bodies in order to be differentiated from slave-girls. Although most Sunni people accept such an interpretation, it faces some criticisms due to its contradiction with Quranic teachings about the prohibition of obliging to commit adultery, generality of the commands mentioned in verses related to hijab and badness of adultery, inconsistency in the texts of occasions of revelations and their contradiction with the philosophy of hijab. Furthermore, the application of such interpretation in the society caused social corruptions during the caliphate of the Second Caliph, undermining the obligation of hijab by some critics in modern times. Moreover, Shia scholars hold that Quranic and narrative evidence indicate the prohibition, permission and even obligation of slave-girl's covering. After all, Quranic, narrative, and intellectual analyses negate the view that slave-girl's covering should be differentiated from that of a free woman, and Shia hadiths are related to the praying of the slave-girl and the conditions of concealment.
کلیدواژهها [English]
6. منابع الکترونیکی
http://3danet.ir/soroush-dabbagh-hejab-1/
http://ghabel.blogspot.ca/
و
http://www.rahesabz.net/story/54225/
http://kadivar.com/?cat=1014
http://www.rahesabz.net/
ارسال نظر در مورد این مقاله