نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
. نتایج
نتیجه ای که از مطالعۀ تفسیر زادالمسیر و استخراج روایات نقل شده از اهل بیت(ع) در این تفسیر و تحلیل و بررسی آن حاصل می شود، این است که مراجعۀ ابن جوزی به روایات اهل بیت(ع) است و روایات تفسیری اهل بیت(ع) جایگاه درخور توجهی در تفسیر ابن جوزی ندارد.
از مجموع 200 روایت نقل شده از اهل بیت(ع) در زادالمسیر90 درصد به امیرالمؤمنین(ع)، 1درصد به امام حسن(ع)، 1درصد به امام حسین(ع)، 5 درصد به امام سجاد(ع)، 5/3 درصد به امام باقر(ع) و 5/4 درصد به امام صادق(ع) تعلق دارد. 5 درصد از روایات امیرالمؤمنین(ع) با سایر اهل بیت(ع) مشترک است.
ابن جوزی، علی رغم ادعای خود در نقل صحیح ترین روایات در تفسیر زادالمسیر، روایات ضعیف بسیاری از امیرالمؤمنین(ع) و دیگر اهل بیت(ع) نقل کرده و در مواردی روایات صحیح اهل بیت(ع) را بدون دلیل رد کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
(Received: 9/2/1396-29/4/2017; Accepted: 8/5/1396-30/7/2017)
Abstract
Both Sunni and Shia commentators have referred to the hadiths narrated by Holy Prophet's household (p.b.u.t) from the beginning of compiling exegetic sources. Sunni commentators have differently approached to these hadiths. Some of them have cited and criticized them extensively and fairly, while others have rarely referred to them and criticized them unfairly. The present paper seeks to show how Ibn Jawzi, the famous Sunni commentator in the sixth century ('AH'), have attended and approached to these hadiths. The results show that these hadiths have not a proper and considerable position in his exegesis, because he had not only referred to them in very few cases, but also has criticized them unfairly. Many hadiths attributed to Imam Ali and other Imams in his exegesis are regarded weak hadiths.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله