نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث
چکیده
تازه های تحقیق
8. نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه و کارکرد قرائتهای شاذ در تبیین و توسعه معانی آیات قرآن نتایج ذیل را دربردارد:
1. قرائت شاذ، قرائتی است که فقدان تواتر، عدم استفاضه و مقبولیّت بین مردم از ویژگیها و شاخصههای اصلی آن است. دراینکه مخالف یا موافق رسم مصحف باشد و یا سند آن صحیح یا ضعیف باشد، یکسان است و فرقی نمیکند.
2. در آیهای که قرائت شاذ معنای قرائت مشهور را تبیین و توضیح میدهد، بهدلیل اینکه تعدّد معانی وجود ندارد، ترجیح یکی از معانی منتفی است؛ ولی در جایی که قرائت شاذ کثرت معانی را ایجاد میکند، انتخاب یکی از معانی برای مفسران امکانپذیر است. بههمینجهت، گاهی مفسران عامه و امامیه مانند آنچه دربارة آیة 46 سوره ابراهیم گذشت، پس از مطالعه سیاق آیه و بررسی نکات ادبی و روایی، معنی قرائت شاذ را بر معنای قرائت جمهور و رایج ترجیح میدهند.
3- باتوجه به اعتقاد مفسران اهلسنت به اختلاف قرائتهای قرآن کریم، استفاده از قرائتها در اغلب تفاسیر آنها مشهود است و تنها به قرائتهای سبعه و عشر اکتفا نمیکنند. بعضی مانند اخفش درمعانیالقرآن پیش از نقل قرائتها، وجوه مختلف اعراب و مفردات آیات را مورد بررسی و مناقشه قرار میدهد و با تأیید، انکار و تجویز وجوه بعضی بر بعضی دیگر، در ترجیح و اولویت قرائتها قضاوت میکند. بعضی مانند طبری در تفسیر جامعالبیان، پس از نقل قرائتها به توجیه نحوی و تفسیری آنها میپردازد. تفسیر طبری و البحر المحیط در میان تفاسیر اهلسنت بیشترین عنایت را به قرائتهای شاذ داشتهاند.
4- استناد تفاسیرامامیه به قرائتهای مختلف بهجز چند تفسیر، بسیار کمرنگ است. این عدم توجه به قرائتها ناشی از مبانی فکری و اعتقادی این گروه به اصل عدم وجود اختلاف قرائتها در قرآن است؛ تا پیش از تفسیر التبیان طوسی نقل قرائتها مشهور و شاذ، کماهمیتترین بخش در روایات تفسیری شیعه بود. مجموعهای از قرائتهای خاص ائمهD که در مراجع و متون تفسیری شیعه و اهلسنت آمده است، به همت مجیب الرفیعی در «قرائت أهل البیت القرآنیة» گردآوری شده که بهنظر بسیار ناقص مینماید. گو اینکه بسیاری از این موارد را میتوان شأن نزول آیه یا توضیحات تفسیری منقول از ائمه دانست. تفسیر التبیان و مجمعالبیان در میان تفاسیر امامیه عنایت ویژه به تأثیر قرائتها در تبیین و توسعه معنای آیه دارند. شیخ طوسی روایاتِ ناظر به نحوه قرائت خاص ائمهD را هیچگاه در ضمن قرائتهای معروف قرّاء هفتگانه یا دهگانه ذکر نمیکند. چنین قرینهای نشان میدهد که کارکرد این دسته روایات، ازنظر وی صرفاً تفسیری و بهمنظور شرح و بیان مدلول آیه است.
5. باتوجه به برداشت متفاوتی که نگارندگان این مقاله براساس آرای مفسران امامیه در معنای برخی از قرائتهای شاذ و مشهور داشتند، از مجموع 136 مورد قرائتهای شاذ منقول از غیر قراء سبعهای که بازمول در کتاب اثر القرائتهای مأخوذ از کتاب المحتسب ابنجنی که در مورد کارکردهای مختلف قرائتهای شاذ؛ مانند تبیین، توسعه، رفع اشکال، اجمال، تقیید، تخصیص و... در تفسیر قرآن بررسی نموده است، تعداد 43 مورد دربارة کارکرد قرائتهای شاذ در توسعه معنایی و 17 مورد در تبیین معنای آیات است که جمعاً 60 مورد بررسی گردیده است. 73 مورد باقیمانده متعلق به سایر کارکردهای قرائتهای شاذ است. اخیراً مجتبی الکنانی فقط قرائتهای شاذ منقول از قراء عشر را در معجمی جمعآوری کرده است که تعداد آن را بالغ بر 1598 مورد برشمرده است. همچنین، امکان قرائتهای شاذ دیگری بهنقل از صحابه در منابع روایی و تفسیری وجود دارد که هنوز گردآوری نشده است. گفتنی است، همة این قرائتها شاذ از موضوع تحقیق ما خارج است و به بررسی مستقلی نیاز دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 23/9/2018 | Accepted: 16/5/2018
Shaz (irregular) Qira’at as a variety of methods in the recitation of the Noble Qur’an has not received adequate attention and review yet. Irregular recitation is a method in Qira’at which has authentic reference but is not narrated through a sound chain of transmission or Istifazah acceptable among people. Contemplation and research on these recitations can have considerable effects on Sunni and Shi’ite exegesis of the Qur’anic verses. Therefore, such recitations cannot be totally rejected or ignored. This study aims to compare irregular recitations with the regular and well-known ones and explain their function in Sunni and Shi’ite exegesis. For this purpose, the most important criteria and relevant arguments to irregular recitations and their different function in Sunni and Shi’ite exegesis of the Noble Qur’an are first reviewed; and then, some instances from these recitations along with their different effects and functions in Sunni and Shi’ite exegesis of the Holy Qur’an are displayed. Semantic explanation and expansion of the verses are of the most important functions of the abovementioned recitations for the exegesis of the Noble Qur’an. In this regard, the analysis of some irregular recitations compared to their regular counterparts can foster exegetical review of the verses and also reveal their function.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله