نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 1. استادیار گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشتة علوم حدیث گرایش تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیث
چکیده
تازه های تحقیق
. نتیجهگیری
آیة 77 سورة فرقان بهعنوان شاهدی برای تبیین جایگاه بلند دعا شهرت یافته است. مراجعه به تفاسیر نشان میدهد، این برداشت از آیه تنها یکی از معانی مختلف بیان شده بهوسیلة مفسران است. بررسی اقوال مفسران نشان میدهد، اختلاف وجوه معنایی این آیه ناشی از تفاوت دیدگاه در معنای دعا و نقش ضمیر «کُم» در آیه است. اگرچه معانی بیانشده برای دعا در این آیه، متجاوز از 10 معناست، ولی میتوان آنها را در چهار دستة کلی گنجاند: 1. دعوت کردن. 2. دعا. 3. ایمان یا لوازم آن (شکر، عبادت، اطاعت و ...). 4. شرک. معانی بیانشده برای آیه نیز باتوجه به نقش فاعلی یا مفعولی «کُم» پنج معنا است: (نمودار 2).
کم در نقش فاعل
1. اگر ایمان شما (یا لوازم ایمانتان) نبود، خدا به شما توجهی نمیکرد.
2. اگر دعای شما نبود، خدا به شما اعتنایی نمیکرد.
3. اگر شرک شما نبود (در کنار خدا خدای دیگری را نمیخواندید)، خدا شما را عذاب نمیکرد (مستلزم تقدیر اضمار در آیه).
کم در نقش مفعول
1. اگر خواست خدا برای دعوت شما به اسلام (و توحید و اطاعت) نبود، خدا به شما (کفار و مشرکان) اعتنایی نمیکرد.
2. اگر برخی شما برخی را به شرک دعوت نمیکردید، خدا شما را عذاب نمیکرد.
بررسی پنج محور 1. مخاطب آیه، 2. درستیآزمایی هرکدام از نقش فاعلی و مفعولی برای «کُم»، 3.تاریخگذاری اقوال تفسیری، 4. بررسی سیاق و مضمون آیات سوره، 5. تحلیل روایات ذیل آیه، نشان میدهد: معنای دعوت کردن برای دعا و نقش مفعولی برای «کُم» رجحان دارد و معنای صحیح آیه چنین است: «اگر خدا نمیخواست شما (کافران و مشرکان) را به اسلام دعوت کند، هیچ اعتنایی به شما نمیکرد و شما را مورد خطاب (بهوسیله قرآن و رسولش) قرار نمیداد؛ اما شما (قرآن و رسول خداJ را ) تکذیب، کردید و عاقبت این تکذیب ملازم شما خواهد شد». بنابراین، استناد به این آیه برای تبیین اهمیت دعا نزد خداوند متعال استنادی است که نهتنها با سیاق آیه و مخاطب آن ناسازگار است؛ بلکه این برداشت از آیه درمیان مفسران متقدم نیز وجود نداشته و در بدو حضور میان اقوال تفسیری نه بهعنوان قولی همعرض با بقیه اقوال، بلکه بهعنوان قول مرجوح، پدیدار شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The commentators’ disagreement about the meaning of the 77th verse of Surah al-Furqan has led to two major approaches in terms of its interpretation. In the first one which is more common, the verse denotes the worth of prayer for God considering the value of every human as much as his prayers. However, the second approach which has a warning view regards God’s ultimatum as the main cause to address the deniers of Wahy (revelation) and disbelievers in God. The contributing factor for the above disagreement relies in these two points: 1. the exact meaning of “prayer” and whether it is used in its lexical or idiomatic meaning, 2. the syntactic combination of “Do’akom” in the verse and whether “Kom” has the subjective or objective role. Exploring the extent of accuracy in each of the above semantic approaches is a serious issue which has been neglected yet. The descriptive analysis of the exegeses relying on five factors, namely 1. the addressee of the verse, 2. fact checking for either subjective and objective roles attributed to “Kom”, 3. dating for the exegetical narrations, 4. the context and content of the verses in the aforementioned Surah, and 5. the analysis of the relative narrations shows that idiomatic meaning of the term “prayer” is not intended in the verse and the second approach is more appropriate.
Received: 27/5/2018 | Accepted: 21/12/2018
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله