نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه تاریخ تمدن و ادیان دانشگاه پیام نور
چکیده
تازه های تحقیق
5. نتیجهگیری
از مجموع مطالب بیان شده در نقد و بررسی، و تطبیق تفسیر آیه إفک با رویکرد تاریخی، چنین استفاده میشود که:
1. اگر چه برخی از مفسران شیعه نیز شأن نزول آیه إفک را همانند اهلسنت عایشه میدانند، امّا شیعه تهمت نابهجا را در جریان إفک بر عایشه، و یا ماریه قبطیه و یا هرکدام از همسران پیامبر اسلام J که باشد نمیپذیرد. و حتی آنچه را که در قرآن، با عنوان خیانت بیان شده، بهمعنای سرپیچی از سایر دستورات الهی میداند.
2. اگرچه برخی از مفسران شیعه- همانگونه که پیشتر به آن پرداخته شد- شأن نزول آیه إفک را دربارة عایشه میدانند، ولی آن را نشان از افتخار، فضیلت و برتری او نسبت به سایر زنان پیامبرJ نمیدانند.
2. اصلیترین هدف منافقان از طرح این شایعه، شکستن حرمت رسول خداJبود و آنان در پی بهرهبرداری به نفع خود بودند که نزول آیات نور، چهره واقعی آنان را افشاء کرد.
3. آیه شریفه إفک تنها در مقام نفی تهمت زنا نازل شده است و ازنظر منطقی نتیجه تابع اخص مقدمات است؛ یعنی هدف اصلی آیه نفی تهمت است و افزون برآن هدفی را دنبال نمیکند، چه رسد به آنکه این آیه در مقام ایجاد فضیلت برای عایشه باشد!
4. همانطور که گفته شد، برخی از مفسران، شأن نزول آیه إفک را دربارة شخص بیگناهی میدانند. در این راستا، علامه شرفالدین در النص و الاجتهاد، علامه طباطبایی در المیزان و نیز استاد شهید مطهری معتقدند، این تهمت دربارة فردی بود که از اهمیت ویژهای در جامعه آن روز برخوردار بوده و از سبک و سیاق آیه، چنین تفسیری مناسبتر بهنظر میآید.
5. سند روایاتی که شأن نزول آیه إفک را عایشه و یا ماریه میدانند، مخدوش و ضعیف است. ضمن اینکه، ادعای متواتر بودن روایات بیاساس است؛ چراکه تمام روایات مربوط به عایشه از خود او است. ولی اصل اینکه آیه إفک مربوط به زنی پاکدامن میباشد- که به او تهمت زده شده - مورد قبول است.
و اما آنچه میتوان از آیات قرآن در خصوص این ماجرا و به صورت کلی بیان کرد، اینکه: قرآن کریم سه موضوع مهم را دراینباره بیان فرموده است که قابل دقت و تأمل میباشد:
نخست: اتهام إفک را نسبتى دروغ دانسته و پس از آن، این نوع اتهامزنندگان را گناهکار و شایسته عذاب میداند: «إِنَ الَّذِینَ جاؤُ بِالْإِفْکِ ... لِکُلِ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظِیمٌ» (نور: 11). برایناساس، دامن آن زن از آنچه اتهامزنندگان بدو نسبت میدادند پاک شده و دروغگویان مورد مذمت قرار گرفته و دربارة آنها حد جاری شد.
دوم: مسلمانان را– به جهت اینکه پس از شنیدن این اتهام، آن را نفى نکردند- نکوهش کرد: «لَوْلا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیراً وَ قالُوا هذا إِفْکٌ مُبِینٌ» (همان: 12). مطابق این آیه، وظیفه مسلمانان و مؤمنان این است که دربارة دروغگویان و اتهامزنندگان نسبت به دیگران سکوت نکرده و از نهادینه شدن چنین رسم غلط – سکوت در برابر تهمت- در جامعه جلوگیری کنند.
سوم: به مسلمانان توصیه کرد که اگر ایمان دارند، هیچگاه چنین سخنانى را دربارة بیگناهی بر زبان جارى نکنند: «یعِظُکُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَداً إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» (همان: 17). از مؤمنان نیز خواسته شده است تا از دروغافکنی دربارة دیگران شدیداً پرهیز کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The issue of Efk which means falsehood and accusation has been stated by God in Surah an-Nur. Using comparative and critical analysis of arguments in the triplet theory and considering historical and exegetical resources, this study aims to achieve an accurate theory in this regard. Sunni commentators hold that this verse has been revealed as a tribute to Ayesheh, and a number of Shi’ite commentators have also agreed with them. Some other Shi’ite jurists believe that the verse is revealed as a tribute to Mariah Qebtiah, while some others attribute it to the chaste women. Relying on historical references and arguments, this study shows that the third theory is accepted and the verse has not been revealed for any of the Prophet’s wives. Unfortunately, many interpretations in this regard are under the influence of religious bias and political views so that some have attempted to abuse this verse for the sake of their own political intentions.
Received: 2/5/2018 | Accepted: 5/9/2018
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله