نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
رویکردهای هرمنوتیکی دربارة تفسیر قرآن را میتوان به سه رویکرد اصلی تقسیم کرد: 1. رویکرد افراطی. 2. رویکرد تفریطی. 3. رویکرد اعتدالی. برخی صاحبنظران درباره تأثیر پیشفهمها و علایق و انتظارات مفسر در تفسیر قرآن، رویکردی افراطی و حداکثری دارند و معتقدند متن قرآن و کلام خداوند صامت است و مفسر با استفاده از پیشفرضها، علوم و معارف بشری و نیز گرایشهای اعتقادی خود، به استنطاق قرآن میپردازد. طرفداران این رویکرد معتقدند: پیشفهمهای مفسران نهتنها در کشف مراد جدی متکلم؛ بلکه در القای معنای الفاظ نیز دخالت دارند؛ چرا که الفاظ و عبارات گرسنه معانیاند و نه آبستن آنها. این رویکرد دارای اشکالات متعددی است. برخی دیگر از مفسران و اندیشمندان مسلمان، نسبت به هرمنوتیک فلسفی، رویکردی تفریطی داشته و دخالت هر نوع پیشفهم و گرایشی را در تفسیر قرآن غیرمُجاز شمردهاند. به این رویکرد نیز انتقادهای جدی وارد است. در رویکرد سوم که رویکردی اعتدالی است، تأثیر و دخالت پیشفهمها و گرایشهای مفسر با ملاکهای خاصی مُجاز دانسته شده است. این ملاکها عبارتند از عقلانیت و طهارت نفس.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Philosophical hermeneutics analytically explores the interpretation of texts. The birthplace of this knowledge which is western philosophy is intermingled with the name of philosophers such as Heidegger and Gadamer. Among Muslim thinkers, the investigation of the process of Qur'anic exegesis and the effect analysis of commentator’s preconceptions and tendencies on his interpretation has a long history. Also in contemporary Islamic theological research, some innovative thinkers adapting common Western philosophical hermeneutics and a maximal approach have started to theorize the susceptibility of theological studies from human knowledge. The impact of some presumptions known as “the principles of Qur'anic exegesis” is commonly agreed; however, the effect of philosophical, Kalami, mystical, psychological, and political preconceptions as well as the influence of commentator’s assumptions and interests on Qur'anic exegesis are yet controversial fields which need further research. This article aims to comparatively analyze and explore the philosophical hermeneutic approaches in the Qur'anic exegesis using descriptive analysis, and by classifying the existing approaches to extremist, conservative, and moderate, it attempts to critically analyze the first two approaches. Finally, by approving and confirming the moderate approach, the article introduces wisdom and purification of Nafs (soul) as essential conditions for applying preconceptions and tendencies.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله