نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموختۀ دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
2 2. استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(س) قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
1. آیۀ کریمۀ «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدى» (ضحی: 7) به دلیل در بر داشتن ابعاد مختلف کلامی، ادبی، تفسیری و ...، مناقشات و مباحث فراوان و بعضاً متعارضی را میان دانشمندان و مفسران فریقین پیرامون خود برانگیخته است. در این میان، ناصواب بودن برخی وجوه بیان شده روشن است و برخی دیگر نیازمند تحلیل و تبیین بیشتر. برخی نظرها درباره ضلالت در این آیه، بهمعنای لغوی «ضالّ» بازمیگردد که بررسی دقیقتر واژه به تأیید یا رد آنها میانجامد.
2. در میان دیدگاههای مطرح شده دربارۀ آیۀ شریفه، برخی «ضلالت» را بر اساس فحوای ظاهری آیه، به پیامبر نسبت داده و به توجیه معنای آن پرداختهاند. غالب این وجوه از استدلال معتبری برخوردار نیستند و صرفاً بر مبنای گمان قائلان شکل گرفتهاند و برخلاف مبانی قرآنی و اعتقادی میباشند. به فراخور مجال مقاله، نقد و نظرهایی نیز به صورت اجمالی بر آنها وارد شد.
3. دیدگاههایی که پیرامون آیۀ هفتم سورۀ ضحی، «ضلالت» را به قوم پیامبر نسبت دادهاند، توجیهات مختلفی را نیز با خود به همراه دارند. مزیت این دسته از نظرها نسبت به دستۀ نخست، دور بودن از معانی آمیخته با لوازم غیرصحیح کلامی و اعتقادی است؛ چراکه گمراهی و ضلالت را ـ هرچند در معانیِ کمعارضهتر ـ متوجه شخصِ پیامبر نمیداند. آنچه این وجوه را کمفروغ جلوه میدهد، عدم تناسب با ظاهر آیه و سیاق آیات است. ازسوی دیگر، این دسته از دیدگاهها، دلایل محکمی ندارند و بسیاری از قائلان این وجوه، تبیین آیۀ شریفه را در فضایی مبهم باقی گذاشته و تبیین دقیقی از ضلالت و هدایت منطبق با تفسیر خود ارائه ندادهاند. علیرغم آنکه سومین وجه این دسته (ناشناخته بودن پیامبر نزد قوم خود) از پشتوانۀ روایات معصومانعلیهمالسلام برخوردار است؛ اما اکثر مفسران بنا بر دلایلی، از روایات موجود ذیل آیۀ شریفه بهرۀ خاصی در راستای فهم بهتر معنای آیه نبردهاند.
4. نظر غالب اهلسنت برای پیش از بعثت پیامبر، جواز ارتکاب گناه صغیره و حتی کبیره ـ با وجود شرایطی ـ است. در حالی که در اندیشۀ شیعۀ امامیه، انبیا چه قبل و چه بعد از بعثت، از هرگونه گناه صغیره و کبیرهای معصوم و مبرایند.
5. پژوهش حاضر، پس از بررسی و تحلیل وجوه مختلف پیرامون آیه شریفه، به دیدگاه برگزیدهای دست یافت که مزیتهای قابل ملاحظهای نسبت به سایر نظرها داراست. ویژگیهای این دیدگاه عبارتند از: شکلگیری بر پایۀ مبانی تفسیری قرآنبهقرآن و تناسب با فهم ظواهر آیات قرآنی، فاصله نگرفتن از بهرهمندی از سیاق آیات در تبیین آیه و سازگاری با مبانی اعتقادی و کلامی شیعه و مسائل مرتبط با عصمت نبوی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The Qur'an has applied noble and unique methods to display some arguments; one of the Qur’anic verses in this regard is the seventh verse of the holy Surah az-Zuha. The term “Zal” in this verse being considered as an active participle noun derived from “Zalalat” refers to Prophet Muhammad (PBUH), and it needs to be more accurately researched. The present study simultaneously pursues the conceptual and attributional analysis of the term "Zalalat" in this verse classifying the most significant Sunni and Shi’ite views into two categories. The first one recognizes the attribution of "Zalalat" to the Prophet Muhammad himself stating several aspects to justify the Prophet being lost (Zalalat-e Nabi). In the second category, “Zalalat”, in its various meanings and with mostly literary justifications, refers to the Prophet’s nation. Both of these viewpoints have some drawbacks not being able to answer the ambiguities and questions raised in the mind of the audience especially when confronted with the surface structure of the verse, its context, and the accurate meaning of guidance versus Zalalat. The current research has achieved a selected viewpoint which can be fostered through the Qur’an to the Qur’an exegesis, coherence with the context of the verses, and coordination with theological principles in the realm of prophetic infallibility. The findings of this article can be applied in the Qur’anic studies and exegetical-theological research.
Received: 14/5/2018 | Accepted: 26/10/2018
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله