نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه یزد
2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه یزد
چکیده
تازه های تحقیق
باتوجه به چهار احتمال مطرحشده بهعنوان منشأ اختلاف تفاسیر صحابه در موضوع حجاب و پوشش، در تحلیل این چهار احتمال میگوییم:
1-2-3. گرچه مسلمانان عرب، از ایرانیان و رومیان و روش حکومت خلفا تأثیر فراوانی پذیرفتند، اما تأثیرپذیری همة صحابه از فرهنگ ملتهای مغلوب، و پذیرش بدون چونوچرای روش خلفا و تفسیر آیات حجاب بهواسطه این تأثیرپذیری، با آنکه برخی از آنها دارای ایمان قوی و تقوا بودند و جز با اتکای بر مصدر وحی سخن نمیگفتند، بعید بهنظر میرسد. بنابراین، دو احتمال اول نمیتواند علت تامه این اختلافهای تفسیری در آیات حجاب باشد.
2-2-3. احتمال چهارم هم که سخنان مفسرانی چون ابنعباس و ابنمسعود میتواند با تحریف همراه باشد، باتوجه به شواهدی که بیان شد دور از انتظار نیست؛ زیرا افراد منحرف و چهبسا مغرض با تطمیع حاکمان وقت، همچنانکه در احادیث پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) دست برده و روایات جعلی فراوانی را مطرح کردهاند، میتوانند در تفاسیر صحابه هم تحریف کرده باشند.
3-2-3. در بین این چهار احتمال، بهنظر میرسد احتمال سوم که اختلاف تفاسیر صحابه را بهواسطه اجتهاد خود صحابه میدانست، قویتر است؛ زیرا باتوجه به اینکه صحابه مفسر، دارای قدرت اجتهاد و استدلال بودهاند، ممکن است از فرهنگ پوشش زمان خود و موقعیت مردم، برای حفظ مردم و جامعه از فساد، این نحوه پوشش را استنباط کرده باشند، و مصادیقی از پوشش حجاب را مطرح کرده باشند که در راستای هدف قرآن ـ که ایجاد جامعه ای سالم و دوراز فساد و فحشا است ـ باشد. این امکان هم وجود دارد که در برخی موارد تحت تأثیر جامعه، کمی بهافراط رفته و سبب سختگیری بر زنان شده باشند. بنابراین، هرچند فرهنگ رایج زمانه در تفسیر صحابه پیرامون حجاب موثر بوده است؛ اما علت اصلی اختلاف تفسیر، اجتهاد خود صحابه و دخالت دادن برداشتهای شخصی آنها بوده است. در ضمن میتوان از طرح مصادیق حجاب توسط صحابه که بین همه آنها اتفاقنظر وجود دارد، به چگونگی حجاب زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله)و حجاب مورد تأئید آن حضرت که دور از سختگیریهای متعصبانه بوده است، آگاه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The necessity of Hijab or covering based on the Qur’anic verses and narrations is definitely unquestionable; however, it is immensely important to recognize the boundaries of Hijab as one of the divine commands effective in social health or corruption. In recent centuries, due to some western views relying on the emerging schools on Hijab and its boundaries, there has been some doubt and confusion over this issue. For instance, it is said that the current state of Hijab is not what has been intended by God in the Qur’an and what has been common during the time of the Prophet (PBUH) but it is under the influence of cultural viewpoints of the great companions of the Prophet interpreting the verses on Hijab. Considering the fact that there is disagreement on the exegesis of the verses on Hijab and its boundaries, this study seeks to survey the views of the companions as a bridge between the Prophet (PBUH) and later time periods in order to shed light on the limits and boundaries of Hijab from their perspective and then explain its impact and cause. As for Hijab, the companions of the Prophet do not have common views and often act according to their independent reasoning, if it is not attributed to deviation in narrations, it might be under the influence of common culture and political and cultural changes to keep the society safe from corruption.
Received: 5/5/2018 | Accepted: 2/2/2019
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله