نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث پردیس دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه گیری
تحقیق حاضر نشان میدهد که فرایند تربیتی قرآن کریم در موضوع «نهی از ربا» مبتنی بر روش گامبهگام است. در این روش، قرآن کریم با لحنی آرام به طرح موضوع پرداخته و نخست ذهن مخاطب را با مقولة مورد نظر خود آشنا میکند. بررسی و مطالعه رسوم ساکنان شبهجزیرة عربستان در پیش از اسلام نشان میدهد که پدیدة زشت و ناپسند رباخواری، بخش مهمی از اقتصاد اعراب جاهل و یهودیان بوده است. چهبسا تحریم یکبارة آن، موجب بروز نافرمانی در میان مخاطبان تازهمسلمان و تشدید مشکلات تبلیغی در مقابل نهال نوظهور اسلام میشد. بنابراین، نهی از رباخواری نیز در ابتدا از آهنگی ملایم برخوردار بود و در ادامه، شدت لحن آیات بیشتر میشود. در نهایت، تحریم صریح رباخواری مورد تأکید قرآن کریم قرار میگیرد و همگان از آن نهی میشوند. تبیین «قرضالحسنه» و «صدقه» بهعنوان روش همیاری اقتصادی در جامعه ازیکسو، و نگاه تاریخی قرآن کریم در نهی یهودیان از رباخواری و وعدة عذاب به رباخواران، رفتهرفته بیان قرآن کریم را شدت میدهد. تبیین دشمنی و تقابل با خداوند و رسولش بهعنوان گام نهایی در «نهی از رباخواری» تعبیری قابل توجه است. به موازات چنین رویکردی، لازم است تأکید قرآن کریم بر تعمیق روح ایمان و تقوا نیز ملاحظه گردد. گویا از دیدگاه قرآن کریم روش تربیتی زمانی قوام مییابد که همراه با اثربخشی ایمان و تقواپروری باشد. مفسران شیعه و اهلسنت در تبیین نهی قرآن کریم از ربا و رباخواری، همصدا و همنظرند. بیان تدریجی و توأم با آهنگ تربیتی کلامالله مجید، رهیافتی به روشی ارزشمند در تغییر رفتار مخاطبان و تأثیر بر فرهنگ زمان عصر نزول تلقی میشود. روش مذکور در موضوعات متعددی از فرامین و نواهی قرآن کریم قابل انطباق بوده و بهعنوان شیوهای متقن در تأثیرگذاری تربیتی قابل بهرهبرداری است. تردیدی نیست که سیر تدریجی رویارویی قرآن کریم با رذائل اخلاقی و رسوم جاهلی تأثیر قابل توجهی در شکلگیری جامعه اسلامی داشته است. روشهای مؤثر تربیتی قرآن کریم بر مخاطبان عصر نزول بیبدیل است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The influence of the Qur’anonculture in the age of revelation and changing people’s behavior back then has been one of the important and challenging issues among commentators and Qur’anic scholars. It is even a more serious matter when it comes to some subjects such as Prohibition of usury and usury devouring as some people get enriched by its unfair interest and it is not easy to restore this process. It is essential to study verses of the Noble Qur’an as well as Sunni and Shi’ite viewpoints in order to achieve results in this research. The obtained results reveal that the educational method of the holy Qur’an is based on gradual practice along with conveying behavioral tranquility to the addressees. In this method, the subject is dealt with step by step, and finally it is announced by giving emphatic commands, imperatives and prohibitions to the addressee. Ban on usury and devouring it is also announced this way and various stages are considered for that. Accordingly, the noble Qur’an starts to familiarize people with this subject using the gradual educational method and then it continues the procedure until ultimate prohibition. Undoubtedly, the educational method of the holy Qur’an on imposing a ban on usury, usury devouring, and many other issues has been unique and not commonplace until then.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله