نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دکتری گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
باتوجهبه مطالب گفته شده، این نتیجه بهدست میآید که سبب و شأن نزول سورۀ فلق و ناس نمیتواند سحر لبیدبناعصم باشد و دلایل آن عبارتند از:
اولاً در صحیح بخاری و مسلم شاهدی بر اینکه این دو سوره بهسبب سحرِ لبیدبناعصم نازل شده است، وجود ندارد.
ثانیاً اسناد روایت سحرالنبی همان طوری که در جای خود بیان شد ضعیف و خبر واحدی است که در امور اعتقادی نمیتوان به آن تکیه کرد.
ثالثاً اگر سببیت و شأن نزول سورههای فلق و ناس مسحور شدن پیامبر توسط لبید باشد، این امر با قرآن که صراحتاً سحر را از آن حضرت(ص) نفی میکند، منافات خواهد داشت و حال آنکه یکی از شرایط صحت روایات سبب نزول و شأن نزول، عدم تعارض آنها با آیات قرآن کریم است.
رابعاً همان طور که بیان شد، برخلاف برخی ادعاها، در بین مفسران مسلمان، اجماعی بر اینکه سورۀ فلق و ناس بهسبب سحر و جادو شدن پیامبر توسط لبیدبناعصم نازل شده باشد وجود ندارد، چون اکثر مفسران شیعه و عدهای از عالمان اهلسنت سحر شدن پیامبر(ص) را مخالف قرآن و عقل دانستهاند.
خامساً سبک و سیاق سورههای فلق و ناس نشان میدهد که محل نزول این دو سوره در مکه بوده است، همان طوری که عدهای از مفسرانِ محقق، این دو سوره را مکی و درنتیجه ارتباط آن با سحر شدن پیامبر(ص) در مدینه را منتفی دانستهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Some of the Ahadith in Sahih al-Bukhari and Sahih al-Muslim about casting a magic spell on Prophet Muhammad have made Sunni commentators and Muhaddithin relate the circumstance of revelation for Surah al-Falaq and Surah an-Nas to casting a magic spell on Prophet Muhammad by someone called Labid bin A’sam Yahudi. Sunni commentators thus recognize that this event is not against the infallibility of the Holy Prophet and his dignity of Nabuwwat. This article aims to answer this research question: Can the event of casting a magic spell on the Holy Prophet by Labid bin A’sam in Medina, as it is mentioned in some of the Ahadith, be the circumstance of revelation for Surah an-Nas and Surah al-Falaq? The results of the study show that due to some discrepancies between commentators on whether these chapters are Makki or Madani, some contradictory traditions on their circumstance of revelation, the referential and conceptual weakness of the traditions about the magic spell on the Prophet, and stylistics of the above chapters having a Makki context, it is concluded that the circumstance of revelation for the above chapters cannot be attributed to the event of casting a magic spell on the Holy Prophet.
© Seyed Mousavi, S.H; Mortazawi, S.M; Abdollah Zadeh, S.H. (2020) The Comparative Analysis of the Effect of Magic Spell on Prophet Muhammad (PBUH) in Sahih Bukhari and Sahih Muslim with Regard to the Circumstance of Revelation for Surah an-Nas and Surah al-Falaq. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) 253-276. Doi: 10.22091/ptt.2020.3366.1384
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله