نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشتۀ علوم قرآن و حدیث، دانشگاه کاشان، ایران-کاشان
2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم، ایران-قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
در این نوشتار، با این دیدگاه که تفسیر قرآن با گرایشهای مختلف از جمله بازخوانی با نگاه زنمحور از ظرفیتهای قرآن است، موضوع فرزندآوری در دیدگاه فمینیستهای غربی و آراء تفسیری خانم ودود (بهعنوان یک فمینیست مسلمان)، در دو محور عدمشروع و عدمتداوم بارداری بررسی گردید و مشخص شد که مواضع فمینیستهای غربی در مسائل اولیه و ریشهای از قبیل ترجیح آزادی جنسی و همجنسگرایی بر تشکیل خانواده (که به داشتن فرزند میانجامد)، فاصلۀ بسیاری با آیات قرآن کریم دارد؛ در حالی که فمینیستهای مسلمان همسو با مفسران و عالمان اسلامی، از خانواده و فرزندآوری استقبال میکنند و نظریاتشان در مسائل ثانویه از قبیل اولویت نداشتن نقش مادری برای زنان، با مفسران متفاوت است.
مواضع فمینیستهای مسلمان درباره آیات مربوط به موضوع پژوهش حاضر را در سه دسته میتوان جای داد:
1. تشابه با مفسران: با توجه به آن که فمینیستهای مسلمان خود را تابع قرآن معرفی نمودهاند، با وجود نصوص صریح قرآن، در برخی موارد یا محلی برای اتخاذ نظری زاویهدار باقی نمیماند (مثل ملاک دانستن روح برای تعلق حقوق انسانی به جنین) و یا آیات قرآن با اهدافی همسو بوده که ایشان بهدنبال آن بودهاند. در چنین مواضعی، دیدگاههای فمینیستهای مسلمان، با آراء تفسیری عالمان اسلامی همسو و مشابه است.
2. فمینیستهای مسلمان اظهارنظری نداشتهاند و یا آن قدر نادر بوده که با وجود جستوجوهای بسیار، مطلبی که به آن دلالت کند یافت نشد؛ زیرا اغلب دیدگاههای فمینیستهای مسلمان و قرائت جدید آنان در آیاتی است که موضوعات جنسیتی دارند؛ از این رو نمیتوان آن را نظر گرایش فمینیستهای مسلمان قلمداد کرد. سایر مباحثی که در قرآن مرتبط با فرزندآوری آمده و این گروه درباره آن اظهار نظری نداشتهاند، در این دسته قرار دارد (مانند مدت زمان بارداری یا دعای انبیا برای فرزنددار شدن).
3. تعارض با مفسران: در برخی موارد نیز فمینیستهای مسلمان، آرایی برخلاف مفسران دارند و از ظن خود به اصلاح و برداشت درست پرداختهاند، مانند محدود کردن قوامیت مردان فقط به دوران بارداری؛ حالآن که در آراء تفسیری عالمان اسلامی، اعم از مفسران مرد یا مفسران زن، قوامیت مردان و وجوب عهدهداری آنان نسبت به امور خانواده، امری دائم است و میبینیم که در چنین مواردی، آراء فمینیستها، به ضرر زنان تمام میشود و بر خلاف منافع آنان است.
نتیجه آن که نظریات تفسیری فمینیستهای مسلمان با آنچه مفسران برداشت کردهاند تفاوتهای بسیاری دارد. مفسران، خدا را محور قرار داده، با رعایت قواعد و ضوابط تفسیر، سعی دارند آنچه را خداوند از آوردن آیات اراده کرده، به قدر بضاعت خود بفهمند و بفهمانند، در حالی که فمینیستهای مسلمان از پیش، با هدف دفاع از حقوق زنان به سراغ قرآن رفتهاند و در حقیقت با پیشفرضهایی همچون تساوی همهجانبۀ جنسیتی، دنبال تحمیل آراء خود بر قرآن هستند، نه کشف جدی مراد خداوند؛ و در این نقطۀ مهم و اساسی، همچون فیمینستهای غربی هستند؛ زیرا هر دو گروه، مبانی فکری و مفروضات خود را اصل قرار میدهند. اما از آن جا که سنگ زیرین برداشت درست از هرکلامی، خالی بودن ذهن از پیشداوری و درنتیجه روی آوردن به آن کلام بدون غرضورزی است، شاید بتوان گفت دیدگاههای تفسیری آنان، از مصادیق تفسیربهرأی است.
ریشۀ تعارضات بین جنبش فمینیسم و مکتب اسلام، این است که فمینیسم مکتبی ساخته و پرداختۀ بشر برای رسیدن به اهدافی دنیوی است و با دستورهای حکیمانۀ اسلام قابل قیاس نیست که ریشۀ وحیانی دارند و گویندۀ آن خودِ خالق زن و مرد و واقف به تمام اقتضائات ذاتی و فطری آنان است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 2020/6/14 | Accepted: 2020/11/19
Feminists who recognize themselves as the advocators for women’s rights have always held a negative view to the essential role of reproduction in women to which the continuation of human generation is dependent. Propagation of their ideas is one of the influential factors in the decline in population process threatening human society while Islam regards reproduction of generation as one of the most important functions for family and considers the role of women in this regard irreplaceable. Islamic feminism is a new trend in the feminism movement but since it holds a different stand from other tendencies in terms of reproduction, after explaining the western feminist approach, its views in this regard is surveyed independently (with an emphasis on the perceptions of Ms. Wadud). The results of the present study conducted through an analytical-comparative method show that the western feminists are basically against establishing family and discourage reproduction whereas Muslim feminists have a positive view about family formation and do not oppose reproduction, although their views about child rearing is different from genuine instructions of the Qur’an. The perceptions of Muslim feminists from the Noble Qur’an, compared to the exegetical views of commentators, is divided into two parts; if the Qur’anic verses fulfill their objectives they move along with the commentators, otherwise relying on their own feminist premises, they have non-methodical perceptions of the Qur’an.
© Shams, Z; Hasani, T. (2021) A Qur’anic Review of the Muslim and Western Feminists’ Views about Reproduction. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 7 (13) 231-265. Doi: 10.22091/PTT.2021.6019.1841
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله