نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوجستان
3 دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
رازی و آلوسی هردو، خداوند را از جسمیت منزه میدانند، با این تفاوت که رازی بر محال بودن آن تصریح کرده، دلایل عقلی آورده است، ولی آلوسی فقط منزه دانستن خداوند از تجسیم را به این دلیل پذیرفته که روش بسیاری از علمای برجسته اسلام بوده و به محال بودن عقلی آن هیچگونه اشارهای نکرده است.
رازی درموردِ آیات موهم تجسیم، بحث را بهگونهای دنبال کرده که نشاندهندۀ برتری تأویل به سبک معتزله است. فخر رازی حمل بر ظاهر را تجسیم قطعی، مستلزم لوازم فاسد و جهل نسبت به خدا میداند. آلوسی مواردی را که در آیات به خداوند نسبت داده شدهاند، بدون لوازم آن بهعنوان مذهب برخی از سلف و بسیاری از صوفیه پذیرفته است، ولی تعیین مراد از آن را به خداوند تفویض میکند؛ هرچند در مواردی نیز گرایش به تأویل دارد و در پارهای از موارد، دیدگاه خود را با استناد به آرای صوفیان باورمند به ظاهر آیات، مستند ساخته است.
رازی روایاتی را که موهم جسمیت برای خدا هستند، انکار میکند. آلوسی میان تجسیم و توهم تجسیم تفاوت میگذارد. به اعتقاد او، خداوند را باید از تجسیم منزه دانست، ولی توهم تجسیم را نمیتوان بهانهای برای نفی و انکار برخی از اموری قرار داد که با روایات صحیح به ثبوت رسیدهاند. رازی بیشتر از راهبردهای سلبی بهره برده است؛ یعنی هجوم بر باورهای معتزله، کرامیه و ... و مخدوش ساختن دلایل آنان. آلوسی به راهبردهای ایجابی بیشتر گرایش دارد و هدف وی از استدلال، بیشتر تأیید دیدگاه مورد قبول خود است و ضمن اثبات نظریه خود، گاهی به رد اندیشه یا نقض دلیل مخالف، توجه کرده است.
آلوسی در پارهای از موارد، تأویلات مورد پسند رازی را نقل و نقض کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 2020/9/22 | Accepted: 2021/2/14
Making a general or particular comparison between two exegeses is among Qur’anic research criticisms in the contemporary era. Regarding the fact that Tafsir Rouh ol-Ma’āni from Ālousi, the acclaimed commentator of the 13th century is recognized as the 2nd version of Tafsir Kabir from Fakhr Rāzi, the eminent theologian of the 6th century, the present study using a descriptive-analytical approach, attempts to compare the issue of God’s physicality from the view of both above commentators. This research has concluded that both Rāzi and Ālousi acknowledge that God is free from physicality but there are 2 differences between their views: First, Rāzi has emphasized on the infeasibility of this issue and has presented some rational arguments to prove his view while Ālousi has accepted this issue because it is the method of many other outstanding Islamic scholars and does not refer to or emphasize on the infeasibility of God’s physicality. Second, Rāzi has raised this discussion in a way that denotes the preference of hermeneutics in the style of Mu’tazila whereas Ālousi accepts the things that are attributed to God in the Qur’anic verses as well but he delegates determination of meaning to God. He still has a tendency to hermeneutics in some cases though. Furthermore, it should be noted that Ālousi has also criticized the view favored by Rāzi in some places.
© Bozorgzādeh, M; Khākpour, H; Nouri, I. (2021) A Comparative Analysis of the Exegetical Function of Fakhr Rāzi and Ālousi on the Physicality of God. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 7 (13) 295-319. Doi: 10.22091/PTT.2021.5686.1785
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله