نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران پردیس فارابی ali.rad@ut.ac.ir
2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران پردیس فارابی sm.mmoqaddam@ut.ac.ir
3 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران پردیس فارابی majid.zarei@ut.ac.ir
4 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء k.ghasemi@alzahra.ac.ir
چکیده
تازه های تحقیق
در میان مفسران فریقین، اختلاف زیادی درباره تفسیر آیه 53 سوره فصلت مشهور به آیه آفاقوانفس به چشم میخورد. اغلب مفسران با تمرکز بر صدر آیه، درصدد تعیین مصادیق آیات آفاقی و انفسی برآمده و در مورد ذیل آیه و ارتباط آن با صدر، کمتر بحث کردهاند. همچنین در تعیین متعلق حق، آراء هم سویی ابراز نشده است. پژوهش حاضر، با تمرکز بر ذیل آیه محل بحث یعنی عبارت *اولم یکف بربک أنه علی کل شیء شهید*، در کنار مرجع یابی ضمیر در عبارت «أنّه الحقّ»، سعی داشته تا ضمن تبیین این عبارات، معبری را بهسوی فهم جامع کل آیه شریفه بازنماید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به جرأت میتوان اظهار داشت که این آیه شریفه، برهانمندترین و قاعدهمندترین آیه قرآن درزمینه استدلال بر اثبات حقانیت انتساب قرآن کریم به حضرت «ربّ العالمین» است که از دو طریق مستقل و البته غیر همرتبه: یکی ارائه آیات آفاقی و انفسی و دیگری شهادت مُکفی الهی، این کار به انجام رسیده است. بر طبق رویکرد معیار، مراد از شهادت الهی، شهادت فعلی و عملی خدای سبحان است که با اعطای کتاب خویش به رسول خود در مرحله ثبوت و تداوم آن در مرحله بقا، همواره و بدون هیچ قید زمانی، بر حقانیت قرآن کریم گواهی داده است. همچنین در پرتو این خوانش تفسیری، روشن شد که مرادیابی از این آیه شریفه در فضای صوفی-عرفانی، نادرست است و باید در بستر تاریخی خود بررسی شود که از حوصله این مقاله خارج است؛ اما به طریق اجمال میتوان گفت که مراد از آیات آفاقی و انفسی، مجموعه آیات تکوینی و تدوینی است که مطابق با آن، مسلمانان بر مشرکان مکه و مناطق حوالی آن در آینده نزدیک پیروز شده، با محقق شدن وعده نصرت و ظهور اعجاز غیبی قرآن، راهی برای مشرکان بهسوی باورمندی به حقانیت قرآن کریم گشوده خواهد شد. در میان این دو طریق، شهادت الهی نظر به غیر متضمن بودن و بیواسطه بودن، از رتبه بالاتری نسبت به ارائه آیات آفاقی و انفسی برخوردار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Sunni and Shia exegetes are not aligned in their views regarding the meaning of verse 53 of the al-Fussilat Chapter, commonly known as the verse of Āfāq and Anfus (lit. horizons and souls, referring to the external world and the internal one of one’s soul). Therefore, the meanings of external signs, internal signs, the object of the words ḥaq (truth, reality) and shahīd (witness and, in other usages, martyr) in this verse are not clear. Considering the importance of divine intent regarding this verse, the present article claims that the way of these scattered views is to precisely explain the object of the word “ḥaq” and the consistency of the beginning of the verse with what follows. Thus, in this article, utilizing a critical-analytical method, and after presenting a jurisprudential classification of the different types of this relationship in the works of the exegetes, a new approach known as the criteria approach has been suggested. The results of the study show that the attribution of the Quran and its bringer to the “Lord of the Worlds” is a truth that can be traced through the polytheists of Hijaz through two independent albeit unequally ranked ways; one is through the presentation of external and internal signs and the other sufficient divine testimony on this subject. In this approach, the presentation of external and internal signs will be separate from the terminological and prevalent meaning arising from the Sufi-mystic movement.
کلیدواژهها [English]
Holy Quran
Abu Hayyan, M. (1420 AH). Al-Bahr al-muhit. Research by M. J. Sidqi. Beirut: Dar al-Fikr.
Abu Saeed, M. (n.d.). Irshad al-ʿaql al-salim. Research by M. H, Shams al-Din. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Abul Futuh Razi, H. (1408 AH). Rowd al-jinan war uh al-jinan. Research by M. J. Yaheqi & M. M. Nasih. Mashhad: Bunyad-i Pazhouhesh-ha-yi Islami-yi Astan Quds Razavi.
Alusi, M. (1415 AH). Ruh al-Maʿani. Research by A. Abdul Bari Atiyyah. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ameli, A. (1413 AH). Al-Wajiz. Research by M. Mahmoudi. Qom: Dar al-Quran al-Karim.
Bahrani, H. (1416 AH). Al-Burhan fi tafsir al-Quran. Research by Bethat-i Islami academic department. Tehran: Bethat Institute.
Balkhi, M. (1423 AH). Tafsir Maqatil b. Sulayman. Research by A. M. Shahatah. Beirut: Dar Ihya al-Turath.
Fakhr Razi, M. (1420 AH). Mafatih al-ghayb. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Farra, A. Z. (1980). Maʿani al-Quran. research by A. Y. Najati, et. al. Egypt: Dar al-Misriyyah Compilation and Translation.
Fayd Kashani, M. (1415 AH). Tafsir al-Safi. Research by H. Aalami. Tehran: al-Sadr Publications.
Gunabadi, S. M. (1408 AH). Bayan al-saʿadah. Beirut: al-Aaalami Printing Institution.
Huway, S. (1424 AH). Al-Asas fi al-tafsir. Cairo: Dar al-Salam.
Ibn Arabi, M. (1410 AH). Rahmatun min al-rahman. Research by M. Mahmoud Gharab. Damascus: Nasr Printing.
Ibn Ashur, M. (n.d.). Al-Tahrir wa al-tanweer. Beirut: al-Tarikh Institute.
Ibn Atiyyah Andalusi, A. A. (1422 AH). Al-Muharrar al-Wajiz. Research by A. A. Abd al-Shafi. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ibn Faris, A. (1404 AH). Muʿjam maqayees al-lughah. Research by A. A. Muhammad Haroun. Qom: al-Aalam al-Islami Library.
Ibn Kathir, I. (1419 AH). Tafsir al-Quran al-ʿazim. Research by M. H, Shams al-Din. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ibn Sayyidah, A. (1421 AH). Al-Muhkam wa al-muhit al-aʿzam. Research by A. H. Hendawi. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Javadi Amoli, A. (1389 SH). Tawheed dar Quran. Compiled by H. A. Ali Ayyoubi. Qom: Isra Publication.
Javadi Amoli, A. (1393 SH). Tahrir risalat al-wilayah. Research by H. R. Ibrahimi. Qom: Isra Publication.
Karami Huwaizi, M. (1402 AH). Al-Tafsir li-kitabillah al-munir. Qom: Ilmiyyah Printing.
Kashani, F. (1336 SH). Tafsir Minhaj al-Sadiqayn. Tehran: Muhammad Hasan Ilmi Bookshop.
Makarem Shirazi, N. (1374 SH). Tafsir Namunah. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah.
Maraghi, A. (n.d.). Tafsir al-Maraghi. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Mawardi, A. (n.d.). Al-Nakt wa al-ʿuyun. Beirut: Dra al-Kutub al-Ilmiyyah.
Modarresi, M. T. (1419 AH). Man hudia al-Quran. Tehran: Dar Muhibbay al-Husayn.
Nahhas, A. (1421 AH). Iʿraab al-Quran. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Nekonam, J. (1387 SH). Tafsir-i ayae-yi afaaq va anfus dar bistar-i tarikhi. Pazouhesh Name-ye Quran va Hadith, 5, 29-46.
Neyshapouri, N. D. (1416 AH). Gharaʾib al-Quran. research by Z. Amiraat. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Qaraati, M. (1383 SH). Tafsir-i Nur. Tehran: Markazi-i Farhangi-yi Dars-ha-yi az Quran.
Qarashi, A. A. (1377 SH). Ahsan al-hadith. Tehran: Bethat Foundation.
Qasemi, J. D. (1418 AH). Mahasin al-taʾwil. Research by M. B. Uyun al-Soud. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Qommi, A. (1363 SH)9. Tafsir al-Qommi. Research by T. Mousavi Jazaeri. Qom: Dar al-Kitab.
Qurtubi, M. (1364 SH). Al-Jamiʿ al-ahkam al-Quran. Tehran: Naser Khosro.
Qushayri, A. K. (n.d.). Lataʾif al-isharat. Research by I. Baspouni. Egypt: al-Haiat al-Misriyyah al-Aammah li-l Kitab.
Sadeqi Tehrani, M. (1365 SH). Al-Furqan fi tafsir al-Quran bi-l Quran. Qom: Farhang-i Islami Publications.
Showkani, M. (1414 AH). Fath al-qadir. Damascus-Beirut: Dar Ibn Kathir. Dar al-Kalim al-Tayyib.
Shubbar, A. (1412 AH). Tafsir al-Quran al-karim. Beirut: Dar al-Balaghah Printing and Publication.
Suyuti, J. D. (1404 AH). Al-Durr al-manthour. Ayatollah Marashi Najafi Library.
Syed Qutb (1412 AH). Fi zilal al-Quran. Beirut-Cairo: Dar al-Shuruq.
Tabari, M. (1412 AH). Jamiʿ al-bayan ʿan taʾwil aay al-Quran. Beirut: Dar al-Marifah.
Tabarsi, F. (1372 SH). Majmaʿ al-bayan li ʿlum al-Quran. rsearch by M. J. Balaghi. Tehran: Naser Khosro.
Tabatabaie, M. H. (1417 AH). Al-Mizan fi tafsir al-Quran. Qom: Islamic Publication Office of Jamiat al-Modarresin of the Qom Seminary.
Tayyib, A. H. (1378 SH). Atyab al-bayan. Tehran: Islam Publications.
Thalabi Neyshabouri, A. I. (1422 AH). Al-Kashf wa al-bayan. Research by A. M. b. Ashour. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Thalabi, A. R. (1418 AH). Jawahir al-hisan. Research by M. A. Muawwid & A. A. Abd al-Mowjood. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Tusi, M. (n.d.). Al-Tibyan fi tafsir al-Quran. Research by A. Qasir Ameli. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Tustari, S. (1423 AH). Tafsir al-Tustari. Research by M. B. Uyun al-Soud. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Zamakhshari, M. (1407 AH). Al-Kashshaf. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi.
Zuhayli, W. (1418 AH). Al-Tafsir al-Munir. Beirut-Damascus: Dar al-Fikr al-Maasir.
در میان مفسران فریقین، اختلاف زیادی درباره تفسیر آیه 53 سوره فصلت مشهور به آیه آفاقوانفس به چشم میخورد. اغلب مفسران با تمرکز بر صدر آیه، درصدد تعیین مصادیق آیات آفاقی و انفسی برآمده و در مورد ذیل آیه و ارتباط آن با صدر، کمتر بحث کردهاند. همچنین در تعیین متعلق حق، آراء هم سویی ابراز نشده است. پژوهش حاضر، با تمرکز بر ذیل آیه محل بحث یعنی عبارت *اولم یکف بربک أنه علی کل شیء شهید*، در کنار مرجع یابی ضمیر در عبارت «أنّه الحقّ»، سعی داشته تا ضمن تبیین این عبارات، معبری را بهسوی فهم جامع کل آیه شریفه بازنماید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به جرأت میتوان اظهار داشت که این آیه شریفه، برهانمندترین و قاعدهمندترین آیه قرآن درزمینه استدلال بر اثبات حقانیت انتساب قرآن کریم به حضرت «ربّ العالمین» است که از دو طریق مستقل و البته غیر همرتبه: یکی ارائه آیات آفاقی و انفسی و دیگری شهادت مُکفی الهی، این کار به انجام رسیده است. بر طبق رویکرد معیار، مراد از شهادت الهی، شهادت فعلی و عملی خدای سبحان است که با اعطای کتاب خویش به رسول خود در مرحله ثبوت و تداوم آن در مرحله بقا، همواره و بدون هیچ قید زمانی، بر حقانیت قرآن کریم گواهی داده است. همچنین در پرتو این خوانش تفسیری، روشن شد که مرادیابی از این آیه شریفه در فضای صوفی-عرفانی، نادرست است و باید در بستر تاریخی خود بررسی شود که از حوصله این مقاله خارج است؛ اما به طریق اجمال میتوان گفت که مراد از آیات آفاقی و انفسی، مجموعه آیات تکوینی و تدوینی است که مطابق با آن، مسلمانان بر مشرکان مکه و مناطق حوالی آن در آینده نزدیک پیروز شده، با محقق شدن وعده نصرت و ظهور اعجاز غیبی قرآن، راهی برای مشرکان بهسوی باورمندی به حقانیت قرآن کریم گشوده خواهد شد. در میان این دو طریق، شهادت الهی نظر به غیر متضمن بودن و بیواسطه بودن، از رتبه بالاتری نسبت به ارائه آیات آفاقی و انفسی برخوردار است.
منابع
قرآن کریم.
ارسال نظر در مورد این مقاله