مطالعۀ تطبیقی نسبت مشیت الهی و اختیار انسان: مطالعۀ موردی آیۀ 17 سورۀ انفال

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

آیات مربوط به مشیت الهی از آیات بحث‌برانگیز قرآن کریم است. تفاوت ظاهری این آیات سبب شده که مفسران دربارۀ چگونگی تعلق مشیت الهی بر افعال انسان‌ها آرای متفاوتی ارائه دهند. آیۀ 17 سورۀ انفال از این آیات است. برخی از مفسران این آیه را ناظر بر جبر و برخی دیگر آیه را شاهدی بر اختیار انسان دانسته‌اند. در این مقاله تلاش شده است تا با رویکرد تحلیلی‌ــ‌تطبیقی در دامنۀ تفاسیر شیعه و سنی به این پرسش‌ها دربارۀ آیۀ مورد بحث پاسخ داده شود: براساس ظاهر آیه، استناد مستقیم افعال به خداوند و نسبت دادن اختیار به انسان چگونه قابل‌جمع است؟ آرای مفسران در این زمینه چیست و چه نقدهایی بر آنها وارد است؟ مناسب‌ترین نظریۀ در تفسیر این آیه کدام است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مفسران براساس ظاهر آیه آیه را شاهدی بر مذهب جبر دانسته‌اند. برخی دیگر دخالت مشیت خداوند در افعال اختیاری انسان را استنباط کرده‌اند. در این میان، مظهریت انسان برای افعال خداوند را می‌توان بهترین نظریه دانست. 

تازه های تحقیق

مطالعۀ تطبیقی نسبت مشیت الهی و اختیار انسان: مطالعۀ موردی آیۀ 17 سورۀ انفال

مهدی کامران۱ ، کاظم قاضی‌زاده2  *، کاوس روحی برندق3 ، و نصرت نیلساز4  

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. رایانامه: m_kamran@modares.ac.ir

2 استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. رایانامه: k.ghazizadeh@modares.ac.ir

3 دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. رایانامه: k.roohi@modares.ac.ir

۴. دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. رایانامه:

nilsaz@modares.ac.ir

 

 

چکیده

 آیات مربوط به مشیت الهی از آیات بحث‌برانگیز قرآن کریم است. تفاوت ظاهری این آیات سبب شده که مفسران دربارۀ چگونگی تعلق مشیت الهی بر افعال انسان‌ها آرای متفاوتی ارائه دهند. آیۀ 17 سورۀ انفال از این آیات است. برخی از مفسران این آیه را ناظر بر جبر و برخی دیگر آیه را شاهدی بر اختیار انسان دانسته‌اند. در این مقاله تلاش شده است تا با رویکرد تحلیلی‌ــ‌تطبیقی در دامنۀ تفاسیر شیعه و سنی به این پرسش‌ها دربارۀ آیۀ مورد بحث پاسخ داده شود: براساس ظاهر آیه، استناد مستقیم افعال به خداوند و نسبت دادن اختیار به انسان چگونه قابل‌جمع است؟ آرای مفسران در این زمینه چیست و چه نقدهایی بر آنها وارد است؟ مناسب‌ترین نظریۀ در تفسیر این آیه کدام است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مفسران براساس ظاهر آیه آیه را شاهدی بر مذهب جبر دانسته‌اند. برخی دیگر دخالت مشیت خداوند در افعال اختیاری انسان را استنباط کرده‌اند. در این میان، مظهریت انسان برای افعال خداوند را می‌توان بهترین نظریه دانست.

کلیدواژگان: سورۀ انفال: 17، جبر و اختیار، مشیت الهی

مقدمه

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، که توجه بسیاری از اندیشمندان اسلامی را به خود جلب کرده، کیفیت ارتباط مشیت و ارادۀ الهی با افعال اختیاری انسان است. عمومیت مشیت الهی از یک‌سو و قائل شدن به اختیار و ارادۀ انسان در انجام امور ازسوی دیگر می‌تواند موجب این تفکر باشد که در کنار مشیت الهی، مشیت دیگری نیز وجود دارد که شمول و عمومیت مشیت الهی را خدشه‌دار کرده است. آیۀ 17 سورۀ انفال یکی از این آیات است. خداوند در این آیه به مسلمانانی که در جنگ بدر شرکت کردند و پیروز شدند چنین خطاب می‌کند: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَی» (ترجمه: شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کُشت. و چون [ریگ به‌سوی آنان] افکندی، تو نیفکندی، بلکه خدا افکند.)

 بر همین اساس و با توجه به ظاهر آیه، هرکدام از مفسران مذاهب مختلف کلامی این آیه را شاهد و مؤیدی بر صحت مذهب خود پنداشته‌اند: مفسران جبری آیه را دلیلی بر سلب اختیار انسان دانسته‌اند؛ مفسران اشعری نظریۀ کسب را بر آیه تحمیل کرده‌اند؛ مفسران معتزلی آیه را به‌گونه‌ای تفسیر کرده‌اند که با مبانی آنان سازگار باشد و مفسران امامیه هم از این آیه اختیار انسان را با حفظ مشیت الهی استنباط کرده‌اند، هرچند در تبیین آن دچار اختلاف شده‌اند.

 اکنون سؤال این است که استناد قتل و کشتن در عبارت «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ» به خداوند با نسبت دادن اختیار به انسان چگونه قابل‌جمع است؟ تحلیل صحیح نفی و اثبات «رمی» در عبارت پیش‌گفته کدام است؟ بر فرض دلالت آیه بر اختیار انسان، سهم او در انجام کارهایش تا چه میزان است؟ با نگاهی همه‌جانبه به نظرات تفسیری دربارۀ آیه و نظری عمیق‌تر به دلایل بیان‌شدۀ مفسران، می‌توان به قضاوت دقیق‌تری رسید.

اشتراک و افتراق تفسیرها

 نقطۀ مشترکی که در میان آرای مفسران فریقین در تفسیر این آیه شریفه آمده این است که همۀ آنها معتقدند در آیۀ مورد بحث قدرت خداوند در «قتل و رمی» تأثیرگذار بوده است و هیچ‌کدام منکر تأثیرگذاری قدرت خداوند نیستند؛ اما در باب تفاوت دیدگاه‌ها باید گفت دستۀ اول از مفسران قائل به قدرت مطلقۀ خداوند هستند و هیچ سهمی برای انسان در ایجاد افعالش قائل نیستند، برخلاف دستۀ دوم از مفسران که برای فرار از نظریۀ جبر محض، معتقدند سهم انسان در ایجاد افعالش به کسب است؛ اما دلایلی که برای اثبات آن آورده شده نمی‌تواند برای انسان در انجام افعالش سهمی ایجاد کند و درواقع بازگشت نظریۀ کسب به همان نظریۀ جبر محض است که انسان هیچ نقشی در افعال اختیاری خود ندارد. بنابراین می‌توان گفت دستۀ اول و دوم از مفسران از این جهت با هم اشتراک دارند که انسان سهمی در انجام افعالش ندارد.

 اما دستۀ سوم از مفسران که معتقد به توحید افعالی هستند، همان‌طور که قتل و رمی را در آیۀ مورد بحث به خدا نسبت می‌دهند، معتقد هستند که انسان‌ها هم در این قتل و رمی نقش داشته و سهم آنها سهم حقیقی بوده نه مجازی و کسبی و همۀ آنها در این نظر اشتراک دارند. ازسوی دیگر، همین مفسران وجوه مختلفی در تبیین توحید افعالی گفته‌اند که نشان‌دهندۀ اختلاف آنها در این زمینه است. غالب این دسته از مفسران فاعلیت انسان را در طول فاعلیت خداوند می‌دانند، بدین معنا که فعل خارجی توسط خداوند و انسان انجام گرفته، اما به‌صورت طولی؛ یعنی هر دو از اسباب انجام این کار هستند. همان‌طور که خداوند توسط باران گیاه را می‌رویاند راجع به انسان هم خداوند مستقیماً فعل را انجام نمی‌دهد، بلکه باواسطۀ انسان است. براساس آیۀ مورد بحث پیامبر (ص) به‌طور مستقل «رَمی» نکرده، بلکه در طول ارادۀ الهی «رَمی» کرده است، درحالی‌که گروه دیگر از مفسران، با توجه به آیات فراوانی که افعال را به‌طور مستقیم به خداوند نسبت می‌دهد، این نتیجه را گرفته‌اند که اگر در آیۀ مورد بحث فعل «رَمی» هم به پیامبر و هم به خداوند نسبت داده شده، بیانگر این است که پیامبر مظهر فعل الهی است و معتقد به مظهریت انسان برای افعال خداوند شده‌اند.

نتیجه‌گیری

 در چگونگی ارتباط مشیت الهی و مشیت انسان در آیۀ «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمی» وجوه مختلفی ارائه شده است: باورمندان به جبر محض هیچ‌گونه نقشی برای مسلمانان قائل نشده‌اند و اسناد رمی به مسلمانان را اسناد مجازی دانسته‌اند. نظریۀ دیگری که دربارۀ این آیه مطرح شده نظریۀ کسب اشعری است.  باورمندان به این نظریه آیۀ هفدهم سورۀ انفال را دلیلی بر خلق افعال بندگان توسط خداوند دانسته‌اند و گفته‌اند که در عبارت «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ» قطعاً مسلمانان مشرکان را به قتل رسانده بودند، اما با توجه به نفی قتل از آنها این نتیجه را گرفته‌اند که حدوث قتل از جانب خداوند بوده و مسلمانان کاسب آن بوده‌اند.

بهترین وجهی که درمورد آیۀ هفدهم سورۀ انفال می‌توان پذیرفت نظریۀ توحید افعالی است، ولی برخی از متکلمان و حتی مفسران در تبیین آن، به فاعل بعید دانستن خداوند و فاعل قریب دانستن انسان، به خطا رفته‌اند و با این دیدگاه، فاعلیت خداوند را محدود کرده‌اند. اگر انسان به درجه‌ای برسد که از تمام دلبستگی‌ها جدا بشود، فیض خداوند به‌جای او می‌نشیند و خدای سبحان چشم، گوش و دست وی می‌شود و درواقع فعل انسان مظهر فعل خداوند می‌شود و آن‌گاه می‌توان گفت: «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى».

منابع

اسکندری، ابن‌المنیر. (۱۳۸۵ ق). الإنصاف فیما تضمنه الکشاف. شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی.

اشعری، ابوالحسن. (۱۴۰۰ ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین. فرانس شتاینر.

ایجی، میر سید شریف. (۱۳۲۵ ق). شرح المواقف. الشریف الرضی.

جشمی، محسن ابن محمد. (۱۴۳۹ ق). التهذیب فی التفسیر. دار الکتب المصری.

فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۱۱ ق). المحصل. دارالرازی.

فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۲۰ ق). التفسیر الکبیر. داراحیاء التراث العربی.

فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۹۸۶ م). الأربعین فی اصول الدین، مکتبه الکلیات الأزهریه.

ربانی گلپایگانی، علی. (۱۴۲۳ ق). الجبر و الاختیار. مؤسسه امام صادق.

روحانی، صادق. ( ۱۴۲۶). الجبر و الاختیار. لسان الصدق.

قدردان قراملکی، محمدحسن؛ و قدردان قراملکی، علی. (۱۳۹۵). هفت رهیافت از نظریۀ کسب و تحلیل آن. پژوهش‌های اعتقادی کلامی، ۵(۲۱)، 85-102.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Relationship Between Divine Will and Human Free Will: A Case Study of Verse 17 of Surah al-Anfāl

نویسندگان [English]

  • Mahdi Kamrankohanestani 1
  • Kazem GHazizadeh 2
  • Kavous Roohi Barandaq 3
  • Nosrat Nilsaz 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University.tehran.iran
2 Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

he verses related to divine will (mashīyyat) are among the debated verses of the Holy Quran. The apparent differences in these verses have led commentators to present varying opinions regarding how God’s will is connected to human actions. Verse 17 of Surah al-Anfāl is one such verse. Some commentators have viewed this verse as indicative of predestination (jabr), while others have considered it evidence of human free will (ikhtīyar). This article seeks to answer the following questions about the discussed verse through an analytical-comparative approach within the scope of Shiite and Sunni exegeses: Based on the apparent meaning of the verse, how can the direct attribution of actions to God and the ascription of free will to humans be reconciled? What are the commentators’ opinions on this matter, and what criticisms can be raised against them? Which theory is the most suitable for interpreting this verse? The findings indicate that some commentators, based on the apparent meaning of the verse, have considered it evidence for the doctrine of predestination. Others have inferred the interference of God’s will in human voluntary actions. Among these, the theory of human manifestation of God’s actions can be regarded as the best interpretation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Surah al-Anfāl verse 17
  • predestination and free will
  • divine will
آلوسی، محمود بن عبدلله. (۱۴۱۵ ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. دار الکتب العلمیة.
ابن‌اثیر، علی بن محمد. (۱۳۶۷ش). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
ابن‌عاشور، محمد بن طاهر. (۱۴۲۰ ق). التحریر و التنویر، موسسة التاریخ الادبی.
ابن‌عطیه، عبدالحق بن غالب. (۱۴۲۲ ق). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. دار الکتب العلمیة.
اسکندری، ابن‌المنیر. (۱۳۸۵ ق). الإنصاف فیما تضمنه الکشاف. شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی.
اشعری، ابوالحسن. (۱۴۰۰ ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین. فرانس شتاینر.
ایجی، میر سید شریف. (۱۳۲۵ ق). شرح المواقف. الشریف الرضی.
بحرانی، سید هاشم. (۱۴۱۶ ق). البرهان فی تفسیر القرآن. بنیاد بعثت.
ثعالبی، عبدالرحمن بن محمد. (۱۴۱۸ ق). تفسیر الثعالبی المسمی بالجواهر الحسان فی تفسیر القرآن. دار الإحیاء التراث العربی.
جشمی، محسن ابن محمد. (۱۴۳۹ ق). التهذیب فی التفسیر. دار الکتب المصری.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۹۳). تسنیم. إسراء.
حسینی تهرانی، سید محمد حسین. (۱۴۲۲ ق). معاد شناسی. نور ملکوت قرآن.
حلی، حسن بن یوسف. (۱۳۸۲). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. مؤسسه امام صادق.
حلی، حسن بن یوسف. (۱۹۸۲ م). نهج الحق و کشف الصدق. دار الکتب اللبنانی.
ربانی گلپایگانی، علی. (۱۴۲۳ ق). الجبر و الاختیار. مؤسسه امام صادق.
روحانی، صادق. ( ۱۴۲۶). الجبر و الاختیار. لسان الصدق.
زمخشری، محمود بن عمر. (۱۴۰۷ ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. دارالکتاب العربی.
سبحانی جعفر. (۱۴۱۲ ق). جبر و اختیار. مؤسسه تحقیقاتی سید الشهدا.
سبحانی جعفر. (۱۴۲۶ ق). محاضرات فی الالهیات. مؤسسه امام صادق.
شبر، سید عبدالله. (بی‌تا). مصابیح الأنوار فی حل مشکلات الأخبار. مکتبة بصیرتی.
شعرانی، ابوالحسن. (۱۳۷۳). المدخل الی عذب المنهل فی اصول الفقه. مؤسسه الهادی.
شعرانی، ابوالحسن. (بی‌تا). شرح فارسی تجرید الاعتقاد. انتشارات اسلامی.
شهرستانی. (۱۴۲۵ ق). نهایة الاقدام فی علم الکلام. دار الکتب العلمیة.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1363). نهایة الحکمة (غلامرضا فیاضی، مصحح). مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۴۱۷ ق). المیزان فی تفسیر القرآن. انتشارات اسلامی.
طبرسی، فضل بن حسن. (۱۳۷۲). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ناصرخسرو.
طبری، محمد بن جریر. (۱۴۱۲ ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. دارالمعرفة.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. دار إحیاء التراث العربی.
فاضل هندی، محمد بن حسن. (۱۳۸۳). رسالة إجالة الفکر. مؤسسه الزهرا.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۱۱ ق). المحصل. دارالرازی.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۲۰ ق). التفسیر الکبیر. داراحیاء التراث العربی.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۹۸۶ م). الأربعین فی اصول الدین، مکتبه الکلیات الأزهریه.
فضل‌الله، سید محمدحسین. (۱۴۱۹ ق). من وحی القرآن. دارالملاک.
فیض کاشانی، ملامحسن. (۱۴۱۵ ق). تفسیر الصافی. انتشارات الصدر.
قاضی عبدالجبار. (۱۴۲۶ ق). تنزیه القرآن عن المطاعن. دارالنهضة الحدیثه.
قدردان قراملکی، محمدحسن؛ و قدردان قراملکی، علی. (۱۳۹۵). هفت رهیافت از نظریۀ کسب و تحلیل آن. پژوهش‌های اعتقادی کلامی، ۵(۲۱)، 85-102.
قرشی، سید علی‌اکبر. (۱۴۱۲ ق). قاموس قرآن. دارالکتب الاسلامیة.
قرطبی، محمد بن احمد. (۱۳۶۴). الجامع لأحکام القرآن. ناصرخسرو.
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۰۹ ق). الکافی. دارتعارف، دارصعب.
نسفی، عبدالله بن احمد (۱۴۱۶ ق). تفسیر النسفی مدارک التنزیل و حقائق التاویل. دارالنفائس.
CAPTCHA Image