رابطۀ عصمت با شهادت بر اعمال انسان‌ها، براساس آیۀ ۱۴۳ بقره: بررسی تطبیقی دیدگاه طباطبایی و جوادی آملی

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه معارف اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران.

2 دانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

خداوند متعال در آیۀ ۱۴۳ سورۀ بقره عده‌ای را شاهد بر اعمال انسان‌ها معرفی می‌کند. در این‌که آیا مقام شهادت بر اعمال، همچون نبوت و امامت، مقام انحصاری پیامبران و امامان معصومان (ع) است یا نصیب اصحاب و شاگردان خاص امامان (ع) نیز خواهد شد، میان مفسران اختلاف‌نظر وجود دارد. علامه طباطبایی رابطۀ میان مقام شهادت بر اعمال مردم و عصمت را تساوی دانسته و معتقد است که شهادت بر اعمال مردم مختص معصومان است. در مقابل آیت‌الله جوادی آملی این رابطه را عموم و خصوص مطلق می‌داند و مصادیق شاهدان بر اعمال مردم را اعم از معصومان معرفی می‌کند. روشن است که وقتی می‌توان از این آیه به‌عنوان یکی از ادلۀ عصمت استفاده کرد که میان عصمت و مقام شهادت، رابطۀ تساوی حاکم باشد و در غیر این صورت، از ادلۀ عصمت محسوب نخواهد شد. در مطالعۀ حاضر با روش تفسیر تطبیقی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی پرداخته‌ایم و بعد از طرح و بررسی ادلۀ هر دو مفسر، نشان داده‌ایم که با توجه به اطلاق مفاد آیات شهادت بر اعمال، که ظهور در شهادت بر همۀ اعمالِ همۀ امت‌ها دارند، دیدگاه علامه طباطبایی ترجیح دارد.

تازه های تحقیق

مقدمه

در آیۀ ۱۴۳ سورۀ بقره، از گروهی با تعبیر «امت وسط»، به‌عنوان شاهدان بر اعمال مردم، یاد شده است: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا» (ترجمه: و بدین‌گونه شما را امت وسط قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد). برخی از اندیشمندان برای اثبات عصمت انبیا و امامان معصوم (ع) به این آیه استناد کرده و مقام شهادت بر اعمال را دلیل عصمت بیان کرده‌اند. اما باید توجه کرد که در صورتی می‌توان از این آیه برای اثبات عصمت استفاده کرد که میان عصمت و مقام شهادت رابطۀ تساوی حاکم باشد. علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی، دربارۀ این‌که بین عصمت و مقام شهادت رابطۀ تساوی برقرار است یا عموم و خصوص مطلق، اختلاف‌نظر دارند. اگر میان این دو رابطۀ تساوی حاکم باشد، مقام شهادت مقام انحصاری معصومان خواهد بود و می‌توان به آن به‌عنوان یکی از ادلۀ نقلی عصمت استناد کرد، اما اگر رابطۀ میان عصمت و مقام شهادت عموم و خصوص مطلق باشد، مقام شهادت علاوه بر معصومان (ع) برای انسان‎های دیگر نیز ممکن خواهد بود و از ادلۀ عصمت محسوب نخواهد شد. در نوشتار حاضر، با روش تفسیر تطبیقی، رابطۀ عصمت با شهادت بر اعمال انسان‌ها را از دیدگاه علامه طباطبایی و جوادی آملی، با تأکید بر آیۀ ۱۴۳ بقره، بررسی کرده‌ایم.

 دیدگاه‌ها دربارۀ رابطۀ عصمت با شهادت بر اعمال مردم

دیدگاه علامه طباطبایی

علامه طباطبایی رابطۀ مقام شهادت بر اعمال مردم با مقام عصمت را تساوی دانسته و معتقد است که شهادت بر اعمال مردم اختصاص به معصومان دارد؛ زیرا شهادت ذکرشده در آیۀ ۱۴۳ سورۀ بقره عبارت است اینکه شاهد از حقایق اعمالی که مردم در دنیا انجام مى‌دهند آگاهی داشته باشد و سپس در روز قیامت بر طبق آنچه دیده و فهمیده شهادت دهد. از طرفی، درک و تلقى اوصاف حقیقى اعمال غیرممکن است، مگر براى شاهدانى که از ریشه و منشأ آنها مطلع باشند و بر ضمایر و نیات واقف باشند. بنابراین، شهادت در آن روز تنها براى‌ کسانى ممکن خواهد بود که اعمال مردم را به طور دقیق و بدون هیچ‌گونه خطا و اشتباه حفظ و ضبط کنند. به عبارت دیگر، باید این شاهد معصوم به عصمت الهى باشد، دروغ و گزاف از او سر نزند، به حقایق آن اعمالى که بر طبق آن شهادت مى‌دهد عالم باشد، نه اینکه صورت ظاهرى عمل را ببیند و شهادت دهد، بلکه باید نیت درونى عامل هر عملى را بداند و نباید حاضر و غایب برایش فرق کند، بلکه باید داناى به عمل حاضر و غایب هر دو باشد. این معنا همان تفسیری است که در احادیث زیادى با طرق مختلف از امامان معصوم (ع) روایت شده است.

دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

جوادی آملی رابطۀ میان مقام شهادت بر اعمال مردم و مقام عصمت را عموم و خصوص مطلق دانسته و مصادیق شاهدان بر اعمال مردم را اعم از معصومان معرفی می‌کند و قائل است که علاوه بر انبیا و امامان (ع)، پیروان خاص آنان و اولیای الهی نیز از مصادیق شاهدان بوده و ائمه‌ (ع) از مصادیق برتر این مقام می‌‌باشند، نه مصداق انحصاری آن. ایشان معتقد است که این راه بر همگان باز است؛ نه عصمت شرط آن است و نه فقد مقام امامت مانع آن؛ زیرا نه‌تنها دلیلی برخلاف این مطلب نیست، بلکه برخی ادله هم آن را تأیید می‌کند، چنان‌که قرآن کریم تصریح می‌کند که صاحبان علم‌الیقین اکنون جهنم را می‌بینند (تکاثر: ۵-6). این آیه ناظر به شهود پس از مرگ نیست؛ زیرا بعد از مرگ، تبهکاران هم دوزخ را می‌بینند. همچنین، خدای سبحان می‌فرماید علّیون که نامۀ اعمال ابرار در آن است، مشهود مقربان است (مطففین: ۱۸-۲۱). بنابراین، مقرّبان، عقاید و اخلاق و نیات و اعمال دیگران را هم‌اکنون می‌بینند. به گفتۀ او، برخی شواهد روایی این عدم اختصاص را تأیید می‌کند و و روشن می‌شود که حصر موجود در برخی روایات، حصر اضافی و قابل تقیید است. بنابراین، روایاتی که شهادت بر اعمال را از غیر امامان معصوم‌ (ع) منتفی دانسته‌اند نفی کلی و سلب عموم است، نه کلیت نفی و عموم سلب.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد دیدگاه علامه طباطبایی ارجح است؛ زیرا مفاد آیات شهادت بر اعمال، شهادتِ مطلق است، یعنی شهادت بر همۀ اعمالِ همۀ امت ها، به طوری که اعمالِ مردم به طور دقیق و بدون هیچ‌گونه خطا و اشتباه حفظ و ضبط گردد. روشن است که چنین شاهدی معصوم خواهد بود. بنابراین، اگر روایتی، بر فرض صحت، بر شهادت غیرمعصومان نیز دلالت کند، باید حمل بر شهادت نظری کرد.

کتابنامه

قرآن کریم

جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۸الف). تسنیم. اسراء.

جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۸ب). ادب فنای مقربان. اسراء.

شریعتی، غلام محمد. (۱۳۹۴). علم امامان به غیب از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. قرآن‌شناخت، ۸(۱)، ۴۸‑۲۷.

طباطبایی، سید محمدحسین. (بی‌تا). الرسائل التوحیدیة. موسسة النعمان.

طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۷۴). ترجمۀ تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم).  دفتر انتشارات اسلامی. (اثر اصلی در سال ۱۳۹۲ ق منتشر شده است)

طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۸۷). شیعه. دفتر تبلیغات اسلامی.

طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۸۸) انسان از آغاز تا انجام. دفتر تبلیغات اسلامی.

طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۴۱۷ ق). المیزان فی تفسیر القرآن. دفتر انتشارات اسلامى.

فقیه، علی. (۱۳۹۸). بررسی دلالت آیات مربوط به شاهدان امت‌ها بر عصمت همه‌جانبه انبیاء. معرفت کلامی، ۱۰(۱)، ۳۷‑۴۹.

 

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Infallibility and Witnessing Human Actions Based on Verse 143 of al-Baqarah: A Comparative Study of the Views of Tabatabai and Javadi Amoli

نویسندگان [English]

  • Mohsen Izadi 1
  • Naser Sahranavard 2
1 Associate Professor, Department of Islamic Teachings, University of Qom, Qom, Iran
2 Ph.D. Candidate, Islamic Theology, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

In verse 143 of the al-Baqarah Chapter, God Almighty introduces some witnesses to the actions of humans. There is a difference of opinion among exegetes as to whether the position of witnessing deeds, like prophethood and imamate, is a position exclusive to the prophets and infallible Imams or whether it can also belong to the special companions and students of the Imams. Allamah Tabatabai considers the relationship between the position of witnessing people’s deeds and infallibility to be equal and believes that witnessing people’s deeds is reserved for the Infallible. In contrast, Ayatollah Javadi Amoli considers this relationship to be absolute generality and particularity, and introduces examples of witnesses to people’s actions that include the Infallibles. It is clear that this verse can be used as one of the proofs of infallibility when there is an equal relationship between infallibility and the position of witnessing; otherwise, it will not be considered as proof of infallibility. In the present study, we have examined the views of Allamah Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli using the method of comparative exegesis, and after presenting and examining the evidence of both exegetes, we have shown that according to the application of the content of the verses of witnessing deeds, that literally manifests as witnessing all deeds of all nations, Allamah Tabatabai’s view is preferable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • verse 143 of the al-Baqarah Chapter
  • witnesses over actions
  • infallibility
  • witnessing actions
  • the relationship between infallibility and witnessing actions

 

آلوسی، سید محمود. (۱۴۱۵ ق). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم. دار الکتب العلمیة.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (۱۴۱۴ ق). الاعتقادات. المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
ابن‌شهرآشوب، محمد بن على. (۱۳۷۹ ق). مناقب آل أبی‌طالب (ع). نشر علّامه.
ابن‌عاشور، محمد بن طاهر. (بی‌تا). التحریر و التنویر. بی‌نا.
ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر. (۱۴۱۹ ق). تفسیر القرآن العظیم. دار الکتب العلمیة.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (۱۴۰۸ ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. آستان قدس رضوی.
احسان‌پور، احسان؛ و مسعودی، عبدالهدی. (۱۳۹۴). اهل بیت (ع) شاهدان اعمال. نشریه کتاب و سنت، ۷، ۳۵‑۵۲.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۸الف). تسنیم. اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۸ب). ادب فنای مقربان. اسراء.
حر عاملی، محمد بن حسن. (۱۴۱۸ ق). التنبیه بالمعلوم من البرهان فی تنزیه المعصوم عن السهو و النسیان (محمود البدری، محقق). مکتب الإعلام الإسلامی.
حسکانی، عبیدالله بن عبدالله. (۱۴۱۱ ق). ‌شواهد التنزیل لقواعد التفضیل. مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة.
حلبی، ابوالصلاح. (۱۴۰۴ ق). تقریب المعارف. انتشارات الهادی.
حلّی، حسن بن یوسف. (۱۴۲۳ ق). الالفین. الموسسة الإسلامیة.
خرازی، سید محسن. (۱۴۱۷ ق). بدایة المعارف الإلهیة فی شرح عقائد الإمامیة. مؤسسة النشر الإسلامی.‌
زمخشری، محمود. (۱۴۰۷ ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. دار الکتاب العربی.
سید مرتضی. (۱۴۱۰ ق) الشافی الامامة. موسسة الصادق (ع).
سیوطی، جلال الدین. (۱۴۰۴ ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور. کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
شریعتی، غلام محمد. (۱۳۹۴). علم امامان به غیب از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی. قرآن‌شناخت، ۸(۱)، ۴۸‑۲۷.
طباطبایی، سید محمدحسین. (بی‌تا). الرسائل التوحیدیة. موسسة النعمان.
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۷۴). ترجمۀ تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم).  دفتر انتشارات اسلامی. (اثر اصلی در سال ۱۳۹۲ ق منتشر شده است)
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۴۱۷ ق). المیزان فی تفسیر القرآن. دفتر انتشارات اسلامى.
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۸۷). شیعه. دفتر تبلیغات اسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۸۸) انسان از آغاز تا انجام. دفتر تبلیغات اسلامی.
طبرسی، فضل بن حسن. (۱۳۷۲). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. انتشارات ناصرخسرو.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فى تفسیر القرآن. دار احیاء التراث العربى.
عیاشى، محمد بن مسعود. (۱۳۸۰ ق). تفسیر عیاشی (سیدهاشم رسولی محلاتی، محقق). المطبعة العلمیة.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۲۰ ق). مفاتیح الغیب. دار احیاء التراث العربی.
فقیه، علی. (۱۳۹۸). بررسی دلالت آیات مربوط به شاهدان امت‌ها بر عصمت همه‌جانبه انبیاء. معرفت کلامی، ۱۰(۱)، ۳۷‑۴۹.
کلینى، محمد بن یعقوب‌. (۱۴۰۷ ق). الکافی (علی‌اکبر غفارى و محمد آخوندى، محقق). دارالکتب الإسلامیة.
مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۳ ق). بحار الأنوار. دار إحیاء التراث العربی‌.
مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۹۳). راه و راهنما‌شناسی. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مفید، محمد بن محمد. (۱۴۱۳). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد. کنگره شیخ مفید.
CAPTCHA Image