تفسیر تطبیقی «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا» (ابراهیم: ۱۳) با تأکید بر عصمت انبیا

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه قرآن و حدیث، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

چکیده

عصمت انبیا از باورهای مبنایی مسلمانان است، ولی گسترۀ آن محل اختلاف است. یکی از آیات مورد اختلاف در این باره تهدید شعیب در آیۀ «لَتَعُودُنَّ فِی‌مِلَّتِنا» (ابراهیم: ۱۳) است، که تفسیر عود به‌معنای بازگشت بر دین کافران، چالشی برای عقیده شیعه است و نیاز به تحلیل جدی دارد، زیرا عموم شیعیان بر این باورند که پیامبران در تمام دوران زندگی خود معصوم بوده‌اند. در این مطالعه، دیدگاه‌های تفسیری، به‌شیوۀ تطبیقی، بررسی و روشن شده که مفسران، در تحلیل و توجیه چالش پیش‌گفته، آورده‌اند که مقصود از عود در آیۀ موردبحث داخل شدن شعیب در دین کافران و موافقت با آن‌ها، بیان توهم کافران، تغلیب و تسری حکم اکثریت به عموم و صیرورت است. عود به‌معنای صیرورت، با وجود محذوراتی می‌تواند پذیرفتنی باشد. اکثر مفسران عود به‌معنای رجوع را آورده‌اند، ولی از پذیرش چنین معنایی خودداری کرده‌اند. از دیدگاه این مقاله، عود به‌معنای رجوع، با این بیان پذیرفتنی است که شعیب در دورۀ پیش از بعثت، همراه قومش از دین پیامبر پیشین تبعیت می‌کرده است. تنها ابن‌تیمیه، برخلاف مفسران فریقین، بدون استدلال به متن آیه، بر ارتکاب گناه توسط انبیا اصرار ورزیده است.

تازه های تحقیق

 مقدمه

کافران و مستکبران، پس از ناتوانی در مقابل احتجاجات محکم انبیای الهی، در صدد تهدید آنان برآمدند که آیات متعددی از جمله آیۀ ۱۳ سورۀ ابراهیم بیانگر آن است: «وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا فَأَوْحى إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِین». عبارت «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا» در آیه، زمینه‌ساز این شبهه شده است که مگر انبیا پیش از بعثت در کیش مشرکان بوده‌اند که کافران بخواهند انبیا را به همان آیین برگردان‌اند؟ مگر پیامبران، از «عصمت» برخوردار نبوده‌اند؟ برای رفع این شبهه، شرح و تفسیر عبارت «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا» در سه قسمت (الف) تفاسیر معتبر شیعی، (ب) تفاسیر معروف اهل‌سنت، و (ج) نظر ابن تیمیه بررسی می‌شود. با توجه به یکسان بودن این عبارت با قسمتی از آیۀ ۸۸ سورۀ أعراف ــ «قالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ یا شُعَیْبُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَکَ مِنْ قَرْیَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا» ــ در مواردی برای تکمیل مطلب، از تفسیر این آیه بهره گرفته خواهد شد. روش این مطالعه تفسیر تطبیقی است.

بررسی و تحلیل دیدگاه‌های مفسران شیعه و اهل‌سنت در عبارت «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا»

شباهت‌ها در معنای عود

بسیاری از مفسران فریقین در اینکه معنای عود در آیۀ موردبحث داخل شدن، رجوع کردن و صیرورت است رأی واحدی دارند. نقد و تحلیل هر کدام از این تعابیر در جای خود بیان شد.

شباهت‌ها در تفسیر عبارت «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا»

مفسران فریقین در سه تحلیل هم‌رأی‌اند:

  • در تحلیل تهدید کافران به‌خاطر مسائل روان‌شناختی در دو مورد توهم کافران به هم‌ملت بودن پیامبران با آنان و گمان هم‌کیش بودن پیامبران با خودشان به‌جهت رشد و شکل‌گیری شخصیت پیامبران با ایشان؛
  • در تفسیر به صیرورت نیز هر دو گروه مشترک‌اند، با این تفاوت که به نظر می‌رسد تفسیر به صیرورت در میان مفسران شیعه در قرن دهم از سوی کاشانی ارائه شده، ولی در میان مفسران اهل‌سنت توسط زمخشری در قرن ششم مطرح شده است؛
  • در تفسیر به تغلیب و تسری حکم اکثریت به عموم.

تفاوت‌ها در معنای عود

معنای عود در تفاسیر شیعه آمدن در دین کافران و موافقت با آن‌ها در دینشان ذکر شده است. نقد این دو عبارت در جای خود گذشت که این دو معنا هیچ سنخیتی با معنای لغوی عود ندارد. در آرای اهل‌سنت نیز عود به سکوت کردن پیامبران در برابر عملکرد کافران و غفلت نمودن از آن‌ها و عدم مطالبۀ ایمان آمده است که با هدف ارسال رسل، ناهماهنگ بوده و با مسئولیت هدایت انبیای الهی ناسازگار است.

تفاوت‌ها در تفسیر عبارت «لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا»

چهار تعبیر در آرای اهل‌سنت وجود دارد که اثری از آن در تفاسیر شیعی نیست. از تحلیل‌های روان‌شناختی در تفاسیر اهل‌سنت، سه مورد (الف) اهل زور و جبر بودن کافران، (ب) عجز آن‌ها در قبال براهین پیامبران، (ج) سخت آمدن جواب پیامبران بر آنان به‌سبب روحیۀ سلطه‌جویی و حق‌گریزیْ مختص اهل‌سنت است، ولی از بار علمی چندانی برخوردار نیست، اما تفسیر به نسخ شریعت پیشین و جمود کافران بر آن شریعت و واداشتن پیامبر برای اتخاذ همان شریعت پیشین می‌تواند وجهی پذیرفتنی باشد و با هدف از بعثت انبیا و هدایت مردم و عصمت آنان، تعارضی ندارد؛ یعنی تفسیر عود به‌معنای بازگشتن، با این بیان محذوری ندارد؛ یعنی انبیا تا زمان بعثت خود، بر دین انبیای پیشین پایبند بوده و با قوم خود هم‌کیش بوده‌اند، اما پس از بعثت، مأمور به دین جدید شده و مردم را به دین خود فراخوانده‌اند که مردم با آنان مخالفت کرده و پیامبران را دعوت به بازگشت به دین اصلی و سابق همراه با قوم خود کرده‌اند. این تفسیر هم ظاهر معنای عود را حفظ کرده و گرفتار مجازگویی و توجیهات بی‌دلیل نیست و هم شبهۀ شرک و بت‌پرستی و گناه انبیا در دورۀ پیش از بعثت را حل می‌کند. پس در واقع تفاوتی میان آرای دو گروه در اعتقاد به عصمت انبیا وجود ندارد، یا حداقل در این آیه، استدلالی بر عدم عصمت انبیا در دوره پیش از نبوت ارائه نکرده‌اند. تنها ابن‌تیمیه، با تک‌روی در عقاید، تفاسیر و دیدگاه‌های فقهی، با مفسران و متکلمان فریقین مخالفت کرده و برخی از سلفیان معاصر نیز از آرای او تبعیت می‌کنند.

نتیجه‌گیری

یافته‌های این تحقیق حاکی از ارائۀ پنج دیدگاه در معنای عود در تفاسیر شیعی است: (الف) عود به‌معنای موافقت شعیب با دین کافران، (ب) بیان توهم کافران، (ج) تغلیب و سرایت حکم اکثریت به همه، (د) رجوع به دین کافران، (ه) عود به‌معنای صیرورت.

تفاسیر اهل‌سنت نیز عود را در این معانی آورده‌اند: (الف) داخل شدن شعیب در دین کافران، (ب) سکوت و غفلت شعیب و مطالبه نکردن ایمان از کفار، (ج) اختصاص خطاب «لَتَعُودُنَّ» به پیروان شعیب نه خود پیامبر، (د) بازگشت شعیب به دین کافران، (ه) صیرورت.

 عود به‌معنای صیرورت به تناسب سیاق آیه و قرینۀ مقام و عصمت انبیا پیش از نبوت، در تفاسیر فریقین آمده است و این معنا می‌تواند شبهۀ عصمت را پاسخ دهد. تفسیر عود به نسخ شریعت پیشین و جمود کافران در آن شریعت و تلاش کافران بر بازگرداندن پیامبران بر شریعت پیشین مقتضی اعتقاد به عدم عصمت انبیا پیش از نبوت، نیست و جمود مردم بر شریعت پیشین و درخواست از شعیب برای بازگشت به آن تلازمی با ارتکاب گناه یا سابقۀ کفرورزی برای پیامبران ندارد. پس عصمت انبیا شمول زمانی داشته، همیشگی بوده و مشتمل بر زمان پیش از نبوت، حین نبوت و پس از نبوت بوده و در هیچ برهۀ زمانی، خدشه‌ای در یگانه‌پرستی و عصمت آنان وارد نیست.

تنها ابن‌تیمیه با تمسک به اصول بنیادین و باطلی که برای خود درست کرده و آن را در عقیده‌اش رسوخ داده، رأی شاذی ارائه نموده و از لکه‌دار نمودن دامن عصمت انبیا پیش و پس از نبوت ابایی نداشته است.

کتابنامه

ابن‌تیمیه، احمد بن عبدالحلیم. (۱۴۰۴ ق). دقائق التّفسیر. مؤسسة علوم ‌القرآن.

ابن‌درید، محمد بن حسن. (۱۹۸۸ م). جمهره اللغه. دارالعلم للملایین.

خلیل بن احمد. (۱۴۰۹ ق). العین. نشر هجرت.

رشیدرضا، محمد. (۱۴۱۴ ق). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار. دار المعرفه.

طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۴۱۷ ق). المیزان فی تفسیر القرآن. مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.

 طبرسی، فضل بن حسن. (۱۳۷۲). مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن. ناصرخسرو.

عضدالدین ایجی، عبدالرحمن بن احمد. (بی‌تا). المواقف. دار الکتب العلمیة.

فخر رازی، محمود بن عمر. (۱۴۲۰ ق) مفاتیح الغیب. دار احیاء التراث العربی.

مصطفوی، حسن. (۱۴۳۰ ق). التحقیق فی کلمات‌القرآن‌الکریم. مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.

مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۱). تفسیر نمونه. دارالکتب الإسلامیه.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Exegesis of “you shall come back into our religion” (Ibrahim: 13) with Emphasis on the Infallibility of the Prophets

نویسنده [English]

  • sayyed ziaoddin Olyanasab
Associate Professor, Quran and Hadith Department, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]

The infallibility of prophets is one of the basic beliefs of Muslims, but its scope is a matter of dispute. One of the disputed verses in this regard is Prophet Shoaib’s threat in the verse “or else you shall come back into our religion” (Ibrahim: 13), the interpretation of which to mean return to the religion of the disbelievers is a challenge to Shiite beliefs and requires serious analysis because the general Shiites believe that the prophets were infallible in all periods of their lives. In this study, the exegetive viewpoints have been examined through a comparative method and it becomes clear that in the analysis and justification of the aforementioned challenge, the exegetes have said that the meaning of return (ʿowd) in the verse in question is Prophet Shoaib entering the religion of the disbelievers and agreeing with them, is an explanation of the illusion of the disbelievers, and the domination and generalization of the ruling of the majority for the general and transformation. ʿOwd, meaning transformation, can be acceptable despite some caveats. Most of the exegetes have taken ʿowd to mean return, however, they have refused to accept such a meaning. From the point of view of this article, ʿowd is acceptable in the sense of return, with the explanation that Prophet Shoaib followed the religion of the previous Prophet along with his people in the period before his prophethood. Only Ibn Taymiyyah, in contrast to Sunni and Shiite exegetes, has insisted on the committing of sins by the prophets without citing the text of the verse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • verse thirteen of the Ibrahim Chapter
  • verse eighty-eight of the al-Aʿraaf Chapter
  • doubts about the infallibility of the prophets
  • the infallibility of the prophets
  • the meaning of ʿowd
القرآن الکریم (محمدمهدی فولادوند، مترجم). (۱۳۷۸). دار القرآن الکریم.
کتاب مقدس (ترجمه قدیم). (۲۰۰۹ م). انتشارات ایلام.
ابن عربی، محمد بن علی. (۱۴۲۲ ق). تفسیر ابن‌عربى (تأویلات عبدالرزاق). دار احیاء التراث العربی.
ابن‌ابى‌حاتم، عبدالرحمن بن محمد. (۱۴۱۹ ق). تفسیر القرآن العظیم. مکتبة نزار مصطفى الباز.
ابن‌جوزى، عبدالرحمن بن على. (۱۴۲۲ ق). زاد المسیر فى علم التفسیر. دار الکتاب العربی‌.
ابن‌جوزى، عبدالرحمن بن على‌. (۱۴۲۵ ق). تذکرة الأریب فى تفسیر الغریب. دار الکتب العلمیة.
ابن‌شهرآشوب، محمد بن على. (۱۳۷۹ ق). مناقب آل أبی‌طالب علیهم السلام. علامه.‌
ابن‌عادل، عمر بن على. (۱۴۱۹ ق). اللباب فى علوم الکتاب‌. دار الکتب العلمیة.
ابن‌عطیه، عبدالحق بن غالب‌. (۱۴۲۲ ق). المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز. دار الکتب العلمیة.
ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر. (۱۴۱۹ ق). تفسیر القرآن العظیم. ‌دار الکتب العلمیة.
ابوالسعود، محمد بن محمد. (۱۹۸۳ م). ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم. دار احیاء التراث العربی.
ابوالفتوح رازى، حسین بن على. (۱۴۰۸ ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن‌. آستان قدس رضوى. بنیاد پژوهشهاى اسلامى‌.
ابوحیان، محمد بن یوسف. (۱۴۲۰ ق). البحر المحیط فى التفسیر. دار الفکر.
ابوزهره، محمد. (بی‌تا). زهرة التفاسیر. دار الفکر.
اربلی، على بن عیسى. (۱۳۸۱ ق). کشف الغمة فی معرفة الأئمة. بنی هاشمی.‌
امین، نصرت بیگم. (بی‌تا). تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن. بی‌نا.
انصاریان، حسین. (بی‌تا). تفسیر حکیم. دارالعرفان.
آلوسى، محمود بن عبدالله. (۱۴۱۵ ق). روح المعانی. دار الکتب العلمیة.
بغوی، حسین بن مسعود. (۱۴۲۰ ق). تفسیر البغوی. دار احیاء التراث العربی.
بلاغی، محمدجواد. (بی‌تا). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن (بنیاد بعثت، محقق). وجدانی.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (۱۴۱۸ ق). أنوار التنزیل و أسرار التأویل. دار احیاء التراث العربی.
ثعالبى، عبدالرحمن بن محمد. (۱۴۱۸ ق). تفسیر الثعالبى (الجواهر الحسان فى تفسیر القرآن). دار إحیاء التراث العربی‌.
جزایری، ابوبکر جابر. (۱۴۱۶ ق). ایسر التفاسیر لکلام العلى الکبیر. مکتبة العلوم و الحکم.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۷). تسنیم: تفسیر قرآن کریم (ج۱۴، عبدالکریم عابدینی، محقق). اسراء.
حسینی زبیدی، محمدمرتضى. (۱۴۱۴ ق). تاج العروس من جواهر القاموس‌. ‌دار الفکر‌.
حویزی، عبدعلی بن جمعه. (۱۴۱۵ ق). تفسیر نور الثقلین. اسماعیلیان.
خازن، على بن محمد. (۱۴۱۵ ق). لباب التأویل فی معانی التنزیل‌. دار الکتب العلمیة.
خطیب شربینى، محمد بن احمد. (۱۴۲۵ ق). السراج المنیر. دار الکتب العلمیة.
خفاجی، احمد بن محمد. (۱۴۱۷ ق). عنایة القاضى و کفایة الراضى. دار الکتب العلمیة.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (۱۴۱۲ ق). مفردات ألفاظ القرآن. دار الشامیة.
رسعنى، عبدالرزاق بن رزق‌الله. (۱۴۲۹ ق). رموز الکنوز فى تفسیر الکتاب العزیز. مکتبة الأسدی.
رسول زاده، عباس؛ و باغبانی آرانی، جواد. (۱۳۸۹). شناخت مسیحیت. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
روحی برندق، کاوس؛ و صفری، علی. (۱۳۹۵). عروج حضرت عیسی (ع)؛ دیدگاه‌ها، چالش‌ها و رویکرد نو به مسأله. پژوهش‌های قرآنی، ۲۱(۸۰)،۱۳۴‑۱۵۳.
زحیلی، وهبه. (۱۴۱۱ ق). التفسیر المنیر فى العقیدة و الشریعة و المنهج. دار الفکر.
زرکشی، محمد بن بهادر. (۱۴۱۰ ق). البرهان فى علوم القرآن. دار المعرفة.
زمخشرى، محمود بن عمر. (۱۴۰۷ ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل‌. دارالکتاب العربی.‌
سعدى، عبدالرحمن. (۱۴۰۸ ق). تیسیر الکریم الرحمن فی تفیسر کلام المنان‌. مکتبة النهضة العربیة.
سمین، احمد بن یوسف. (۱۴۱۴ ق). عمدة الحفاظ فى تفسیر اشرف الالفاظ. عالم الکتب.
سیواسی، احمد بن محمود. (۱۴۲۷ ق). عیون التفاسیر. دار الصادر.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابى‌بکر. (۱۴۰۴ ق). الدر المنثور فى التفسیر بالماثور. کتابخانه عمومى حضرت آیت‌الله العظمى مرعشى نجفى.
شحاته، عبدالله محمود. (۱۴۲۱ ق). تفسیر القرآن الکریم. دار غریب.
شوکانى، محمد. (۱۴۱۴ ق). فتح القدیر. دار ابن‌کثیر.
 شیخ زاده، محمد بن مصطفی. (۱۴۱۹ ق). حاشیه محیى الدین شیخ زاده على تفسیر القاضى البیضاوى. دار الکتب العلمیة.
طالقانی، محمود. (۱۳۶۲). پرتوى از قرآن. شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۹۰ ق). المیزان فی تفسیر القرآن. مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
طبرانی، سلیمان بن احمد. (۲۰۰۸ م). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. دارالکتاب الثقافی.
طبرسى، فضل بن حسن. (۱۳۷۲). مجمع البیان فی تفسیر القرآن‌. ناصرخسرو.
طبرسى، فضل بن حسن. (۱۴۱۲ ق). جوامع الجامع. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم‌.
طنطاوی، محمد سید. (۱۹۹۷ م). التفسیر الوسیط للقرآن الکریم. نهضة مصر.
طوسى، محمد بن حسن‌. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. دار إحیاء التراث العربی.
طیب، عبدالحسین. (۱۳۶۹). اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌. اسلام.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۲۰ ق). التفسیر الکبیر. دار احیاء التراث العربی.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (۱۴۱۶ ق). بصائر ذوى التمییز فى لطائف الکتاب العزیز. وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة.
فیض کاشانی، محمد بن مرتضی. (۱۴۱۵ ق). تفسیر الصافی. مکتبة الصدر.
قاسمی، جمال الدین. (۱۴۱۸ ق). تفسیر القاسمی المسمى محاسن التأویل. دار الکتب العلمیة.
قاضى عبدالجبار. (بی‌تا). متشابه القرآن. مکتبة دار التراث‌.
قاضى عبدالجبار. (۱۴۲۶ ق). تنزیه القرآن عن المطاعن. دار النهضة الحدیثة.
قمی، علی بن ابراهیم. (۱۴۰۴ ق). تفسیر القمی. دار الکتاب.
قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا. (۱۳۶۸). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب‌. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
کاشانی، فتح الله بن شکرالله. (۱۴۲۳ ق). زبدة التفاسیر. تحقیق بنیاد معارف اسلامى‌. مؤسسة المعارف الإسلامیة.
کاشانی، محمد بن مرتضی. (۱۴۱۵ ق). تفسیر المعین. کتابخانه عمومى حضرت آیت‌الله العظمى مرعشى نجفى.
کمبار بغدادی، عبدالهادی؛ و توکلی محمدی، محمودرضا. (۱۳۹۲). بررسی تحلیلی – تطبیقی آیه رفع عیسی(ع) در دیدگاه فریقین. مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث، ۱، ۲۰-۴۸.
ماتریدى، محمد بن محمد. (۱۴۲۶ ق). تأویلات أهل السنة. دار الکتب العلمیة.
ماوردى، على بن محمد. (بی‌تا). النکت و العیون تفسیر الماوردى‌. دار الکتب العلمیة.
مصطفوی، حسن. (۱۳۶۸). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مغنیه، محمدجواد. (۱۴۲۴ ق). التفسیر الکاشف. دارالکتاب الاسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۱). تفسیر نمونه. دار الکتب الإسلامیة‌.
ملکی میانجی، محمدباقر. (۱۴۱۴ ق). مناهج البیان فى تفسیر القرآن. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
میبدى، احمد بن محمد. (۱۳۷۱). کشف الاسرار و عدة الابرار. امیر کبیر.
میدانی، عبدالرحمن حسن حبنکه‌. ( ۱۳۶۱ ق). معارج التفکر و دقائق التدبر. دار القلم.
نسفی، عبدالله بن احمد. (۱۴۱۶ ق). مدارک التنزیل و حقایق التاویل. دار النفائس.
نسفى، عمر بن محمد. (۱۳۷۶). تفسیر نسفى. ‌انتشارات سروش‌.
نظام الاعرج، حسن بن محمد. (۱۴۱۶ ق). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان‌. دار الکتب العلمیة.
نقوی. حسین؛ الهی، عباس؛ و رضائی مجیدپور، جعفر. (۱۴۰۲). تأملی در تفسیر آیۀ «وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْکتَابِ إِلاَّ لَیؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ» و ارتباط آن با عصر ظهور حضرت مهدی (عج). قرآن‌شناخت، ۱۶(۲)، ۸۳‑۱۰۰.
‌‌واحدى، على بن احمد. (۱۴۱۵ ق). الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز. ‌دار القلم.
CAPTCHA Image