تفسیر تطبیقی نسبت الْجِنَّة با خدا در آیۀ 158 سورۀ صافات

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم قرآنی مراغه، دانشگاه علوم و معارف قرآن، قم، ایران

10.22091/ptt.2025.11476.2379

چکیده

مفسران دو معنا از الْجِنَّةِ در آیۀ 158 سورۀ صافات ارائه کرده‌اند. بیشتر مفسران مراد از این واژه را فرشتگان دانسته‌اند و تناسب معنای لغوی واژۀ «الْجِنَّة» با پوشیده بودن ملائکه از حواس ظاهری را دلیل این تفسیر اعلام کرده‌اند. طبق این دیدگاه، بین خدا و فرشتگان نسبت پدری و دختری برقرار است. گروه دوم مفسران ظاهر لفظ «الْجِنَّة» را در نظر گرفته و مراد از آن را جن شناسانده‌اند و گفته‌اند برخی از مشرکان نسبت همسری بین خدا و جن قائل بوده‌اند. مطالعۀ حاضر، با ارزیابی دلایل دو گروه از مفسران، قصد دارد علاوه بر واکاوی معنای «الْجِنَّة»، نوع نسب مذکور در آیۀ را تبیین کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد دلایل گروه نخست (بیشینۀ مفسران) ضعیف است و سیاق آیات نظر گروه دوم را تأیید می‌کند. افزون بر سیاق، آیات دیگر قرآن نیز به گمان مشرکان در همسری جن و خدا اشاره کرده‌اند. وجود روایاتی از تابعین، شأن نزول آیه و فرهنگ عرب‌های پیش از اسلام شواهد دیگری هستند که معنای منتخب را تأیید می‌کند. بنابراین آیۀ مورد بحث ساحت خدا را از هر گونه نسبت، به‌ویژه نسبت همسری با جن، تنزیه کرده است.

تازه های تحقیق

تفسیر تطبیقی نسبت الْجِنَّة با خدا در آیۀ 158 سورۀ صافات

احد داوری چلقائی

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ علوم قرآنی مراغه، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران. رایانامه: davari@quran.ac.ir

 

مقالۀ پژوهشی

چکیده

 مفسران دو معنا از الْجِنَّةِ در آیۀ 158 سورۀ صافات ارائه کرده‌اند. بیشتر مفسران مراد از این واژه را فرشتگان دانسته‌اند و تناسب معنای لغوی واژۀ «الْجِنَّة» با پوشیده بودن ملائکه از حواس ظاهری را دلیل این تفسیر اعلام کرده‌اند. طبق این دیدگاه، بین خدا و فرشتگان نسبت پدری و دختری برقرار است. گروه دوم مفسران ظاهر لفظ «الْجِنَّة» را در نظر گرفته و مراد از آن را جن شناسانده‌اند و گفته‌اند برخی از مشرکان نسبت همسری بین خدا و جن قائل بوده‌اند. مطالعۀ حاضر، با ارزیابی دلایل دو گروه از مفسران، قصد دارد علاوه بر واکاوی معنای «الْجِنَّة»، نوع نسب مذکور در آیۀ را تبیین کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد دلایل گروه نخست (بیشینۀ مفسران) ضعیف است و سیاق آیات نظر گروه دوم را تأیید می‌کند. افزون بر سیاق، آیات دیگر قرآن نیز به گمان مشرکان در همسری جن و خدا اشاره کرده‌اند. وجود روایاتی از تابعین، شأن نزول آیه و فرهنگ عرب‌های پیش از اسلام شواهد دیگری هستند که معنای منتخب را تأیید می‌کند. بنابراین آیۀ مورد بحث ساحت خدا را از هر گونه نسبت، به‌ویژه نسبت همسری با جن، تنزیه کرده است.

کلیدواژگان: جن در قرآن، صافات: 158، نسب در قرآن، دختران خدا، فرشتگان

مقدمه

خداوند در سورۀ مکی صافات، برای اثبات یگانگی خود، برخی باورهای مشرکان را یاد، و بر نادرستی آنها دلایلی اقامه کرده است. از آن میان، به اعتقاد آنها در پیوند میان خدا و الْجِنَّة اشاره کرده و ساحت خدا را از چنین توصیفی منزه دانسته است: «وَجَعَلُوا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ * سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ» (صافات: 158-160؛ ترجمه: و میان خدا و جن‏ها پیوندی انگاشتند و حال‌آنکه جنیان نیک دانسته‏اند که [برای حساب پس‏دادن] خودشان احضار خواهند شد. خدا منزه است از آنچه در وصف می‏آورند به‌استثنای بندگان پاک‌دل خدا). مفسران نسبت الْجِنَّة با خدا در آیۀ پیش‌گفته را متفاوت ذکر کرده‌اند. برخی از آنها، که نظر خود را به بیشینۀ مفسران نسبت می‌دهند، مراد از الْجِنَّة را ملائکه می‌دانند و معتقدند مشرکان آنها را دختر خدا می‌پنداشتند. گروه دوم به ظاهر الفاظ آیه توجه کرده‌اند و آن را به پیوند نَسَبی خدا و جن از نگاه مشرکان مرتبط دانسته‌اند.

در واکاوی آثار مرتبط با موضوع، به‌ویژه منابعی که به بررسی جن یا ملائکه پرداخته‌اند، به‌رغم گستردگی مباحث و تنوع آنها، منبع مشخصی به‌جز تفاسیر قرآن یافت نشد که به ذکر معنای «الجنة» در آیۀ مورد بحث بپردازد و نوع نسبت را مشخص کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران دربارۀ تفسیر آیۀ مورد بحث، رفع تناقض آرای بین مفسران و تبیین مراد جدی خداوند است که با کمک منابع کتابخانه‌ای و تحلیل آیات قرآن، همچنین توجه به سیاق، فرهنگ زمان نزول قرآن و معنای لغوی واژه‌ها انجام شده است و قصد دارد به این سؤالات پاسخ دهد که مراد از «الْجِنَّة» در آیۀ مورد بحث چیست؟ نظرات مفسران در تعیین معنای این واژه چه مقوّمات و ضعف‌هایی دارند؟ و مشرکان به چه پیوندی بین خدا و الْجِنَّة معتقد بودند؟

دلایل گروه نخست

اکثر مفسران، به دلیل تناسب معنای لغوی «جن» با پوشیده بودن ملائکه از چشم مردم، مراد از «الجنة» را در آیات مورد بحث فرشتگان دانسته‌اند و معتقدند که به باور برخی مشرکان، فرشتگان دختران خدا هستند. آیات 149–157 همین سوره نیز به همین باور عرب‌های قبل از اسلام اشاره می‌کند. روایات تعدادی از تابعین در مدرسۀ تفسیری مکه ــ همچون سعید بن جبیر، مجاهد و عکرمه ــ و سپس در مدرسۀ تفسیری عراق، مانند قتاده و سدی، این معنا را در بین عموم مفسران ترویج داد، به‌گونه‌ای که این دیدگاه با قبول بیشتر مفسران بعدی مواجه شد. از نظر این گروه از مفسران، نسبت مذکور در آیه بین خدا و «الجنة» نسبت پدری و دختری است.

دلایل گروه دوم

قرآن در جاهای بسیاری از فرشتگان با لفظ «ملائکه» و از جن نیز با لفظ «جن» یاد کرده است و اطلاق جن بر ملائکه در قرآن رایج نیست؛ لذا عدول از لفظ وضع‌شده برای جن مخالف حکیمانه بودن قرآن است. تفاوت‌های اساسی بین جن و ملک در مادۀ خلقت، عصمت، تناسل و ... نیز تفسیر «الجنة» به فرشتگان را مردود می‌شمارد. در آیات دیگر نیز خداوند از انتساب همسر تنزیه شده است، ازجمله از قول جنیان آمده است: «وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا» (جن: 3؛ ترجمه: و اینکه او پروردگار والاى ما همسر و فرزندى اختیار نکرده است). این سخن جنیان در انکار همسری خداوند می‌تواند بر این باور اشاره کند که برخی معتقد بودند بین خدا و جن رابطه همسری برقرار است. علاوه بر آیات قرآن، روایاتی نیز از برخی تابعین آمده است  که نشان می‌دهد مراد از «الْجِنَّة» همان جن است؛ ازجمله در روایاتی از عطیه، مجاهد، کلبی و قتاده آمده است که مشرکان می‌گفتند خداوند با برخی زنانِ ارجمندِ جن ازدواج کرده و داماد آنها شده است و از این ازدواج ملائکه، به‌عنوان دختران خدا، متولد شده‌اند. این روایات مؤید به سیاق آیات و فرهنگ عرب‌های قبل از اسلام هستند. سیاق آیات نشان می‌دهد که نزاهت خداوند از نسبت با جن در نکوهش باورهای برخی قبایل عرب نازل شده است که بت‌هایی را به شکل دختر ساخته و آن را به نام دختران خدا می‌پرستیدند. همچنین برخی عرب‌ها جن را عبادت می‌کردند. به نظر این گروه از مفسران، نوع نسبت مذکور در آیۀ مورد بحث نسبت همسری خدا با جن است.

نتیجه‌گیری

دلایل گروه نخست مفسران از اتقان کافی برخوردار نیست، زیرا تشابه معنای لغوی با پوشیده بودن فرشتگان از حواس ظاهری نمی‌تواند دلیل بر این باشد که مراد از الجنة در آیۀ 158 سورۀ صافات فرشتگان است، بلکه نیازمند کاربرد آن در اشعار و تعابیر عرب قبل از اسلام، روایات نبوی و تعابیر صحابه است که در منابع لغوی و تفسیری چنین کاربردی دیده نمی‌شود.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد سیاق آیات نظر گروه دوم را تأیید می‌کند. افزون بر سیاق، آیات دیگر قرآن نیز به گمان مشرکان در همسری جن و خدا اشاره کرده‌اند. وجود روایاتی از تابعین، شأن نزول آیه و فرهنگ عرب‌های پیش از اسلام شواهد دیگری هستند که معنای منتخب را تأیید می‌کند. بنابراین آیۀ مورد بحث ساحت خدا را از هر گونه نسبت، به‌ویژه نسبت همسری با جن، تنزیه کرده است.

منابع

ابن‏عاشور، محمد بن طاهر. (1420 ق). تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن‌عاشور. مؤسسة التاریخ العربی.

زمخشرى، محمود بن عمر. (1407 ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل. دار الکتاب العربی.

طباطبایى، سید محمدحسین. (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.

طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ناصر خسرو.

طبرى، محمد بن جریر. (1412 ق). جامع البیان فى تفسیر القرآن. دار المعرفة.

فخر رازى، محمد بن عمر. (1420 ق). التفسیر الکبیر. دار إحیاء التراث العربی.

قمى، على بن ابراهیم. (1363). تفسیر القمی. دار الکتاب.

مکارم شیرازى، ناصر . (1371). تفسیر نمونه. دار الکتب الإسلامیة.

مقاتل بن سلیمان. (1423 ق). تفسیر مقاتل بن سلیمان. دار إحیاء التراث العربی.

یحیی بن سلام. (1425 ق). تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی. دار الکتب العلمیة.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Exegesis of the Relationship Between “al-Jinnah” and God in Verse 158 of the al-Saffat Chapter

نویسنده [English]

  • Ahad Davari chelaghaei
Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Maragheh Quranic Sciences Faculty, University of Qurʾanic Studies and Sciences, Qom, Iran
چکیده [English]

Exegetes have presented two meanings for “al-jinnah” in verse 158 of the al-Saffat Chapter. Most exegetes have considered the intended meaning of this term to be angels, citing the correspondence between the lexical meaning of the word “al-jinnah” and the hiddenness of angels from the external senses as the basis for this interpretation. According to this view, there is a father-daughter relationship between God and the angels. The second group of exegetes has considered the apparent meaning of the term “al-jinnah” and identified it as jinn, stating that some polytheists believed in a spousal relationship between God and the jinn. The present study, by evaluating the arguments of both groups of exegetes, aims to not only analyze the meaning of “al-jinnah” but also clarify the nature of the relationship mentioned in the verse. The findings of this research indicate that the arguments of the first group (the majority of exegetes) are weak, and the context of the verses supports the view of the second group. In addition to the context, other Quranic verses also refer to the polytheists’ belief in a marital relationship between jinn and God. The existence of narrations from the Tabiʿīn, the occasion of revelation of the verse, and the culture of pre-Islamic Arabs provide further evidence confirming the chosen meaning. Thus, the verse in question exalts God’s sanctity from any form of relationship, particularly a marital relationship with the jinn.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safafat:158
  • lineage in the Quran
  • daughters of God
  • jinn in the Quran
  • angels
قرآن کریم (محمدمهدی فولادوند، مترجم). (1373). دار القرآن الکریم.
آل‏غازی، عبدالقادر. (1382 ق). بیان المعانی. مطبعة الترقی.
ابن‌ابی‌حاتم، عبدالرحمن بن محمد. (1419 ق). تفسیر القرآن العظیم. مکتبة نزار مصطفی الباز.
ابن‌اثیر جزری، مبارک بن محمد. (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
ابن‌درید، محمد بن حسن. (بی‌تا). جمهرة اللغة. دار العلم للملایین.
ابن‌سیده، علی بن اسماعیل. (بی‌تا). المحکم و المحیط الأعظم. دار الکتب العلمیة.
ابن‌عاشور، محمد بن طاهر. (1420 ق). تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. مؤسسة التاریخ العربی.
ابن‌فارس، احمد بن فارس. (بی‌تا). معجم مقاییس اللغة. مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر. (1407 ق). البدایة و النهایة. دار الفکر.
ابن‌کلبی، هشام بن محمد. (1364). الأصنام (احمد زکی باشا، محقق). نشر نو.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم. (بی‌تا). لسان العرب. دار صادر.
ابوالسعود، محمد بن محمد. (1983 م). تفسیر ابی السعود: ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم. دار إحیاء التراث العربی.
ابوحیان، محمد بن یوسف. (1420 ق). البحر المحیط فی التفسیر. دار الفکر.
ازهری، محمد بن احمد. (بی‌تا). تهذیب اللغة. دار احیاء التراث العربی.
بخاری، محمد بن اسماعیل. (1410 ق). صحیح البخاری. وزارة الاوقاف جمهوریة مصر العربیة.
بقاعی، ابراهیم بن عمر. (1427 ق). نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور. دار الکتب العلمیة.
بهجت‌پور، عبدالکریم. (1394). شناخت نامه تنزیلی سوره‌های قرآن کریم. مؤسسه تمهید.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418 ق). أنوار التنزیل و أسرار التأویل. دار إحیاء التراث العربی.
ثعالبی، عبدالرحمن بن محمد. (1418 ق). تفسیر الثعالبی المسمی بالجواهر الحسان فی تفسیر القرآن. دار إحیاء التراث العربی.
ثعلبی، احمد بن محمد. (1422 ق). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. دار إحیاء التراث العربی.
جاحظ، عمرو بن بحر. (1424 ق). الحیوان. دار الکتب العلمیة.
حکیم، سید محمد باقر. (1417 ق). علوم القرآن. مجمع الفکر الاسلامی.
حمیری، نشوان بن سعید. (بی‌تا). شمس العلوم. دار الفکر.
حوی، سعید. (1424 ق). الاساس فی التفسیر. دار السلام.
خلیل بن احمد. (1409 ق). کتاب العین. هجرت.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن. دار القلم / الدار الشامیة.
رجبی، محمود. (1383). روش تفسیر قرآن. پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
رضا، محمد رشید. (1414 ق). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار. دار المعرفة.
زمخشری، محمود بن عمر. (1407 ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. دار الکتاب العربی.
سمرقندی، نصر بن محمد. (1416 ق). تفسیر السمرقندی المسمی بحر العلوم. دار الفکر.
سیوطی، عبد الرحمن بن أبی بکر. (بی‌تا). لباب النقول فی أسباب النزول. دار الکتب العلمیة.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر. (1404 ق). الدر المنثور فی التفسیر بالماثور. کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی.
شوکانی، محمد. (1414 ق). فتح القدیر. دار ابن‌کثیر.
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم. (1364). الملل و النحل. الشریف الرضی.
صادقی تهرانی، محمد. (1406 ق). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة. فرهنگ اسلامی.
صنعانی، عبدالرزاق بن همام. (1411 ق). تفسیر القرآن العزیز المسمّی تفسیر عبدالرزاق. دار المعرفة.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ناصر خسرو.
طبری، محمد بن جریر. (1412 ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. دار المعرفة.
طریحی، فخر الدین بن محمدعلی. (1375). مجمع البحرین. مرتضوی.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. دار إحیاء التراث العربی.
عجینه، محمد. (1994 م). موسوعة اساطیر العرب عن الجاهلیة و دلالاتها. دار الفارابی.
عسکری، سید مرتضی. (1416 ق). القرآن الکریم و روایات المدرستین. مجمع العلمی الاسلامی.
علاف، ادیب. (1422 ق). البیان فی علوم القرآن. مکتبة الفارابی.
فخر رازی، محمد بن عمر. (1420 ق). التفسیر الکبیر. دار إحیاء التراث العربی.
فضل‌الله، سید محمدحسین. (1419 ق). من وحی القرآن. دار الملاک.
قاسمی، جمال‏الدین. (1418 ق). تفسیر القاسمی المسمی محاسن التأویل. دار الکتب العلمیة.
قرشی بنابی، علی‌اکبر. (1371). قاموس قرآن. دار الکتب الاسلامیة.
قرطبی، محمد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن. ناصر خسرو.
قمی، علی بن ابراهیم. (1363). تفسیر القمی. دار الکتاب.
کحاله، عمر رضا. (1414 ق). معجم قبائل العرب القدیمة و الحدیثة. مؤسسة الرسالة.
ماوردی، علی بن محمد. (بی‌تا). النکت و العیون تفسیر الماوردی. دار الکتب العلمیة.
 محمدی یدک، علی. (1390). بنی کنانه. در مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم (تهیه‌کننده)، دایرة المعارف قرآن کریم (ج 6، صص 261-271). بوستان کتاب.
مسلم بن حجاج. (1412 ق). صحیح مسلم. دار الحدیث.
مصطفوی، حسن. (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
معموری، علی. (1391). ثنویت. در مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم (تهیه‌کننده)، دایرة المعارف قرآن کریم (ج 9، صص 344-351). بوستان کتاب.
مغنیه، محمدجواد. (1424 ق). التفسیر الکاشف. دار الکتاب الإسلامی.
مفید، محمد بن محمد. (1413 ق). الإختصاص. الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید.
مقاتل بن سلیمان. (1423 ق). تفسیر مقاتل بن سلیمان. دار إحیاء التراث العربی.
مکارم شیرازی، ناصر. (1371). تفسیر نمونه. دار الکتب الإسلامیة.
میبدی، احمد بن محمد. (1371). کشف الاسرار و عدة الابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری. امیر کبیر.
نسفی، عبدالله بن احمد. (1416 ق). تفسیر النسفی: مدارک التنزیل و حقایق التاویل. دار النفائس.
نظام الاعرج، حسن بن محمد. (1416 ق). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان. دار الکتب العلمیة.
وکیلی، الهه. (1386). ویژگی‌های خلقت جن از منظر قرآن و روایات. اندیشه نوین دینی، 3(11). 101-125.
 یحیی بن سلام. (1425 ق). تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی. دار الکتب العلمیة.
CAPTCHA Image