مبانی روش‌شناختی فهم و تفسیر آیه 34 سوره نساء از نظر فضل الرحمان و آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

استاد و پژوهشگر جامعه المصطفی

10.22091/ptt.2025.11916.2403

چکیده

آیه «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» از مهم‌ترین آیات اجتماعی-حقوقی در تبیین نقش و مسئولیت زنان و مردان در خانواده است که با ظهور چالش‌های جدید، نیاز به بازنگری تفسیر آن افزایش‌یافته است. فضل‌الرحمان با روش تاریخی-اجتماعی و نظریه «دو حرکتی»، قوامیت را در چارچوب زمانه نزول تفسیر می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای با رویکرد اجتهادی و عقلانیت اسلامی، سعی دارد از «قوامیت» فهم متناسب با شرایط اجتماعی امروز ارائه دهد. هدف این مقاله با روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی مبانی روش‌شناختی این دو اندیشمند در فهم و تفسیر آیه 34 سوره نساء، می‌باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد که هر دو دیدگاه، با وجود تفاوت در مبانی و روش‌ها اتفاق دارند که زن و مرد نسبت به یکدیگر برتری ذاتی ندارند؛ تفاوت در این است که فضل‌الرحمان بر نقش اقتصادی مردان تأکید دارد و با شرکت زن در تأمین هزینه زندگی، برتری مرد کاهش می‌یابد. آیت‌الله خامنه‌ای، قوامیت را ناشی از تفاوت‌های طبیعی و مکمل بودن زن و مرد می‌داند و مردان، بدون برتری ذاتی، مسئولیت تأمین معیشت خانواده را بر عهده‌دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Methodological Foundations of Understanding and Interpreting Verse 34 of Surah An-Nisa from the Perspectives of Fazlur Rahman and Ayatollah Khamenei

نویسندگان [English]

  • Ismail Danesh
  • Rkhsanh -
Professor and researcher of Al-Mustafa community
چکیده [English]

The verse "الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ" (Men are the protectors and maintainers of women) is one of the most significant socio-legal verses in explaining the roles and responsibilities of men and women in the family. With the emergence of new challenges, the need to revisit its interpretation has increased. Fazlur Rahman, using a socio-historical method and his "double movement" theory, interprets qiwamah (guardianship) within the framework of the era of revelation. Ayatollah Khamenei, with a jurisprudential approach and Islamic rationality, seeks to provide an understanding of qiwamah that aligns with contemporary social conditions. The aim of this article, through a descriptive-analytical research method, is to examine the methodological foundations of these two thinkers in understanding and interpreting verse 34 of Surah An-Nisa. The findings indicate that both perspectives, despite differences in their foundations and methods, agree that men and women do not inherently possess superiority over one another. The difference lies in the fact that Fazlur Rahman emphasizes the economic role of men and argues that with women contributing to household expenses, the superiority of men diminishes. Ayatollah Khamenei views qiwamah as stemming from natural differences and the complementary nature of men and women, where men, without inherent superiority, bear the responsibility of providing for the family's livelihood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qiwamah (Guardianship)
  • Fazlur Rahman
  • Ayatollah Khamenei
  • Socio-Historical Methodology
  • Jurisprudential Ijtihad
CAPTCHA Image