مطالعه تطبیقی نظریه شیخ اشراق با آیات نور در قرآن کریم

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده میان رشته ای قرآن کریم - دانشگاه شهید بهشتی

2 استادیار پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22091/ptt.2025.11738.2399

چکیده

این پژوهش با هدف تطبیق نظریه شیخ اشراق با مفاد آیات نور در قرآن کریم انجام شده است؛ همچنین به دنبال ارائه چارچوبی نوین برای تطبیق نظریات فلسفی با قرآن کریم است. برای نیل به این هدف، یک فرایند چهار مرحله‌ای اجرا شد. درگام اول با رجوع به آثار شیخ سهروردی، دستاورد حکمت اشراق در قالب یک گزاره مبنائی و اساسی تعیین شد. در گام دوم ضمن مطالعه پیشینه موضوع، نحوه بهره‌برداری سهروردی از مصادیق نور در قرآن‌کریم بررسی شد. در مرحله سوم گزاره منتخب و آیات متناظر با آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. مرحله آخر با تطبیق و تحلیل گزاره منتخب با شبکه مفهومی «نور» در قرآن به سرانجام رسید. یافته‌ها نشان می‌دهد: نخست سهروردی بنیان مکتب اشراقی خود را بر اساس قرآن طراحی نکرده ولی ادبیات این نظریه وامدار قرآن بوده از این رو از آیات قرآن‌کریم به صورت ذوقی، تلمیح و استشهاد بسیار بهره برده است. دوم، در قرآن‌کریم واژه "وجود" به خداوند اطلاق نشده و قرآن نقشی ویژه برای صفت "نور" در میان سایر صفات الهی رقم زده است؛ بنابراین می‌توان نور بودن خداوند برای آسمانها و زمین یعنی کل گیتی را با تعبیر "نورالانوار" سهروردی تطبیق داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Sheikh Ishraq's Theory and the Verses of Light in the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Ranginkaman 1
  • Farzaneh Rohani Mashhadi 2
  • Mahboob Mehrnavaz 1
1 Interdisciplinary Quranic Studies Research Center, Shahid Beheshti University
2 Assistant professor, Interdisciplinary Quranic Studies Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This research aims to reconcile Sheikh Ishraq's (Suhrawardi's) theory with the Quranic verses of light (ayat al-nur), proposing a novel framework for aligning philosophical theories with the Quran. A four-stage process was employed: first, identifying the core tenet of Illuminationist philosophy (Hikmat al-Ishraq) from Suhrawardi's works; second, examining Suhrawardi's utilization of light instances in the Quran, considering the research background; third, analyzing the selected proposition and corresponding verses; and fourth, reconciling this proposition with the Quran's conceptual network of "light" (nur). Findings indicate that while Suhrawardi did not fundamentally base his school on the Quran, its literature is indebted to it, leading to his extensive subjective, allusive, and testimonial use of Quranic verses. Furthermore, the Quran does not apply "existence" (wujud) to God, assigning a unique role to the attribute of "light" among divine attributes. Consequently, God's being the "light of the heavens and the earth"—the entire cosmos—can be aligned with Suhrawardi's concept of "Nur al-Anwar" (the Light of Lights).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative study
  • Quran and philosophy
  • Ishraqi philosophy
  • light
  • Nur al-Anwar
CAPTCHA Image