واکاوی تطبیقی دیدگاه تفسیری طباطبایی و صادقی تهرانی در آیه خمس

نوع مقاله : علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم

2 عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم

3 مدرس گروه معارف دانشگاه حضرت امیرالمومنین اصفهان

10.22091/ptt.2025.12209.2428

چکیده

خداوند متعال در آیه 41 انفال به موارد مصرف «خمس» پرداخته است که 3 سهم از آن خدا، رسول و ذی‌القربی و سه سهم نیز از آن فقیران، یتیمان و در راه ماندگان بیان شده است. بررسی تفاسیر متأخر شیعه در بیان منظور از «فقیران»، « یتیمان» و «در راه ماندگان» حکایت از اختلاف نظر بین مفسران دارد به گونه‌ای که برخی اختصاص نیمی از خمس به نیازمندان بنی‌هاشم را برداشتی نادرست از آیه تلقی نموده که علاوه بر ایجاد ذهنیت تبعیض نژادی و بی‌عدالتی نسبت به سایر نیازمندان، با سایر آیات قرآن کریم و برخی از روایات در تضاد است. با توجه به اینکه این اختلاف نظر تفسیری تنها یک بحث صرفاً انتزاعی نیست و می تواند تأثیر بسزایی حتی در احکام مرتبط با خمس گذارد، از این رو این پژوهش بر-آن است تا ضمن تطبیق نظرات دو مفسر بزرگ متأخر محمدحسین طباطبائی و محمد صادقی تهرانی، مبانی استدلال آنان را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که مبانی مورد استدلال محمد صادقی تهرانی تطابق بیشتری با قرآن کریم و روایات دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of the Interpretive Perspectives of Tabatabai and Sadeqi Tehrani on the Verse of Khums

نویسندگان [English]

  • mohammadreza shahsanaiee 1
  • abbas sharifi 2
  • mohsen karimyan sigani 3
1 Faculty of Shahid Mahallati Higher Education Complex, Qom
2 Academic Member of Shahid Mahallati Qom  
3 Lecturer, Department of Education, Hazrat Amir al-Momenin University, Isfahan
چکیده [English]

the uses of "khums" and stated that three shares are for God, the Messenger, and relatives, and three shares are for the poor, orphans, and the wayfarer. A study of the later Shiite interpretations in explaining the meaning of "the poor," "orphans," and "the wayfarer" indicates a difference of opinion among the commentators, such that some have considered the allocation of half of the khums to the needy of the Banu Hashim as a misinterpretation of the verse, which, in addition to creating a mentality of racial discrimination and injustice towards other needy people, is in conflict with other verses of the Holy Quran and some narrations. Given that this interpretative difference of opinion is not just an abstract discussion and can have a significant impact even on the rulings related to khums, this study aims to compare the opinions of two great later commentators, Mohammad Hossein Tabataba'i and Mohammad Sadeghi Tehrani, and evaluate the foundations of their arguments. The findings of this study indicate that the principles argued by Mohammad Sadeghi Tehrani are more consistent with the Holy Quran and hadiths.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Khums
  • Zil-ul-Qarbi
  • Saham-ul-Sadat
  • Ajr
  • Tabatabaei
  • Mohammad .Sadeghi-Tehranii
CAPTCHA Image