نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Divine mercy has two perpetual flows, one as compassionate mercy and the other as
merciful mercy, which flow over the entire universe. The former forms the creation and the
latter causes the creation to achieve its final growth. God created man to grow and take him
from the former to the latter. God' compassionateness refers to His Lordliness. The world is a
place for growth. God is the Lord of all creatures and provides the ground for the
development, florescence, and realization of all capacities. This is the man who must create a
kind of capacity in himself to attain Divine mercy in order to be included in God
compassionate and merciful mercy in the world and hereafter. Using a descriptive-analytical
method, the present paper seeks to comparatively review Divine mercy from the view of Shia
and Sunni commentators. First, it reviews literal and idiomatic meaning of mercy and then
studies the position of Divine mercy in the Holy Quran and traditions, with regard to Shia
and Sunni views. Finally it explains the difference between these two kinds of mercy and
specifies that curse which is contrary to mercy is not a category of speech; rather, it means
separation from mercy. There is no discrimination in Divine mercy; rather, everyone can
receive Divine mercy according to the capacity that he attains.
Key words: mercy, compassionate mercy, merciful mercy, curse, commentary, Shia and
Sunni.
کلیدواژهها [English]
نتیجه
1)برخی رحمت در لغت را از ریشۀ (رحم) به معنای رقت و لطف و رافت میدانند اما راغب می گوید: رحمت از خدا إنعام و فضل و از آدمیان رقت قلب و عاطفه است. و در اصطلاح، یعنی اعطا و افاضه براى رفع حاجت نیازمندان است.
2) رحمت در پروردگار متعال به معنای اعطاء و افاضه برای رفع حاجت است.زیرا خداوند «رحیم لایوسف بالرقه» است. یعنی هیچ موجودی در عالم نمی تواند کوچکترین تاثیری در خدا بگذارد تنها موجد موثر غیر متاثر است.خداوند لازم نیست متاثر شود تا رحمت کند لذا رحمت در اختیارش است اندازه رحمت هم در اختیارش است برخلاف انسان که در اختیارش نیست
3) در مورد رحمن و رحیم سه نظریه وجود دارد:الف)دوکلمه است با دو ساختار مختلف ولی یک معنا دارد یکی تاکید دیگری است .ب) دوکلمه هست هم از نظر ساختاری هم از نظر محتوایی رحمان عام ورحیم خاص است، علامه طباطبایی و رشید رضا به این دیدگاه معتقد هستند ج) هر دو یک کلمه است:(جوهری، راغب، ، طبرسی، زمخشری)از قائلین به این نظر هستند.
4) در تمامی تفاسیر شیعه و سنی به رحمت الهی، تصریح شده است اما در اینکه آیا رحمانیت و رحیمیت خداوند فقط در دنیاست و یا در دنیا و آخرت وآیا هردو عام اند یا یکی عام و دیگری خاص نظرات متفاوتی ارائه شده است.علامه طباطبایی و آیت الله مکارم و طبرسی از مفسران شیعه و قرطبی، سید قطب ،ابن کثیر، طبری،ابن عربی، بغوی از مفسران اهل تسنن قائل یه رحیمیت خداوند در دنیا و آخرت هستند که فقط اختصاص به مومنین دارد.
5) دیدگاه علامه و قائلین به آن نقد شده است زیرا الف) سند روایتی که ایشان بدان استناد جسته اند ضعیف است ب) با آیات قرآن معارض است . ج)همچنین در ادعیه معتبر همچون صحیفه سجّادیه چنین آمده که: «یا رحمن الدّنیا و الآخرة و رحیمهما» که مفادش این است که خداوند هم در این دنیا و هم در آخرت، رحیم است و رحیم بودنش به آخرت و به مؤمنین اختصاص ندارد.
6) آیت الله خویی و بیضاوی و رشید رضا و محمد جواد مغنیه قائل به عام بودن رحمت رحمانیه و رحیمیه هستند و اختصاص آن فقط به مومنین را رد می کنند.
7) تفاوت بین رحمت رحمانیه و رحیمیه عبارت است:
الف)مقابل رحمت رحمانیه الهی عدم است ، نه غضب. مقابل رحمت رحیمیه لعنت است.لعنت از مقوله گفتار نیست. لعنت قطع رحمت و لطف خداوند است.ب)رحمت رحمانی اکتسابی نیست و در اختیار همه قرار گرفته است اما رحمت رحیمیه اکتسابی است ج)رحمت رحمانی نسبت به رحیمیه مقدمه وپیش نیاز است.د)رحمن صفت ذات است (مثل علم که صفت ذات است) وشامل همه موجودات می شود ورحیم صفت فعل است(مثل معلم که صفت فعل است) و صرفا شامل انسان و (جن) اعم مومن وکافرمی شود. و) رحمت در الرحمن رحمت امتنانی است، و منتی است بر کل موجودات، به اعطاء وجود بر اعیان آنها. و رحمت در الرحیم رحمت وجوب است که این رحمت را بر خود واجب نموده است.
8) گستره رحمت الهی در آیات و روایات بازتاب گسترده ای دارد که حتی شامل گنهکاران هم می شود و و این همان رحمت سابقه الهیست یعنی رحمتی که از غضب سبقت می گیرد.
9) در نظام هستی، اصالت از آن رحمت و سعادت و رستگاری است و کفرها و فسقها و شُرور، عارضی و غیراصیل می باشند.
ارسال نظر در مورد این مقاله