نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استاد و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
3 استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Seyyed Reza Mo'addab[1]
Muhammad Reza 'Ezzati Fordoei[2]
Samad Esmi Ghayabashi[3]
Abstract
The verse "16/89" is one of the challenging verses of the Holy Quran and commentators have provided different commentaries for it, including scientific all-comprehensiveness of the Holy Quran, absolute legislative all-comprehensiveness of the Holy Quran, relative legislative all-comprehensiveness of the Holy Quran, guiding all-comprehensiveness of the Holy Quran, all-comprehensiveness of the Holy Quran along with tradition, and all-comprehensiveness of the Holy Quran especial to Infallible Imams. Reviewing and criticizing different views about all-comprehensiveness of the Holy Quran, the present paper specifies that the term Tebyan means ultimate clarity, the phrase "kulle shai'=everything " in the verse means sciences which are rooted in the human conscience, and the Qur'an as an "invocation" invokes these sciences to issue an ultimatum. Some commentary narrations about the verse are about its applicability and conformation, and refer to truths beyond the words of the Quran.
[1] Professor of department of sciences of the Holy Quran and hadith, University of Qom, moadab_r113@yahoo.com
[2] PhD student of the sciences of the Holy Quran and hadith, University of Qom, 1991ezzati@gmail.com
[3] Assistant professor of the university of sciences of the Holy Quran, esmi1589@gmail.com
کلیدواژهها [English]
نتیجه بحث
1-بین صدر و ذیل آیه 89 سوره نحل ارتباط وجود داشته و انزال کتاب در این آیه از باب اتمام حجت برای گواهی گواهان در روز قیامت است و کلمه تبیان فراتر از بیان و به معنی کمال روشنی و وضوح است و این تکثر معنایی تنها با معارف فطری که نیاز به استدلال اثباتی نداشته و قابل مناقشه نیستند تناسب دارد.
2-مصداق « کل شیء » در این آیه معارف فطری قرآن از قبیل مواعظ و تذکرات و ... می باشد واین تفسیر با سیاق آیات بعد که ناظر به معارف فطری هستند و نیز معنای کلمه تبیان و شان و جایگاه قرآن و روایات معصومین : تناسب دارد به عبارت دیگر معارف فطری از آن جهت که از قبل در ضمیر انسان نهاده شده اند در کمال روشنی هستند و قرآن نیز از آن جهت خود را « ذکر » معرفی کرده که این معارف فطری را یادآوری می کند همچنین اطلاق صفت تبیان بر کل قرآن مجازی و از باب قاعده تغلیب می باشد به این معنا که فطریات بخش عمده قرآن را تشکیل می دهند و این حکم بر موارد غیر سرایت داده شده است .
3- روایاتی که قرآن را بیانگر علم ما کان و ما یکون می دانند اشاره به چیزی فراتر از الفاظ قرآن است که فهم آن ویژه معصومان : بوده و از باب جری و تطبیق به آیه شریفه اشاره کرده اند.
4- دیدگاه مفسران و قرآن پژوهان در تفسیر آیه 89 سوره نحل از جمله جامعیت علمی و تشریعی و ...قابل تطبیق بر آیه نبوده و مخالف سیاق آیه و شان و رسالت قرآن می باشند و آیه مورد بحث دلالت بر فطری بودن اساس معارف قرآن دارد و قرآن کریم از آن جهت که با زبان فطرت سخن گفته است برای گواهی روز قیامت حجت است و در معرفی حق و باطل هیچ مناقشه ای در آن راه ندارد.
ارسال نظر در مورد این مقاله