نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه معارف دانشگاه قم
2 دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه گیری
سعادت انسان که هدف غایی از آفرینش موجودات است، جز با وجود نظام احسنی که در آن هرموجودی با قابلیت خاص خود نقشی ایفا می کند تحقق نمی یابد؛ نظامی که در آن همه موجودات به نحوی برای رسیدن به آن هدف غایی به یکدیگر وابسته اند و در صورت غیبت یک موجود ، نظام احسن دچار خلل می شود و لو اینکه آن موجود دارای فقدان ها و نواقص بسیار باشد و همه موجودات این نظام احسن به اقتضای وجود حق تعالی و حکیم به وجود آمده است.
شیطان در تحقق این نظام سهم دارد و با دعوت اوست که زمینه ابتلا و آزمایش بشر فراهم می شود تا آنکه عده ای از سر اختیار از این آزمایش ها سر بلند بیرون آمده و به سعادت والای انسانی نائل شوند.
وجود خود شیطان نیز با وجود همه گمراهی هایش، بی بهره از کمال نیست و نسبت شر و قبحی که به او داده می شود، در مقام قیاس با دیگر موجوداتی است که از کمال بیشتری برخوردارند وگرنه در نظام آفرینش، وجود، مساوق خیر و کمال است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
According to the Quranic teachings, the purpose of creation is worship to God and journey in the righteous path. However, it may seem that the creation of Satan who is never set on the right path and prevents human being from achieving his destination is absolute evil and against wisdom. Allameh Tabatabaii holds that fulfilling the purpose of creation, that is worship of God, relies on perfect universe based on which every creature with whatever potential it has plays its role in a status which is determined for him. Thus, the function of Satan is to prepare a situation for the examination of mankind through his temptation so that true humans can ultimately achieve pillars of perfection and salvation. Therefore, there is no absolute evil in the perfect universe at all. On the other hand, Fakhr al-Razi does not regard the purpose of human creation relying on another cause. In his view, the purpose of human creation is not actually his perfection through worship to God because in this case God would need a medium to give blessing to a creature while He can bless whoever He pleases, needless to any medium and He is not asked in His acts. Hence, it cannot be said that the existence of the perfect universe is essential. By this theory, Fakhr al-Razi sets aside divine wisdom and the righteousness of divine acts.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله