نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 حوزه علمیه قم
3 جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
تازه های تحقیق
با بررسی تفاسیر فریقین حول واژه «کوثر» به دست می آید که مفسران نتوانسته اند میان معنای لفظی و مصداقی آیه تمایز قائل شوند و آندو را با یکدیگر خلط کرده اند. ایشان معنای لفظی واژه را مصداق آیه دانسته اند و حتی در بعضی موارد در نظر گرفتن مصادیق معنای آیه باعث شده است تا از توجه به مصداق مورد نظر آیه در هنگام نزول سوره باز بمانند. تمایز این روش تحقیقی که باعث کشف مراد ایه است در این موارد خلاصه میشود: توجه به شأن نزول، روایات وارد شده درباره سوره، سیاق آیات و قضایای مسلم تاریخی، روشی بود که به ارزیابی این تفاسیر کمک کرد. با بررسی واژگان سوره و توجه به شأن نزول آن و سیاق ایات تنها مصداق مورد نظر سوره در زمان نزول حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که یک نفر قابلیّت کثرت را دارا بوده و از طریق ایشان همه آروزهای شوم دشمنان برای نابودی نسل پیامبر و تمام شدن اسلام با وفات ایشان ناکام ماند.
پیشنهاد میشود همین موضوع بصورت تطبیقی از میان تفاسیر عقلی شیعه و سنی نیز بررسی شود و ادله مفسران با یکدیگر مقایسه شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In order to deal with some of the crimes, Islam considers some ways which one of them is the establishment of the criminal laws. These laws including several stages to be approveed, are based on the education of individuals and the community. To legislate the law, it is needed some different process; for instance, the passing of the preparatory stages. Then, it is time to execute Islamic punishment enjoying its own ethical requirements. The current paper tries to present an appropriate role model in legislation system through analysis of Islamic methodology in the introduction of and howness of educational and legislative process. It also tries to explain ethical requirements that are needed in executing prescribed punishments.
The results can be categorized into two stages: the first, in the level of legislation; the second in the level of execution. The first stage includes four principals, e.g. the rule of the prevention, treatment, gradual training and giving information to the man. The second level possesses the principle of education, paying attention to the culprit’s rights and conditions of forgiveness in Islam during.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله