نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دورۀ دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، مدرس دانشگاه فرهنگیان،
2 استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
یهودیان همواره با مسلمانان عدوات داشته و قبل و بعد از تغییر قبله، جهت ایجاد تردید در ایمان آنان، شبهاتی در خصوص قبله بیان نمودهاند؛ ولی با مطالعه در آیات قرآن معلوم میگردد که انتخاب بیتالمقدس بهعنوان اولین قبله، هرگز بهمعنای اقتباس قبله برای مسلمانان از یهود نبوده است؛ زیرا شواهد قرآنی بسیاری بر عدم اقتباس قبله از یهود وجود دارد و بیان گردید که انتخاب بیتالمقدس توسط پیامبر(صلیاللهعلیهوآله)، امری الهی و گزینشی آسمانی بوده است. قرآن کریم، شبهات یهودیان را نادرست و غیرمنطقی دانسته و پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را از توطئه و عداوت آنان آگاه میسازد و بهپاسخگویی نسبت به شبهات آنان مبادرت میورزد. علاوهبرآن، قرآن کریم در بسیاری از آیات بهنقد عملکرد یهود میپردازد و بیان مینماید که یهودیان معاصرِ پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از حقانیت دین اسلام و نشانۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنی دو قبله داشتنِ ایشان مطلع بودند. ضمنآنکه، در میان یهودیان مسئلۀ بعثت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و سرزمین و جایگاه او در کتب و معارف آنها کاملاً روشن بوده است. خلاصه آنکه شبهات بیپایۀ یهودیان پیرامون قبله، جز برای ایجاد تزلزل در ایمان مسلمین و جز بهمنظور یافتن مفرّی برای ایمان نیاوردن بهرسولالله(صلیاللهعلیهوآله) در راستای حفظ سیادت خویش نبوده است؛ که البته در هیچیک موفق نشدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The Qiblah is one of the most significant signs in Islam, hence an icon of Islamic identity. The earlier choosing of Jerusalem as the Qiblah left its reverberations among the Jews in the earlier days of Islam. To reject the revelatory nature off Islam, many Jews fabricated the controversy of Islam's appropriation of the Qiblah from Judaism, hence stressed their own originality. The present paper tackles and rebuts the issue of the Jews' controversies, as provided in the Quran tafsirs of both Shias and Sunnis. It is asserted that the earlier choice of Jerusalem as the Qiblah was a sagacious decision, for the Kaaba was a place of idol-worshipping by then, while Jerusalem was not dishonored by idols. However, with the spread of Islam, Mecca received a totally different situation, and the Kaaba has since received its Qiblah status forever.
© Moaddab, S.R; Sajjadi, M.S (2021) Some Controversies about the Change of the Qiblah with Particular Regard to Appropriation. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 7-33. Doi: 10.22091/PTT.2020.5634.1769
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله