نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
دانشیار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
از رهگذر این جستار، مطالب زیر قابل استنتاج است:
1. فخر رازی با پذیرش دیدگاه کسب، اسناد طاعات و معاصی به خدا را پذیرفته و تعبیر «کلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ» (نساء:78) را هم شامل طاعات و هم شامل معاصی میداند. به باور وی، تعبیر «مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» نه تنها با عبارت پیشین (کلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ) منافات ندارد، بلکه دلیلی بر اثبات نظریۀ کسب و اسناد ایمان به خداست.
2. فخر رازی نسبت به بخش دوم آیه (مَا أَصَابَکَ مِن سَیئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ) که ظاهرش با عمومیت آیۀ پیشین ناسازگار است، دو پاسخ میدهد: یکم. اسناد سیئه به انسان از باب رعایت ادب الهی است؛ دوم. اسناد سیئه به انسان از باب استفهام انکاری است؛ مانند فرمایش حضرت ابراهیم(ع): «هذا رَبِّی» (انعام:76) که بیشتر مفسران، این جملۀ حضرت ابراهیم(ع) را استفهام انکاری دانستهاند.
3. امام خمینی در سایۀ نظریۀ «امرٌ بینالامرین» و با بهرهگیری از اصول حکمت متعالیه، با تقسیم ریشۀ بحث به چهار اصل، به حل چالش موجود در آیه میپردازد: یکم. اسناد حقیقی خیرات به خداوند متعال؛ دوم. اسناد مجازی خیرات به ممکنات؛ سوم. اسناد حقیقی شرور به ممکنات؛ چهارم. اسناد مجازی شرور به خداوند متعال.
4. امام خمینی در سایۀ این چهار اصل، میان آیات موردبحث جمع مینماید به این صورت که عبارت «قُلْ کلٌّ مِّنْ عِندِ الله» (نساء:78) ناظر به مطلق اسناد خیرات و شرور به خداست به این صورت که هم شامل اسناد حقیقی خیرات به خدا میشود و هم اسناد مجازی شرور به خدا را دربرمیگیرد؛ و تعبیر «مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیئَةٍ فَمِن نَّفْسِک» (نساء:79) کیفیت اسناد پیشین را شرح میدهد به این صورت که «حسنات» اسناد حقیقی به خدا دارند و «شرور» اسناد حقیقی به انسان.
5. «اسناد حقیقی خیرات به خدا» نقطۀ مشترک میان دیدگاه فخر رازی و امام خمینی است اما بقیۀ محورهای آن دو دیدگاه، در شمار نقاط اختلافی آنهاست که در متن نوشتار مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The attribution of good deeds and sins to God as a subdivision in determinism and free will is noted in the Qur’anic culture. In this regard, good deeds and sins are both attributed to God in some Qur’anic verses (al-Nisa’: 78) while some other verses make a distinction between good deeds and sins and regard the first coming from God and the latter from human. This difference in attribution has always been discussed by the commentators as a significant challenge. Among the scholars, Fakhr Razi and Imam Khomeini have reviewed this subject with 2 different perspectives and statements. The results of the study show that Fakhr Razi admits the idea of Kasb and therefore he truly attributes both the good deeds and sins to God. He believes that the attribution of sins to human connotes “politeness” and “denial interrogation”. On the other hand, Imam Khomeini holds that the attribution of charities and evil deeds to God is real, while the attribution of evil deeds to God and charities to human is virtual.
© Oshrie, R. (2020) The Attribution of Good Deeds and Sins to God or Human in the 78th and 79th Verses of Surah an-Nisa’ Based on the Idea of Fakhr Razi and Imam Khomeini. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (11) 161-186. Doi: 10.22091/ptt.2020.4643.1601
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله