نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکدۀ حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشگاه ایلام
3 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
1. بهترین بیانی که برای سیاق شده توسط شهید صدر(ره) است؛ زیرا سیاق را اعم از قرائن لفظی و حالی دانسته است. باید توجه داشت که تعاریف در علم اصول و علوم دیگر تعاریف منطقی نیستند تا اینکه جنس و فصل در آن رعایت شود، بلکه از باب شرحالاسم و تعاریف لفظی میباشند.
2. ادعای قاعده بودن سیاق ادعایی بیاساس است و منشأ این توهم مسامحه و عدم دقت برخی از پژوهشگران است که پس از آن توسط دیگران بدون تحقیق و تأمل تکرار شده است.
3. نویسندگان مقالات پیرامون سیاق، در نوشتههای خود به سخنان دانشمندان و مفسرین جهت بیان معنی و مفهوم سیاق استناد نمودهاند ولی توجه نداشتهاند که هیچکدام از آن بزرگان هرگز بر سیاق اطلاق قاعده نکردهاند. از صدر اسلام تاکنون از سیاق بهعنوان دلالت و قرینه بهرهبرداری شده است اما همۀ دانشمندان اعم از مفسرین، زبانشناسان، فقها، اصولیین و غیرهم، حتی یکبار نیز از سیاق بهعنوان قاعده یاد نکردهاند.
4. سیاق دلالت است نه قاعده و شامل سه نوع دلالت (اقتضا، تنبیه و اشاره) میشود و اعم است از دلالت لفظی، حالی و ملازمۀ عقلی؛ و دلالتش بر مراد، لزوم بیّن بهمعنای اعم است نه اخص، چون دلالت کلام بر مفهوم اصطلاحی بهلزوم بیّن بهمعنی اخص، سیاق مجاز در حذف و در اسناد را نیز در بر میگیرد.
5. در مباحث اصطلاحشناسی (ترمینولوژی)، بحث بر سر رعایت دقیق بهکار بردن اصطلاحات علمی و تخصصی است. اینکه سیاق، دلالت (Indication) باشد یا قاعده (Rule)، صرفاً جنجال بر سر نامگذاری نیست بلکه ارائۀ تعریف جامعومانعی از این دو اصطلاح، منجر به نتایج چشمگیری میشود که کمترین آن در زمان تعارض بین سیاق با اصول و أمارات آشکار میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 2020-01-30 | Accepted: 2020-06-09
Any rule has its own features that context does not have it, hence not entitled to be called a rule. The nature of context and its signification can be proved based on the views of linguists, lexicographers, rhetoricians, men of letters, jurisprudents (faqihs), and experts in the principles of jurisprudence. The greatest evidence can be found in the works of such Quran interpreters as Ibn Jarir al-Tabari, Allama Tabatabaie, and Martyr Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr who cited contexts but never regarded them as a rule. Some experts went astray in regarding context as a rule, hence several objections and ambiguities have been raised. A descriptive-analytical paper, the present work seeks to prove that context cannot be regarded as a rule, hence its signification is proved. In addition, there are also answers to other queries: whether context falls within linguistic or cognitive category, whether it is merely a kind of signification, a reminder, an index, or whether their authority pertains to the apparent cases.
© Habibnezhad, S.A; Zargoush Nasan, A.J; Bekhrad, M. (2021) A Study and Critique of whether Context can be Regarded as a Rule in the Light of Quran Tafsirs. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 133-160. Doi: 10.22091/PTT.2020.3988.1496
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله