نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
2 استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
اساسِ اختلاف مفسران در تفسیر آیۀ خطاب (فصلت:11) مبنیبر حقیقی یا نمادین بودن آن، ریشه در تعمیم شعور بهجمادات دارد. عدم اعتقاد به شعور جمادات تفسیر این آیه را بهسمت پذیرش زبان نمادین پیش میبرد و دو بحث «خلاف حکمت بودن خطاب با حاصل» و «محال بودن آن با معدوم» را منتفی مینماید. بهنظر میرسد اینکه اکثر مفسران زبان نمادین را در این آیه برگزیدهاند بههمین دلیل بوده است؛ اما نکتهای که این مفسران از آن غفلت کردهاند آن است که اصل در تفسیر، ظاهر آیه است و گام برداشتن بر اساس ظاهر، منطقیتر بهنظر میرسد و حمل آن بر معنایی مجازی نیاز به معیارهایی همچون قرینۀ صارفه و عدم امکان حمل بر معنای حقیقی دارد و بهصرف استبعاد، نمیتوان به تمثیل و مجاز، آیه را تفسیر کرد؛ و این مطلبی است که اکثر این مفسران، خود، در آیات شبیه به این آیه، مانند شهادت اعضاء و جوارح و سخن گفتن زمین در قیامت به آن اشارهکرده و بر اساس آن، خطاب را حقیقی گرفتهاند؛ اما لازمۀ پذیرش شعور در جمادات و تفسیر بر اساس ظاهر آیه، بررسی و پاسخگویی به ابهامات آیه را بههمراه دارد. اینجاست که مفسرانِ قائل به خطاب حقیقی، درصدد پاسخگویی برآمده و نظراتی را بیان داشتهاند؛ در این میان، علامه طباطبایی در المیزان ضمن وجود اشتراکاتی با مفسران بهگونهای متفاوت به تفسیر آیه پرداخته است. ایشان بیان میدارند که آیه در مقام تکوین بوده و امر تکوینی موقع خلقت موجودات را بیان میدارد و فرمان خدا و پاسخ زمین و آسمان صفت ایجاد و تکوین را ممثل مىکند تا فهم مردم ساده آن را درک کند. ازطرفی از کلام خداى تعالى استفاده مىشود که خداوند متعال علم و شعور را براى تمامى موجودات قائل است، چیزى که هست سخن گفتن خدا با هر چیزى بهحسب حال آن چیز و مناسب با آن است، بنابراین آیۀ موردِبحث یکى از مواردى است که خدا با موجودات سخن گفته است. همچنین ایشان بیان میدارند، استنباط قرآنی علاوه بر پذیرش سرایت علم در تمام موجودات هستى، مخاطب ساختن هر موجودى بهحسب مرتبه وجودى اوست. برایناساس، آیه داراى دو مرتبه و دو سطح است. سطح فهم ساده عرفی و سطح فهم حقیقت معنای آیه. به استناد سطح نخست، آیه تمثیل و از مصادیق زبان نمادین است و به استناد سطح دوم، بر معناى حقیقى که سرایت علم و شعور در تمام موجودات است، دلالت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 2021-02-23 | Accepted: 2020-06-12
In the field of Quran scholarship, one of the controversial topics concerns the phenomenon of language as referred to in the Holy Quran, that is to say, whether it was real or symbolic. One of them concerns the 11th verse of the Sura Fussilat which some Quran interpreters regard it as a real language, while others, mostly the modern ones, have interpreted it as a symbolic language. The present paper seeks to discuss various aspects of language and language use and concludes that it has had two levels of signification. The first-rate level is concerned with what the common reader stands, and the second-rate level concerns what the knowledgeable reader may find out therein. In other words, the first-rate level is a symbolic language, while the second-rate level pertains to the real sense of the verse that pertains to percolation of knowledge and understanding in and to all the creation.
© Sharifi, A; Khoshniyyat, Gh.R. (2021) A Comparative Re-Reading of the Quran Interpreters' Views of the 11th Verse of the Sura Faussilat. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 6 (12) 161-183. Doi: 10.22091/PTT.2020.4469.1577
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله