نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
2 دانشجوی دکتری تربیت مدرس ، تهران، ایران
3 دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
صاحبنظران و مفسران باورمند به نظریات چهارگانه که در این نوشتار به آن اشاره شد، نیز بهمانند گروهی که آشکارا به جهاد ابتدایی معتقدند، همگی به نظریۀ جهاد ابتدایی باور دارند؛ ولی ازآن جایی که جهاد ابتدایی با آزادی عقیده که در آموزههای قرآن کریم نیز بدان اشاره شده مانند آیۀ 256 سورۀ بقره، در تضاد و تناقض دیده شده است، به جهت ضرورت، تبیینهایی متفاوت از جهاد ابتدایی داشتهاند که در ظاهر از آن جهاد دفاعی برداشت گردد تا تهافت موجود حل شود. البته با نگرش دقیق، این نتیجه به دست میآید که این توضیحات بعضاً با نظریه جهاد ابتدایی منطبق نیست و نمیتواند محدوده وسیع آن را پوشش دهد و دارای اشکالات و ایرادات دیگری است که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. پس هیچکدام پذیرفتنی نیست. نکتهای که وجود دارد این است که برای از بین رفتن شرک که تمام این چهار نظریه در پی آن است، تنها یکراه وجود دارد، آنهم این است که مردم عقیدۀ شرک را نخواهند و با زور و رفتارهای ایذایی نتیجهای حاصل نمیگردد. درنتیجه نمیتوان فلسفۀ جهاد را تنها در محو شرک خلاصه کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Received: 2021/10/2 | Correction: 2022/5/13 | Accepted: 2022/5/13
Jihād is one of the most important Islamic furūʿāt (derivatives), which Muslim exegetes and jurists thus have written a lot about it. Historically, many early Muslim exegetes and jurists have considered the permission or even the obligation of two types of jihād, namely the initial-offensive and the defensive ones. Nevertheless, in recent centuries, a group of them denies the initial-offensive jihād due to various necessary social relations such as freedom of belief, from which it is usually seen as a clear violation. To explain it, another group uses some different justifications for the initial-offensive jihād, such as interpreting it as the defensive one, to be finally able to resolve the mentioned seeming contradiction. The viewpoints of the second group can be divided into these four major headings: (i). the initial-offensive jihād as defend of human fiṭra (innate disposition); (ii). the initial-offensive jihād as defend of preemption war; (iii). the initial-offensive jihād as proselyte jihād; (iv). the initial-offensive jihād as denial of superstitions and false affairs. Using descriptive-analytical methods, the present critical study has analyzed these interpretive viewpoints and finally has not accepted any of them. In short, they neither fully conform to the well-known Islamic conception of the initial-offensive jihād, nor convincingly manage to resolve such a contemporary religious dilemma.
Contemporary Qur’anic Exegetes’ Justification Viewpoins on the Initial-Offensive Jihād; a Comparative-critical Study
Ghazizadeh, K; Kafaei Jalili-Fard, Z; Nafisi, Sh; Nilsaz, N. (2022) Contemporary Qur’anic Exegetes’ Justification Viewpoins on the Initial-Offensive Jihād; a Comparative-critical Study. Biannual Journal of Comparative Exegetical Researches, 8 (15) 167-192. Doi: 10.22091/PTT.2022.6450.1905.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله