نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی
3 کارشناس ارشد اخلاق اسلامی دانشگاه قم
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study sought to compare the implementation of condemned nervousness in the interpretation of Judgment analytical method. This compare has been done among Al-Mizan of Tabatabai, Mjm-Albyan of Tabarsi, Nemooneh of Makarem Shirazi, Mfatyh-Alghyb of Fkhrrazy, Dralmnsvr of Suyuti, Rvh-Albyan of Broosavi, Kshaf of Zmkhshry comments. From comparing between two sects commentators are understood that almost all of them have unanimously condemned blameworthy nervousness and warned about its dangerous consequences. These consequences such as having veil of the eyes, blasphemy, idolatry, being deaf and dumb in darkness, joining of the ignorant Arabs, fire, division and the loss of unity among Muslims and so on, that each of them is enough for cruelty and black people in the world and the next day. Whit considering dire consequences of blameworthy nervousness, especially for unity among Muslims should be refused to rise to differences that cause bad nervousness and to prevent from this trait vice or treatment can be used factors such as the uprising for Allah, thinking, piety, giving the dire consequences of nervousness, and lead to favorable nervousness toward bad nervousness, raising the level of human culture and faith, patience and submission to God and so on, that they are mentioned in the verses and traditions
کلیدواژهها [English]
حاصل تطبیق تفاسیر المیزان، مجمعالبیان، نمونه، مفاتیحالغیب، درالمنثور، روحالبیان و کشاف این است که همۀ این مفسران، عصبیت مذموم را محکوم کردهاند و در تفاسیر خود به عوامل ایجاد کنندۀ آن اشاره کرده و دربارۀ عواقب و پیامدهای خطرناک آن هشدار دادهاند. عصبیت مذموم یکی از صفات رذیلۀ اخلاقی است که میتواند مانند حجابی بر دیدگان انسان قرار گیرد و او را از درک حقایق محروم کند. باید خاطر نشان کرد که افراد متعصب بر اثر تعصبات و لجاجتهای بیجا و کورکورانه، طوق بندگی و عبودیت خدا از گردنشان باز میشود و طوق بندگی هوا و هوس و شیطان بر آنها نهاده میشود.
این نوع عصبیت در دلها بذر کینه و نفاق میپراکند و موجب تفرقه و درگیری و از دست رفتن قوا و نیروی مسلمانان شده و شکست به بار میآورد. باید برای حفظ وحدت بین انسانها خصوصاً مسلمانان از دامن زدن به اختلافاتی که موجب بروز عصبیتهای مذموم میشود، خودداری کرد و با عواملی چون تقوا، توجه به پیامدهای عصبیت، هدایت کردن تعصبات مذموم به راه صحیح، قیام لله، تفکر عاقلانه و درست، بالا بردن سطح فرهنگ و ایمان انسانها، صبر، تسلیم در برابر حق تعالی میتوان جلوی عصبیتهای کورکورانه و ناپسند را گرفت و این صفت رذیله را در خود و جامعه از بین برد.
ارسال نظر در مورد این مقاله