نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه مازندران ، بابلسر،ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
There are two different views about whether Surah Ma’arej is Meccan or Medinan, one is popular and the other unpopular. The proponents of popular view believe that the whole Surah is Meccan. On the contrary, the proponents of unpopular view emphasize that the whole surah or at least a part of it is Medinan. Each group provides different arguments to prove their view. The present paper seeks to evaluate the claims and arguments of both groups, using a library-descriptive method, reviewing different Shia and Sunni interpretations, reviewing the occasions of revelation of these verses in the Surah, and elaborating on the relationship between the verses. Of course, in doing so, it mainly focuses on Sunni resources. The reviews reveal that the popular opinion has not decisive and absolute arguments, that it is not true to regard the aforementioned Surah as Meccan, and that insistence on Surah Ma’arej as being Meccan by its proponents is based on theological, religious or sectarian motivations.
کلیدواژهها [English]
نتیجهگیری
نتایجی که از پژوهش حاضر به دست می آید، به قراری است که در پی میآید:
1- روایات فراوانی که از قدمای اهل سنت رسیده است، حاکی اند که سه آیۀ نخست سورۀ معارج مدنی است.
2- میتوان کل این سوره را بر مبنای مکان نزول، مکی به شمار آورد؛ ولی بر مبنای زمان نزول، می توان گفت که سه آیه نخستش مدنی است.
3- سه آیۀ نخست سوره معارج به همراه آیۀ 32 سورۀ انفال به مناسبت غدیر خم نازل شده است.
4- هیچ دلیل قاطعی از سیاق و ظاهر آیات سورۀ معارج وجود ندارد که بر نزول این سوره در مکه نازل شده باشد و بلکه وجود فروعی چون نماز و زکات در این سوره و وحدت سیاقی کل سوره حاکی است که این سوره در مدینه نازل شده است.
.
ارسال نظر در مورد این مقاله