نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present paper seeks to compare Al- Minar Commentary by 'Abduh and Al-Mizan Commentary by Allamah Tabatabaii in terms of their interpretation of the verse 59 in Chapter 4 (Al-Nisa'- The Women), known as the verse of "Ulel-Amr". For Tabatabaii, the referents of Ulel-Amr are infallible Imams, who should be obeyed unconditionally and absolutely as the Holy Prophet, which proves their infallibility. He believes that the repetition of the imperative verb "Obey" indicates the difference in the domain of obedience not emphasis, and the pronoun "you" in verse which says "then if you quarrel about anything" refers not to Ulel-Amr but to Muslims. In Al-Minar, Abduh accepts the command of absolute obedience to the Holy Prophet and Ulel-Amr, necessitated by their infallibility. However, he believes that the instances of Ulel-Amr are people of hal and 'Aqd (those whose opinions are what count) whose consensus is correct. Rashid Reza, however, does not regard such a consensus as infallible, as he believes that the pronoun "you" refers to Ulel-Amr as well. The paper compares aforementioned commentaries to extracts several mistakes taken by Abduh in Al-Minar, and resolves the doubts he cast on Shia interpretations.
کلیدواژهها [English]
1- صاحبان المیزان و المناردر این مطلب اتفاق نظر دارند که در ایه شریفه دستور به اطاعت از رسول و اولی الامر از یک جنس می باشد، یعنی هر دومطلق و بی قید و شرط بوده و آن از نظر علامه و محمد عبده مستلزم عصمت آنان است ؛ هرچند که در چگونگی استدلال به معصوم بودن از نظر صاحبان المنار مناقشه هایی وجود دارد. و در علت تکرار اطیعوا نیز، رشید رضا با نقد نظر عبده ، که علت تکرار را تاکید می داند ، تفاوت در متعلق "اطیعوا" را ذکر کرده که از این جهت همسان با نظر علامه طباطبایی است .
2- در مورد مصادیق اولی الامر اختلاف نظر وجود دارد. المنار مصداق اولی الامر را جماعت اهل و عقد ازاصناف مختلف می داند،در مقابل علامه طباطبایی، ائمه اطهار را مصداق اولی الامر معرفی می کنند.
3- دیدگاه صاحبان المنار در مصداق اولی الامر با اشکالاتی رو برو است. از جمله اینکه ؛ ابهام و پیچیدگی در مراد از اهل حل و عقد و اجماع آنها وجود دارد و اینکه اهل حل و عقد نه به لحاظ انفرادی و نه به لحاظ مجموعی، مصون از خطا و اشتباه نیستند. امام اعظم هم چون با سایر افراد هیچ تفاوتی ندارد اوامر ونواهی ایشان نیز نمی تواند مرجع حل اختلاف باشد.
4- در مورد مخاطبان "فان تنازعتم " نیز ، مخاطبان عموم مومنین هستند نه اولی الامر در حالی که رشید رضا نزاع بین اولی الامر را همچون نزاع بین مومنان متصور و ممکن می داند .
از مجموع آنچه گذشت نتیجه مىگیریم که آیه شریفه به جز وجوب اطاعت از پروردگار که دراطاعت از وحی قرآنی جلوه گر است اطاعت از رسول در وحی بیانی ودر احکام ولایی وحکومتی ونیز اطاعت از اولی الامررا -که به بنابر نصوص نبوی ایمه اهل البیت {علیهم السلام }هستند -در بیان کتاب وسنت و احکام حکومتی وولایی اثبات مىکند .
ارسال نظر در مورد این مقاله