نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام دانشگاه قم
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Several Quranic verses have mentioned the concept of the "Seven Heavens". There is no unanimity among the scholars about its interpretation and meaning. Mulla Sadra believes that it is impossible to understand the seven heavens through sensory and material tools, and that the only way to understand its truth and essence is to appeal to the holy Quran and Hadith. He considers the seven heavens as the world of imagination. On the other hand, Fakhr Razi appeals to Ptolemaic system of astrology to interpret the seven heavens and provides a definition based on astrologers' view. He believes that the seven heavens are seven material spheres which go around the Earth. Elaborating on Mulla Sadra and Fakhr Razi's view on the issue, the present paper criticizes the latter's view, and approves and emphasizes on the former's view which is based on Quranic verses and hadiths.
کلیدواژهها [English]
مطابق نظر صدرالمتالهین هفت آسمان قرآن با نظر به آیات و روایات مطابق با عالم مثال است. ملاصدرا با آن که نسبت به طبقات آسمان های هفتگانه سخنی به میان نمی آورد و ادراک امور سماوی را منحصر در ذات صانع آنها می داند، اما هفت آسمان قرآن را موطنی می داند که حقایق مثالی و جزئی در آن رقم می خورد. وی آسمان های هفت گانه را موطن ملائکه ای می داند که تدبیر امور عالم ماده را برعهده دارند که به ملائکه عماله مشهورند. بنا بر این آن چه در عالم ماده رخ می دهد بر اساس آن دسته حقایق مثالی است که در عالم مثال یا همان هفت آسمان وجود دارد که به دست ملائکه عماله رقم میخورد.
فخر رازی نیز آسمان های هفت گانه را که در آیات مختلف قرآن بدان اشاره شده با توجه به دیدگاه رایج منجمان بطلمیوسی تفسیر می کند که بطلان آن در زمان ما آشکار شده است. وی براین تطبیق دلیلی ارائه نداده است.
ارسال نظر در مورد این مقاله